راهنمای قبل و بعد از خرید انواع لوله و کاربردهای آن

  • خانه / راهنمای قبل و بعد از خرید انواع لوله و کاربردهای آن

راهنمای قبل و بعد از خرید انواع لوله و کاربردهای آن

راهنمای قبل و بعد از خرید انواع لوله ، به دلیل کارایی بالا و فراوانی مصرف که این محصول درصنایع مختلف دارد، خرید لوله از اهمیت فراوانی برخوردار است. برای انتخاب مناسب ترین لوله برای کاربرد مورد نظر، نکات زیر را در نظر بگیرید:

شناخت اصطلاحات رایج: آشنایی با اصطلاحات مرتبط با خرید و استفاده از لوله می تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را بگیرید و از ابهامات جلوگیری کنید.
آشنایی با انواع لوله: هر نوع لوله ممکن است ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را داشته باشد. بنابراین، قبل از خرید، با انواع مختلف لوله ها آشنا شوید تا بتوانید لوله مناسب را انتخاب کنید.
برندهای تولیدکننده: شناخت برندهای معتبر و با کیفیت در زمینه تولید لوله ها می تواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند. بررسی نظرات و تجربیات دیگران نیز می تواند مفید باشد.
ابعاد و قیمت لوله: قبل از خرید، ابعاد و قیمت لوله را بررسی کنید. این اطلاعات می توانند به شما در برنامه ریزی مالی و انتخاب صحیح کمک کنند.
با رعایت این نکات، می توانید با خیال راحت به انتخاب لوله مناسب با کاربرد مورد نظر اقدام کنید.

نکات مهم پیش از خرید لوله فولادی

راهنمای خرید لوله ؛ ابتدا باید اصطلاحات رایج در مورد لوله ها، انواع، کاربرد، مشخصات ابعادی، کارخانه های تولیدکننده و قیمت آن را بدانید. بعد از این مراحل می توانید بهترین لوله را انتخاب کرده و مراحل خرید را طی کنید. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

آشنایی با اصطلاحات رایج

اولین مرحله در راهنمای خرید لوله از هر جنس و نوع، شناختن اصطلاحات رایجی است که برای معرفی لوله و خرید و فروش آن استفاده می شود. پرکاربردترین و مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می شود:

تست یا غیر تست

اگر لوله های تولیدی در کارخانه ها وارد پروسه تست شوند و از جهت نواقص و معایب بررسی شوند، به آن ها لوله تست اطلاق می گردد. انواع لوله تست نیز به دو صورت لوله تست آب و تست گاز هستند. در صورتی که لوله ای پروسه تست را نگذرانده باشد، به آن لوله غیر تست و یا صنعتی می گویند.

کونیک یا غیر کونیک

لوله هایی که سطح مقطع آن ها در پروسه تولید و بعد از برش، فِرِز خورده و بدون پلیسه باشد، لوله کونیک نامیده می شود؛ اما اگر سطح مقطع لوله ها پلیسه داشته باشد، به آن ها غیر کونیک می گویند.

رزوه شده یا بدون رزوه

منظور از رزوه، ایجاد شیارهای مارپیچی در انتهای لوله است که برای اتصال لوله ها کاربرد دارد. برخی از لوله ها به صورت دو سر رزوه در کارخانه تولید می شوند و یا بعد از تولید در کارگاه ها رزوه می شوند.

شاخه

واحد شمارش لوله ها «شاخه» می باشد. هر شاخه لوله، ۶ متر طول دارد.

بندیل

به بسته بندی لوله ها «بندیل» گفته می شود. کارخانه های تولیدکننده لوله محصولات خود را به صورت بندیل شده عرضه می کنند.

درز مستقیبم

زمان ساخت لوله با ورق، در صورتی که دو لبه‌ ورق به صورت طولی به یکدیگر جوش داده شود، یک دَرز طولی سر تا سر لوله ایجاد می شود که به آن «درز مستقیم» می گویند. این درز از بیرون و داخل، کاملا مشهود و قابل لمس است.

درز مخفی

در واقع،همان لوله درز مستقیم است که پلیسه های جوشکاری در محل درزها تراشیده شده باشد. در این حالت، خط جوش و درز لوله هم سطح با بقیه لوله می شود و به همین دلیل به آن درز مخفی می گویند.

