خوردگی فلزات صنعتی و اهمیت رفع آن

  • خانه / خوردگی فلزات صنعتی و اهمیت رفع آن

خوردگی فلزات صنعتی و اهمیت رفع آن

خوردگی فلزات صنعتی به مفهوم تخریب تدریجی یا از بین رفتن تدریجی مواد در اثر فعل وانفعال با محیط اطراف خود است.مواد صنعتی از طرف عوامل فیزیکی، شیمیایی و یا مکانیکی پیرامون خود مثل: گرما، سرما،اشعه خورشید، رطوبت، اکسیژن موجود در هوا، باکتری های موجود در خاک، نیروهای مکانیکی وغیره مورد حمله قرار می گیرند.

خوردگی فلزات صنعتی

این عوامل باعث می شوند که ماده صنعتی به تدریج تخریب شده و ازبین برود .آیا می دانید بر اساس برآوردها در سطح بین المللی هزینه های ناشی خوردگی فلزات صنعتی در هر سال معادل ۴ الی ۵ درصد تولید ناخالص ملی کشورها می باشد .

خوردگی فلزات صنعتی

غیرفلزات هم دچار خوردگی می شوند . مثل: خرد شدن مجسمه های سنگی در اثر برف و باران ، تخریب سازه بتنی . پوسیدن چوب و کاغذ به دلیل قرار گرفتن در محیط مرطوب نمونه هایی از خورده شدن مواد غیرفلزی هستند .مواد پلاستیکی نیز دچار خوردگی می شوند. به طورمثال چنانچه ماده پلاستیکی برای مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار گیرد، در اثر اشعه خورشید ساختمان اتمی آن تخریب شده وخواص خود را از دست می دهد و یا اگر برای مدتی در معرض مواد شیمیایی قرار گیرند در اثر واکنش با مواد شیمیایی دچار صدمه می شوند .

خوردگی فلزات صنعتی

ملاحظه می شود همه مواد دچار پدیده خوردگی و تخریب ناشی از واکنش با عوامل محیط پیرامون خود می شوند، ولی با توجه به این که فلزات نسبت به مواد پلیمری و سرامیکی سریعتردچار پدیده خوردگی می شوند، لذا اصطلاح خوردگی را بیشتر برای تخریب فلزات به کار می برند و خوردگی فلزات بیشترمورد بحث و بررسی قرار می گیرد .

جدول زمان تقریبی لازم برای خوردگی

در جدول زیرحدود زمان لازم برای خوردگی و تجزیه سه دسته مهم مواد صنعتی به صورت تقریبی و نسبی جهت مقایسه آورده شده است .

جدول زمان تقریبی لازم برای خوردگی و تجزیه مواد در طبیعت

ردیفنوع مادهزمان تقریبی جهت تجزیه شدن (سال)
۱چوب و کاغذ۱ تا ۲ سال
۲فلزات۵ تا ۱۰ سال
۳پلیمرها۳۰۰ تا ۴۰۰ سال

خوردگی فلزات

فرآیند خوردگی فلزات را می توان به عنوان بخشی از چرخه این مواد در طبیعت در نظر بگیریم .

مکانیزم ایجاد خوردگی

عوامل اصلی ایجاد پدیده خوردگی را می توان به سه دسته ۱-مکانیکی ۲- شیمیایی ۳- الکتروشیمیایی تقسیم کرد .
ممکن است هر یک به تنهایی و یا به صورت توأم سبب خوردگی و تخریب فلزات شوند. بنابراین مکانیزم خوردگی مواد فلزی بستگی به عوامل خورندهٔ موجود در محیط دارد.

خوردگی شیمیایی

در مورد خوردگی شیمیایی فلزات می توان به انحلال مقادیرکم مواد فلزی توسط حلال های آلی مثل انحلال آلومینیوم در تتراکلریدکربن و استون اشاره کرد و یا انحلال فلزات در جیوه مثال دیگری از خوردگی فلزات با مکانیزم شیمیایی می باشد که به دلیل این که این مکانیزم سهم بسیار کمی از خوردگی فلزات را به خود اختصاص می دهد بیش از این به بررسی آن نمی پردازیم .

