فولاد ASTM A105 ، خواص و کاربردها

  • خانه / فولاد ASTM A105 ، خواص و کاربردها

فولاد ASTM A105 ، خواص و کاربردها

فولاد ASTM A105 متداول ترین گرید فولاد کربنیست . که برای ساخت اجزای لوله کشی مانند فلنج و فیتینگ لوله های قطر کوچک به کار برده می شود. این نوع فولاد کربنی برای کار در سیستم هایی با دمای محیط و دمای بالا مناسب است.

فولاد ASTM A105

فولاد

فولاد یا پولاد (Steel) آلیاژی از آهن است که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد وزن آن کربن است. خواص فولاد به کمک تغییر در درصد کربن، عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی قابل کنترل است. استفاده از فولاد به دلیل استحکام کشش نهایی زیاد و قیمت نسبتاً پایین آن در ساخت صنایع مختلفی از قبیل ساختمان سازی، سازه‌های زیرساختی، ابزارها، کشتی‌ها، قطارها، خودروها، ماشین آلات، تجهیزات و سلاح‌های نظامی کاربرد گسترده دارد.امروزه برای تولید فولاد از روش‌های نوینی مانند، فولادسازی به روش اکسیژن قلیایی (BOS)، استفاده می‌شود که علاوه بر کاهش قیمت‌ها، منجر به افزایش خلوص فولاد تولیدی نیز گردیده‌است. 

فولاد ASTM A105

فولاد یکی از بیشترین مواد تولیدی توسط انسان است . سالانه تقریباً بیش از ۱٫۶ میلیارد تن فولاد در سراسر جهان تولید می‌شود.استحکام فولاد با «میزان کربن محلول» به شدت افزایش می‌یابد اما از طرفی این افزایش استحکام باعث کاهش قابلیت جوشکاری و افزایش احتمال شکست ترد می‌شود. استحکام فولادهای فریتی (فِرومغناطیس) رابطه معکوسی با شکل‌پذیری دارد. تلفیق استحکام و شکل‌پذیری با پایدارسازی فاز آستنیت (پارامغناطیس) در فولادهای مدرن چند فازی قابل بهبود است.

فولاد ASTM A105

فولاد ASTM A105

فولاد ASTM A105 متداول ترین گرید فولاد کربنیست که برای ساخت اجزای لوله کشی مانند فلنج و فیتینگ لوله های قطر کوچک به کار برده می شود. این نوع فولاد کربنی برای کار در سیستم های با دمای محیط و دمای بالا مناسب است.

برخی از تجهیزاتی که با فولاد A105 ساخته می شود عبارت است از:

  • فلنج ها
  • بدنه ی ولوها
  • فیتینگ ها مانند زانویی، کوپلینگ و …
  • اجزای لوله های تحت فشار مانند نازل ها، گلویی نازل و …
  • براساس طراحی خریدار

البته محدودیتهایی نیز برای این استاندارد وجود دارد. وزن فورجینگ ساخته شده با ماده A105 نباید از ۴۵۴۰ کیلوگرم بیشتر شود. برای وزن های بیشتر از ۴۵۴۰ کیلوگرم باید از ASTM A266 استفاده کرد.

فولاد ASTM A105

مشخصات ASTM A105

برای عملیات فورجینگ تنها از فولاد کربنی آرام یا کشته شده استفاده می شود. این نوع فولاد می تواند به شکل شمش یا میله باشد.میله ها سپس به طول مورد نیاز برش داده می شوند. در ویدئوی زیر می توانید انجام عملیات فورجینگ برای ساخت فلنج با فولاد A105 را مشاهده کنید.

فولاد ASTM A105

در محصولاتی مانند زانویی، فیتینگ، گلویی نازل و … که در صنایع مختلف مانند صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، سایت های قدرت و غیره به کار برده می شود.

عملیات حرارتی برای بیشتر محصولات تولیدی با ASTM A105 به جز موارد زیر به کار برده می شود:

  • فلنج های کلاس ۱۵۰ و کلاس ۳۰۰
  • اجزای لوله کشی NPS4 و کمتر با فشار کلاس ۳۰۰ یا کمتر

عملیات های حرارتی فولاد ASTM A105

آنیلینگ

در آنیلینگ ماده باید به صورت یکنواخت گرم شود . به دمایی بالاتر از دامنه ی استحاله (Transformation Range) سپس برای مدت مشخصی در این دما باقی بماند و بعد به آهستگی سرد شده تا به دمای کمتر از دامنه ی استحاله برسد. 

نرمال سازی

ماده به صورت یکتواخت تا بیشتر از دامنه ی استحاله گرم شود . سپس در دمای اتاق و در هوا سرد می شود. 

فولاد ASTM A105

نرمال سازی و تمپرینگ و کوئنچینگ و تمپرینگ

در این روش ماده ابتدا کاملا آستنیته شده و پس از آن فورا در یک میدوم مایع سرد می شود. فیتینگ ها دوباره تا حداقل دمای ۵۹۰ درجه سانتیگراد گرم شده و در هوا سرد می شوند. 

ترکیبات شیمیایی ASTM A105

درصد عناصر موجود در فولاد A105 در جدول زیر آورده شده است.

عنصردرصد %
کربنحداکثر ۰٫۳۵
منگنز۰٫۶-۱٫۰۵
فسفرحداکثر ۰٫۰۳۵
گوگردحداکثر ۰٫۰۴
سیلیسیم۰٫۱-۰٫۳۵
مسحداکثر ۰٫۴
نیکلحداکثر ۰٫۴
کرومحداکثر ۰٫۳
مولیبدیومحداکثر ۰٫۱۲
وانادیومحداکثر ۰٫۰۸
نیوبیوم (کلمبیوم)حداکثر ۰٫۰۲

مجموع مقدار مس، نیکل، کروم، مولیبدیوم و وانادیوم نباید از ۱ درصد بیشتر شود. مجموع مقدار کروم و مولیبدیوم نباید از ۰٫۳۲ درصد بیشتر شود.

فولاد ASTM A105

خواص مکانیکی

برای سنجش میزان استحکام و چکش خواری ماده، تست تنش و سختی بر روی نمونه هایی که در طول عملیات حرارتی از محصول نهایی جدا گردیده اجرا می شود.

مقدار قابل قبول نتایج تست های مکانیکی فولاد ASTM A105 به صورت زیر می باشد. 

سختیحداقل کاهش سطححداقل کاهش طولحداقل مقاومت تسلیمحداقل استحکام کشش
HB%%KsiMPaKsiMPa
137-18730223625070485
فولاد ASTM A105

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button