لوله آلیاژی ، خواص و کاربردها

  • خانه / لوله آلیاژی ، خواص و کاربردها

لوله آلیاژی ، خواص و کاربردها

لوله آلیاژی ، لوله تیوب خالی است که برای انتقال محصولات و همچنین فشار به کار می رود . محصولات عبارتند از سیال ، گاز فاضلاب ، پودرها‍‌ ، دانه های ریز و یا خیلی ریز و یا خیلی چیزهای دیگر . فشار نیز قدرت هیدرولیکی است ما معمولا هنگامی به تیوب لوله اتلاق می کنیم که برای خطوط لوله بکار می رود .

لوله آلیاژی

انواع مختلف موادی که لوله ها به کمک آنها ساخته شده و یا می توانند ساخته شوند بی پایان هستند . اما در میان آنها متداول ترین مواد کربن استیل و یا دیگر مواد مانند Chromes , Stainless Steel ، آهن ، برنج ، مس ، سرب ، آلومینیوم ، شیشه ، پلاستیک های گوناگون و لاستیک می باشند .

لوله آلیاژی

لوله آلیاژی ، هدف از ساخت آلیاژ

هدف از آلیاژ سازی، تغییر و بهبود خواص ماده مانند چقرمگی، استحکام، سختی و… ا‌ست. فلزات خالص معمولا برای استفاده های عملی مناسب نیستند. برخی از خواص فلزات مانند دوام، سختی و… را می توان با اضافه کردن یک یا چند فلز دیگر به آن و تولید آلیاژ، بهبود بخشید. به طور کلی آلیاژ ها بسیار مفیدتر از مواد اولیه تشکیل دهنده شان هستند. به طور مثال آلومینیوم خالص یک فلز سبک با مقاومت نه چندان بالایی می باشد .

اما با افزودن مس و منیزیم به آن و تولید یک آلیاژ جدید از این 3  ماده، آلیاژی با استحکام به مراتب بالاتر از تک تک فلزات قبل به وجود می آید. آلیاژ های آلومینیوم به دلیل وزن پایین و استحکام بالایشان، در صنایع هواپیما سازی، فضاپیما و موشک سازی و همچنین ساخت وسایل نقلیه کاربرد های فراوانی را دارا می باشند. برنج آلیاژی است که از مخلوط مس و روی مذاب و برنز آلیاژی است که از مخلوط مس و قلع مذاب بدست می آید.

لوله آلیاژی

ترکیبات آلیاژی

آلیاژ ها همیشه از ترکیب دو یا چند فلز به وجود نمی آیند، بلکه می توان از ترکیب یک یا چند فلز با یک یا چند غیر فلز، آلیاژهایی مقاوم با استحکام بالا به وجود آورد. فولاد یکی از معروف ترین آلیاژ هایی است که از ترکیب آهن که یک فلز بوده، با کربن که یک ماده غیر فلزی می باشد، به وجود می آید. اصطلاح فولاد برای آلیاژ های آهن که بین 0/025 تا حدود ۲ درصد کربن دارند بکار می‌رود. فولادهای آلیاژی غالبا با فلزهای دیگری نیز همراهند.

خواص فولاد به درصد کربن موجود در آن، عملیات حرارتی انجام شده بر روی آن و فلزهای آلیاژ دهنده موجود در آن بستگی دارد. فولاد های آلیاژی با افزودن فلز کُرُم به آنها تبدیل به فولاد زنگ نزن می شوند. فولاد های آلیاژی با توجه به درصد کربن استفاده شده در آن ها و استحکامشان در مواد و صنایع بسیاری کاربرد های فراوانی را دارند، از ساخت کارد و چنگال گرفته تا ساخت سیم و لوله و همچنین استفاده در صنایع ساختمان سازی، پل سازی و… .

لوله آلیاژی

انواع آلیاژ ها

آلیاژ ها را با توجه به فلز استفاده شده در آن به دو دسته آلیاژ های آهنی و آلیاژ های غیر آهنی تقسیم بندی می کنند.

نوع آلیاژ های آهنی

آلیاژ های آهنی آلیاژ هایی هستند که فلز پایه در آن ها آهن می باشد که فولاد از مهم ترین و معروف ترین نوع آلیاژ های فلزی است.

نوع آلیاژ های غیر آهنی

آلیاژ های غیرآهنی آلیاژ هایی هستند که فلز پایه در آنها فلزی غیر از آهن بوده مانند مفرغ، برنج و… . امروزه بیشتر فلزات مورد استفاده ما به صورت آلیاژ می باشند و به ندرت اتفاق می افتد که از فلزات به صورت خالص در مواد مصرفی استفاده شود. حتی فلزات گرانبهایی مانند طلا و نقره را نیز به صورت آلیاژ درآورده و مورد استفاده قرار می دهند. اضافه کردن فلزات ارزان قیمت به طلا و نقره نه تنها از ارزش آنها نمی کاهد، بلکه ویژگی های بهتری از جمله مقاومت در برابر سایش به آنها اضافه می کند.

لوله آلیاژی

لوله آلیاژی

لوله آلیاژی در سیستم لوله کشی صنعتی برای سیستم های با دمای بیش از C °400 مورد استفاده قرار می گیرد .

موارد کاربرد و تنوع جنس لوله آلیاژی عبارت است از :

الف) A335-P11 :

برای محدوده دمایی C °400 تا C ° 470

ب) A335-P22 :

برای محدوده دمایی C ° 480 تا C ° 550 ( هدرهای اصلی بخار )

پ) A335-P91 :

برای محدوده دمایی بالاتر از C ° 500

ت) A335-P92 :

برای محدوده دمایی بالاتر از C ° 560

لوله آلیاژی کاپر نیکل و آدمیرال

لوله آلیاژی متداول شامل لوله های کاپر نیکل و آدمیرال برس می باشد که در صنایع مختلفی کاربرد دارند .

از جمله کاربردهای لوله های آلیاژی در صنایع نفت و نیروگاه می باشد .

لوله آلیاژی

برخی مزایا و کاربردهای خاص لوله های کاپر نیکل :

  • افزودن نیکل به مس باعث بهبود در استحکام ، دوام و همچنین مقاومت به خوردگی سایشی و حبابی در اکثر آب های آلوده و شور خواهد شد .
  • آلیاژ کاپر نیکل همچنین نسبت به خوردگی تنشی SCC و خوردگی خستگی مقاومت عالی نشان می دهد .
  • خاصیت آنتی فولینگ ( ممانعت از تجمع جلبک های ا میکرو ارگانیسم ها بر روی سطوح ) این آلیاژ ، ماده ایدآلی را برای کاربرد در محیط های آبی و شیمیایی به خصوص در بدنه کشتی ها فراهم آورده است .
  • لوله های کاپرنیکل همچنین در مبدل های حرارتی و کندانسور ها و خطوط لوله های هیدرولیک و همچنین تصفیه کننده های آب دریا کاربرد فراوانی دارد .
  • مشخصات ابعادی لوله های آلیاژی ، شامل قطر خارجی و ضخامت می باشد . دامنه ابعادی قابل تولید برای لوله آلیاژی شامل 1*8 تا 3.75*75 می باشد .
لوله آلیاژی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button