دیوار میانقاب چیست؟ نقش آن در سازه ها کدامند؟

  • خانه / دیوار میانقاب چیست؟ نقش آن در سازه ها کدامند؟

دیوار میانقاب چیست؟ نقش آن در سازه ها کدامند؟

دیوار میانقاب در صنعت ساختمان سازی به عنوان یک جداسازی کننده بین فضاهای مختلف استفاده می شود. این محصول به طور معمول در داخل قاب های فلزی یا بتنی قرار می گیرد و به عنوان یک المان سازه ای، از افزایش استحکام سازه ها و پایداری آنها نقش مهمی ایفا می کند.

استفاده از دیوار میانقاب در سازه های بتنی، باعث افزایش استحکام و مقاومت سازه در برابر بارهای جانبی می شود. این المان به عنوان یک پانل استفاده می شود. توسط شیارها در سطح آن، به دیوارها و دیگر عناصر سازه ای متصل می شود. همچنین، دیوار میانقاب در سازه های فلزی به عنوان یک المان جداسازی کننده عمل می کند. که بهبود پایداری و جلوگیری از شکستن سازه ها را تضمین می کند.

بنابراین، دیوار میانقاب به عنوان یک المان مهم در صنعت ساختمان سازی در افزایش استحکام و پایداری سازه ها نقش مهمی ایفا می کند.

دیوار میانقاب

به دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمان که در سازه های فولادی و بتنی نقش جداکننده را بر عهده دارند، میانقاب می گویند. برای تعریف آن می توان گفت زمانی که در دهانه یک قاب پرکننده قرار می گیرد، زیرسازه ای تشکیل می شود که به آن میانقاب گفته می شود. این سیستم زمانی به وجود می آید که داخل قاب بتنی یا فولادی با یک پانل آجری یا بتنی پر شود.

به یاد داشته باشید که تهیه این محصول از یک مکان معتبر می‌تواند روی کیفیت آن تاثیرگذار باشد. یکی از مهم ترین موارد تاثیرگذار روی مقاومت این محصول، کیفیت مصالح استفاده شده در آن است. به یاد داشته باشید که خرید از یک مکان معتبر می‌تواند روی کیفیت آن تاثیرگذار باشد. یکی از مهم ترین موارد تاثیرگذار روی مقاومت پرکننده ها، کیفیت مصالح استفاده شده در آن است. اکنون که می‌دانید پرکننده چیست یک سوال بسیار مهم مطرح می شود که عملکرد این محصول در افزایش مقاومت سازه های ساختمانی چیست؟

دیوار میانقاب

نقش میانقاب در عملکرد سازه

این محصول مقاومت سازه را در برابر بلایای طبیعی مثل زلزله افزایش می دهند. به علت زلزله هایی که به وجود می آید و خرابی سازه ها باعث شد محققین تحقیقات گسترده ای در زمینه پرکننده ها انجام بدهند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که وجود پرکننده ها در قاب نسبت به قاب های خالی (بدون پرکننده هستند) که اصول و نکات مقاومت در برابر زلزله در آن رعایت شده باشد، به مراتب مقاومت بالاتری دارند. استفاده از آن در شکل ظاهری سازه تاثیر دارد و باعث تغییر آن می شود. برای افزایش سختی سازه از پرکننده ها استفاده می شود همچنین انرژی بیشتری به سازه می دهد.

شرایط دیوار برای انجام عملیات میانقاب

از میانقاب برای شرایط زیر می توان استفاده کرد:

  • برای ساخت سازه از ماسه و سیمان استفاده شده باشد و در سازه هایی که از ملات هایی چون گل و آهک استفاده شده باشد نمی توان از میانقاب استفاده کرد.
  • دیوار سازه بایستی به طور مستقیم با تیر و ستون در تماس باشد.
  • در دیوار سازه نباید هیچ ترکی با عرض بیش از ۳ میلی متر وجود داشته باشد همچنین باید بررسی شود که ترک موجود بر روی دیوار سازه بر اثر نشست خاک باشد.
  • بر روی دیوار سازه هیچ کج شدگی و شکم دادگی موجود نباشد.
  • طول و ارتفاع دیوار اهمیت زیادی دارد و نباید ارتفاع آن بیشتر از ۴ متر و طول آن بیشتر از ۶ متر باشد.

انواع رفتار سازه ای دیوار میانقاب

رفتار سازه ای این پانل شامل دو روش، به عنوان دیوار برشی، به عنوان عضو قطری فشاری می باشد که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم.

  • به عنوان دیوار برشی

در این روش ممکن است این محصول به عنوان دیوار برشی در نظر گرفته شود.

  • به عنوان عضو قطری فشاری

در این روش قاب و میانقاب به عنوان یک قاب بادبندی فرض می شود، که به جای استفاده از آن، از یک عضو بادبندی استفاده شود. بر اثر بروز برخی اتفاقات زلزله ظاهر این قاب تغییر می کند که بر اثر این تغییرات بین اعضای قاب فاصله ایجاد می شود.

همچنین با به وجود آمدن فشار بار جانبی انتهای قطر مخالف پانل باعث فشرده شدن قاب می شود و این موضوع یک ناحیه فشاری قطری در پانل ایجاد می کند، بررسی رفتار زیر سازه میان قاب محیطی و میانقاب بسیار موثر است.

عوامل تاثیرگذار بر مقاومت میا‌نقاب

مقاومت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل شامل موارد زیر است:

  • فاصله آزاد میان قاب و میانقاب
  • ضخامت آن و سختی قاب
  • استفاده از اتصالات برشی یا عدم استفاده از آن
  • مصالح مصرفی در قاب
  • وجود بازشوها و ترتیب اجرا در آن

در صنعت عمران آزمایش هایی برای بررسی مقاومت و کنترل کیفیت این محصول انجام می شود. برای این منظور دو نوع آزمایش کلی وجود دارد که می‌توان به میانقاب و قاب اشاره کرد.

دیوار میانقاب
جمع بندی

با مطالعه مقاله، به اطلاعات جالبی درباره سیستم میانقاب یا shear wall رسیدیم. دیوارهای میانی و داخلی در ساختمان‌های بتنی و فولادی می توانند با استفاده از این سیستم، به عنوان یک عضو جداسازی کننده ارتعاشی به کار رود. میانقاب ها به صورت عمودی نصب می شوند و در برابر نیروی جانبی و عمودی مقاومت خود را ارائه می دهند. در طول مقاله با انواع رفتار سازه‌ای این سیستم، عوامل موثر بر مقاومت آن و شرایط دیوار برای انجام عملیات این محصول آشنا شدیم.

بسیار خوب است که به این نکته توجه کردید که این سیستم برای سازه هایی که در مناطق زلزله خیز هستند، مناسب نیست. زیرا در این شرایط، نیاز به سیستم‌های مقاومتی با قابلیت جذب انرژی بیشتر و عملکرد بهتر در برابر زلزله است. به همین دلیل، در این مناطق از سیستم‌های دیگری مانند کف‌های تیرچه‌ای یا پوسته‌های بتنی استفاده می‌شود.

با توجه به این نکته مهم، در انتخاب سیستم مناسب برای سازه خود، حتما باید شرایط هندسی و اقلیمی منطقه را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در نظر گرفت.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button