سپری و کاربردهای آن

سپری و کاربردهای آن

سپری و کاربردهای آن ؛ سپری نوع دیگری از پروفیل با سطح مقطع باز است. این محصول در صنایع مختلفی کاربرد دارد. شکل ظاهری این پروفیل شبیه حرف لاتین T است. به‌طور استاندارد سپری از دو ورق کم عرض عمود بر هم تشکیل گردیده است. به این صورت که ورق عمودی را جان سپری (Web) و ورق افقی را بال (Flanges) می‌نامند.

سپری و کاربردهای آن ؛ مشخصات سپری

درباره نحوه تولید سپری باید گفت که این محصول غالبا به دو روش پرسی و فابریک در فرایند نورد گرم تهیه و تولید می‌شود. سپری فابریک براساس استاندارد جدول اشتال که عرض و ضخامت بال و جان آن یکسان است. اما سپری پرسی از نظر وزنی سبک‌تر از سپری فابریک است. به همین جهت مقاومت کمتری نیز دارد. در سه شکل تولید می‌شود. که می‌توان به سپری با اضلاع متساوی که عرض و ارتفاع برابری دارند. سپری با اضلاع نامتساوی که ارتفاع آن نصف عرض است و سپری با ارتفاع زیاد اشاره کرد.

این پروفیل صنعتی و ساختمانی از نظر ظاهری، در دو نوع لبه گرد و لبه تیز تولید و به بازار عرضه می‌شود. سپری لبه گرد در اندازه 30 تا 140 میلیمتر تولید می‌شود و سپری لبه تیز دارای اندازه 20 تا 40 میلیمتر است. این محصول غالبا در ضخامت‌های 0/9 الی 2/5 میلیمتر تولید می‌شود. که سپری ضخامت 2 میلمیتر به دلیل کارایی و مصرف بالا در صنایع مختلف، بین فعالان این حوزه محبوبیت بیشتری دارد.

سپری به طور استاندارد در طول‌های 6 و 12 متر تولید می‌شود. اما در صورت سفارش مشتری امکان تولید آن در دیگر طول‌ها نیز میسر است. مثلا سپری نمره 2 و سپری نمره 10 که در بازار به این نام می شناسند. به این معنی است که سپری نمره 2 لبه 20 میلیمتری دارد. و سپری شماره 10 دارای لبه 100 میلیمتری است.

تولید سپری براساس استانداردهای DIN1022، DIN10055 و DIN9051 انجام می‌شود. گفتنی است و با توجه جنس این محصول می‌توان انواع مختلفی برای آن برشمرد. که شامل سپری آلومینیومی، آهنی، استیل، برنج و … می‌شود. قابل ذکر است در حین خرید سپری باید مواردی مانند طول، سایز و چگالی آن را مدنظر قرار دهیم. زیرا فاکتورهای ذکر گردیده اساس تعیین قیمت روز سپری است. برای مثال با افزایش وزن سپری قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

سپری و کاربردهای آن

موارد کاربرد سپری

با کمی دقت در اطراف خود متوجه گستردگی کارایی پروفیل سپری در صنایع مختلف خواهید شد. همانطور که می‌دانید سپری با توجه به نحوه تولید، جنس محصول و استاندارد تولید، کارایی متفاوت و منحصربه‌فردی پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال سپری آلومینیومی به دلیل مقاومتی که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارد در ساخت در و پنجره، اسکلت گلخانه‌ها، ستون و خرپا، اتصالات پل به ستون و مواردی از این دست به کار برده می‌شود.

از سایر موارد مصرف سپری می‌توان اینگونه گفت که بال سپری به‌دلیل مقاومت در برابر تنش‌های فشاری و همچنین مقاومت جان این محصول در مقابل تنش‌های برشی و خمشی از لحاظ مهندسی، در مواقعیکه فضای کافی برای استفاده از تیرآهن وجود نداشته باشد از سپری استفاده می‌شود زیرا این پروفیل دارای همان اندازه باربری و مقاومت در برابر بارهای برشی و خمشی است که تیرآهن دارد.

با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت عمده‌ترین مصرف سپری در صنعت ساختمان‌سازی است، به این صورت که در زیرسازی ساختمان علاوه‌بر نبشی و قوطی پروفیل، از سپری نیز استفاده می‌شود؛ از دیگر موارد مصرف سپری به کاربرد آن در سقف کاذب نیز می‌توان اشاره کرد؛ همچنین سپری در سقف‌هایی که در آن‌ها نورپردازی انجام می‌شود هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که اشاره شد از دیگر کاربردهای اصلی سپری استفاده در ساخت در و پنجره است؛ همچنین در تولید اتاق ماشین‌آلات سنگین به‌ویژه تریلی نیز استفاده می‌شود. این محصول همانطور که گفته شد با توجه به شکل ظاهری خاص خود کاربردهای فراوانی دارد که در اتصال پل به ستون‌ها، صنایع سدسازی، ساخت سازه‌های فلزی، ساخت ستون و خرپا و اسکلت فلزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین از جمله کارخانه‌هایی که در کشور به تولید این محصول کاربردی فعالیت دارند می‌توان به کارخانه شکفته مشهد، سپری کارخانه نیکان پروفیل و سپری نورد سجاد اشاره کرد.

آرتا استیل تهران

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button