فرق تیرآهن و تیر ورق

فرق تیرآهن و تیر ورق

فرق تیرآهن و تیر ورق ، شاید خیلی از افراد تیرآهن و تیر ورق را یکی بدانند . درحالی‌که هرکدام از این‌ها ، دو محصول جداگانه هستند و کارائی متفاوتی دارند. تیرآهن‌ ها که مهم‌ترین مقاطع فولادی‌اند و در سازه‌های فلزی کاربرد دارند. تیرآهن از 2 بال و یک جان تشکیل‌شده است که دارای استانداردهای متفاوتی است.

فرق تیرآهن و تیر ورق

این در حالی است که تیر ورق حاصل از سه ورق که دو ورق به عنوان بال و یک ورق به عنوان جان را به هم جوش می دهند. می تواند بارهای سنگین را تحمل کند ، عملکرد تیر ورق تکیه گاهی برای بارهای سنگین عمودی بوده که در فواصل طولانی به کار می رود. به‌صورت سفارشی تولید می‌شوند. در این مقاله به فرق تیرآهن و تیر ورق می پردازیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تیرآهن و استانداردهای این محصول

تیرآهن‌ها نسبت به تیرورق ، یک مقطع فولادی شناخته‌شده هستند که می‌توان از آن‌ها هم در اسکلت فلزی و هم در اسکلت بتنی استفاده کرد. برای تیرآهن استانداردهای مشخص و معینی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • تیرآهن IPE یا معمولی
  • تیرآهن INP بال شیب‌دار
  • تیرآهن IPB هاش
  • تیرآهن CNP لانه‌زنبوری

هرکدام از این تیرآهن‌ها، کارائی خاص و متفاوتی دارند و با توجه به ویژگی‌هایشان، برای مکان‌های خاصی استفاده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال؛ تیرآهن معمولی، بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارد، این در حالی است که تیرآهن لانه‌زنبوری، معمولاً برای ساخت پل استفاده می‌شود.

فرق تیرآهن و تیر ورق ، تیر ورق

عمده استفاده از تیرورق در سازه‌های از پیش‌ساخته‌شده است. گاها پیش‌آمده که تیرآهن موردنظر در نقشه یک سازه موجود نباشد، بنابراین در چنین مواقعی از تیرورق استفاده می‌کنند. به بیان ساده و خودمانی، تیرورق، همان تیرآهن سفارشی است که در ابعاد مشخص برش خورده است و در سایز و ضخامت دلخواه ساخته‌شده است. در کشتی‌سازی، برای ساخت پل، سازه‌های نفت و گازی و… معمولاً به‌جای تیرآهن، از تیرورق استفاده می‌شود. جالب است بدانید که تیرورق، از ورق سیاه ساخته می‌شود و دارای اجزای زیر است:

  1. تیغه یا جان تیر web plate
  2. فلنج یا بال تیر flanges plate
  3. استیفنرها یا سخت‌کننده‌ها یا بلبرینگ طولی و میانی stiffeners
فرق تیرآهن و تیر ورق

در بالا گفتیم که تیرورق از جان و بال تشکیل‌ شده است، اما باید این نکته را اضافه کنیم که این محصول ، دارای یک بخش دیگر به نام سخت‌کننده یا استیفنر است. از این بخش معمولاً برای سازه‌هایی که دهانه 20 متر و یا حتی بیشتر دارند، استفاده می‌شود و می‌توانند به‌صورت عمودی و افقی استفاده شوند. هدف اصلی سخت‌کننده این است که بتواند نیروهای واردشده به جان را به بال منتقل کند.علاوه بر این، از دیگر وظایف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ظرفیت ساختاری تیر و جلوگیری از خرابی‌های ناشی از کمانش
  • تحمل نیروها و بارهای وارده بر تیر
  • و…

فرق تیرآهن و تیر ورق به‌ صورت کلی

تا اینجای مقاله به‌صورت کلی در مورد فرق تیرآهن و تیر ورق صحبت کردیم. می‌خواهیم در ادامه کمی مفصل‌تر به پارامترهایی اشاره کنیم که می‌تواند باعث تفاوت تیرورق و تیرآهن شود.

وظیفه و نحوه عملکرد هرکدام

تیرآهن و همچنین تیرورق از نظر نوع عملکرد و وظیفه‌ای که برای یک سازه دارند، باهم متفاوت می‌باشند.  وظیفه تیرورق انتقال فشار به ستون‌هایی است که بر روی آن قرارگرفته است. در حالی تیرآهن می‌تواند نقش کلی در مقاومت و میزان استحکام سازه داشته باشد.

اندازه

تیرورق‌ها معمولاً از تیرآهن‌ها، ازنظر اندازه، بزرگ‌تر هستند.

عملکرد

تیرآهن و تیرورق، دارای هدف یکسانی هستند و در برابر بارهای واردشده برسازه مقاومت می‌کنند.

فرق تیرآهن و تیر ورق

میزان تحمل فشار

تیرورق، وظیفه دارد که نیروهای دینامیکی و متغیر برسازه را تحمل کند؛ به همین دلیل معمولاً برای ساخت پل از آن استفاده می‌شود.

تیرآهنتیر ورق
هزینه تولید آن نسبتاً مناسب است.هزینه تولید بالایی دارد.
استفاده از آن آسان هست.محدودیت در استفاده خواهد داشت.
تیرورق‌ها حجم کمتری دارند و حمل‌ونقل آسانی هم خواهند داشت.به دلیل وزن بالا، حمل‌ونقل تیرآهن دشوار است.
تولید به روش نورد گرم و یکپارچه هست.تولید آن به روش جوشکاری ورق‌های فولادی به یکدیگر یا به‌وسیله پیچ و پرچ است.
دارای 2 بال و یک جان هست.علاوه بر بال و جان دارای استیفنر  یا سخت‌کننده است.
دارای کاربرد وسیع در تمامی پروژه‌ها است.به‌عنوان یک عضو افقی برای تحمل بارهای وارده بر سیستم‌های کف یا سقف استفاده می‌شود.
دارای سایز مناسب است.بزرگ‌تر از تیرآهن‌هاست.
فرق تیرآهن و تیر ورق

فرق تیرآهن و تیر ورق ، سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله گفتیم، فرق تیرآهن و تیر ورق می‌تواند در اندازه، عملکرد، وظیفه، مقاومت فشار و … باشد. تیرورق به این دلیل که یک بخش اضافه نسبت به تیرآهن به نام استیفنر دارد، می‌تواند وزن بارهای سنگین را تحمل کند. درست است که قبل از اجرای سازه باید در نظر بگیرد که به تیرآهن نیاز دارید و یا تیرورق، اما موضوع اصلی این است که قیمت هرکدام از آن‎‌ها را بسنجید و درنهایت برای خریدتان تصمیم بگیرید. 

فرق تیرآهن و تیر ورق

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button