فلنج ، خواص و کاربردها

  • خانه / فلنج ، خواص و کاربردها

فلنج ، خواص و کاربردها

فلنج چیست ؟ قطعه ای است که به روش‌های مختلف به لوله وصل می‌شود. و ایجاد اتصالات لوله فولادی را به کمک بولت و مهره فراهم می‌کند. انواع فلنج در مصارف متنوع و گسترده‌‌ای، دور لوله را احاطه می‌کند. فلنج هندسه‌های مختلف و روش‌های اتصال گوناگونی به لوله دارد. معمول‌ترین آن‌ها جوشکاری است. یعنی پس از قرار گرفتن در جای مناسب به کمک جوشکاری به سر آزاد لوله متصل می‌شود. روی بدنه فلنج تعدادی سوراخ، که محل قرار گرفتن بولت و مهره است قرار دارد. با کنار هم قرار دادن دو سر لوله که به فلنج مجهز شده‌اند می‌توان بین آن‌ها اتصال با بولت و مهره ایجاد کرد. فلنج برای اتصال‌دهی انواع لوله درزدار و لوله مانیسمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلنج

فلنج

این محصولات جهت اتصال شیرها، لوله‌ها، پمپ‌ها و سایر تجهیزات، برای ساخت سیستم لوله‌کشی استفاده می‌شوند. به طور معمول فلنج ها را جوش داده یا رزوه می‌کنند و دو فلنج با پیچ کردن آنها با واشر، به یکدیگر متصل می‌شوند. با این کار عمل آب‌بندی را انجام می‌دهند که دسترسی آسان به سیستم لوله کشی را فراهم می‌کند.

کاربرد این محصول در صنایع مختلف

از کاربردهای آن در صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت محفظه خلا
  • اتصال دکل مخابراتی
  • تولید چکمه اسکی
  • کاربرد در صنعت نفت و گاز
  • کاربرد در تجهیزات بیمارستان
  • استفاده در خط لوله انتقال مایعات
  • استفاده در کپسول‌های آتش نشانی
  • استفاده در تاسیسات هسته‌ای
فلنج

استاندارد

این محصول ها با توجه به جنس، نوع ساخت و فشاری که می‌توانند تحمل کنند، به استانداردهای زیر تقسیم می‌شوند:

استاندارد ASME B16.5

طبق این استاندارد فلنج های فولادی به کلاس‌های ۱۵۰-۳۰۰-۴۰۰-۶۰۰-۹۰۰-۱۵۰۰-۲۵۰۰ تقسیم می‌شوند. این ارقام نشان‌دهنده حداکثر فشار بر حسب PSI است که این محصول در حداکثر دمای مجاز می‌توانند تحمل کنند. البته میزان فشار قابل تحمل در دماهای مختلف متفاوت نیست.

استاندارد ISO

در این استاندارد PN نشان‌دهنده فشار باربری فلنج های فولادی و آلیاژی است که فشار اسمی بر حسب BAR را به نمایش می‌گذارد.

استاندارد API

استانداردهای API شامل کلاس‌های API 6BX، API 6A و API 6B است. این نوع محصولات تحمل فشار بالاتری نسبت به استاندارد ANSI دارند و به کلاس‌های ۲۰۰۰-۳۰۰۰-۵۰۰۰-۱۰۰۰۰-۱۵۰۰۰ تقسیم می‌شوند.

انواع سطح

شما باید برای سیستم لوله کشی خود بهترین این نوع محصولات را انتخاب کنید. سطح این محصولات یکی از ویژگی‌هایی است که تاثیر زیادی بر عملکرد نهایی و عمر مفید آن ها خواهد داشت. این سطح‌ها عبارتند از:

سطح صاف

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع محصولات صفحه صاف یک سطح صاف و یکنواخت همراه با یک واشر تمام وجه دارند که با بیشتر سطح فلنج تماس برقرار می‌کند.

سطح برجسته

این نوع محصولات یک بخش برجسته کوچک در اطراف سوراخ و یک واشر دارند.

سطح حلقه‌ای

این نوع سطح که در فرآیندهای فشار بالا و دمای بالا استفاده می‌شود، دارای یک شیار است که در آن یک واشر فلزی برای حفظ مهر و موم قرار می‌گیرد.

