قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲

  • خانه / قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲

قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲

انواع آهن آلات و مقاطع فولادی به بسیاری از صنایع و زندگی روزمره ما، وارد شده‌اند. به طوری که در حال حاضر فولاد به خاطر خواص بی‌نظیر خود، جزء جدا نشدنی زندگی ماست. همین‌طور که به پایان سال ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم، مصرف‌کنندگان مقاطع فولادی، بیشتر در پی پیش بینی قیمت آهن آلات در ۱۴۰۲ هستند. علت این امر، تغییرات بسیار زیادی است که در یک سال گذشته گریبا‌ن‌گیر بازار فولاد شده‌است. از طرفی، تاثیر مستقیم پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ بر پیش بینی قیمت مسکن، اهمیت این امر را بالا می‌برد.

قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت میلگرد ۱۴۰۲، تاثیر مهمی در ساختمان سازی دارد. از طرفی، قیمت انواع ورق فولادی، در بسیاری صنایع به ویژه صنعت خودروسازی و پیش بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲ موثر خواهد بود. در این مقاله، به بررسی قیمت انواع مقاطع فولادی چون قیمت تیرآهن، نبشی، ناودانی، شمش فولادی، میلگرد، سپری، پروفیل، قوطی و انواع ورق فولادی در سال آینده خواهیم پرداخت.

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲

بازار آهن و فولاد، از جمله مهم‌ترین بازارها در صنایع مختلف کشور ما به شمار می‌رود. این بازار، تحت تاثیر چندین عامل جزئی با تغییرات شدید همراه خواهد شد. به طوری که اثر هر یک را نمی‌توان نادیده گرفت.

قیمت جهانی سنگ آهن و مواد اولیه

سنگ آهن، ماده اولیه تولید مقاطع فولادی است. در نتیحه، از جمله مهم‌ترین عوامل در نوسانات بازار، قیمت سنگ آهن جهانی است. قیمت جهانی سنگ آهن، قیمت نفت و قیمت ارز، هر یک با تاثیر بر یکدیگر، قیمت‌ها در بازار مقاطع فولادی را تغییر می‌دهد. فراموش نکنید که مواد اولیه پرکاربردی چون کک، نیکل، کروم و قراضه آهن نیز اثر خود را بر قیمت فولاد در بازار خواهند گذاشت. پیش بینی قیمت سنگ آهن، به پیش بینی قیمت آهن ۱۴۰۲ کمک می‌کند. توجه به تغییرات قیمت مواد اولیه به پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ کمک می‌کند.

عرضه و تقاضا، بازار جهانی و بازار داخلی

عرضه و تقاضا یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت امروز آهن است که در بازار مقاطع فولادی، اثر می‌گذارد. به طور کلی و در بازار خرید و فروش کالای فولادی، با افزایش تقاضا بدون بالا بردن عرضه و کمبود مقاطع فولادی، قیمت‌ها رشد صعودی خواهند داشت. علل مختلفی در بازار منجر به نوسان تقاضا و عرضه می‌شوند. به عنوان مثال، در روزهای گرم سال که بارندگی کمتر است، در برخی نقاط کشور تقاضا برای خرید میلگرد بالاتر است و از این رو، با کمبود عرضه، قیمت میلگرد آجدار نیز افزایش می‌یابد.
علت این افزایش تقاضا، بالا رفتن ساخت و ساز است. چرا که در فصول سرد سال کار کردن برای کارگران مشکل است و در نتیجه، ساخت خانه و قیمت میلگرد کاهش می‌یابد. البته، به منطقه زندگی نیز وابسته است. چرا که در فصل پاییز آب و هوای شهرهای جنوبی مناسب ساخت و ساز است در حالی که برخی شهرها با بارش‌های شدید همراهند.

اثر نرخ ارز بر پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲

قیمت ارز، با اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم، بازار فولاد را دچار نوسان می‌کند. با بالا رفتن نرخ دلار در بازار کشور، مستقیما قیمت تیرآهن افزایش خواهد داشت. از طرفی، قیمت دلار بر نرخ مواد اولیه و شمش فولادی اثر می‌گذارد.

واضح است که تولیدکننده قیمت بالایی برای خرید ماده اولیه می‌دهد و در نتیجه قیمت کالا را نیز افزایش می‌دهد. از اثرات روانی قیمت دلار نیز نباید غافل بود. با نوسان دلار، مردم واکنش‌های نوسانی نشان می‌دهند و خرید و فروش در بازار و همچنین پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ را تحت تاثیر قرار می‌دهند. 

