لاپه یا پرلین ، خواص و کاربردها

  • خانه / لاپه یا پرلین ، خواص و کاربردها

لاپه یا پرلین ، خواص و کاربردها

لاپه یا پرلین عضو مهم در ساختار سقف های شیب دار نظیر سقف سوله ها است که به عنوان تکیه گاه برای تیرهای عمودی در سوله ها عمل می کند. علاوه بر آن، از لاپه یا پرلین در اتصال ستون هایی که فاصله زیادی از هم دارند نیز استفاده می شود. پرلین ها در دو نوع C و Z انگلیسی تولید می شوند که ویژگی های هرکدام با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله قصد داریم شما را با لاپه یا پرلین و کاربرد انواع آن آشنا کنیم .

لاپه یا پرلین

پرلین

محصول پرلین مانند تیر، وظیفه تحمل و انتقال بار سقف را بر عهده دارند. پرلین ها به عنوان تکیه گاهی برای تیرهای اصلی، اتصال دیوارها مخصوصا در سقف های سوله ها  و کارگاه های صنعتی کاربرد دارند. پرلین ها انواع مختلفی دارند که  نوع آن ها به میزان بارهای سقف و موقعیت قرارگیری بستگی دارد. به طور کلی لاپه یا پرلین به تیر افقی گفته می شود که برای تقویت سقف های شیب دار و سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. در علم معماری و صنعت ساختمان سازی، این پروفیل با نام های پورلاین، پرلینگ و پورلینگ نیز شناخته می شوند.

لاپه یا پرلین

انواع پرلین

به طور کلی پرلین ها به دو نوع C-Purlins و Z-Purlins دسته بندی می شوند که در ادامه به صورت کلی مورد بررسی قرار می گیرند:

C-Purlins

شکل ظاهری این نوع پرلین همانطور که از نامش مشخص است، مانند حرف C انگلیسی است. این نوع پرلین، به عنوان تکیه گاه برای دیوارها و به عنوان تیرچه های کف طبقات مورد استفاده قرار می گیرد. پرلین های C شکل از مقاومت خوبی برخوردارند و به راحتی نصب می شوند.

Z-Purlins

زد پرلین در مقایسه با سی پرلین قوی تر بوده و معمولا جهت همپوشانی تیرها استفاده می شود. این نوع پروفیل بین ورق های سقف و ساختمان قرار گرفته و به عنوان تکیه گاه عمل می کنند. به دلیل خاصیت انعطاف پذیری نسبتاً زیاد و سبک بودن، از پرلین های Z بیشتر در ساختمان های صنعتی استفاده می شود.

مزایای Z Purlins

از مزایای استفاده از این نوع پرلین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قدرت بالا
  • قابلیت همپوشانی
  • صرفه جویی در مواد با کاهش ارتفاع پرلین
لاپه یا پرلین

پرلین های رنگ شده و پرلین گالوانیزه

برای محافظت از پرلین ها در برابر زنگ زدگی روکش هایی بر روی فولاد قرار می گیرد که به دو نوع رنگی و گالوانیزه تقسیم می شوند.

پرلین گالوانیزه

پرلین گالوانیزه شده طی فرآیندی از آبکاری آلیاژ روی تولید می شود. این فرآیند باعث شده که در برابر خوردگی مقاوم باشند؛ بنابراین می تواند حتی در سخت ترین محیط ها، مانند کارخانه تولیدکننده مواد شیمیایی یا در مناطق نزدیک آب شور که زنگ زدن برای فولاد خام اجتناب ناپذیر است، مقاومت کند. اگرچه پرلین گالوانیزه برای محیط های آب شور مناسب است؛ اما در برابر اکسیداسیون مقاوم نیست.

پرلین اکسید قرمز

پرلین های فلزی اکسید قرمز که گاهی اوقات به آن ها پرلین رنگی نیز گفته می شود با روکش نازکی از اکسید قرمز رنگ آمیزی شده اند.

