روشهای تولید میلگرد استیل

  • خانه / روشهای تولید میلگرد استیل

روشهای تولید میلگرد استیل

روشهای تولید میلگرد استیل ؛ در تولید میلگرد استیل در ابعاد متعددی انجام می گیرد. میلگرد استیل به دلیل استحکام زیاد و مقاومت خوب در برابر محیط‌های خورنده همواره مورد توجه طراحان و مهندسین بوده‌اند. از میلگرد‌ در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی، قطعه سازیريال حمل و نقل و در ساخت سازه‌های شهری استفاده می‌کنند. در این مطلب به توضیح درباره‌ی خصوصیات و نحوه تولید میلگرد استیل می‌پردازیم.

فولاد مورد استفاده در تولید میلگرد

در تولید میلگرد استیل، از گریدهای مختلفی استفاده می‌شود. فولادهای زنگ نزن آستنیتی، مارتنزیتی و فریتی از جمله پرکاربردترین مواد در ساخت میلگردهای فولادی هستند. در بین این سه نوع، فولادهای ضد زنگ آستنیتی بیشترین استفاده را در تولید میلگرد استیل دارند. علت این محبوبت استحکام بالا، مقاومت خوب دربرابر خوردگی و طول عمر آنهاست. این فولادها در ساخت ورق‌ فولادی نیز کاربرد بسیار زیادی دارند.

برای تولید میلگرد استیل که نیاز به استحکام خیلی زیاد دارند از فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی استفاده می‌شود. مارتنزیت سخت‌ترین فاز تشکیل شونده در ساختار فولاد است. این فاز به استحکام بسیار بالای خود مشهور است. اما عیب اصلی مارتنزیت در ساختار فولاد، شکننده بودن و شکل پذیری ضعیف آن است. ازین رو در فولاد سازی سعی می‌کنند میزان فاز مارتنزیت را در حدی معمول نگه دارند که فولاد ساخته شده ترد نشود و بتوان آن را شکل داد.

در تولید میلگرد استیل، از فولاد‌های ضد زنگ فریتی کمتر استفاده می‌شود. علت این محدودیت در استفاده را می‌توان به استحکام پایین این فولاد نسبت داد. فاز فریت در ساختار فولاد، کم استحکام‌ترین و نرم‌ترین فاز تشکیل شده است. اما قابلیت شکل پذیری و مقاومت در برابر خوردگی این فاز، قابلیت استفاده از آن را بیشتر کرده است.

روشهای تولید میلگرد استیل

روش تولید میلگرد استیل 

در صنعت برای تولید میلگرد استیل  از یکی از دو روش نورد گرم و کشش سرد استفاده می‌شود. این دو روش مکمل یکدیگر هستند و با انجام این دو می‌توان از یک شمش، میله‌ای با قطر دلخواه به دست آورد.

برای تولید میلگرد به روش نورد گرم، ابتدا یک بیلت فولاد ضد زنگ را تا دمایی بالا (بیشتر از نصف دمای ذوب) گرم می‌کنند. سپس شمش گرم شده از بین غلتک‌هایی عبور می‌کند که وظیفه آن‌ها کاهش قطر شمش و تبدیل آن به میلگرد است. سپس نوار حاصل را خنک می‌کنند و در ابعاد دلخواه برش می‌زنند.

برای تولید میلگرد استیل بعد از انجام نورد گرم، کشش سرد بر روی قطعات اتفاق می‌افتد. همانطور که از نام آن پیداست، دمای این روش به نسبت کشش گرم بسیار کمتر است. در این روش قالب‌هایی با دهانه گرد تعبیه شده است و برای تولید میلگرد استیل ، شمش اولیه را ازین قالب‌ها عبور می‌دهند و با اعمال نیروی کششی، میلگرد از دهانه قالب خارج می‌شود. قطر این قالب‌ها بسته به نیاز مشتریان طراحی می‌شود. با این روش می‌توان محصول نهایی که همان میلگرد است را در ابعاد یا قطرهای مختلف تولید کرد.

به غیر از فرایند نهایی تولید میلگرد استیل ، در طی مسیر تولید و دستیابی به قطعه نهایی، در هر مرحله محصول نیمه ساخته نیز باید تحت کنترل کیفی قرار بگیرد (لینک کنترل کیفی فولاد). آنالیز متریال مورد استفاده قبل از انجام فرایند‌های شکل دهی باید بررسی شود تا دمای مناسبی برای انجام این روش‌های شکل دهی تعیین شود. به غیر از آن باید از نبود عیب در شمش اولیه اطمینان حاصل نمود.

بعد از انجام فرایند شکل دهی میلگرد ها باید به نکات بسیار مهمی توجه نمود. اولین مورد در بازرسی قطعه نهایی، نبود عیوب ظاهری از جمله ترک و حفرات سطحی است. مورد بعدی که باید تحت نظارت و بررسی قرار گیرد، مطابقت محصول تولید شده با استانداردهای تولید میلگرد استیل است. این مساله یکی از نکاتی است که باید حتما قبل از بریدن میلگرد در ابعاد مورد نیاز مورد بررسی قرار گیرد. بعد از کنترل کیفی میلگردها آن‌ها را در ابعاد مورد نیاز بریده و سپس برای حمل و نقل بسته بندی می‌کنند.

مراحل تولید میلگرد استیل

انتخاب مواد

اولین و شاید مهم‌ترین مرحله در ساخت میلگرد استیل، انتخاب مواد آن‌هاست. بسته به شرایط و الزامات فنی و محیط استفاده‌ی آن‌ها، متریال مورد استفاده در تولید میلگرد متفاوت است. عواملی مانند میزان خورندگی محیط، استحکام مورد نیاز قطعات و عمر سازه‌های ساخته شده، می‌تواند بر انتخاب مواد مورد استفاده در تولید میلگرد استیل اثر گذار باشد.

