فولاد عملیات حرارتی پذیر

  • خانه / فولاد عملیات حرارتی پذیر

فولاد عملیات حرارتی پذیر

فولاد عملیات حرارتی پذیر ، به دسته‌ای از فولادها گفته می‌شود که تنها با اعمال یک سیکل گرمایش و سرمایش موسوم به عملیات حرارتی، تغییرات فازی و تغییرات خواص برای فولاد مورد نظر حاصل می گردد . بدون اینکه تغییراتی در ترکیب شیمیایی این نوع فولادها ایجاد شود.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

عملیات حرارتی بر روی فولادها به منظور بهبود خواصی نظیر چقرمگی، ماشین کاری، سختی ، فرم پذیری ، حذف تنش‌های باقی‌مانده، مقاومت به سایش و پالایش دانه‌ها انجام می‌گیرد . که چهار نوع اصلی عملیات حرارتی را شامل می‌شوند: ۱) عملیات آنیلینگ ۲) نرماله کردن ۳) سخت کاری ۴) عملیات کوئنچ-تمپر که از آن تحت عنوان عملیات رسوب سختی نیز یاد می‌شود.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

فولادهای عملیات حرارتی پذیر در مقایسه با سایر انواع فولادها دارای مقدار بیشتری از عنصر کربن به منظور دستیابی به سختی مطلوب می‌باشند. از آنجایی که عمق سختی مهم‌ترین معیار برای قطعات دارای مقطع ضخیم می‌باشد، این قطعات را می‌توان از فولادهای عملیات حرارتی پذیر تولید کرد.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

فولادهای عملیات حرارتی پذیر غیر آلیاژی تنها برای قطعات با مقاطع کوچک به کار برده می‌شوند . در حالی‌که برای قطعات با مقاطع ضخیم، همگن بودن توزیع سختی به مقدار آلیاژهای موجود در این نوع فولادها بستگی دارد . که در این رابطه، تغییرات توزیع سختی از طریق نتایج حاصل از آزمایش جومینی قابل دستیابی است.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

انواع فولاد عملیات حرارتی پذیر

انواع فولاد عملیات حرارتی پذیر بر اساس ترکیب شیمیایی آن‌ها به چهار گروه زیر تقسیم بندی می‌شوند:

۱- فولادهای عملیات حرارتی پذیر غیر آلیاژی

عمق سختی برای فولادهای عملیات حرارتی پذیر غیر آلیاژی در حدود ۳-۴ میلی‌متر است . درحالی‌که این عمق در فولادهای عملیات حرارتی پذیر آلیاژی به ۱۰-۱۲ میلی‌متر می‌رسد. همچنین مطلوب‌تر که از فولادهای عملیات حرارتی پذیر با درصد کربن بالا و درصد پایین از منگنز استفاده شود . چراکه در مقایسه با نوع درصد منگنز بالا، ریسک ترک برداشتن کمتری را جهت سخت کاری، خصوصا سخت کاری القایی به همراه دارند. کاهش ریسک ترک برداشتن ارتباط تنگاتنگی با ساختار دانه‌های ریز ماده دارد.

در نوع غیر آلیاژی، با افزایش درصد کربن، فولاد مقاومت بیشتری را از خود در مقابل عملیات حرارتی نشان می‌دهد. در این نوع ، برای مقاطع با قطر ۱۶ میلی‌متر ، استحکام تسلیم حدود ۳۷۰ مگاپاسکال (برای ۰/۲۵ درصد کربن) تا ۵۷۰ مگاپاسکال (برای ۰/۵ درصد کربن) می باشد . حدود ۵۰-۸۰ مگاپاسکال کمتر از مقاطع با قطر ۱۶-۴۰ میلی‌متر می‌باشد.

۲- فولادهای عملیات حرارتی پذیر منگنز دار

در نوع منگنز دار، افزایش درصد منگنز موجب می گردد که فولادهای عملیات حرارتی پذیر ۳۰Mn4 و ۴۰Mn4 دارای سختی و استحکام تسلیم در حد و اندازه فولاد C60 از خود ارائه دهند.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

۳- فولادهای عملیات حرارتی پذیر کروم دار

در نوع کروم دار، عنصر کروم موجب افزایش سختی پذبری این نوع فولاد گردیده است . همچنین خاصیت پلاستیسیته را در آن افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، حداقل استحکام تسلیم ۷۰۰ مگاپاسکال در محدوده قطر ۱۶-۴۰ میلی‌متر برای فولاد ۴۰Cr4 می باشد .

