لوله داربست ، کاربردها

  • خانه / لوله داربست ، کاربردها

لوله داربست ، کاربردها

لوله داربست ، داربست ها سازه هایی هستند که کاربرد اصلی آنها فراهم کردن امکان دسترسی به سازه های بلند مرتبه است. این سازه ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که مهمترین آن لوله داربست است. لوله های داربست به وسیله ورق سیاه یا ورق گرم در اندازه و ضخامت های مختلف ساخته می شوند و از نوع درزدار هستند. در مورد لوله های داربست باید به این نکته توجه داشت که طراحی آن ها به گونه ایست که آب بندی نشده و برای عبور مایعات مناسب نیستند.  

لوله داربست

شما هم حتما سازه های داربستی را در کنار ساختمان های در حال ساخت یا تعمیر را دیده اید. در واقع امروزه به دلیل ارتفاع زیاد ساختمان ها، بدون نصب دار بست امکان بسیاری از عملیات ساختمانی مانند نماکاری، نبشی کشی و … وجود نخواهد داشت. در ادامه ی این مقاله توضیحات بیشتری در خصوص لوله های داربستی ارائه خواهد شد.

لوله ها اسکلت بندی سازه های داربستی را تشکیل می دهد. این لوله ها معمولا در دسته لوله های درزدار قرار دارند که در تولید آن از ورق سیاه استفاده می شود. اصولا لوله های داربستی برا ی دسترسی به نقاط سخت ساختمان برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله در دو نوع سبک و سنگین با شرایط وزنی مختلف تولید می گردد. و سایز استاندارد آن شامل قطر خارجی 48.3 و ضخامت دیواره 3.2 میلیمتر در طول 6 متر می باشد.

لوله داربست

لوله داربست ، انواع داربست

برای تولید یک سازه باید لوله های این سازه ها را به یکدیگر متصل کرد که توسط بست های ویژه این کار امکان‌پذیر می باشد. در لوله داربستی هیچ سیالی منتقل نمیشود زیرا در معرض آزمایش‌ها آب و گاز نیست و از این نوع آسیب ها در مصون هستند. به این نکته نیز باید توجه داشت که از لوله های داربستی به هیچ عنوان برای انتقال مایعات و سیالات استفاده نشود. معروف ترین سایز لوله داربستی لوله با سایز 2.11 اینچ است که در بازار با نام لوله داربستی 5 شناخته می شود. بیشترین ضخامتی که در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد ضخامت 3 میلی‌متر بوده است.

داربست مثلثی

 نام دیگر داربست مثلثی، اسکافلد است. این سازه از فریم های مثلثی تشکیل شده است که به صورت نره و ماده به یکدیگر متصل می گردد. از مزیت مهم این سازه این است که به راحتی باز و بسته میشود و نیاز به گارکر ماهر ندارد.

داربست چکشی ستاره 

این نوع داربست از یکسری مهار های افقی و پایه های عمودی تشکیل شده است که مزایای زیادی دارد از جمله نیاز به مهار بندی در ارتفاع های زیاد نیست و به راحتی بدون نیاز به آچار باز و بسته می شوند.

داربست چکشی کاسه ای

 این نوع داربست از پایه های عمودی و مهار های افقی تشکیل شده است و قابلیت آن استفاده در داربست بندی نمای ساختمان می باشد.

لوله داربست ، اجزای تشکیل دهنده داربست

این سازه ها به طور کلی از دو قسمت لوله داربست و بست داربست تشکیل شده است. انواع لوله های سبک و سنگین، بست این سازه ها تک پیچ و دو پیچ بسته به نوع داربست در نصب آن مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله داربستی

 لوله داربستی در دو نوع لوله گالوانیزه و فولادی می باشد که در دو نوع درزدار و بدون درز موجود بوده و نوع بدون درز دارای ایمنی بیشتری می باشد.

کفشک پایه

 جنس این کفشک از چوب بود و در سطوح ناهموار در زیر کفشک های فلزی داربست قرار داده می شود. ابعاد این کفشک به طول 60 سانتی‌متر، عرض 22.5 – 25 سانتی‌متر و ضخامت 3.8 -6.3 سانتی‌متر می باشد.

کفشک فلزی

این کفشک ها در قسمت انتهای این سازه ها بروی کفشک پایه قرار می گیرد.

تخته داربست

تخته داربست در دو جنس فلزی و چوبی در بازار موجود می باشد. این محصول در اندازه 4 و 6 متری و ضخامت 3.8 الی 6.3 سانتی متری تولید می گردد.

مغزی

 برای اتصال لوله های داربست از مغزی استفاده می کنند.

کاور

 قسمت های بیرونی اتصال دو سر لوله های داربست را با این محصول پوشش می دهند.

لوله داربست

کارخانه های تولید لوله داربست

کیفیت لوله های داربست تولید شده توسط کارخانه های مختلف به عواملی مانند آلیاژ های بکار رفته در روند تولید، ضخامت، جنس  و … بستگی دارد. برخی از برند ها و کارخانه های تولید این سازه ها عبارتند از :

  • گروه صنعتی سپاهان
  • فولاد علویجه
  • فولاد هیربد زرندیه
  • جهان پروفیل پارس
  • صنعتی تهران شرق
  • لوله و پروفیل صابری
  • لوله و پروفیل یاران
  • لوله و پروفیل کچو
  • لوله و پروفیل کیان پرشیا
لوله داربست

وزن

جدول زیر نشان دهنده وزن لوله داربست می باشد.

قطر لوله inchقطر لوله mmضخامت لوله mmوزن هر متر Kg
1 1.248214.1
1 1.2482.315.9
1 1.2482.517.2
1 1.2482.819.2
1 1.248320.5

 انواع بست داربست

بست دو پیچ

 بست دو پیچ برای اتصال لوله های این سازه ها به صورت تقاطعی کاربرد دارند. برای اتصال این سازه ها با بست دوپیچ تنها نیاز به دو پیچ می باشد و جهت نصب احتیاج به زمان کمتری دارند. وزن تقریبی بست دو پیچ 1400 گرم می باشد.

بست چهار پیچ

 یکی از بست های پرکاربرد در سازه های داربستی بست چهار پیچ می باشد که دارای وزن 1300 الی 1650 گرم است . و برای نصب نیاز به دو برگه ، چهار عدد پیچ ، چهار عدد مهره و چهار عدد واشر داریم.

بست گردان

 بست گردان این امکان را فراهم میکند تا دو لوله متقاطع بروی هم حرکت کنند. این بست با نام بست 360 نیز شناخته می شود. و دارای انواع 2 پیچ، 4 پیچ، 6 پیچ و 8 پیچ است. بیشترین استفاده بست گردان در صنایع پتروشمی و پالایشگاه است.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button