سطح شیاردار

این نوع محصولات شیارهای منطبق و بخش‌های برجسته دارند. این به نصب کمک می‌کند، زیرا طراحی باعث تراز شدن فلنج می‌شود و مخزنی را برای چسب واشر فراهم می‌کند.

نر و ماده

مانند سطح شیاری، این نوع محصولات از یک جفت شیار و بخش‌های برجسته برای محکم کردن واشر استفاده می‌کنند. با این حال، برخلاف مدل قبلی، این فلنج‌ها واشر را روی صورت ماده نگه می‌دارند و قرار دادن دقیق‌تر مواد واشر را افزایش می‌دهند.

انواع این محصول در پایپینگ

در سیستم پایپینگ از انواع مختلفی فلنج استفاده می‌شود که در ادامه درباره هرکدام توضیح خواهیم داد:

فلنج لغزنده

این فلز اساسا حلقه‌ای است که روی انتهای لوله قرار می‌گیرد. همانطور که از نام آن پیداست، این نوع محصولات روی لوله می‌لغزند و از این رو به این نام شناخته می‌شوند.

فلنج گردن جوش

این نوع محصولات به عنوان فلنج توپی مخروطی نیز شناخته می‌شود.این محصولات شامل یک اتصال دایره‌ای با لبه بیرون زده در اطراف محیط است.

فلنج سوکت جوشکاری

این محصولات فقط از بیرون توسط یک جوش فیله متصل می‌شوند و اغلب برای کاربردهای مهم استفاده نمی‌شوند. این‌ها بیشتر برای خطوط با سوراخ کوچک استفاده می‌شوند. استحکام ساکن آنها معادل نوع لغزنده است، اما مقاومت خستگی آنها ۵۰ درصد بیشتر از فلنج های لغزنده با دو جوش است. برای این نوع ، ضخامت لوله اتصال باید جهت اطمینان از طول سوراخ مناسب تعریف شود. قبل از جوشکاری، باید یک شکاف در فلنج سوکت جوشکاری بین فلنج و لوله ایجاد شود. هدف از فاصله پایین در این فلنج، به حداقل رساندن فشار باقیمانده در ریشه جوش است که ممکن است در طول انجماد فلز رخ دهد. ترکِ بین لوله و فلنج می‌تواند باعث مشکلات خوردگی توسط محصولات خورنده شود.

فلنج کور

این محصولات بدون سوراخ تولید می‌شوند و برای خالی کردن انتهای لوله‌ها، شیرها و دهانه مخازن تحت فشار به کار می‌روند. از نظر فشار داخلی و بارگذاری پیچ و مهره، پرتنش‌ترین انواع این محصولات ، فلنج های کور محسوب می‌شوند. با این وجود، بیشتر این فشارها از نوع خمشی در نزدیکی مرکز به حساب می‌آیند. از آنجایی که قطر داخلیِ استانداردی وجود ندارد، این فلنج‌ها برای سیستم‌های دمایی با فشار بالاتر ایده‌آل به شمار می‌روند. نحوه اتصال لوله با فلنج کور، در انسداد بخشی از لوله یا نازل روی لوله صورت می‌گیرد که استفاده نمی‌شود. نازل اغلب با یک فلنج کور برای بررسی فشار در ماشین آلات یک کارخانه به کار می‌رود. همچنین می‌تواند صرفا به این دلیل استفاده شود که مصرف‌کننده به تمام نازل‌هایی که روی مخزن ارائه شده است، نیاز ندارد.

فلنج کور عینکی

این نوع محصولات برای جداسازی دائمی شبکه‌های لوله یا به سادگی برای اتصال به یکدیگر استفاده می‌شوند. فلنج کور عینکی یک صفحه فولادی محسوب می‌شود که به دو صفحه با ضخامت معین بریده شده است. این دو دیسک توسط قسمتی از فولاد شبیه به تکه عینک روی دماغه، به یکدیگر متصل می‌شوند. یکی از دیسک‌ها یک صفحه جامد بوده و دیگری حلقه‌ای است که قطر داخلی آن با قطر فلنج برابری می‌کند. این محصولات در سازه‌هایی استفاده می‌شود که باید به طور منظم از سایر تاسیسات جدا شوند. فلنج عینکی را در موقعیت “باز” نصب می‌کنند تا جریان از طریق لوله امکان‌پذیر باشد. اگر این فلنج در موقعیت “بسته” چرخانده شود، لوله خالی می‌شود و هیچ جریانی امکان‌پذیر نیست.

