عوامل تسریع کننده خوردگی میلگرد

  • خانه / عوامل تسریع کننده خوردگی میلگرد

عوامل تسریع کننده خوردگی میلگرد

عوامل تسریع کننده خوردگی میلگرد ، زمان شروع خوردگی میلگرد، شدت خوردگی و سن تخریب بتن ناشی از خوردگی میلگردها به عوامل مختلفی بستگی دارد. که مهم ترین آن ها را در ادامه بیان می کنیم.

عوامل تسریع کننده خوردگی میلگرد

عوامل تسریع کننده خوردگی میلگرد ؛ نفوذ پذیری بتن

نفـوذ پـذیری بتن (به ویژه  بتن سطحی بر روی میلگردها) دارای مفاهیم مختلفی است. مانند نفوذپذیری در برابر آب و مایعات دیگر، نفوذپذیری در برابر هوا و همینطور نفوذپذیری در برابر یون کلرید که از مهم ترین آن هاست. هدف اولیه برای کاهش خوردگی میلگرد، کاهش نفوذ پذیری بتن در برابر یون کلر و در مرحله بعد در برابر هوا و آب است.

عوامل تسریع کننده خوردگی میلگرد ؛ کم بودن ضخامت و پوشش روی میلگردها

مواد مضر به ویژه یون کلرید باید ابتدا از پوشش بتنی روی میلگرد عبور کنند و به سطح میلگرد برسند. در مرحله بعد نیز باید بوانند از پوشش روی خود میلگرد (در صورت وجود) عبور کنند. از آنجا که زمان رسیدن یون کلر به میلگرد ها تابع ضخامت است،  بنابراین اگر ضخامت لایه پوششی بیشتر شود زمان شروع خوردگی دیرتر شروع خواهد شد.

نکته: در صورت کاهش ضخامت پوشش بتن روی میلگرد می توان کیفیت بتن را افزایش داد. همچنین استفاده از پوشش روی سطح بتن، انواع پوشش روی میلگرد یا استفاده از میلگردهای گالوانیزه و ضد زنگ گزینه های پیشنهادی و تاثیرگذار دیگر هستند.

عوامل تسریع کننده خوردگی میلگرد

عوامل تسریع کننده خوردگی میلگرد ؛ وجود درز و ترک در پوشش بتن روی میلگرد

ترک های سطحی روی بتن به دلایل مختلف ایجاد می شود، مانند جمع شدگی و یا خزش بتن که باعث نفوذ عوامل مخرب و تماس هوا با میلگردها می گردد و خوردگی میلگرد اتفاق می افتد. به طور کلی بیشترین ترک های سطحی بتن به دلیل تبخیر آب بتن، گیرش یا کمبود رطوبت و یا حرکت لرزشی میلگردها و یا داغ بودن آن ها در هنگام بتن ریزی ایجاد می شود.

دیگر عوامل اصلی خوردگی در میلگرد شامل موارد زیر می شود:

  • هنگامی که سطح فولاد با محیط در تماس باشد، در سطح فولاد خوردگی ایجاد می شود.
  • اگر بتن به صورت منظم مرطوب شود سبب نفوذ آب به شکاف های موجود در سطح می گردد که در نهایت باعث زنگ زدگی میلگردها می شود.

جلوگیری از خوردگی میلگرد

در اکثر موارد جبران خسارت ناشی از فرسودگی فلزات و خوردگی آن ها بسیار سخت می باشد، بنابراین پیشگیری از ایجاد خوردگی بسیار به صرفه تر خواهد بود. برای کاهش آسیب به میلگردهای به کار رفته در ساختمان سازی از روش های مختلفی استفاده می شود. برخی از متداول ترین روش های پیشگیری از خوردگی فلزات به شرح زیر است.

پوشش سطحی

این پوشش سطحی شامل هر دو نوع پوشش بتنی و پوشش مکانیکی بر روی میگلرد می شود. پوشش سطحی باید کاملا سالم و بدون شکاف و عاری از هرگونه آسیب باشد تا در نهایت بتواند به عنوان عایق عمل نماید.

رنگ آمیزی میلگرد

متداول ترین روش پیشگیری از این پدیده ، رنگ آمیزی آنهاست. البته در اغلب موارد از روش آبکاری نیز به عنوان روشی مرسوم به منظور پیشگیری از زنگ زدگی استفاده می شود. لازم به ذکر است که  اگر پوشش رنگی به اندازه کافی ضخیم نباشد نمی تواند به خوبی از فلز محافظت نماید. به زبان ساده تر عمر فلز با ضخامت پوشش رابطه مستقیم دارد.

ایجاد پوشش فعال

پوشش فعال نوعی ماده شیمیایی محسوب می شود. که با از بین بردن واکنش های الکتروشیمیایی در عایق الکتریکی یا غیر قابل نفوذ کردن آن در برابر مواد شیمیایی عمل می نمایند. این گونه روش ها باعث می گردد سیستم نسبت به خراش یا نقص در پوشش حساسیت کم تری داشته باشد. زیرا در هر مکانی که میلگرد در معرض خطر قرار گیرد بازدارنده ها وارد عمل خواهند شد.

عوامل تسریع کننده خوردگی میلگرد
جمع بندی

عوامل تسریع کننده خوردگی میلگرد ؛ خوردگی میلگرد در بتن باعث از بین رفتن استحکام سازه و یا تخریب ساختمان می گردد. به طوری که یکی از عمده ترین خرابی ها در سازه های بتن مسلح در سال های اخیر و در مناطق گرم و مرطوب به خصوص در مناطق حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، خوردگی میلگرد می باشد. خوردگی میلگردها باعث بروز ترک در پوشش بتنی می شود. و نهایتا منجر به ترک خوردگی و ریختن سازه می گردد. یون کلرید یکی از تاثیرگذارترین عواملی است که می تواند با نفوذ در بتن باعث خوردگی میلگردهای مدفون در بتن شود.

پارامترهای دیگر در ایجاد خوردگی میلگردها کیفیت بتن، ترکیبات سیمان، ترکیب مواد افزودنی به بتن، پتانسیل خود میلگردها و پوشش میلگردها، و واکنش های آندی و کاتدی هستند. شرایط محیطی نیز در روند خوردگی میلگردها تاثیرگذار است. همچنین شرایط آب و هوایی خشک و آب و هوای مرطوب در میزان خوردگی و مقاومت بتن مسلح تاثیر عمده ای بر خوردگی می گذارد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button