فولاد داپلکس ؛ ویژگی ها و کاربردها

  • خانه / فولاد داپلکس ؛ ویژگی ها و کاربردها

فولاد داپلکس ؛ ویژگی ها و کاربردها

فولاد داپلکس نوعی فولاد زنگ نزن است که ۱۹ الی ۲۸ درصد کروم، ۵٪مولیبدن و ۵۰ درصد آهن در ساختار آن وجود دارد. این مواد در ساختار فولاد داپلکس موجب شده تا از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار گردد. در مواردی که لازم است تجهیزات در برابر رطوبت قرار بگیرند، فولاد داپلکس می‌تواند گزینه مناسبی باشد.کروم که در ساختار این آلیاژ استفاده می‌شود سطحی سخت و یکپارچه در برابر زنگ زدگی در آن ایجاد می‌کند. در صورتی که بخواهید میزان مقاومت آن بیشتر شود باید میزان کروم موجود را افزایش داد. با افزایش کروم و یا آلیاژهایی مانند نیکل قابلیت ضد زنگ بودن فولاد ارتقا پیدا خواهد کرد.

فولاد داپلکس

ویژگی فولاد داپلکس

همانطور که گفته شد کروم موجود در فولاد داپلکس موجب مقاومت فولاد در برابر خوردگی خواهد شد. این ماده در اثر تماس با هوا موجب ایجاد لایه‌ای غیر فعال از اکسید cr2 o3 خواهد گشت. لایه تشکیل شده، فولاد داپلکس را در برابر رطوبت مقاوم می‌کند. این لایه نازک با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود. از همین رو با وجود این لایه زمانی که به فولاد نگاه می‌کنید آن را براق و درخشان خواهید دید.

از دیگر ویژگی‌های این آلیاژ مقاومت آن در برابر خوردگی، زنگ زدگی، لکه، قیمت ارزان، درخشش، جلا و نگهداری راحت است که موجب شده از این فلز در صنایع مختلف استفاده شود. آلیاژ‌های استیل ۱۵۰ مدل مختلف دارند که در صنایع مختلف مورد استفاده می‌شوند. فولاد داپلکس به دلیل درخشندگی و براقیت در جواهرسازی و ساعت سازی استفاده می‌شوند. به طور مثال استیل L316 یکی از انواع آن است که نه تنها اکسیده نمی‌شود بلکه رنگ آن نیز تغییر نخواهد کرد.

کاربرد آلیاژ داپلکس

به دلیل استفاده از کروم با درصد بالا در ساختار این آلیاژها، مقاومت آن بالا میرود. و برای ساخت قطعات و تجهیزاتی استفاده می‌شود که نیاز است از مقاومت بالایی خوردگی برخوردار باشد. آب دریا و رطوبت موجب خواهد شد که فلز دچار خوردگی و زنگ زدگی شود. بنابراین استفاده از آلیاژ مقاوم در دوام و ماندگاری تحهیزات اثرگذار است.

این فولاد در موارد زیر کاربرد دارد:

  • کارخانه‌های مواد شیمیایی
  • تجهیزات کنترل آلودگی
  • محیط‌های دریایی و اقیانوس‌ها
  • تولید کاغذ
  • لوله‌های مورد استفاده در پالایش نفت و گاز
  • سکوهای دریایی
  • حمل و نقل مواد شیمیایی
  • ذخیره مواد نفتی و مواد شیمیایی

مقاومت در برابر حرارت

فولاد داپلکس با وجود مقدار زیاد کروم در ساختار آن از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار است. این فولاد قادر خواهد بود تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. اما در دمای بیشتر دچار شکنندگی خواهد شد. گریدهای داپلکس قابل استفاده در حداقل دمای  منفی ۵۰ درجه سانتی گراد است. در دماهای پایین فولاد داپلکس انعطاف پذیری بیشتری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد. برای ساخت این فولادها از ابزارهای مخصوص مواد ضد زنگ استفاده می‌گردد. در گام نخست باید سطح کار تمیز شده و اقدامات احتیاطی مختص فولاد ضد زنگ در نظر گرفته شود.

انواع فولاد داپلکس

بر اساس مقاومت در برابر خوردگی این فولادها به سه دسته تقسیم می‌شوند.

۱-فولاد سوپر داپلکس

دارای گریدهای ۲۵۰۷ و ۴۵۰۱ است که به عنوان گرید فولاد ضد زنگ داپلکس شناخته می‌شوند. این گریدها در مقایسه با فولاد آستنیتی در برابر خوردگی مقاومت‌تر هستند‌. سوپر داپلکس برای ساخت تجهیزات دریایی، تمیز کردن دودکش‌ها، مخزن تحت فشار، مخزن ذخیره سازی و دیگر صنایع استفاده می‌شود.

۲-فولاد داپلکس استاندارد

به آن فولاد ۲۲۰۵  و گرید EN 1.4462گفته می‌شود. محبوبیت آن در میان انواع داپلکس زیاد است.

۳- فولاد ضد زنگ Forta(H4)

شامل گریدهای Forta DX 2304, Forta LDX 2101 , Forta LDX 2404 و EDX 3304 می‌باشد. از این فولاد برای ساخت پل، آبگرمکن، مخزن نگهداری و میله‌های تقویت کننده استفاده می‌شود.

مشخصات داپلکس

داپلکس‌ها ساختاری دو بخشی دارند. این دو فاز عبارتند از فولاد ضد زنگ فریتی و آستینی که به ترکیب آن‌ها داپلکس می‌گویند. با ذوب فولاد داپلکس، فاز مایع به جامد تبدیل شده و ساختار فریتی به خود می‌گیرد. در ساختار این آلیاژها ۵۰ درصد از آستنیت و ۵۰ درصد فریت استفاده می‌شود. از همین رو خواص و کاربردهای منحصربفردی دارند. این ویژگی‌ها موجب شده تا فولاد داپلکس در مقایسه با فریتی سخت‌تر باشد. از طرفی استحکام آن در مقایسه با آستنیتی بسیار بیشتر است. از دیگر ویژگی آن‌ها که سبب تمایز از گریدهای آستینی شده است، مغناطیسی بودن آن می‌باشد.

ماشینکاری

این فولاد قابل ماشینکاری است اما این عملیات بر روی آن دشوار است زیرا استحکام بالایی دارد. ماشینکاری داپلکس گرید ۲۲۰۵ در مقایسه با گرید ۳۰۴ ، ۲۰درصد کمتر است.

برای ماشینکاری بهتر باید به شرایط زیر توجه کرد:

  • لبه‌های برش تیز باشند، زیرا لبه کند سرعت کار را کند می‌کند.
  • از دستگاه تراشه شکن استفاده شود.
  • از برش عمیق استفاده شود.
فولاد داپلکس

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button