فولاد فنر وانادیوم دار

  • خانه / فولاد فنر وانادیوم دار

فولاد فنر وانادیوم دار

فولاد فنر وانادیوم دار ، فولادهای فنر دسته ای از فولادهای آلیاژی می باشند. که در آنها از عناصر سیلیسیم، منگنز، کروم، وانادیوم و مولیبدن استفاده شده است. فولاد های فنر همانگونه که از اسمشان پیداست، دارای خاصیت ارتجاعی خوبی نسبت به دیگر فولاد ها می باشند. خاصیت ارتجاعی باعث شده خرید فولاد فنر وانادیوم دار رواج زیادی داشته باشد.

فولاد فنر وانادیوم دار

فولاد فنر  ( Spring steel)

فولاد فنر ، بسیاری از درجه‌های مختلف فولادها را می‌توان سخت کاری و تمپرکرد ،  تا برای کاربرد فنر مناسب شوند. با این حال بعضی از فولادها خواص بسیار مناسب تری برای این کار دارند. عناصر مختلفی از جمله سیلیسیم، منگنز، کرُم، وانادیم و مولیبدن با مقادیر و درصدهای مختلف و مناسبی در فولاد فنر به کار رفته اند. این آلیاژ دارای پایداری در کشش می باشد و این ویژگی در این آلیاژ بسیار حائز اهمیت می باشد.

با توجه به وجود عناصری همچون سیلیسیم و کروم در فولاد فنر، خواصی همچون الاستیسیته و مقاومت و پایداری در مقابل خوردگی پدید می آید. خاصیت الاستیسیته باعث می شود هنگامی که این آلیاژ تخت فشار بسیار زیادی قرار می گیرد بتواند به مقدار کافی تغییر شکل بدهد. همچنین باعث می شود که دارای استحکام قابل توجهی در مقابل کشش داشته باشد .

فولاد فنر

بنابراین وجود عنصر سیلیسیم در این آلیاژ نقش بسیار مهم و کلیدی را داراست. وجود عنصر تیتانیوم در فولاد فنر باعث ایجاد مقاومت در مقابل مواد و محیط اسیدی می شود . اگر مقدار و یا درصد عنصر موجود افزایش یابد ، مقاومت نیز افزایش می باید . اگر مقدار آن در این آلیاژ کم شود طبیعتا میزان مقاومت نیز کم تر خواهد شد .

معایب فولاد فنر

البته فولادفنر دارای معایبی نیز هست ، از جمله ی این معایب می توان به قابلیت بسیار پایین جوش کاری و همچنین احتمال بالای ترک خوردگی آن اشاره کرد .

فولادفنر دارای انواع و اقسام مختلفی می باشد که می توانند قبل از شکستن به حالت های پلاستیک و یا الاستیک در بیایند ، حالت پلاستیک به زمانی گفته می شود که وقتی فشار از روی آن برداشته می شود آلیاژ به حالت اول خود باز نگردد ولی در الاستیک بعد از برداشتن فشار باید بتواند به حالت اول خود بازگردد .

فولاد فنر

انواع فولاد فنر CK

فولاد فنر CK از انواع فولادهای قابل عملیات حرارتی می باشند . دارای انوع مختلفی هستند . از جمله ی آن ها می توان به CK35 ، CK45، CK60، CK75 ،CK70 اشاره کرد که دارای ویژگی و ساختار متفاوتی نسبت به یکدیگر می باشند. این فولادها در صنعت بسیار پرکاربرد و پرمصرف می باشند.

فولاد فنر وانادیوم دار

فولادهای فنر CK70  و CK60 از جمله ی فولادهای فنر بسیار پرکاربرد در صنعت می باشند . در ساخت و تولید تسمه های فنر از آن ها استفاده می شود . مقدار و درصدهای عناصر به کار رفته در این آلیاژها با یکدیگر متفاوت می باشد . ولی تا حدودی مقدار این درصدها در فولادهای فنر CK60 و CK70 به یکدیگر نزدیک می باشد.

فولاد فنر وانادیوم دار

از فولاد فنر CK75 در موارد بسیار زیادی استفاده می شود و دامنه ی کاربرد بسیار زیادی دارد که از جمله ی آن می توان به استفاده در مهندسی مکانیک، قطعات موتورها ، پیچ ها، شفت ها، محور ها، بازوی اکسل ها، قطعات فرران، میل لنگ ها اجزای فرران، چرخ دنده ها، پیسوله ها، رینگ ها، متصل ها، میل لنگ، مهره ها، چرخ های محرک، میل محور اشاره کرد.

بنابراین این فولاد فنر در صنایع خودرو، نفت گاز و پتروشیمی، جنگ افزار سازی، معدن، غذایی و دارویی، تجهیزات آزمایشگاه، ساختمان، کشاورزی و غیره دامنه ی کاربرد بسیار گسترده ای دارد.

فولاد فنر وانادیوم دار

خواص فولاد فنر وانادیوم دار

با افزودن وانادیم به فولادهای ابزار و آلیاژی سختی پذیری آنها افزایش یافته و کاربیدهای کمپلکس در ریزساختار تشکیل می شود.اعتقاد بر این بود که وجود ذرات کاربیدی برای افزایش سختی است در حالیکه مقاومت به نرم شدن در حین برگشت را بالا می برد.درصد وانادیم در این فولادها 0.10-0.15 % بوده که در فولادهای تند بر در ابزار برش تا 1 درصد نیز می رسد.وزن اتمی وانادیم 51 و نقطه ذوب 1900 C دارد. ساختار کریستالی وانادیم bcc بوده و در ریزساختار فریت زاست و دمای کوری را افزایش می دهد.و منطقه پایداری آستنیت را می کاهد.

فولاد فنر وانادیوم دار

ترکیبات فولاد فنر وانادیوم دار

مقاومت سایشی فولادهای ابزار با افزودن وانادیم و تشکیل کاربیدهای وانادیم پایدار افزایش می یابد. در گروه فولادهای ابزار کم آلیاژ ، دو نوع فـولادهای کروم-وانادیـم وجود دارند: یکی دارای ترکیب 0.1-0.2 %V,0.6-1.2 %Cr,0.1-0.35 % Mn,0.5-1.4 %C بوده و دیگری دارای منگنز بالایـی تا 0.4-0.60 % می باشد.فولاد با منگنز کم در آب کوئنچ می شود ولی فولاد دیگر با درصد منگنز بالاتر در روغن کوئنچ می شود.

فولاد فنر وانادیوم دار

برخی از انواع معینی از فولادهای پرکربن کم تنگستن دارای وانادیم می باشند. این نـوع فولادهای تنگستن دار حاوی 0.10-0.25 %V,1.75-2.5 % W,0.15-0.35 %Mn,1.15-1.25 % C بوده و در ابزار های برش و قالبهای شکل دهی سرد و ابزار تمام کاری برای آلیاژ های غیرآهنی کاربرد فراوانی دارند. برخی از فولادهای پرکربن پر کروم (فولادهای Wartle) مقداری وانادیم نیز دارند که مقاومت سایشی آنها را افزوده و دمای درشت شدن دانه ها را تا 1030 C بالا می برد.

فولاد فنر وانادیوم دار

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button