لوله بدون درز اهواز

لوله بدون درز اهواز

لوله بدون درز اهواز یا همان لوله (بدون درز) مانیسمان اهواز، از معروف‌ترین برندهای لوله بدون درز در ایران است که باتوجه به کیفیتی که ارائه می‌دهد، جایگاه مناسبی را در بازار آهن و فولاد به خود اختصاص داده است. در حالت کلی می‌توان گفت که لوله فولادی مقطعی استوانه‌ای شکل با سطح مقطع دایره است و در انتقال سیالات مختلف ازجمله نفت، گاز، آب، مواد شیمیایی و … کاربرد دارد. بر اساس موارد مختلفی از قبیل جنس، استاندارد و روش تولید، دسته بندی‌های متفاوتی برای انواع لوله فولادی در نظر گرفته می‌شود.

مهم‌ترین دسته بندی این مقطع، بر اساس روش تولید است که مطابق با این معیار، لوله در دو دسته کلی زیر قرار می‌گیرد:

  • لوله درز دار یا درز جوش
  • لوله بدون درز یا مانیسمان

در تعریف لوله بدون درز یا مانیسمان (seamless) باید گفت لوله‌ای است که به صورت مستقیم از شمش فولادی تولید شده و در مراحل تولید آن از هیچ گونه فرایند جوشکاری استفاده نمی‌شود. بنابراین برخلاف لوله درزدار، هیچ گونه درزجوشی در سطح آن وجود ندارد. نبود درز جوش در سطح این مقطع فولادی موجب شده است تا در کاربردهایی با میزان حساسیت بالا ازجمله انتقال نفت و گاز، مورد استفاده قرار گیرد. از معروف‌ترین برندهای لوله بدون درز در ایران، اهواز است که در ادامه این مطلب سعی داریم تا به جزئیاتی مانند رده، سایز، کارخانه تولید کننده و ماده اولیه تولید این محصول بپردازیم. لوله اهواز از معتبرترین برندهای ایرانی لوله بدون درز است.

لوله بدون درز اهواز

کارخانه لوله بدون درز اهواز

لوله اهواز عمدتا توسط کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران واقع در شهر اهواز تولید می‌شود. این کارخانه با ظرفیت اسمی ۹۰ هزار تن در سال، اولین تولیدکننده لوله بدون درز در ایران و خاورمیانه است. که با تکنولوژی Push Bench به تولید انواع لوله بدون درز می‌پردازد. لازم به ذکر است که تولید لوله بدون درز (مانیسمان) اهواز، توسط لوله سازی اهواز نیز انجام می‌شود. اما چون مقدار تولیدی این کارخانه نسبت به گروه ملی بسیار کمتر است، در این مطلب، گروه ملی فولاد ایران را به عنوان کارخانه لوله اهواز معرفی خواهیم نمود. با مطالعه اطلس تولیدکنندگان لوله فولادی در ایران، می‌توانید برترین تولیدکنندگان انواع لوله در ایران را بشناسید.

کارخانه اهواز در سال ۱۳۵۱ تاسیس و پس از نصب تجهیزات در سال ۱۳۶۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. لوله بدون درز اهواز، معروف‌ترین برند تولیدکننده لوله های بدون درز یا مانیسمان در ایران است که به تامین بخشی از نیاز کشور به این نوع مقطع فولادی می‌پردازد. اما تولید لوله بدون درز در داخل کشور کم بوده و بخش زیادی از نیاز کشور ، خصوصا در بخش صنعتی که به سایزهای بالاتری از این محصول نیاز است، از طریق واردات تامین میشود.

لوله بدون درز اهواز

ماده اولیه تولید لوله بدون درز

ماده اولیه تولید لوله بدون درز، شمش‌های فولادی ۲۰۰*۲۰۰ میلی‌متر مربع، با قابلیت کاربرد در صنایع نفت و گاز (محیط‌های ترش و غیر ترش) و پتروشیمی است.

مشخصات مانیسمان اهواز

مانیسمان اهواز اغلب در سه رده ۲۰، ۳۰ و ۴۰ تولید می‌شوند که به لوله‌های رده ۲۰ و ۳۰، لوله بدون درز سبک گفته می‌شود. از بین این رده‌ها، لوله بدون درز رده ۴۰ اهواز، پرکاربردتر بوده و متقاضیان بیشتری در بازار دارد.
سایز مانیسمان اهواز در محدوده ۰.۵ تا ۶ اینچ قرار می‌گیرد. طول این لوله‌ها معمولا ۶ متر بوده و به صورت دو سر کونیک تولید می‌شوند.

مانیسمان رده ۴۰ اهواز

مانیسمان رده ۴۰ اهواز، از پرمتقاضی‌ترین لوله‌های مانیسمان این کارخانه است که معمولا در قطرهای ۰.۵ تا ۶ اینچ، تولید می‌شوند. از این نوع مانیسمان اهواز در پروژه‌های انتقال نفت و گاز، لوله‌های آتش نشانی و ساخت مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله گاز مانیسمان اهواز نیز اغلب در این رده به بازار عرضه می‌گردد.
قیمت لوله رده ۴۰ اهواز، به دلیل استحکام بالاتر و تقاضای بیشتر در بازار، در مقایسه با سایر رده‌های این محصول بیشتر است.

