فروکروم ، خواص و کاربردها

  • خانه / فروکروم ، خواص و کاربردها

فروکروم ، خواص و کاربردها

فلز کروم با دانسیته ۷٫۱ ton/m3 دارای دمای ذوب ۱۸۵۰ و دمای جوش ۲۶۸۰ درجه سانتیگراد می ­باشد. فروکروم از جمله فروآلیاژهای مورد استفاده در صنعت فولاد و مخصوصا صنعت تولید فولاد زنگ­نزن می­باشد. مقدار کروم موجود در این محصول بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است. با توجه به آنالیز مورد نیازمصرف می­ شود. انواع فروکروم معمولا بر اساس درصد کربن موجود تقسیم بندی می گردد. طوری که به سه دسته پرکرین، متوسط کربن و کم ­کربن تقسیم می ­شود. فروکروم متوسط کربن می­تواند تا ۴% کربن و فروکروم کم کربن بین ۰,۰۳ تا ۰٫۱۵% کربن و بیشتر از ۶۰% کروم داشته باشند.

فروکروم

محصول فروکروم آلیاژی میباشد که در صنایع فولادسازی کاربرد گسترده‌ای دارد. این محصول شامل ۵۰ تا ۷۰ درصد کروم می باشد. همچنین فروکروم با نماد شیمیایی  FeCrشناخته می شود. تولید این فروآلیاژ توسط کوره قوس الکتریکی انجام میشود. تولید جهانی این فروآلیاژ بیشتر مربوط به قزاقستان، هند و آفریقای جنوبی میباشد. البته در سال‌های اخیر در کشورهای چین و روسیه، حجم زیادی از این فروآلیاژ تولید گردیده است. البته فروکرومی که در آفریقای جنوبی تولید میشود با نام کروم شارژی نیز شناخته میشود. از فروکروم برای تولید فولادهای ضدزنگ استفاده میشود. زیرا فروکروم از سنگ‌های معدنی با درصد کم کربن یعنی کمتر از ۱.۲ درصد، تولید میشود.برای تولید فروکروم، انرژی زیادی صرف میشود، به همین جهت تولید این فولاد در کشورهایی میباشد که هزینه انرژی کم و تولید آن مقرون به صرفه باشد.

فروکروم

تولید فروکروم

فروکروم پرکرین معمولا با روش قوس و کربوترمی سنگ کروم در کوره electric submerged arc furnace  تولید می­شود. مواد اولیه مورد استفاده جهت تولید این محصول تاثیر زیادی در رفتار کوره، احیا، سرباره تشکیل شده و انرژی مصرفی خواهند داشت. هر آنچه سربازه ضخیمتر (مواد اولیه با ناخالصی بیشتر) باشد، انرژی مورد نیاز فرایند نیز بیشتر خواهد بود.

مواد اولیه مورد نیاز شامل موارد ذیل می­باشند :

  • سنگ کرومیت: Lompy ore با ۳۵% اکسید کروم و ۳۰% اکسید آهن و سنگ کرومیت بریکت شده.
  • احیا کننده: کک، ذعال، anthracite
  • فلاکس: سیلیس، آهک، دولومیت

کشور آفریقای جنوبی با دارا بودن بیش از ۷۰% منابع سنگ کرومیت، بازار این ماده معدنی را رهبری میکند. بعد از این کشور، زیمباوه با ۲۵% دارای معادن کرومیت در رتبه دوم قرار دارد. کشور قزاقستان نیز دارای منابع مهمی از نظر کیفیت و خلوص بالای کروم بوده که در مصارف حساس مورد اهمیت می ­باشد.

فروکروم

دسته بندی فرو کروم ها

فروکروم ‌ها به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی میشوند که شامل موارد زیر است.

  • فروکروم کم کربن
  • نوع فروکروم با کربن متوسط
  • فروکروم پر کربن

خواص کروم در فولاد

کروم یکی از پرمصرف ترین آلیاژها در صنعت فولاد می­باشد. بیشتر از ۵۰% کروم از طریق اسکراپ (قراضه) و بقیه از فروکروم و دیگر محصولات صنعتی وارد فولاد می­شود. این ماده باعث افزایش مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون، ایجاد کارسختی و جلوگیری از افت استحکام در دمای بالا می­شود. فروکروم عضو جدانشدنی فولادهای زنگ­نزن بوده و بیشتر از ۷۰% فروکروم تولید شده در صنعت تولید این دسته از فولادها استفاده می­شود. همچنین این ماده آلیاژی در سوپرآلیاژها، فولادهای ابزار و همچینین گریدهای خاص فولاد نیز کاربرد دارد. اصلی ترین ناخالصی­های فروکروم، کربن و سیلیس می­باشند که مقدار کربن باعث تغییر در قیمت و دسته بندی­های این کالا میشود. جهت تولید فولادهای زنگ­نزن کم کربن (مقدار کربن از ۰٫۰۱ تا حداکثر ۰٫۲ درصد)، فولادهای زنگ­نزن پر کروم، آلیاژهای گرم کار و فولادهای کم آلیاژ استحکام بالا، از فروکروم کم کربن استفاده می­شود.

فولادهای زئگ نزن فریتی (کم کربن)

در این گروه از فولادها بین ۱۲ تا ۳۰ درصد کروم استفاده می­شود. این گروه عملیات خرارتی پذیر نیستند و کارسختی آنها با کارسرد ایجاد می­شود.

فولادهای زئگ نزن مارتنزیتی

این دسته از فولادهای زنگ نزن کربن و کروم بالا عملیات حرارتی پذیر بوده و در دماهای بالای ۷۵۰ درجه سانتیگراد خواص مقاومت به خوردگی خوبی از خود نشان می­دهند. ولی مقاومت به خزش کمی در دمای بالای ۶۰۰ دارا می­باشند.  از این گروه فولاد گرید ۴۱۶ با ۱۴ درصد کروم را می­توان مثال زد.

فولادهای زئگ نزن آستنیتی

این دسته حاصل افزودن نیکل به فولاد زنگ نزن کم کربن دارای ۱۸ تا ۲۵ درصد کروم می­باشد. این دسته دارای بهترین خواص خوردگی در انواع اتمسفرها می­باشد. به دلیل عدم جذب مغناطیسی این گرید فولاد به آن فولاد نگیر نیز گفته می شود. که در گران قیمت ترین رده اعضا در خانواده فولادهای زنگ نزن می باشد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button