بدون درز

این نوع لوله، طی فرآیندی پیچیده و از شمش فولادی تولید می شود. لوله های بدون درز در سرتاسر بدنه خود، بدون درز و جوشکاری هستند.

راهنمای قبل و بعد از خرید انواع لوله

نکات مهم خرید لوله فولادی

۱.بررسی انواع لوله فولادی و کاربرد آن‌ها

معمولا لوله‌های فولادی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین نوع و کاربرد لوله، بر قیمت آن تاثیر به‌سزایی دارد و توجه به این نکته هنگام خرید لوله فولادی ضروری است.

انواع لوله با کاربرد صنعتی و ساختمانی

انواع لوله با جنس های مختلف، مانند فولاد، فایبرگلاس، بتن و … تولید می شود که بین آن ها لوله فولادی پرکاربردترین لوله در صنایع هستند. مهم ‌ترین دسته‌ بندی‌ لوله فولادی نیز بر اساس روش تولید می ‌باشد که مطابق آن، لوله ها در دو نوع درزدار و بدون درز تقسیم می شوند.

لوله های درزدار و بدون درز نیز خود، شامل انواع لوله با جنس و کاربرد متفاوت هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

لوله درزدار (Welded Pipe)

همانطور که گفتیم، منظور از لوله های درزدار، لوله های جوش داده شده است. به این معنی که با جوش دادن ورق های فولادی، لوله مورد نظر تولید می شود. لوله های درزدار را می توان از نظر نوع درز نیز تقسیم بندی کرد که به عبارتند از:

  • لوله های درز مستقیم (Straight Seam Pipe)
  • لوله های درز مارپیچی (Spiral Seam Pipe)
انواع لوله های درز مستقیم و درز مارپیچ برای مصارف ساختمانی و صنعتی
  • لوله مسی
  • لوله استنلس استیل
  • لوله PG
  • لوله کاربرد صنعتی (داربستی – مبلی – تست آب – بدون تست)
  • لوله گازی (توکار – روکار)
  • لوله گالوانیزه (تست آب – صنعتی)
  • لوله جدارچاهی
  • لوله اسپیرال
لوله‌های سیاه درزدار

یکی از پرکاربردترین انواع لوله، لوله‌های سیاه درزدار است. این نوع لوله با فرم‌دهی ورق سیاه فولادی تشکیل می‌شود و در ساخت آن از جوشکاری استفاده شده است. از مزایای این نوع لوله می‌توان به استقامت بالا، جوش‌پذیری، ضخامت بالا و کاربرد متنوع اشاره کرد.

لوله گالوانیزه

نوع دیگری از لوله‌های فولادی، لوله گالوانیزه است که روی آن یک لایه پوشش محافظ از جنس روی وجود دارد.قیمت لوله گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا کمی گران تر از دیگر لوله ها می باشد و در محیط‌های آسیب‌پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین قابلیت استفاده مجدد و بازیافت دارد.

لوله داربستی

نوع دیگری که هنگام خرید لوله فولادی با آن برخورد خواهید داشت، لوله داربستی نام دارد و به منظور نگهداری سازه و ساختمان تولید می‌شود. این نوع لوله به دلیل کاربردی که دارد، باید باکیفیت و مقاوم ساخته شود، ولی مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی چندان مطلوب نیست. لیست قیمت لوله داربست را میتوانید در سایت و کانال تلگرام مرکزآهن مشاهده کنید.

لوله‌ اسپیرال

لوله‌های اسپیرال نوعی دیگر از این محصولات به شمار می‌آیند که اغلب برای آبرسانی و گازرسانی به کار گرفته می‌شوند. از ویژگی‌های لوله اسپیرال اصفهان می‌توان به داشتن سطحی صاف و یکپارچه، خاصیت مکانیکی مطلوب، شکل‌پذیری زیاد اشاره کرد. همچنین قیمت لوله اسپیرال نسبتا مناسب تر است.

لوله‌ مبلی

لوله‌ مبلی نیز نوع دیگری از لوله‌های فولادی هستند. این نوع لوله به دلیل وزن کم، استقامت کششی بالا، قابلیت جوشکاری و سطح براق، کاربرد زیادی در صنعت دارد. قیمت لوله مبلی نسبت به سایر لوله های فلزی کمی گران تر است.