لوله بدون درز اهواز

وزن لوله بدون درز اهواز

وزن لوله از موارد بسیار موثر بر نوع کاربرد و قیمت آن است و باید در حین خرید بسیار مورد توجه قرار گیرند. راه‌های مختلفی برای محاسبه وزن این مقطع فولادی وجود دارد. یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای محاسبه وزن لوله، استفاده از جدول وزنی لوله است که براساس استانداردهای مختلف، تعیین می‌شود. پرکاربردترین جدول وزنی برای مقاطع فولادی در ایران، جدول تدوین شده براساس استاندارد اشتال است. این جدول حاوی اطلاعاتی از قبیل قطر خارجی، ضخامت، سطح جانبی و در نهایت وزن هر متر از لوله بوده که با در اختیار داشتن این ابعاد، می‌توان وزن محصول مورد نظر را تخمین زد.

استاندارد لوله بدون درز اهواز

استاندارد تولید هر مقطع فولادی تعیین کننده ابعاد، جنس، وزن و خواص مکانیکی (استحکام، مقاومت به فشار و تنش) آن است. در تولید لوله نیز، استانداردهای مختلفی توسط برخی از کشورها تدوین شده است که برخی از این استانداردها برای یک کاربرد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال از لوله API که تحت استاندارد API آمریکایی تولید می‌شود، اغلب به عنوان لوله گاز استفاده می‌شود. مانیسمان اهواز در استانداردهای ASTM، DIN، API 5L و IPS تولید و به بازار عرضه می‌گردد. مانیسمان اهواز در استاندارد API نیز تولید می‌شود.

لوله بدون درز اهواز

کاربرد مانیسمان اهواز

در حالت کلی، لوله‌های مانیسمان به دلیل اینکه در سطح آن‌ها هیچ گونه درز جوشی وجود ندارد، در مواردی که از حساسیت کاری بالاتری برخوردار باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این خاطر که درز جوش به عنوان یک عیب بر سطح لوله عمل کرده و موجب تمرکز تنش و درنتیجه ترک خوردن و شکست لوله می‌شود. اما در لوله‌های بدون درز، تنش‌ها و فشارهایی که از داخل و خارج از لوله به آن وارد می‌شود، در کل سطح آن پخش شده و تمرکز ندارد. همین امر موجب می‌شود تا مقاومت بالاتری در مقابل فشارهای بالا داشته باشند. بنابراین در انتقال سیالاتی که ارزش بالاتری دارند یا خطر ناشی از نشت لوله در انتقال این سیالات بسیار زیاد است، از این نوع لوله استفاده می شود.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای لوله بدون درز اهواز عبارتند از:

  • کشتی سازی
  • سیستم لوله کشی دیگ‌های بخار
  • ساخت تجهیزات هیدرولیک
  • انتقال هیدروژن
  • گاز کشی توکار درون ساختمان
  • تجهیزات آتش نشانی
  • انتقال نفت و گاز
  • به عنوان لوله آب
  • صنایع غذایی و دارویی

استعلام قیمت مانیسمان اهواز

قیمت لوله مانیسمان به دلیل روش تولید سخت‌تر، تجهیزات مورد استفاده در تولید آن، خواص بسیار مطلوبی که ارائه می‌دهد و حساسیت کاربرد آن، در مقایسه با لوله درز دار، بالاتر است. اما دوام بالا و هزینه تعمیر و نگهداری کم لوله بدون درز موجب می شود تا قیمت بالای این محصول، توجیه اقتصادی داشته باشد. با وجود تمام این خواص خوب مانیسمان، گاهی اوقات برای برخی از کاربردها نیاز به انجام هزینه بالا نیست و می‌توان لوله درزدار را جایگزین این محصول نمود. بنابراین برای اینکه انتخابی مطمئن و بصرفه را با توجه به خواص مورد نیازتان داشته باشید، حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

خرید لوله اهواز

یکی از مواردی که باید در خرید لوله بدون درز یا مانیسمان مورد توجه قرار گیرد، برند تولیدکننده آن است. که تاثیر بسیاری بر کیفیت و قیمت آن دارد. لوله اهواز در کنار لوله مانیسمان کاوه، از برندهای اثبات شده در بازار ایران محسوب می‌شود که با ارائه کیفیت قابل قبول برای بسیاری از صنایع، جایگاه مناسبی را در بازار آهن آلات کسب نموده است. اما مسئله‌ای که در رابطه با لوله بدون درز اهواز وجود دارد، محدودیت در سایزهای تولیدی این مجموعه است که در رده‌های بالا، تولید ندارد. در این موارد اغلب از برندهای خارجی موجود در بازار بهره می گیریم.

لوله بدون درز اهواز

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button