لاپه یا پرلین

آیا پرلین های رنگ شده بهتر از پرلین های گالوانیزه هستند؟

انواع پرلین اکسید قرمز نسبت به پرلین های گالوانیزه بیشتر در ساخت و سازها استفاده می شوند. پرلین قرمز رنگ ۲۵ تا ۳۵ درصد در مقابل پرلین گالوانیزه به صرفه تر است که از مزیت های اصلی آن محسوب می شود. پرلین گالوانیزه قیمت بالاتری دارد. اما در برابر خوردگی مقاوم تر است. اگر می خواهید در محیط های مرطوب از پرلین ها استفاده کنید، بهتر است پرلین های گالوانیزه بهترین انتخاب می باشند.

در جدول زیر مقایسه این دو پرلین به صورت واضح بیان شده است:

ویژگی ها پرلین گالوانیزهپرلین اکسید قرمز
قابلیت رنگ آمیزیبلیخیر
برای استفاده در محیط های خورندهخیربلی
ماندگار طولانیخیربلی
هزینه کمتربلیخیر
دسترسیبلیبلی
لاپه یا پرلین

ابعاد پرلین

پرلین ها معمولاً از ۴ تا ۱۲ اینچ با عرض فلنج ۱ ½ تا ۴ اینچ هستند. بسته به نیاز پروژه، آن ها در اندازه ها و طول های مختلف تولید می شوند.

قیمت فلز پرلین

قیمت فلز روکش فلزی بستگی به اندازه و ضخامت فولاد دارد. برای مثال، پرلین های سنگین هزینه بیشتری نسبت به پرلین های سبک دارند. پرلین هایی با ضخامت بالا از پرلین های نازک به فولاد بیشتری احتیاج دارند؛ به طوری که قیمت پرلین گوشتی ۱۰ اینچی تقریباً دو برابر یک پرلین ۴ اینچی خواهد بود.

فاصله پرلین ها

فاصله مناسب پرلین ها بستگی به وزن و باری دارد که سازه و صفحات تحمل می کنند. هرچه بار مورد نظر بیشتر باشد، فاصله بین پرلین ها کوتاه تر است. مسلما فاصله ها، مقدار پرلین های فلزی مورد نیاز برای کار را تعیین می کنند. هرچه به پرلین بیشتر نیاز باشد، هزینه ها بیشتر می شود.

دلیل استفاده از پرلین در ساختمان های فلزی

برای درک این موضوع باید به اصول ساخت سقف در ساختمان های فلزی بپردازیم. پرلین ها یک بخش جدایی ناپذیر در ساختار ساختمان های فلزی می باشند و به عنوان تکیه گاهی برای تیرهای عمودی عمل می کنند. در واقع پرلین ها به عنوان دومین قالب نگهدارنده سقف در سازه های فلزی محسوب می شوند. سه عملکرد ساختاری توسط پرلین ها برای سقف های فلزی وجود دارد که در ادامه به معرفی این سه عملکرد می پردازیم:

  1. سقف ها توسط پرلین ها محافظت می شوند.
  2. پرلین ها، تیرها را به هم متصل کرده و اسکلت ساختمان را محکم و تقویت می کنند.
  3. بین دهانه های قالب بندی، پرلین ها پشتیبانی بیشتری را ایجاد می کنند و در برابر برف و باران نیز مقاومت بالایی دارند.
لاپه یا پرلین
نتیجه گیری

در این مقاله با پرلین، انواع و دلایل استفاده از آن آشنا شدید. همانطور که خواندید، پرلین (لاپه) به عنوان قطعه پوششی برای سقف های سازه های فلزی، مخصوصا سوله ها به کار می روند. وظیفه اصلی آن ها حمل و انتقال بار وارد شده بر سقف و همچنین تکیه گاهی برای تیرهای اصلی می باشند. این پروفیل در دو نوع سی و زد شکل تولید می شوند که تفاوت اصلی آن ها در قدرت و وزن است. به طوری که زد پرلین به علت قدرت بالاتر، وزن سبکتر و انعطاف پذیری بیشتر نسب به c پرلین در ساخت و ساز بیشتر استفاده می شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button