لوله‌ جدارچاه

لوله‌های جدارچاه برای جلوگیری از تخریب چاه استفاده می‌شوند و معمولا مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارند.برای مشاهده قیمت لوله جدار چاه به صفحه لوله جدارچاه در مرکزآهن مراجعه کنید.

لوله بدون درز (Seamless Pipe)

لوله های بدون درز (بر خلاف لوله های درزدار که از ورق تولید می شوند) از شمش فولادی تولید می گردند. به این معنی که شمش فولادی داخل کوره گرمادهی می شود تا قابلیت شکل دهی پیدا کند و به این صورت، لوله بدون درز تولید می گردد. لوله های بدون درز معمولا تا قطر ۲۴ اینچ تولید می شوند.قیمت لوله مانیسمان به دلیل نداشتن درز و برآمدگی جای جوش، بسیار صاف و صیقلی ساخته شده‌اند کمی گران تر است. همچنین از آنها برای انتقال‌های پرفشار استفاده می‌شود.

لوله‌های بدون درز مانیسمان نوع دیگری از انواع لوله‌های فولادی هستند.

انواع لوله های بدون درز :

  • لوله مانیسمان (فولادی – استنلس استیل)
  • لوله آتشخوار
  • لوله گازی API
  • لوله هیدرولیکی
  • لوله لنس
  • لوله استنلس استیل
  • لوله ضخامت بالا (گوشت دار یا ضخیم بار)
راهنمای قبل و بعد از خرید انواع لوله

کاربرد انواع لوله

بعد از آشنایی با انواع لوله، دومین نکته مهم برای خرید لوله های فولادی، دانستن کاربرد آن هاست. لوله های درزدار، پرکاربردترین لوله در صنعت و ساختمان سازی هستند؛ اما معمولا لوله های درز دار نسبت به لوله های بدون درز، تحمل کمتری در برابر فشار دارند. به همین دلیل برای مواردی که به تحمل فشار بالا نیاز است، نباید از آن ها استفاده کرد. بهترین گزینه برای عبور سیالات با فشار و حرارت بالا و یا سیالات خورنده، لوله های بدون درز می باشد. برای کمک بیشتر به مشتریان عزیز، مختصرا به کاربرد انواع لوله اشاره می کنیم:

تقویت عمودی و افقی در سازه های بتنی

میلگرد به دو صورت عمودی و افقی در سازه های بتنی استفاده می شود. میلگرد عمودی برای دیوارها، ستون ها و سایر عناصر عمودی پشتیبانی می کند، در حالی که میلگرد افقی دال ها و پایه ها را تقویت می کند. ترکیب آرماتورهای عمودی و افقی ساختاری محکم و قابل اعتماد ایجاد می کند.

ابزار و تجهیزات رایج برای نصب میلگرد

نصب و تعمیر میلگرد نیاز به ابزار و تجهیزات خاصی دارد. برخی از ابزارهای رایج مورد استفاده در نصب میلگرد شامل برش میلگرد، خم کن میلگرد و ردیف میلگرد می باشد. این ابزارها برش، خم شدن و بستن میلگرد را با دقت و کارآمدی آسان تر می کنند.

علاوه بر ابزار اولیه، تجهیزات تخصصی مانند قفس میلگرد یا تکیه گاه ممکن است برای پروژه های پیچیده مورد نیاز باشد. این ابزار و تجهیزات به اطمینان از قرارگیری و تراز مناسب میلگرد کمک می کند و فرآیند نصب موفق را تسهیل می کند.

جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی

خوردگی یک نگرانی اولیه برای میلگرد است، به ویژه در محیط هایی که رطوبت یا کلرید زیاد است. نگهداری منظم و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی بسیار مهم است.

یکی از اقدامات پیشگیرانه اعمال پوشش های محافظ روی میلگرد مانند اپوکسی یا روی گالوانیزه است. این پوشش ها به عنوان یک مانع در برابر رطوبت و عناصر خورنده عمل می کنند و به طور قابل توجهی طول عمر میلگرد را افزایش می دهند.