برند تولیدکننده

برندهای تولیدکننده در سراسر کشور، هر یک با استفاده از تجهیزات مختلف اقدام به عرضه مقاطع فولادی می‌کنند. با در نظر گرفتن استانداردها و تجهیزات تولید، هر یک از آن‌ها ممکن است کیفیتی متفاوت با دیگری داشته باشند. بنابراین نمی‌توان اثر کیفیت و دقت ساخت را بر قیمت نادیده گرفت. این کیفیت، با نام برند تولیدکننده مشخص می‌شود. کیفیت، مهم‌ترین عامل رقابتی در بازار مقاطع فولادی است که خریداران همواره در پی آن هستند. بنابراین، قیمت در برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، قیمت تیرآهن اصفهان و قیمت تیرآهن اهواز با هم تفاوت دارد.

هزینه باربری و حمل و نقل

هزینه‌های باربری از محل بارگیری تا تخلیه، خود یکی از عوامل موثر در انتخاب برند است. چرا که بر قیمت نهایی سفارش اثر می‌گذارد. از طرفی، قیمت سوخت (نفت و انرژی) اگر تحت شرایط داخلی و خارجی تغییر کند، قیمت‌ها را دستخوش تغییر می‌نماید. بنابراین در صورت افزایش قیمت سوخت باید منتظر افزایش قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ نیز باشیم.

اوضاع اقتصادی – سیاسی خارجی و داخلی

سیاست‌ها و شرایط اقتصادی کشورهایی که تولید بخش اعظمی از بازارهای جهانی بر عهده آن‌هاست، بازار فولاد را دچار نوسان می‌کند. به طوری که تورم در این کشورها، قیمت آهن آلات را افزیش می‌دهد. اثرگذاری این کشورها بر ارزشمندی پول ملی نیز خود از سوی دیگر باعث گرانی در داخل می‌شود. بودجه داخلی کشور برای صنایع فولاد به عنوان یک صنعت مهم، اهمیت بالایی دارد. در صورتی که این بودجه افزایش یابد، تولید نیز افزایش یافته و عرضه کالا با مشکل روبرو نمی‌شود. بر اساس این عوامل پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ مقدور بنظر می رسد.

قطعی گاز و برق و تاثیر آن بر قیمت آهن

با قطع شدن گاز در زمستان ۱۴۰۱، تولید آهن اسفنجی کاهش یافت. آهن اسفنجی ماده اولیه بسیار مهم تولید شمش، بیلت و بلوم است که ۷۵ درصد از مصرف کل گاز کارخانه‌های فولادی را استفاده می‌کند. با کاهش تولید آهن اسفنجی به دلیل قطعی گاز و و همزمان وجود تقاضا برای خرید آن، قیمت آهن اسفنجی افزایش یافت. بنابراین تولید شمش، بیلت و بلوم نیز کاهش یافته و تولید مقاطع طویل و تخت نیز با مشکل روبرو می‌شود.

با بالا بودن همزمان تقاضا برای خرید این مقاطع، طبیعت در بازار مقاطع فولادی رقابت ایجاد شده و قیمت‌ها افزایش می‌یابد. البته، روند افزایشی بی‌وقفه قیمت دلار، ممکن است اثر وصل شدن مجدد گاز را خنثی کند! از سویی، پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم، قیمت دلار و قطعی برق در اواسط سال منجر به ایجاد نرخ صعودی در قیمت آهن شود. همین اتفاق نیز با قطعی برق در تابستان رخ می‌دهد.

نرخ تورم و قیمت آهن در سال ۱۴۰۲

نرخ تورم، بر قیمت تمامی کالاهای موجود در بازار اثر می‌گذارد. آهن و انواع مقاطع فولادی نیز از جمله این کالاها به شمار می‌روند. در صورتی که نرخ تورم همچون سال 1401 ، روند افزایشی داشته باشد، قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ نیز همچنان افزایشی خواهد بود. در صورتی که تورم در سال آینده در راستای اصلاحات مالی به زیر ۲۰ درصد برسد قیمت آهن نیز شیب ملایمی خواهد داشت. البته، پیش‌بینی‌ها نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد و در نتیجه افزایش قیمت آهن با شیب زیاد را نشان می‌دهد.

قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲

قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۲

قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲ ؛ در سال گذشته دلار نوسانات بسیاری را تجربه کرد به طوری که به بیش از ۴۵ هزار تومان رسید. همانطور که گفته شد، با تغییرات دلار، قیمت مقاطع فولادی نیز افزایش یا کاهش خواهد داشت. به طور کلی ، احتمال می‌رود با نرخ تورم رسمی ۱۰ درصدی (در واقع ۴۸ درصد است!) و شرایط فعلی افزایش نرخ دلار، تا پایان سال، قیمت‌ها همچنان افزایشی بوده دستخوش تغییر شوند. در مجموع، نوسان قیمت‌ها و تغییرات قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۲ را تحت تاثیر چندین عامل می‌دانیم. قیمت سنگ آهن جهانی ۱۴۰۲ و نرخ شمش در حوزه cis از جمله این عوامل است. از طرفی، قیمت دلار نیمایی و اثری که در بورس کالا دارد و در نهایت، نرخ دلار آزاد در بازار مقاطع، مهم به شمار می‌روند.
هر پالس مثبتی و منفی که از شرایط سیاسی داخلی – خارجی دریافت شود، خود عاملی برای ریزش دلار و در نتیجه ریزش قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲ است. در ادامه، سعی داریم با توجه به شرایط کشور و عوامل موثر، پیش بینی قیمت آهن در سال آینده را انجام دهیم. افزایش یا کاهش قیمت آهن امروز به عوامل متعددی وابسته است.

بودجه و پیش بینی قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت آهن ۱۴۰۲ در حال حاضر وابسته شرایط سیاسی و اقتصادی داخل کشور و روندی است که قیمت دلار به خود گرفته است. بودجه فولاد در سال ۱۴۰۲ نیز وابستگی بالایی به این اخبار دارد.

قیمت میلگرد ۱۴۰۲

قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ با اثرپذیری از صنایع وابسته‌ای چون صنعت ساختمان‌سازی و تحت تاثیر قیمت سنگ آهن جهانی و قیمت مقاطع بورس کالا، افزایش خواهد یافت. با توجه به افزایشی که نرخ دلار دارد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت این مقطع را داشت. شایان ذکر است، تغییرات قیمت این مقطع بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ اثر خواهد گذاشت.

قیمت تیر آهن ۱۴۰۲

قیمت تیرآهن هم مانند میلگرد، با افزایش قیمت دلار، روندی افزایشی را طی خواهد کرد و انتظار کاهش از آن را نخواهیم داشت. امید است قیمت‌ها در بازار کنترل شود. برای پیش بینی قیمت اهن آلات و تیرآهن نیز همانند قیمت میلگرد، انتظار روندی با شیب ملایم داریم. قیمت نبشی و قیمت ناودانی ۱۴۰۲ نیز همینگونه پیش بینی می‌شود.

قیمت ورق ۱۴۰۲

نرخ و قیمت ورق فولادی در سال ۱۴۰۲ به عنوان یک ماده ورودی به بسیاری از صنایع، وابسته به عرضه در کارخانه‌های تولیدکننده چون فولاد مبارکه، کارخانه اکسین، کاویان و … است. به عنوان مثال، عرضه ورق بر قیمت ورق گالوانیزه امروز ۱۴۰۲ اثر می‌گذارد. همچنین، صنعت خودرو سازی به دلیل وابستگی به ورق فولادی، رابطه‌ای دو سویه با فولاد دارد. قیمت ورق روغنی ۱۴۰۲ را می‌توان تحت تاثیر این صنعت نیز دانست.

قیمت استیل در سال ۱۴۰۲

انواع ورق استیل و مقاطع استیل، از جمله کالاهای وارداتی به کشور محسوب می‌شوند. از این‌رو ناگزیر هستیم قیمت استیل در سال ۱۴۰۲ را متاثر از بازارهای جهانی، نرخ ارز و سیاست‌های خارجی بدانیم. در صورتی که واردات به کشور کم باشد، با ثابت بودن تقاضا، افزایش قیمت ورق استیل و سایر مقاطع در سال آینده را شاهد خواهیم بود.

قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲
سخن نهایی

آن‌چه در این بررسی بیان شد، پیش بینی قیمت آهن و فولاد در سال آینده از دید ماست. از آن‌جایی که عوامل بسیاری بر قیمت اثرگذارند نمی‌توان به طور قطع شرایط آینده را پیش‌بینی کرد. باید در نظر داشت که احتمال رخ دادن اتفاقی خارج از انتظار و ناگهانی نیز وجود دارد که ممکن است به کاهش یا افزایش قیمت منجر شود.

قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۲

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button