خوردگی فلزات صنعتی

خوردگی الکتروشیمیایی

فلزات به دلیل ماهیت ساختمان اتمی که دارند عمدتاً دچار خوردگی الکتروشیمیایی می شوند؛ یعنی مکانیزم خوردگی، واکنش الکتروشیمیایی است که ضمن آن نقل و انتقال الکترون بین عوامل واکنش دهنده صورت می گیرد و در مورد فلزات آهنی به اصطلاح زنگ زدن نامیده می شود .بنابراین خوردگی الکتروشیمیایی زمانی اتفاق می افتد که در اثر تماس فلز با محیط پیرامون خود یک پیل الکتروشیمیایی تشکیل شود .

خوردگی فلزات صنعتی
اجزای اصلی تشکیل دهنده پیل الکتروشیمیایی

آند: سطحی است که روی آن واکنش آندی یا اکسیداسیون رخ می دهد. درنتیجه به طور معمول دچار انحلال یا خوردگی می گردد.
کاتد: سطحی است که روی آن واکنش کاتدی رخ می دهد و دچار خوردگی یا انحلال نمی شود .
الکترولیت: محلولی است که نقش آن هدایت جریان الکتریکی از طریق حرکت یون های مثبت و منفی در داخل آن می باشد .

خوردگی مکانیکی

در اینجا پدیده خوردگی تحت تأثیر نیروهای مکانیکی اتفاق می افتد. البته ممکن است عامل مکانیکی به تنهایی سبب تخریب و شکست ماده صنعتی گردد. مثل:سایش و یا عوامل دیگر نظیر واکنش الکتروشیمیایی نیز به صورت توأم دخیل باشند. مثل: خوردگی فرسایشی.

خوردگی فلزات صنعتی

سایش یکی از عوامل رایج تخریب کننده قطعات صنعتی است و زمانی اتفاق می افتد که دو سطح در تماس با یکدیگر تحت تأثیر نیروی مکانیکی نسبت به هم حرکت لغزشی داشته باشند .یک مورد متداول پدیده سایش روی سطح غلتک های نورد اتفاق می افتد. آن طورکه ملاحظه می کنید سطح غلتک های دستگاه نورد به دلیل نیروی مکانیکی زیادی که به آنها وارد می شود به مرور زمان دچار سایش می شوند و باید تعمیرگردند.

خوردگی فلزات صنعتی

به طور معمول هر چه نیروی اعمالی افزایش یابد و یا اختلاف سختی دو سطح در حال تماس با یکدیگر بیشتر باشد مقدار سایش افزایش می یابد. هم چنین افزایش دمای کاری و افزایش حرکت نسبی دو سطح نسبت به یکدیگر میزان سایش را به طور معمول زیاد می کند.نوع دیگری از خوردگی که تحت تأثیر هم زمان نیروی مکانیکی(برخورد ذرات ساینده) و( خوردگی الکتروشیمیایی) رخ می دهد، خوردگی فرسایشی نام دارد.

خوردگی فلزات صنعتی

پره پمپ آب به دلیل وجود ذرات شن در محلول خورنده تخریب شده است. در این مثال ضمن اینکه پره فولادی در محلول خورنده قرار داشته، حضور ذرات ماسه در محلول و برخورد آنها به سطح پره پمپ باعث تشدید پدیده خوردگی گردیده است .

خوردگی فلزات صنعتی

روش های کنترل خوردگی و حفاظت مواد

به منظور کاهش اثرات ناشی از خوردگی و حفاظت از مواد اقدامات مختلفی چون طراحی مناسب ، استفاده از پوشش های محافظ ، روش های کنترل خوردگی و حفاظت مواد ، انتخاب مواد مناسب ، تغییر محیط خورنده را باید مورد توجه قرار داد .

خوردگی فلزات صنعتی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button