تمیز کردن و بازرسی منظم سازه بتن مسلح نیز می تواند به شناسایی هرگونه نشانه خوردگی یا آسیب کمک کند. تعمیرات سریع و نگهداری مناسب، مانند استفاده از بازدارنده های خوردگی، می تواند خطرات را کاهش داده و طول عمر میلگرد را تضمین کند.

مصارف لوله های درزدار

  • لوله مسی: خطوط آب رسانی و خطوط مبرد در سیستم های HVAC
  • لوله استنلس استیل: صنایع غذایی و بهداشتی
  • لوله مبلی: صنایع و دکوراتیو
  • لوله صنعتی تست آب: انتقال آب و صنعتی
  • لوله صنعتی بدون تست: موارد صنعتی
  • لوله گازی (روکار و توکار): انتقال گاز
  • گالوانیزه تست آب: انتقال آب در زیر زمین و فضاهای مرطوب
  • گالوانیزه صنعتی: موارد صنعتی، گلخانه ای و مکان های دارای رطوبت
  • کاربرد لوله های بدون درز
  • لوله مانیسمان: عبور سیالات خورنده یا سیالات با فشار و حرارت بالا
  • لوله آتشخوار: انتقال گاز سیال در دمای بالای ۴۰۰ درجه سانتی گراد
  • لوله گازی API: انتقال گاز
  • لوله هیدرولیکی: انتقال سیالات با فشار بالا
  • لوله لنس: انتقال گازهای چگال
  • لوله ضخامت بالا (گوشت دار – ضخیم بار): ماشین سازی، صنایع، کاربردهای فراوان سفارشی
  • کاربرد تیوب: صنایع غذایی، ساخت بویلرها، کوره های نفتی و مبدل های حرارتی

تیوب فولادی

با اینکه هر دو لغت Pipe و Tube به معنای لوله است، اما تیوب ها به دلیل کاربرد متفاوت، دسته بندی متفاوتی نیز دارند (در بازار به جای تیوب بیشتر از کلمه تیوپ استفاده می شود). لوله ها (Pipe) برای انتقال سیالات در فواصل نسبتا زیاد استفاده می شوند، اما تیوب (Tube) معمولا برای گردش سیال داخل یک سیستم محدود و به منظور انتقال انرژی استفاده می گردد. تیوب های مورد استفاده در صنایع مختلف به دو صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • استنلس استیل
  • فولادی

لوله استیل

لوله های استیل گونه ای از لوله های فولادی بوده که از جنس فولاد ضد زنگ هستند. بر اساس تنوع بین فولادهای ضد زنگ، لوله های استیل نیز به صورت زیر تقسیم بندی می شوند:

  • لوله استیل فریتی
  • لوله استیل آستنیتی
  • لوله استیل مارتنزیتی
  • لوله استیل داپلکس یا دو فازی
  • لوله استیل رسوب سخت شده

۲. بررسی سایز انواع لوله فولادی

یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید لوله فولادی انتخاب سایز یا قطر این محصول است، زیرا بر قیمت لوله تاثیر می‌گذارد. به طور کلی، سایز لوله از این جهت اهمیت دارد که برای هر کاربرد، یک سایز مشخصی از لوله استفاده می‌شود. برای محاسبه سایز لوله، قطر خارجی و داخلی آن برحسب اینچ و میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود. توجه داشته باشید که قطر واقعی لوله‌ها از قطر اسمی آنها بیشتر است.

۳. بررسی ابعاد لوله فولادی

برای ابعاد لوله‌های فولادی می‌توان به طول آن‌ها اشاره کرد که به طور معمول در طول ۶ متر یا ۱۲ متر تولید می‌شوند. همچنین ضخامت لوله فولادی یکی از پارامترهای مهم انتخاب آن هنگام خرید به شمار می‌آید. منظور از ضخامت لوله، فاصله قطر خارجی تا قطر داخلی لوله است که با نام رده نیز شناخته می‌شود. در واقع، رده لوله با توجه به عواملی همچون مواد اولیه، مراحل ساخت و روکش لوله متغیر است.

۴. بررسی کیفیت و استاندارد لوله فولادی

لوله های فولادی توسط استانداردهای مختلفی تولید می شوند. دو نمونه از مهم ترین این استانداردها، ANSI / API 5L و ASTM هستند. استاندارد ANSI / API 5L ساخت دو سطح محصول (PSL1 و PSL2) شامل لوله فولادی بدون درز و لوله فولادی جوش داده شده را برای استفاده در خط لوله حمل و نقل نفت و گاز طبیعی مشخص می کند.