فلنج مفصلی

هنگامی که قیمت لوله آب یا لوله‌های دیگر بالا باشد، از این نوع محصولات استفاده می‌شود. به عنوان مثال، فلنج فولاد کربنی را می‌توان به سیستم لوله استیل اضافه کرد، زیرا این نوع محصولات با ماده موجود در لوله تماس پیدا نمی‌کند. انتهای مفصل به لوله جوش داده می‌شود و فلنج ها شل می‌مانند. شعاع داخلی این نوع محصولات لبه‌ای اریب است تا شعاع انتهایی را پاک کند.

فلنج کاهنده

این نوع محصولات برای زمانی طراحی شده‌اند که اندازه لوله تغییر کند. آنها در تمام کلاس‌های فشاری موجودند و یک جایگزین عالی برای اتصال دو اندازه مختلف لوله محسوب می‌شوند. اگر یک تغییر غیرمنتظره مانند پمپ باعث ایجاد تلاطم غیر ضروری شود، نباید از این محصولات استفاده کنید.

فلنج

فلنج رزوه ای

این نوع محصولات تقریبا به نوع لغزنده شباهت دارند. اما تفاوت اصلی این است که این نوع برای مطابقت با قطر داخلی یک لوله خاص، سوراخ شده است. این محصولات می‌تواند در سیستم‌های لوله‌کشی که امکان جوش دادن فلنج بر روی لوله امکان‌پذیر نیست، استفاده شود. مانند مناطق بسیار انفجاری که جوشکاری می‌تواند خطر بالقوه را ایجاد کند.

فلنج مربعی

این محصولات اغلب برای اتصالات لوله به لوله و لوله به قطعات استفاده می‌شوند. آنها اغلب در خط سیستم‌های هیدرولیک به کار می‌روند که در آن عبور سیالات اتفاق می‌افتد و از دو ماده فولاد و فولاد زنگ نزن ساخته شده‌اند.

فلنج گردن بلند

در شرایط فشار بالا و عمدتا در صنعت نفت و گاز، از این محصولات استفاده می‌شود. این گردن بلند، لوله را به داخل محصول هدایت می‌کند و تقویتی را ارائه می‌دهد که با فلنج گردنی جوش داده شده‌ی استاندارد، امکان‌پذیر نیست. این تقویت کننده برای ایمنی سیستم‌های فشار قوی صنعتی، تجاری و حتی مسکونی کاملا ضروری است. این محصولات معمولا لنگرهای اصلی آب یا منابع گازی است که به شبکه بزرگ‌تری از لوله‌ها پمپ می‌شوند، مانند لوله‌های کارخانه یا آپارتمان.

فلنج انبساطی

اگر فضای شما محدود است یا فقط به اتصال به قطر لوله وسیع‌تری نیاز دارید، این محصولات مکان مناسبی را برای تجهیزات، پمپ‌ها و دریچه‌ها فراهم می‌کند. زیرا اندازه جمع و جور این محصولات باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود. این محصولات نیز یک جایگزین مقرون به‌صرفه برای استفاده در نظر گرفته می‌شوند. این محصولات دارای سطح برجسته است و برای نصب آن به یک جوشکاری لب به لب نیاز دارید.

ابعاد

جدا از عملکرد ، ابعاد، یکی از عواملی است که بر انتخاب و کاربرد این محصولات در هنگام طراحی، نگهداری یا تعمیر سیستم لوله کشی تاثیر می‌گذارد. با این حال، باید نحوه اتصال این محصولات با لوله و واشرهای مورد استفاده را در نظر بگیرید تا از اندازه مناسب اطمینان حاصل کنید. ملاحظات رایج عبارتند از:

  • قطر بیرونی: فاصله بین دو لبه مخالف وجه فلنج
  • ضخامت: اندازه‌گیری ضخامت لبه اتصال بیرونی
  • قطر دایره پیچ: فاصله بین سوراخ‌های پیچ و مهره متضاد وقتی از مرکز به مرکز اندازه‌گیری می‌شود
  • اندازه لوله: تعیین اندازه لوله که فلنج با آن مطابقت دارد
  • اندازه سوراخ اسمی: اندازه‌گیری قطر داخلی اتصال دهنده‌های فلنج

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button