راهنمای جامع استاندارد محصولات استیل

  • خانه / راهنمای جامع استاندارد محصولات استیل

راهنمای جامع استاندارد محصولات استیل

راهنمای جامع استاندارد محصولات استیل ؛ استاندارد‌های ورق های استیل نیز مانند هر یک از محصولات تولید شده در جهان، تابع قوانین و قواعد خاص خود می‌باشد. برخی از کشورها یا مناطق استاندارهای مخصوص خود را تهیه کردند. و به عنوان نمونه ورق‌های استیل را طبق معیارهای تعریفی در استانداردها تولید، ارزیابی و دسته‌بندی می‌کنند. ابعاد استاندارد محصولات استیل یکی از مشخصه‌هایی است که در اینگونه استانداردها تعریف می‌شوند. برای مثال DIN استاندارد کشور آلمان است که از آن به عنوان انجیل آلمانی‌ها در صنعت یاد می‌شود؛ یا نمونه تخصصی‌تر آن، انجمن خوردگی ایالات متحده آمریکا است که، استانداردهایی تحت عنوان NACE برای خوردگی فولادها و ورق‌های استیل تعریف کرده است.

تقریبا می‌توان گفت که تولید و طراحی تمام محصولات در سطح جهانی، باید طبق استاندارد مشخص انجام شود. از محصولات صنایع غذایی تا خودرو و ساختمان هرکدام استانداردهای خاصی دارند که تعیین کننده چهارچوبی دقیق برای سازندگان است. رعایت  ابعاد استاندارد محصولات استیل باعث می شود تا کلیه مراحل تولید از طراحی تا اجرا بر مبنای مشخصات قابل پیش بینی و یکپارچه در مقاطع و قطعات استیل صورت گیرد . ما دراین مقاله قصد نداریم تا تمام استاندارهای ورق‌های استیل که شامل جزئیاتی مثل ابعاد استاندارد محصولات استیل می‌شوند را بررسی کنیم ولی در حد آشنایی به برخی از استاندارهای حاکم در صنایع فولاد می‌پردازیم. همچنین برای شما شرح خواهیم داد که چطور از این استانداردها استفاده کنید.

چند نکته عمومی در مورد مشخصات فولادهای ضد زنگ

ابتدا به چند نکته عمومی و رایج در استانداردهای ورق‌های استیل و محصولات فولادی می‌پردازیم:

  • در استانداردهای ورق های استیل ، کلمه گرید معمولا در جایی استفاده می‌شود که به یکی از آلیاژهای فولادهای ضد زنگ اشاره داشته باشد و منظور از این کلمه سطح کیفی یا درجه‌بندی مرغوبیت فولادها نیست.
  • ابعاد استاندارد محصولات استیل و بسیاری مشخصات فنی دیگر ، باید طبق استاندارهای متعارف در سطح بین المللی باشد. مانند استاندارهای AISI, ASTM, EN, JIS,…
  • AISI مخفف American Iron and steel Institute یا انجمن آهن و فولاد آمریکا می‌باشد. در استانداردهای AISI همه‌ی آلیاژهای فولادی با یک عدد چهار رقمی معرفی می‌شوند. عدد اول در این استاندارد نام گروه فولاد است. عدد دوم درصد تقریبی عنصر آلیاژی اصلی و دو رقم انتها نیز مقدار کربن بر حسب صدم درصد است.
  • برخی از استاندارهای ورق‌های استیل بیانگر مشخصات شیمیایی فولادهای ضد زنگ هستند. سیستم UNS از جمله استاندارهای متعارف بین‌المللی است که الزامات شیمیایی فولادها را بیان می‌کند. همچنین در برخی دیگر از استانداردها مانند JIS و  EN در نام‌گذاری آلیاژها از اعدادی استفاده می‌شود که درصد وزنی عناصر آلیاژی را تعیین می‌کند.
  • در برخی از استانداردهای ورق‌های استیل مانند AISI می‌توان چند آلیاژ را به یک نام نسبت داد. در پروژه‌ها و نقشه‌های صنعتی باید در کنار استاندارد AISI از یک استاندارد بین‌المللی شناخته شده‌ی دیگر نیز مانند ASTM, UNS نیز استفاده کرد تا بتوان آلیاژ مورد نیاز را به درستی و با دقت بیشتر انتخاب کرد.
  • در استفاده از ابعاد استاندارد محصولات استیل همواره باید توجه کرد که معیارهای فنی، با یک مقدار مینیمم و ماکسیمم تعریف می‌شوند. برای مثال ضخامت ورق‌های استیل به عنوان یک مشخصه همراه با تلرانس یا محدوده پذیرش تعریف می‌شود.
  • در استاندارد AISI فولادهای ضد زنگ حرف L نشان دهنده میزان کم کربن است. که از اول حرف Low carbon اقتباس گردیده است.
  • در استاندارد‌های ورق استیل، حساسیت خاصی بر میزان گوگرد وجود دارد. حضور گوگرد در ورق‌های استیل بر کیفیت ظاهری و مقاومت به خوردگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. حضور سولفیدهای سطحی در هنگام صیقلی کردن سطح می‌توانند حفرات ریز مانند تخلخل در سطح ورق‌ها ایجاد کنند که باعث تمرکز تنش و کاهش مقاومت ورق‌های استیل را در برابر خوردگی حفره‌ای می‌شود. معمولاً ورق‌های استیل با محتوای کم گوگرد (کمتر از 005/0 درصد و یا کمتر) تولید می‌شوند مگر برای کاربردهای خاص مانند جوشکاری و تراشکاری با سرعت بالا. حضور گوگرد می‌تواند قابلیت جوشکاری و ماشینکاری فولاد را بهبود بخشد.
  • به عنوان مثال در فولادهای ضد زنگ در استاندارد ASTM A240 میزان گوگرد برای بهبود خواص جوشکاری اندکی بیشتر است. پس از انجام جوشکاری و ساخت قطعه، با غیرفعال کردن شیمیایی مطابق استاندارد ASTM A967، می‌توان گوگرد و عوامل ناخواسته را از سطح حذف کرد و مقاومت در برابر خوردگی را به میزان قابلیت توجهی افزایش داد.
  • مساله مهمی که در استاندارد محصولات استیل به آن کمتر پرداخته شده است ، زبری و کیفیت سطح ورق‌های استیل است. زبری سطحی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر مقاومت به خوردگی ورق‌های استیل داشته باشد. سطوح زبرتر می‌توانند مقدار بیشتری از مواد خورنده و حتی آب را در خود نگه دارند.
راهنمای جامع استاندارد محصولات استیل

استاندارد ورق‌های استیل

 استاندارد ورق‌های فولادی برای استفاده معمول در صنعت ASTM A109 و ASTM A1008 می‌باشند. این استانداردها دربرگیرنده ورق‌های نوردی ، فولادهای کم آلیاژ با استحکام بالا(HSLA) با قابلیت شکل پذیری خوب و آلیاژهای رسوب سخت شونده می‌باشند. استاندارد ورق و محصولات تخت استنلس استیل برای کاربردهای سازه‌ای و ساختمانی ASTM A240 و A480 است و در مواردی که نیاز به استحکام بالا است باید به استاندارد A666 رجوع کرد.

دسته بندی‌ها

این استاندارد معمول‌ترین و رایج‌ترین استاندارد متعارف برای ورق‌های استیل است. در متن این استاندارد، فولادها گرید بندی و ترکیب شیمیایی آنها به تفکیک و با دقت زیادی تعریف گردیده است.  استاندارد ورق‌های استیل ، انواع ورق‌ها نام گذاری شده و برای هرکدام مطایق ویژگی‌هایی نام‌های اختصاری، اختصاص داده شده است.

در این استاندارد ورق‌های استیل به دسته‌های مختلفی از جمله فولادهای ساختمانی، ورق‌های کشش عمیق، ورق‌ برای استفاده در سازه‌ها، فولادهای کم آلیاژ، فولادهای کم آلیاژ با استحکام بالا، ورق‌های نورد سرد و … تقسیم بندی شده‌اند.

سخن آخر

استانداردهای ورق‌های استیل بحث بسیار گسترده و پیچیده‌ای است که توضیحات آن در یک مقاله قابل بیان نیست. در این مطلب سعی کردیم شما را با برخی از واژه‌ها و مسائل مهم در استانداردهای ورق‌های استیل آشنا کنیم. و همچنین اشاره کردیم که برای ورق‌های استیل چه استانداردهایی پیشنهاد شده است.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button