لوله سنگین ، خواص و کاربردها

  • خانه / لوله سنگین ، خواص و کاربردها

لوله سنگین ، خواص و کاربردها

لوله سنگین یا لوله سیاه سنگین، از جمله کالاهای فولادی پر مصرف می باشد. و در بسیاری از صنایع مشتریان لوله به دنبال این محصول هستند. ساخت انواع لوله پس از رفع مشکل انتقال آب به محل زندگی آغاز شد. آب نقش کلیدی در شکل گیری تمدن اولیه و حیات بشر دارد. در ابتدا از ساقه گیاهان در هدایت آب استفاده می‌شد. اما با گسترش جوامع و بیشتر شدن مسیرهای انتقال، استفاده از چنین موادی مناسب نبود. دستیابی انسان به تکنولوژی ساخت لوله‌های فلزی، موجب رونق گرفتن این بازار شد.

لوله سنگین

امروزه انواع لوله‌های فلزی نظیر لوله سنگین در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص منحصر به فردی که فولاد برای لوله فراهم می‌کند، موجب شد تا کاربرد لوله‌ها فراتر از انتقال آب رود. انواع لوله‌های موجود در بازار آهن آلات براساس روش تولید به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم بندی می‌شوند. این دو روش ساخت تفاوت‌های بسیاری باهم دارند. لوله سنگین اغلب از نوع درزدار هستند. در ادامه این مطلب، اطلاعات بیشتری در رابطه با لوله سنگين کسب خواهید کرد.

لوله سنگین

لوله های سیاه درزدار همانند انواع لوله‌های آهنی ، در انتقال سیالات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتقال سیالات در داخل منزل و یا یک مجموعه پتروشیمی با استفاده از انواع لوله صورت می‌گیرد. این محصول نیز در این نقل و انتقالات به طور گسترده مصرف می‌شود.

وجه تمایز این محصول با سایر انواع لوله ها

این محصولات مقاطع استوانه شکلی هستند که در مقایسه با لوله‌های هم سایز خود، وزن بالاتری دارد. این محصول در بازار از نوع درزدار هستند. به طور کلی لوله‌های فولادی به دو صورت درزدار و بدون درز تولید می‌شوند. محدودیت ابعاد در تولید لوله بدون درز موجب شد تا لوله‌های درزدار به بازار راه پیدا کنند. ورق فولادی به عنوان ماده اولیه در تولید محصول درزدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لبه ورق فولادی با روش‌های مختلف جوشکاری به هم متصل می‌شود تا استحکام این محصول افزایش پیدا کند. ضخامت بیشتر ورق اولیه در مقایسه با سایر انواع محصولات ، باعث بیشتر شدن وزن محصول نهایی می‌شود. اغلب از ورق سیاه در تولید این محصول استفاده می‌شود. به همین خاطر گاهی این مقاطع با نام لوله سیاه نیز شناخته می‌شوند. در ادامه این مطلب در رابطه با لوله سنگین بیشتر صحبت خواهد شد.

لوله سنگین

تولید این محصول

ساخت این محصول از تولید ورق سیاه آغاز می‌شود. برای تولید ورق سیاه باید شمش‌های فولادی را تحت نورد گرم قرار داد. ظاهر سیاه محصول نهایی نورد موجب شده تا ورق گرم نورد شده با نام ورق سیاه در بازار خرید و فروش شود. ضخامت‌های مختلفی از ورق سیاه تولید می‌گردد. اما برای تولید این محصول از ورق‌های با ضخامت ۲.۵ میلیمتر به بالا استفاده می‌شود. در ادامه ورق سیاه با عبور از دستگاه رول فرمینگ، خم شده و شکل محصول نهایی را به خود می‌گیرد. در واقع در مرحله اولیه شکل c ایجاد شده و به مرور به شکل o تبدیل می‌شود. از روش‌های مختلف جوشکاری القایی، مقاومتی و زیرپودری در اتصال لوله سنگین استفاده می‌گردد.

لوله سنگین

انواع این محصول

این محصول همان لوله سیاهی است که ضخامت بالایی دارد. مصرف این محصول در شرایط آب و هوایی مختلف در مجاورت مواد خورنده، می‌تواند باعث آسیب دیدن لوله شود. به همین خاطر در چنین شرایطی می‌توان از نوع گالوانیزه شده آن استفاده کرد. گالوانیزه کردن لوله از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از آسیب می باشد. برای گالوانیزه بایستی مقطع را درون حمام مذاب فلز روی غوطه ور کرد. در ادامه لایه‌ای که بر روی فلز روی قرار می‌گیرد، این محصول را در برابر شرایط محیطی حفظ می‌کند. به طورکلی از دو روش برای گالوانیزه کردن استقاده می‌شود؛ گالوانیزه گرم و سرد. توجه کنید که اجرای این فرایند بر قیمت محصول نهایی تاثیر خواهد گذاشت.

کاربرد لوله های سیاه درزدار

کاربرد اولیه لوله سنگین همانند سایر مقاطع این گروه، انتقال آب و گاز می‌باشد. اما لوله سنگین در سازه‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استحکام مناسب بالا و کافی این نوع مقطع موجب شده تا در موارد زیر نیز لوله سنگين مصرف شود:

  • شاسی
  • جک
  • حفاظ و حضار
  • داربست

در این مصارف هدف از مصرف انتقال سیال نیست و صرفا استحکام، شکل و قابلیت‌های دیگر این محصول است.

لوله سنگین

خدمات قابل انجام بر روی این محصول

انواع این محصولات در طول‌های مشخصی روانه بازار می‌شود. اما اغلب در محل مصرف به طول‌های دیگری از لوله نیاز است. هم‌چنین برای اتصال ممکن است به یک سری اقدامات اولیه نیاز باشد. بنابراین خریداران غالبا به خدمات جانبی نیز احتیاج دارند.

قیمت روز این محصول

صنعتگران باید از طول و ضخامت محصول خود اطمینان یابند. چرا که قیمت این کالا براساس این دو پارامتر متغیر است. البته که عوامل دیگری نیز باعث نوسان قیمت‌ها نیز می‌شود. برند تولید کننده، حمل و نقل، کیفیت، اوضاع روز بازار آهن، میزان عرضه و تقاضا مجموعه عواملی هستند که می‌تواند بر قیمت روز مقاطع فولادی تاثیر داشته باشد. به همین دلیل باید پیش از خرید باید با افراد فعال این حوزه مشورت کنید.

تولیدکنندگان این محصولات در ایران

کارخانه‌های مختلفی در داخل ایران به تولید انواع این محصول مشغول هستند. شرکت پروفیل سپنتا، ساوه و سپاهان از جمله مطرح‌ ترین کارخانه‌های فعال در این حوزه‌اند.

لوله سنگین

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button