استاندارد PSL1 و PSL2

نوع PSL1 فقط مینیمم الزامات و خواص را مشخص می کند اما نوع PSL2 هم مینیمم و هم ماکزیمم الزامات و خواص را مشخص می کند. ماکزیمم خواص به خصوص در محیط های ترش و اسیدی مهم است. مثلا اگر ماکزیمم سختی در محیط های ترش از یک حد استاندارد زیادتر باشد، هیدروژن نفوذ کرده و باعث ایجاد ترک در لوله می شود.

استاندارد ASTM

استاندارد ASTM نیز انواع لوله ‌ها و اتصالات فولادی را برای سرویس ‌دهی در دمای بالا، مصارف معمولی و کاربردهای خاص مانند مصارف حفاظتی در برابر آتش، پوشش می ‌دهد. بر اساس استاندارد ASTM، مشخصات لوله های فولادی، الزامات استاندارد برای لوله های دیگ بخار و سوپرهیتر، لوله های خدمات عمومی، لوله های فولادی در خدمات پالایشگاه، لوله های مبدل حرارتی و کندانسور، لوله های مکانیکی و ساختاری فهرست بندی می شوند.

برخی از گریدها و استانداردهای ساخت لوله های فولادی

  • گرید A به صورت نوردی و یا نرماله شده مطابق با استاندارد API 5L PSL1
  • گرید B و گریدهای X42 تا X70 به صورت های نوردی، نرماله، ترمومکانیکال و نرمال-تمپر مطابق با استاندارد API 5L PSL1
  • گرید X42N تا X60N، X42Q تا X100Q و X42M تا X120M به صورت های نورد نرماله شده، کوئنچ-تمپر و نورد ترمومکانیکال مطابق با استاندارد API 5L PSL2
  • ASTM A53 مربوط به لوله های فولادی درز دار و بدون درز
  • ASTM A106 مربوط به لوله های فولادی بدون درز برای کاربردهای دما بالا
  • ASTM A333 مربوط به لوله های فولادی بدون درز برای کاربردهای دما پایین
  • ASTM A134 مربوط به لوله های فولادی درز دار ساخته شده به روش جوشکاری قوس الکتریکی
  • ASTM A135 مربوط به لوله های فولادی درز دار ساخته شده به روش جوشکاری مقاومتی

رده لوله

اصطلاح رده لوله در برخی از لوله های فولادی استفاده می شود. به طور مثال برای خرید لوله مانیسمان، یکی از مهمترین پارامترها دانستن رده لوله می باشد. رده لوله، ارتباط مستقیمی با ضخامت لوله دارد.

۵. بررسی وزن لوله فولادی

وزن لوله یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن است که در هنگام خرید لوله فولادی باید موردتوجه قرار گیرد. البته وزن هر متر لوله بسته به ضخامت، ابعاد و سایز لوله متغیر است. به‌طور کلی، وزن لوله فولادی از طریق فرمول چگالی آهن محاسبه می‌شود.

۶. بررسی کارخانه‌های تولیدکننده لوله فولادی

به دلیل تنوع بالای انواع لوله در صنایع مختلف، کارخانه های متعددی در سراسر ایران به تولید این مقطع فولادی مشغول هستند و تعداد آن ها نیز روز به روز در حال افزایش است. همین موضوع باعث می شود که خریداران لوله، گزینه های مختلفی برای انتخاب برند لوله خود داشته باشند. لازم است بدانید استان هایی که بیشترین تولید لوله های فولادی را در کشور دارند، سه استان اصفهان، تهران و مرکزی می باشند. از جمله کارخانه های این استان ها نیز می توان به شرکت لوله و پروفیل سپنتا، لوله سازی دقیق کاوه ایرانیان، نورد و لوله پروفیل سپاهان و جهان پروفیل پارس اشاره کرد.