فولاد عملیات حرارتی پذیر

۴- فولادهای عملیات حرارتی پذیر کروم-مولیبدن دار

همچنین مولیبدن نیز سختی پذیری را به نسبت بسیار بیشتری در مقایسه با کروم در این نوع فولادها افزایش می‌دهد.فولاد mo40 ، از فولادهای عملیات حرارتی پذیر است.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

کاربرد انواع فولاد عملیات حرارتی پذیر در صنعت

۱- فولاد CK45

فولاد ck45 در قطعات حاوی کرنش و دارای ابعاد بالا می باشند . همچنین قطعات با اشکال پیچیده در ساخت وسایل نقلیه و ماشین آلات مهندسی مورد مصرف می باشد .

فولاد عملیات حرارتی پذیر

۲- فولاد C45

این نوع فولاد که دارای استحکام کششی متوسطی است . در شرایط نرماله و یا نورد گرم تولید می‌شود . دارای سختی برینل حدود ۱۷۰-۲۱۰ و استحکام کششی حدود ۵۷۰-۷۰۰ مگاپاسکال می‌باشد. فولاد C45 دارای قابلیت ماشین کاری مناسب، جوش‌پذیری خوب ، استحکام کششی و خواص ضربه‌ای بالا در هر دو حالت نرماله و یا نورد گرم است.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

این نوع فولادها قابلیت سخت‌کاری نفوذی کمی دارند و فقط مقاطعی با اندازه حدود ۶۰ میلی‌متر برای عملیات تمپر مناسب می‌باشند . با این حال می‌توان در شرایط نرماله یا نورد گرم ، با استفاده از سخت کاری شعله‌ای و یا القایی ، سختی سطح آن‌ها را با کنترل فاکتورهایی نظیر اندازه قطعات ، نوع عملیات و محیط خنک کننده ، در محدوده ۶۰-۵۴ HRC قرار داد.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

۳- فولاد ۳۰CrNiMo8

این نوع فولاد یک فولاد سازه‌ای با قابلیت سختی پذیری متوسط برای مصارف قطعات سنگین طراحی شده است . دارای خواصی از جمله الاستیسیته بالا و استحکام نزدیک به ۱۵۶۰ مگاپاسکال در قطرهای کم می‌باشد. در صورت سخت کاری این نوع فولاد، سختی آن تا حدود ۲۴۸ HRB افزایش می‌یابد.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

همچنین این فولاد به دلیل مقاومت در برابر بارهای متناوب و ضربه‌ای شناخته می‌شود. به علاوه اگرچه این فولاد جهت جوشکاری مناسب نمی‌باشد اما با پیش گرم کردن مناسب ، می‌توان آن را جوشکاری کرد.از این نوع فولا جهت مصارفی چون اجزای تحت فشار با مقاطع بزرگ، عملکرد بهینه در قطعات تحت تنش دینامیکی شدید و قطعاتی که نیاز به استحکام و چقرمگی بالایی دارند، استفاده می‌شود.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

۴- فولاد ۳۴CrMo4

فولادهای سری Cr-Mo به دلیل خواص عالی حاصل از فرآیند عملیات حرارتی، مانند سختی پذیری مطلوب، جذب شوک ، مقاومت در برابر خوردگی خوب و تمایل کم به تردی حاصل از عملیات تمپر ، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند . با توجه به این خواص برتر ، این نوع یکی از فولادهای سری Cr-Mo است که همیشه به عنوان پایه مته مورد استفاده قرار می‌گیرد . در سال های اخیر ، ابزارهای حفاری در محیط هایی نظیر چاه‌های نفت و گاز طبیعی با گوگرد بالا و دمای بالا، آسیب پذیر بوده‌اند . که منجر به خوردگی یا حتی شکستگی آن‌ها می شود . در نتیجه خسارات اقتصادی زیادی را به همراه دارند.

در نتیجه این نوع فولادها وقتی با مواد نانوکریستالی که به دلیل عملکرد عالی در بسیاری از مناطق مانند مقاومت مکانیکی ، مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر خوردگی ، مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند ، توسط فرایند ساچمه زنی پوشش داده شوند . خواص سایشی و خوردگی آن‌ها بهبود می یابد . همچنین در محیط های مورد نظر به خوبی به کار می روند .

۵- فولاد ۴۱Cr4

این نوع فولاد در ساخت میله‎‌های کوئنچ-تمپر و زمانی که استحکام کمتری از فولاد ۴۱۴۰ نیاز باشد، به کار برده می‌شود. همچنین این نوع فولاد جهت سخت‌کاری القایی تا سختی حدود ۵۲ HRC مناسب می‌باشد . فولادهای ۴۱Cr4 می‌توانند توسط فرایندهای شکل‌دهی سرد و با نرخ شکل‌دهی پایین یا متوسط و تحت فرایندهای یک مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای جهت کاربردهایی نظیر ساخت پیچ‌های معمولی و پیچ‌های با استحکام نوع ۸/۸ در محدوده بعد ضخامت مورد استفاده قرار گیرند.

