فرآیند تولید ورق رنگی

  • خانه / فرآیند تولید ورق رنگی

فرآیند تولید ورق رنگی

یکی از اصلی ترین موانع پیش روی صنعت فلزات و صنایع مربوطه به خوردگی سطحی محصولات فلزی است. با پیشرفت تکنولوژی راه های جدیدی برای مقابله با این خوردگی ها ابداع گردیده است. در گذشته برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی ورق آن را به روغن آغشته میکردند. اما این کار خود باعث پیدایش مشکلات و مسایل جدیدی همچون مسایل زیست محیطی شد و این فرآیند ماندگاری طولانی نداشت به همین سبب روش‌های جدید مانند تولید ورق رنگی جایگزین روش‌های قبلی شدند. ورق رنگی در طی یک فرآیند رنگ آمیزی از ورق گالوانیزه تولید میشود. 

با توجه به مصرف گسترده این ورق در صنعت و ساخت و ساز و کاربرد آن در بدنه یخچال، کابینت، ساخت سوله و بسیاری از لوازم خانگی این محصول کاربرد ویژه ای دارد. پوشش رنگی علاوه بر زیبایی ظاهری و مقاومت در برابر خوردگی، گرما و رطوبت جنبه های کاربردی دیگری نیز دارد. این امر سبب گردیده تا کارخانه‌های تولید ورق رنگی زیادی در ایران به تولید این محصول بپردازند. در ادامه به شرح فرآیند تولید ورق رنگی را بازگو میکنیم: 

مراحل تولید ورق رنگی

تولید ورق رنگی فولادی فرآیندی فنی است. سطح ورق پس از بررسی دیداری تحت عملیات آماده سازی سطحی قرار میگیرد. و عملیات رنگ‌کاری روی آن اجرا میشود. تولید ورق رنگی در چند مرحله چربی زدایی، شستشو و کروماته کردن و رنگ آمیزی نهایی انجام میشود. 

ورق رنگی از ورق گالوانیزه تولید میشود. ورق گالوانیزه ورقیست که پس از عملیات نورد سردبا لایه‌ای از فلز روی سطح آن را پوشانده اند. این عملیات سبب مقاوم سازی ورق در برابر خوردگی و رطوبت میشود پس میتوان به این نتیجه رسید که قیمت ورق گالوانیزه رنگی تابع قیمت ورق گالوانیزه است و از آن پیروی میکند و با افزایش قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی نیز افزایش پیدا میکند. 

 چربی زدایی

در مرحله نخست ورق گالوانیزه چربی زدایی می گردد. در این مرحله شستشو آغاز میشود. این عملیات به دو صورت میتواند انجام شود. 1- چربی زدایی به صورت سرد یا الکتریکی 2-  شستشوی گرم با مواد قلیایی.

چربی زدایی به صورت سرد یا الکتریکی 

در چربی زدایی سرد به دلیل کیفیت نامطلوب ورق در این روش از آن کمتر استفاده میشود و به دلیل نیاز به سرمایه زیاد و مصرف الکترولیت‌ها این روش اقتصادی نیست که این روش در صنعت قطعه سازی متداول است و به دو روش مختلف غوطه وری و پاششی انجام میشود و هزینه‌های آن به صرفه است. 

  شستشو و کروماته کردن

در این مرحله ورق ها با آب گرم شسته و با باد گرم خشک میشوند. در این مرحله سطح ورق فلزی به منظور بالا بردن مقاومت در برابر خوردگی و افزایش چسبندگی رنگ به سطح ورق و جلوگیری از پوسته شدن کروماته میشود. رنگ اولیه از جنس پلی استر یا اپوکسی است بر روی ورق قرار میگیرد و ورق از کوره عبور داده میشود این لایه رنگ به عنوان آستر برای رنگ اصلی است. در این مرحله لایه ای از رنگ پرایمر بر روی سطح ورق فلزی قرار میگیرد که ضخامت این پوشش بین 7 تا 15 میکرون است. 

 رنگ کاری اصلی

رنگ اصلی در این مرحله به روش الکترواستاتیک بر روی سطح ورق قرار میگیرد. این رنگ میتواند از جنس پلی استر، اپوکسی، پلی اورتان، اکریلیک و پلی امید باشد. پس از رنگ‌کاری دو طرف ورق به منظور تثبیت رنگ ورق درون کوره قرار میگیرد و برای جلوگیری از جدا شدن و پوسته شدن سطح یک لایه از جنس PVC یا PET روی آن کشیده میشود. این عملیات سبب میشود تا ورق انعطاف پذیرتر گردد و محصول نهایی به دست آمده همان ورق رنگی است که کاربرد صنعتی و ساختمانی زیادی دارد. جنس پوشش زیرین و رویی در ورق رنگی با هم تفاوت دارند. لایه زیرین از جنس پلی استر یا اپوکسی است اما لایه رویی میتواند از جنس های متفاوتی باشند  پس نوع پوشش میتواند با توجه به موارد مصرف انتخاب شود. 

فرآیند تولید ورق رنگی

رنگ آمیزی کلاف های فلزی

برای رنگ آمیزی کلاف ها روش های متنوعی وجود دارد که در ادامه به تفکیک به بیان آن ها میپردازیم:

روش پودری (الکترواستاتیک)

 در این روش که از طریق اعمال جریان الکتریکی و ایجاد بارهای مخالف بین سطح ورق و پودر رنگ است چسبندگی موقتی بین پودر و سطح ورق ایجاد میشود. با حرارت به پودر و ورق ، پودر ذوب میشود. و سراسر سطح ورق را پوشش میدهد. این رنگ با شرایط جوی و محیطی سازگار است. 

 روش اسپری

 یکی دیگر از روش ها استفاده از اسپری زینک گالوانیزه است. زینک گالوانیزه ترکیبی از پودر روی و رنگ است که حدود 400 میلی گرم وزن دارد. این اسپری ها دارای مقاومت بالایی هستند اسپری زینک گالوانیزه را در دو رنگ نقره‌ای و طوسی می‌توان تهیه کرد. از ویژگی های این رنگ میتوان به سرعت بالای خشک شدن آن اشاره کرد. زمان خشک شدن رنگی اسپری نسبت به قلمو بسیار سریع است و تنها یک ساعت زمان می‌برد. 
در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در زمینه فرآیند تولید ورق رنگی در اختیار شما قرار دهیم.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button