علاوه بر سه استان فوق، کارخانه هایی مانند گروه صنعتی دُرپاد تبریز و کارخانه لوله و پروفیل آریاوا در شمال و شمال غربی ایران، همچنین شرکت نورد و لوله سمنان و کارخانه فولاد پروفیل مشهد در شرق و شمال شرق کشور در زمینه تولید لوله فعال می باشند. شرکت لوله سازی اهواز نیز در جنوب کشور در این زمینه فعالیت می کند. مهم ترین نکته در این مرحله از راهنمای خرید لوله فلزی، توجه خریداران به فاصله کارخانه تا محل پروژه، کیفیت لوله هر کارخانه و قیمت آن ها می باشد.

۷. بررسی قیمت لوله فولادی و مراجع قیمت گذاری

قیمت لوله با توجه به جنس لوله، نحوه تولید و کاربرد آن، تنوع بسیار زیادی دارد. مسملا یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل خرید لوله (همچون تمامی مقاطع فولادی دیگر) بررسی قیمت روز لوله است. مخصوصا به دلیل نوسانات دلار، قیمت جهانی آهن و مسائل سیاسی، بررسی نوسانات قیمت لوله نیز اهمیت بسیاری دارد. از این رو توصیه می کنیم حتما قبل از خرید لوله به قیمت روز و نوسانات آن در روزهای گذشته توجه نمایید.

نکات زمان خرید لوله

در این مرحله ، نحوه انتخاب بهترین لوله متناسب با پروژه شما، نحوه سفارش دهی، پرداخت وجه و تحویل محصول را با جزئیات بررسی می کنیم.

دریافت مشاوره و انتخاب بهترین لوله با توجه به پروژه
حال که با انواع لوله ها و کاربردشان آشنا شدیم، می توان تشخیص داد برای هر صنعت یا حرفه چه لوله ای قابل استفاده است؛ اما از آنجایی که برای هر حرفه یا صنعت می توان از چندین لوله مختلف استفاده کرد، در نتیجه حیاتی ترین گام در این مرحله، انتخاب بهترین نوع لوله با توجه به پروژه شماست.

مراحل انتخاب بهترین لوله برای پروژه خود را به این صورت می توانید طی کنید:

اولین پارامتری که باید در نظر بگیرید، تعیین کاربرد لوله است؛ یعنی بدانید که از لوله برای عبور مواد استفاده می شود؟ یا از آن برای کاربرد ظاهری و به دلیل استوانه ای بودن مقطع استفاده می کنید؟

در صورت استفاده از لوله برای عبور مواد، باید پارامترهای زیر را در نظر بگیرید:

  • سیال یا جامد بودن ماده عبوری از دورن لوله
  • فشاری که لوله باید تحمل کند
  • میزان خورندگی ماده

در صورتی که از لوله برای عبور سیال استفاده نمی کنید، باید کاربرد نهایی را در نظر بگیرید. به طور مثال، برای شمع کوبی با لوله، از نوع درز مستقیم و اسپیرال سایز ۱۲ تا ۳۲ اینچ استفاده می شود و یا لوله های بدون تست، بهترین انتخاب به عنوان لوله داربستی هستند.

در صورت تعیین پارامترهای فوق، می توانید بین چندین نوع لوله قابل استفاده، بهترین را انتخاب کنید. اما از آنجایی که هر لوله نیز از تنوع بالایی در سایز، استاندارد، جنس و وزن برخوردار است، توصیه می کنیم برای اطمینان بیشتر، قبل از اقدام به خرید با مشاورین این حوزه مشورت نمایید.

راهنمای قبل و بعد از خرید انواع لوله

روش خرید لوله از شرکت های بازرگانی

به دلیل تنوع بالای لوله ها از نظر کارخانه تولید کننده، کیفیت و همچنین ابعاد، خرید لوله از شرکت های بازرگانی که توانایی تامین لوله های مختلف را دارند، محبوبیت بیشتری دارد. از این رو در ادامه راهنمای خرید لوله آهنی، روش خرید لوله از شرکت های بازرگانی را بررسی می کنیم.

بعد از انتخاب لوله مورد نظر، کارشناس فروش، مشورت های لازم را ارائه می دهد. و پیش فاکتور محصول را برای مشتری ارسال می کند. مشتری در صورت بررسی و تایید آن، باید مبلغ پیش فاکتور را واریز کند.

هنگام بارگیری و قبل از تخلیه بار در محل مورد نظر مشتری نیز، وزن دقیق و نهایی بار با توجه به وزن باسکول مشخص می شود. در این مرحله و با توجه به وزن دقیق، فاکتور نهایی صادر می گردد. مشتری و فروشنده باید با توجه به فاکتور نهایی و بدهکار یا بستانکار بودن، تسویه نهایی را انجام دهند.