تفاوت فولاد C45 و CK45

در نام گذاری فولادها بر حسب آنالیز آن‌ها، از حرف C که نماد کربن است در تمام آن‌ها استفاده می‌شود. حال اگر آنالیز فولاد مقدار فسفر و گوگرد را کمتر از ۰٫۰۴۵ نشان دهد، اصطلاحا به آن فولاد”کیفی” گویند . هیچ حرفی بعد از حرف C به کار برده نمی‌شود. اما وقتی آنالیز مقدار فسفر و گوگرد را کمتر از ۰٫۰۳۵ نشان دهد، اصطلاحا به آن فولاد”نجیب” گویند . از حرف K بعد از حرف C استفاده می‌شود. بنابراین با توجه به جدول آنالیز ، فولاد CK45 به دلیل اینکه مقدار فسفر و گوگرد آن کمتر از ۰٫۰۳۵ می باشد از نوع نجیب و فولاد C45 از نوع کیفی است . تنها تفاوت این دو فولاد در همین مورد ذکر شده است.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

تاثیر دمای آنیل بر گرافیت‌ها در فولاد CK45

با ثابت نگه داشتن دمای حل سازی و در عوض کاهش دمای مرحله دوم عملیات حرارتی ، تعداد گرافیت‌ها افزایش می یابد . در مقابل ، اندازه آن‌ها کاهش می‌یابد . که این امر می‌تواند مربوط به فعال شدن مناطق بیشتر و همچنین کاهش ضریب نفوذ کربن به دلیل کاهش دما باشد.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

اثر افزودن برخی عناصر و ترکیبات

فولاد CK45 وقتی با افزودن برخی ترکیبات نظیر  c (NbTi) مورد اصلاح قرار گیرد، خواص مکانیکی به مراتب بهتری تحت عملیات های حرارتی مختلفی نسبت به حالت قبل از اصلاح از خود نشان می‌دهد. در عملیات نرماله کردن ، نانوذرات (NbTi)C تاثیر بسیار چشمگیری در رشد دانه‌های آستنیتی دارد . در صورتی که این نانوذرات در عملیات کوئنچ-تمپر ، موجب کاهش ضریب نفوذ کربن شده و با تشکیل ترکیب fe3c ، بازیابی و تبلور مجدد فاز فریت را به تاخیر می اندازد.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

تاثیر شرایط آستمپر کردن

در فولاد عملیات حرارتی پذیر ۳۰CrNiMo8 که در استاندارد AISI به فولاد ۴۳۴۰ معروف است ، کاهش دمای آستمپرینگ موجب افزایش در هر دو مقدار سختی و چقرمگی می‌شود که ناشی از شکل‌گیری مقادیر زیای از فاز بینیت پایینی در طول مارتنزیت می‌باشد. این امر ناشی از کاهش دمای شروع تشکیل بینیت و مارتنزیت درنتیجه‌ی کاهش دمای آستمپرینگ می‌باشد که ترکیبی مطلوب از خواص مکانیکی بهینه را حاصل می کند . همچنین این فولاد وقتی تحت زمان ۳۰ دقیقه آستمپر می‌شود به دلیل تشکیل مقدار زیادی مارتنزیت ، دارای سختی بیشتر و وقتی به مدت زمان ۶۰ دقیقه آستمپر شود ، چقرمگی بهتری را به دلیل تشکیل بینیت بیشتر از خود نشان می‌دهد.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

تاثیر دماهای بسیارپایین (زیر صفر درجه سانتی‌گراد)

فولاد عملیات حرارتی پذیر ۳۰CrNiM8(AISI4340) وقتی تحت عملیات حرارتی قرار گرفته و در دماهای بسیار پایین موسوم به cryogenic treatment که در اینجا دمای ۱۹۶- درجه سانتی‌گراد و زمان ۲۴ ساعت لحاظ شده است، کوئنچ می‌شود، باعث می‌شود که مقدار آستنیت باقی‌مانده کاهش پیدا کرده و در نتیجه سختی به دلیل افزایش مقدار مارتنزیت، افزایش می‌یابد. همچنین این دمای بسیار پایین موجب کاهش در انرژی ضربه‌ای شده و معیارهای شکست نگاری صفحات برشی کمتری را به دلیل جذب انرژی کمتر، نشان می‌دهند. از دیگر نتایج به دست آمده می‌توان به بهبود حد خستگی این نوع فولاد اشاره کرد که به دلیل افزایش سختی و استحکام ناشی از به کارگیری دمای بسیار پایین جهت کوئنچ می‌باشد.

فولاد عملیات حرارتی پذیر

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button