فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳ ، خواص و کاربردها

  • خانه / فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳ ، خواص و کاربردها

فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳ ، خواص و کاربردها

فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳ از دسته فولادهای آلیاژی فنر بوده که با نام فولاد۶۷SiCr5 در میان فولادها معروف می باشد.فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳ از ترکیب شیمیایی %۰٫۶ – ۰٫۷ کربن، %۰٫۴ – ۰٫۶ کروم، %۰٫۴ – ۰٫۶ منگنز، %۱٫۲ – ۱٫۴ سیلیسیوم و درصد های کمی از فسفر و گوگرد تشکیل شده است.

فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳

از خصوصیات این فولاد می توان به خواص مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر سایش اشاره کرد .فولاد ۷۱۰۳ در اصل یک فولاد دارای خاصیت فنری مناسب است که مقاومت بالایی در برابر حرارت و سایش دارد.یکی از نقاط تمایز این نوع فولاد نسبت به سایر نمونه های مشابه، داشتن میزان سیلیسیوم بالایی است که باعث شده این فولاد در تنش های حرارتی بالا دارای خاصیت الاستیسیته بالایی باشد.

فولاد

فولاد یا پولاد (Steel) آلیاژی از آهن است که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد وزن آن کربن است. خواص فولاد به کمک تغییر در درصد کربن، عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی قابل کنترل است. استفاده از فولاد به دلیل استحکام کشش نهایی زیاد و قیمت نسبتاً پایین آن در ساخت صنایع مختلفی از قبیل ساختمان سازی، سازه‌های زیرساختی، ابزارها، کشتی‌ها، قطارها، خودروها، ماشین آلات، تجهیزات و سلاح‌های نظامی کاربرد گسترده دارد.امروزه برای تولید فولاد از روش‌های نوینی مانند، فولادسازی به روش اکسیژن قلیایی (BOS)، استفاده می‌شود که علاوه بر کاهش قیمت‌ها، منجر به افزایش خلوص فولاد تولیدی نیز گردیده‌است. 

فولاد یکی از بیشترین مواد تولید شده توسط انسان است و سالانه تقریباً بیش از ۱٫۶ میلیارد تن فولاد در سراسر جهان تولید می‌شود.استحکام فولاد با «میزان کربن محلول» به شدت افزایش می‌یابد اما از طرفی این افزایش استحکام باعث کاهش قابلیت جوشکاری و افزایش احتمال شکست ترد می‌شود. استحکام فولادهای فریتی (فِرومغناطیس) رابطه معکوسی با شکل‌پذیری دارد. تلفیق استحکام و شکل‌پذیری با پایدارسازی فاز آستنیت (پارامغناطیس) در فولادهای مدرن چند فازی قابل بهبود است. 

فولاد فنر

فولاد فنر ( Spring steel) نام گستره فراوانی از فولادهای مختلف است که در ساخت فنرها، مخصوصاً کمک فنرهای خودرو و سیستم‌های تعلیق ماشین آلات صنعتی کاربرد دارد. معمولاً این فنرها، فولادهای آلیاژ-پایین منگنز دار، فولادهای کربن-متوسط یا فولادهای پرکربن با استحکام‌های تسلیم خیلی بالا هستند. استحکام تسلیم بالا اجازه می‌دهد که فنرهای فولادی پس از تغییرشکل‌های نسبتاً بزرگ دوباره به حالت اولیه خود بازگردند. 

فولاد فنر – Spring Steels

خاصیت اصلی فولاد های فنر ارتجاعی بودن و ذخیره کردن انرژی مکانیکی درون خود می باشد, تا در صورت قرار گرفتن تحت فشار و یا کشیده شدن بتوانند نیرویی در جهت مخالف تولید کنند و به حالت اولیه خود باز گردند ، از این رو فولاد های فنر کاربرد های فراوانی در صنایع مختلف دارند. 

 خصوصیات این محصول

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شده فولاد های فنر دارای خاصیت ارتجاعی و استحکام کششی خیلی خوبی هستند. خصوصیت های ذکر شده, از عنصر های سیلیسیم و کروم موجود در فولاد های فنر بدست می آید . فولاد های فنر علاوه بر خصوصیت های ذکر شده دارای تنش پذیری عالی, ماشین کاری خیلی خوب و ارتعاش پذیری نیز هستند. در آخر فولاد های فنری که درصد تیتانیوم در آنها بیشتر باشد خصوصیات مقاومت در برابر مواد و محیط های اسیدی نیز در آنها افزایش پیدا می کند.

خواص مثبت

خاصیت ارتجاعی بالا

تنش پذیری بالا

استحکام کششی خیلی خوب

مقاومت سایشی خوب

ماشین کاری خیلی خوب

مقاوم در برابر مواد و محیط های اسیدی 

خواص منفی

خصوصیت مقاومت به مواد و محیط های اسیدی در بعضی از فولاد های این گروه می باشد.

 تاثیر عناصر بر خواص فولاد فنر

کروم – افزایش استحکام کششی

وانادیوم – افزایش تنش پذیری در ابعاد بالا

تیتانیوم – مقاومت به مواد و محیط های خورنده

منگنز – افزایش استحکام کشش بالا در صورت عملیات حرارتی (تا ۱۴۰۰ نیوتن بر میلیمتر)

سیلیسیم و منگنز – افزایش استحکام کششی تا ۱۸۵۰ نیوتن بر میلیمتر مربع 

مزایای فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳

فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳ دارای مزایای زیادی است که بخشی از آنها عبارتند از:

در دسترس بودن شکل پذیری خوب، مقاومت بالا در برابر خوردگی،می توان اشاره کرد فولاد ۷۱۰۳ در قطر های مختلفی از  10تا 1000 میلی متر تولید می شود.

فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳

کاربرد فولاد فنر ۷۱۰۳

ویژه فنرهای استوانه ای تحت بارهای ضربه ای، مخازن فشارقوی، فنرهای سوپاپ، حلقه های گیرنده فنرهای ضربه گیر قطار، فنرهای بشقابی و غیره 

خواص مکانیکی فولاد فنر ۷۱۰۳

سختی

(HB)240

مقاومت کششی

۶۵۰-۸۸۰مگاپاسکال

فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳

دمای مورد نیاز فرایند عملیات حرارتی فولاد فنر ۷۱۰۳

سخت کردن۸۳۰-۸۶۰ :سانتیگراد

آنیل کردن :۶۴۰-۶۸۰سانتیگراد

آهنگری کردن۸۵۰-۱۰۵۰ :  سانتیگراد

نرمال کردن  ۸۵۰-۸۸۰ :سانتیگراد 

فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳

ترکیب شیمیایی فولاد فنر ۷۱۰۳

CSiMnSPCr
0.62-0.721.2-1.40.4-0.60.0350.0350.4-0.6
فولاد فنر ۱٫۷۱۰۳

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button