نکات مهم پس از خرید لوله فولادی

در مرحله آخر راهنمای خرید لوله به بررسی نکات پس از خرید می پردازیم تا به راحتی بتوانید از کیفیت و سالم بودن لوله خود اطمینان حاصل کنید.

تطابق لوله فولادی با فاکتور

معمولا پس از خرید لوله فولادی و تحویل آن به مشتری، لازم است مشتری مشخصات لوله‌های ارسال‌شده را با اطلاعات نوشته‌شده در فاکتور تطبیق دهد. در صورت وجود مغایرت اطلاعات فاکتور با لوله‌های ارسال‌شده، مشتری می‌تواند این موضوع را به فروشنده اطلاع دهد.

تشخیص اصالت کالا و بررسی برگه کنترل کیفی

با هر محصولی که برای مشتری ارسال می‌شود، یک برگه کنترل کیفی به‌همراه آن به مشتری ارائه خواهد شد. این برگه معمولا شامل تست‌های انجام‌شده روی لوله است. از طرفی، اصالت و دیگر مشخصات لوله‌های فولادی، روی آنها حک شده‌‌اند. بنابراین انتظار می‌رود مشتری هنگام تحویل، اصالت محصول ارسال‌شده را با برگه کنترل کیفی مطابقت دهد و از صحت آن اطمینان پیدا کند.

تطابق وزن لوله فولادی با برگه باسکول

معمولا وزن دقیق لوله‌های فولادی در هنگام بارگیری اندازه‌گیری خواهد شد و در فاکتور و برگه باسکول نوشته می‌شود. مشتری باید هنگام دریافت سفارش خود، وزن آنها را با وزن درج‌شده روی برگه باسکول مقایسه کند.

نحوه نگهداری لوله فولادی

آخرین نکته مهم پس از خرید لوله فولادی این است که قبل از نگهداری آنها در انبار، از تمیز بودن و مرطوب نبودن انبار مطمئن شوید. همچنین اگر لوله‌هایی با سایزهای مختلفی خریداری کرده‌اید، توصیه می‌شود آنها را به صورت جداگانه و با فاصله از زمین در انبار ذخیره کنید. علاوه بر این، در صورت ذخیره لوله‌های فولادی در یک انبار بدون سقف، باید روی آنها را با روکش بپوشانید تا از نفوذ رطوبت به آ‌ن‌ها جلوگیری کنید. با رعایت این نکات در نگهداری لوله‌های فولادی، طول عمر آنها نیز افزایش می‌یابد.

بررسی مشخصات ظاهری لوله

بعد از دریافت بار، حتما مشخصات ظاهری لوله ها را با توجه به نکات زیر بررسی نمایید:

طول شاخه: بررسی طول شاخه های دریافتی (هر شاخه لوله دقیقا ۶ متر)
چک کردن سایز : بررسی قطر خارجی لوله با فاکتور
ضخامت لوله: بررسی ضخامت لوله با فاکتور
شکل ظاهری لوله: توجه به شکل ظاهری لوله، موج دار نبودن یا به اصطلاح شمشیری نبودن لوله
نکته: لوله های تست شده به صورت کونیک و رزوه شده هستند.

سخن آخر

به دلیل کاربرد فراوان لوله های فولادی در صنایع مختلف (به ویژه در صنعت ساخت و ساز)، خرید بهترین و باکیفت ترین لوله از اهمیت زیادی برخوردار است. در نتیجه، اگر قصد خرید این مقطع فولادی را دارید، حتما با دانش و آگاهی اقدام نمایید. تا حد امکان از ضرر نهایی جلوگیری کنید.

سوالات متداول

۱- انواع لوله فولادی کدام اند؟ کدام بهتر است؟
لوله های درز دار یا درز جوش و لوله های بدون درز یا مانیسمان. لوله های بدون درز استحکام، دوام و قیمت بالاتری دارند.

۲- استاندارد لوله های مورد استفاده در خطوط نفت و گاز چیست؟
استاندارد API 5L با دو سطح PSL1 و PSL2

آرتا استیل تهران

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button