عوامل موثر بر وزن سوله

  • خانه / عوامل موثر بر وزن سوله

عوامل موثر بر وزن سوله

محاسبه وزن سوله یکی از مباحث مهم در این صنعت می باشد. زیرا بر هزینه ساخت سوله تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل لازم است تمامی عوامل موثر بر وزن سوله با دقت و جزئیات بیشتر ارزیابی شوند. علاوه بر هزینه، مهندسان پروژه می‌توانند با محاسبه وزن سوله ایمنی و استحکام سازه را کنترل کنند.

عوامل موثر بر وزن سوله

ما پیش‌تر درباره مراحل ساخت سوله صنعتی صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم برای درک مطلب و اطلاع از اجزای سوله، این مقاله را مطالعه کنید. مهمترین عوامل موثر بر ساخت سوله عبارتند از:

عرض دهانه

در خصوص عوامل موثر در وزن سوله، با افزایش عرض دهانه سوله، طول تیرآهن افزایش یافته و متعاقبا وزن انواع سوله افزایش می‌یابد. در سوله‌های با عرض بیشتر از ۲۰ متر، وزن افزایش می‌یابد. برای دهانه‌های بیشتر از ۳۰ متر، استفاده از تیر ورق برای تیرهای سقف بدون ستون میانی پیشنهاد نمی‌شود، زیرا وزن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

ارتفاع

افزایش ارتفاع سوله به معنی افزایش ارتفاع و وزن ستون‌ها است. علاوه بر این، با افزایش ارتفاع سوله، میزان باد و اثر نیروی باد بر سوله افزایش می‌یابد و سوله شروع به سنگین‌تر شدن می‌کند.

طول فضای اجرا

این عامل ارتباط مستقیمی با طول سالن ندارد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که برخی از عناصر سوله مانند بادبندها همیشه وجود دارند و کاهش یا افزایش طول سوله تاثیری بر وجود آنها ندارد. بنابراین افزایش طول سوله تغییری در وزن آنها به وجود نمی‌آورد. در عین حال سطح پوشش سوله‌ها نیز افزایش چشمگیری داشته است. به طور کلی افزایش طول در واحد وزن سطح سوله موثرتر بوده و باعث بهبود آن می‌شود.

میزان بارش برف در منطقه

یکی از مهمترین عوامل موثر بر وزن سوله، میزان بارش برف در اقلیم منطقه است. وزن واحد سوله‌های طراحی شده در مناطق با بار برف ۲۰۰ کیلوگرم بر متر مربع و بالاتر، به ندرت کمتر از ۴۰ کیلوگرم بر متر مربع است. البته عرض دهانه زیاد (بیش از ۲۰ متر) باعث افزایش بار برف بر وزن انواع سوله می‌شود و وزن را با سرعت بیشتری افزایش می‌دهد.

بار جرثقیل

اساسا هر چه بار سوله بیشتر باشد، انتظار می‌رود سوله سنگین‌تر شود. یکی از بارهای متداول که برای طراحی در اکثر سوله‌ها باید در نظر گرفته شود، بار جرثقیل است. قرارگیری جرثقیل و انتقال بار دینامیکی ناشی از آن بر روی ستون‌های سوله، باعث افزایش ابعاد مقاطع و وزن سازه می‌شود. تناژ جرثقیل بالای ۱۰ تن این روند را تشدید می‌کند. همچنین افزایش عرض دهانه باعث افزایش تاثیر بار جرثقیل بر روی ستون‌های سوله و افزایش وزن سوله می‌شود.

وزن طبقه

یکی دیگر از عواملی که بر وزن سوله تاثیر می‌گذارد، وزن طبقه است. توجه داشته باشید که همه سوله‌ها نیم‌طبقه ندارند و این مورد برای همه سوله‌ها لحاظ نمی‌شود. سوله‌های دارای طبقه، وزن سنگین‌تری از سوله‌های بدون طبقه دارند. تفاوت بین وزن سوله طبقه‌دار و سوله معمولی بدون طبقه می‌تواند ۵۰ درصد باشد. البته در این سوله به دلیل استفاده از مصالح بیشتر، متراژ افزایش می‌یابد که مزایای خاص خود را دارد. یکی از این مزایا، افزایش پایه سوله مخصوصا برای زمین‌های کوچک و محدود است.

روش محاسبه وزن سوله

وزن سوله تحت شرایط مختلف و به چند روش متعدد قابل انجام است. در ادامه در خصوص روش محاسبه وزن سوله بحث خواهیم کرد.

فرمول محاسبه وزن سوله

برای اینکه بتوان وزن انواع سوله را محاسبه کرد، باید وزن مصالح ساختمانی به کار رفته در ساخت آن را در نظر گرفت. مصالح مورد استفاده در ساخت سوله شامل میلگرد، تسمه، پروفیل، ورق، لوله و آهن است. بنابراین شما باید به طور جداگانه فرمول محاسبه وزن این مصالح را به دست آورید و سپس وزن نهایی سوله حاصل می‌شود. جدول وزن تیرآهن، میلگرد و ورق سیاه برای محاسبه وزن هر یک از این مقاطع مفید خواهد بود.

محاسبه وزن سوله با جرثقیل

جرثقیل‌ها در سوله‌های صنعتی کاربردهای زیادی دارند. بنابراین برای محاسبه وزن باید از فرمول محاسبه وزن سوله با جرثقیل استفاده شود. این به محاسبه مواردی مانند تناژ جرثقیل، دهانه سوله و استانداردهای لرزه‌ای نیاز دارد. البته این محاسبات با کمک نرم افزارهایی مانند اتوکد به راحتی انجام می‌شوند.

محاسبه وزن پوشش سقف سوله

سقف سوله باید به درستی طراحی شود و سقف سوله باید با توجه به نوع کاربری سوله و شرایط محیطی انتخاب شود. زیرا سقف در وزن سوله تاثیر زیادی دارد و در نتیجه هزینه ساخت سوله را تحت تاثیر قرار می‌دهد.اکثر سقف های سوله به صورت شیب‌دار ساخته می‌شوند. پوشش انتخاب شده برای سقف سوله بر اساس نوع کاربری سوله، از پنل‌های مختلف به به کار می‌رود. تمام وزن این پانل‌ها باید در وزن کل سوله حساب شود.

نرم افزار محاسبه وزن سوله

برای محاسبه وزن سوله از نرم افزارهای مختلفی در زمینه نقشه‌کشی و ساخت سازه استفاده می‌کنند. نرم افزار SAFE برای محاسبه زیرساخت های سوله بسیار کاربردی است. برای طراحی سازه از نرم افزارهایی مانند اتوکد و Tekla Structural استفاده می‌شود. مهندسان سازه از برنامه‌ای به نام SAP2000 برای انجام محاسبات سوله استفاده می‌کنند.

محاسبه آنلاین وزن سوله

برای اندازه گیری وزن سوله به راحتی و بدون دردسر، با در دست داشتن ابعاد دهانه، ارتفاع و طول سوله می‌توانید از طریق برخی سایت‌ها اقدام کنید. این سایت‌ها به صورت آنلاین وزن انواع سوله را برای شما محاسبه می‌کنند.

عوامل موثر بر وزن سوله

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button