ذوب و ریخته‌گری

متریال انتخابی برای تولید میلگرد  استیل، ذوب شده و از آن شمش‌هایی در ابعاد مختلف تولید می‌شود. در این مرحله باید به آنالیز فولاد تولید شده نظارت کامل داشت تا در نهایت بتوان به محصول مورد نظر با خواص مورد نیاز رسید.

نورد گرم

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، برای تولید میلگرد به روش نورد گرم، شمش‌ها را تا دمایی بالا حرارت می‌دهند. این حرارت دهی جهت کاهش نیروی مورد نیاز برای نورد و دستیابی به ساختاری پایدارتر در محصول است. انتخاب دمای مناسب برای نورد گرم می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت تولید میلگرد استیل داشته باشد. قطعه تولید شده در این فرایند دارای سطحی ناهموار و خشن‌تر است. گاهی در عمق کمی از سطح، عیوبی ظاهر می‌شوند که با ماشین کاری از بین خواهند رفت.

آنیل یا بازپخت

آنیل یک عملیات حرارتی برای کاهش تنش‌های داخلی جسم و بهبود قابلیت ماشین‌کاری و چقرمگی قطعات است. بعد از انجام فرایند نورد گرم، قابلیت ماشین کاری محصول بسیار پایین است. قبل از انجام فرایند ماشینکاری نیاز است تا قطعه تولیدی آنیل شده تا بتوان به محصول نهایی با کیفیت مورد نظر نزدیک‌تر شد. وجود تنش‌های ناشی از تغییر شکل داغ در درون قطعه، قطعه را از لحاظ استحکام و مقاومت به خوردگی ضغیف می‌کند. لذا با انجام فرایند آنیل می‌توان این معایب را برطرف کرد.

کشش سرد

میلگرد آنیل شده از قالب‌ها یا دوزه‌های کشش عبور داده می‌شود تا به قطر دلخواه برسد. این فرایند در دمایی پایین انجام می‌شود. بعد از انجام این فرایند سطح قطعه هموار می‌شود و دقت ابعادی محصول نهایی بهبود پیدا می‌کند. نکته مهم دیگر در این مرحله این است که بعد از انجام کشش سرد، استحکام قطعه بهبود پیدا می‌کند و قطعات تولیدی آمادگی استفاده در صنعت را پیدا خواهند کرد.

کنترل کیفیت

مرحله آخر در تولید میلگرد استیل ، کنترل عیوبی نظیر حفره‌ها، ترک‌ها یا سایر عیوب سطحی است. بعد از اطمینان از کیفیت محصول تولید شده، میلگردها پرداخت شده و در ابعاد دلخواه بریده می‌شوند و به سوی صنایع مختلف رهسپار می‌شوند.

روشهای تولید میلگرد استیل

مزایای میلگردهای فولادی

میلگردهای فولادی در برابر دما و محیط‌های خورنده مقاوم هستند. این مقاومت به متریال مورد استفاده و نحوه‌ی تولید میلگرد ارتباط دارد. علاوه بر این میلگرد استیل قابلیت ماشینکاری خوبی دارند و آن‌ها را به انتخابی مناسب برای استفاده در کاربرد‌های مختلف تبدیل کرده است.

خواص مکانیکی میلگرد استیل تولید شده بسیار خوب است و می‌توان با روش‌های مختلف ظاهری صیقلی و زیبا به آن‌ها بخشید. یکی دیگر از مزیت‌های مهم میلگردهای ساخته شده از فولاد ضد زنگ قابلیت بازیافت آنهاست. میلگردهای فولادی ضد زنگ گزینه‌ای بسیار مناسب برای شرکت‌هایی که به دنبال موادی با سازگاری محیط زیستی هستند می‌باشد.

میلگردهای ضد زنگ از مواد اولیه اصلی در ساخت و ساز به حساب می‌آیند. از آن‌ها در ساخت سازه‌های بزرگ، ساختمان‌ها، پل‌ها و همچنین در صنایع حمل و نقل استفاده می‌شود. تولید میلگرد استیل روز به روز در حال گسترش است. علت آن نیز تقاضای روز افزون میلگرد و بخصوص استنلس استیل است. همانطور که گفته شد میلگرد در صنعت کاربرد بسیار وسیعی دارد، ازین رو سازندگاه و صنعتگران در حال استفاده بیشتر از این متریال همه کاره هستند.

بازار میلگرد

عرصه جهانی تولید میلگرد استیل بسیار حساس و رقابتی است. عوامل زیادی مانند قیمت و میزان تولید هر شرکت می‌تواند در رشد یا کاهش سهام آن‌ها نقش داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت تولید میلگرد استیل در صنعت نقش بسیار مهمی دارد و علت آن کاربردی بودن آن در بخش بزرگی از صنایع و قطعه سازی است.

سخن آخر

در تولید میلگرد استیل، عوامل بسیاری تاثیر گذارند که با توجه به محیط استفاده این محصولات می‌توان اثرات آن‌ها را بررسی و مد نظر قرار داد. تولید میلگرد استیل در جهان روز به روز در حال گسترش است و دلیل آن نیز کاربرد بسیار زیاد آن در صنایع مختلف است. روش‌های تولید میلگرد می‌توانند بر کیفیت نهایی محصول اثر گذار باشند، لذا باید در مراحل مختلف تولید، مطابقت کیفی آن با استاندارهای لازم بررسی شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button