محاسبه قیمت میلگرد

محاسبه قیمت میلگرد

محاسبه قیمت میلگرد بر اساس وزن آن انجام می گیرد. برای این منظور نیز از یک فرمول اختصاصی استفاده می گردد تا نتیجه نهایی به آسانی قابل استناد باشد. پس از به دست آوردن وزن میلگرد، با استفاده از قیمت روز و طول آن، قیمت میلگرد کل پروژه به دست می آید.

محاسبه قیمت میلگرد

روش محاسبه قیمت میلگرد

عوامل متعددی مانند قیمت جهانی میلگرد، قیمت شمش، مشخصات فنی میلگرد و … بر قیمت این محصول فولادی تاثیرگذارند؛ اما به طور کلی، قیمت روز بر اساس وزن فولاد به کار برده شده در هر شاخه میلگرد محاسبه می شود. همچنین فروش این محصول و اعلام قیمت آن نیز بر اساس وزن انجام می گیرد. به همین دلیل، فرمول محاسبه قیمت میلگرد بر اساس وزن، یکی از رایج ترین روش های محاسبه است. برای تعیین دقیق وزن میلگرد مورد نیاز نیز باید فرمول محاسبه وزن را بر اساس مقیاس طول مد نظر قرار داد. در ادامه مقاله، ابتدا به معرفی مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد اشاره می کنیم و سپس روش محاسبه قیمت آن بر اساس وزن را آموزش می دهیم.

محاسبه قیمت میلگرد

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

عوامل بسیاری در تعیین قیمت میلگرد اثرگذار هستند؛ از قیمت مواد اولیه گرفته تا تورم جهانی، مشخصات فنی و حتی وزن. همچنین هر تغییری در بازار نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، قوانین صادرات و واردات، تعرفه های قانونی، هزینه های سوخت و … می تواند بر محاسبه قیمت میلگرد تاثیر بگذارد. توصیه می کنیم برای بررسی دقیق تر کلیه عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید که با شناسایی آن ها می توانید بهترین زمان خریدش را شناسایی کنید. در ادامه نیز چند مورد از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر محاسبه قیمت میلگرد را به طور مجزا بررسی می کنیم.

قیمت جهانی میلگرد

منظور از قیمت جهانی میلگرد، همان قیمت میلگرد صادراتی است. قیمت میلگرد صادراتی هر کشور نیز معمولا بر اساس سیاست و شرایط اقتصادی داخل آن کشور تعیین می ‌شود. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت جهانی میلگرد هر کشور، میزان تقاضا است. به طور مثال در ایران به دلیل کاهش تقاضا (که آن هم بیشتر ناشی از تحریم های بین المللی است) قیمت جهانی یا صادراتی میلگرد، پایین‌ تر از اکثر نقاط جهان است.

قیمت شمش

ماده اولیه تولید میلگرد، شمش فولادی است و به همین دلیل، قیمت میلگرد به قیمت شمش فولادی بستگی دارد.

وزن میلگرد

دو عامل تاثیرگذار بر وزن میلگرد، قطر اسمی و آلیاژ آن است. به طور کلی قطر سطح مقطع، آلیاژ و موادی که در ساخت میلگرد به کار می روند و نحوه ساخت میلگردهایی که بر اساس استاندارد بین المللی و مصوب تولید می شوند، طبق اصول صورت می گیرد. به همین دلیل، وزن هر سایز میلگرد باید مطابق با استاندارد تعیین شده در جدول وزنی میلگردها باشد. بنا بر این، در میلگردهای استاندارد می توان وزن و ابعاد متناسب با پروژه خود را به راحتی محاسبه و انتخاب کرد. با این همه، معمولا وزن میلگرد کارخانه ‌های مختلف با قطر و طول یکسان، کمی با هم متفاوت است؛ زیرا قطر اسمی میلگرد ۲ تا ۳ میلی متر تلرانس دارد. با تغییر در ترکیب شیمایی آلیاژها نیز امکان کاهش وزن میلگرد وجود دارد. 

محاسبه قیمت میلگرد

میلگرد مورد نیاز هر متر مربع سازه

معمولا برای هر متر مربع زیربنای ساختمان، می توان بین ۴۰ تا ۶۰ کیلوگرم میلگرد در نظر گرفت، اما استفاده از این روش به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ زیرا میزان هدررفت میلگرد را در پروژه شما به شدت افزایش می دهد. به همین دلیل، محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز ساختمان از دو روش «محاسبه کلی» و «محاسبه دقیق» بر اساس متراژ مورد نیاز انجام می شود. بین این دو نیز، روش محاسبه دقیق وزن میلگرد بهتر است که با استفاده از دو جدول لیستوفر و اشتال محاسبه می شود.

به این نکته توجه داشته باشید که در پروژه های ساختمانی، قیمت تمام شده اسکلت به دو عامل مهم بستگی دارد:

  • قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی استفاده شده
  • هزینه دستمزد کار نسبت به پروژه

قیمت نهایی نیز با به دست آمدن میانگین قیمت میلگرد و آهن آلات مصرفی در هر متر مربع ساختمان و جمع آن با دستمزد کار به دست می آید. برای محاسبه دقیق تر نیز باید به عواملی مانند موقعیت مکانی، نوع طراحی سازه، مدت زمان اجرا، ماشین آلات، نیروی انسانی مورد نیاز و … توجه کرد.

روش محاسبه وزن یک متر میلگرد

قیمت میلگرد را از هر فروشگاه یا شرکت فروش مقاطع فولادی درخواست کنید، به صورت کیلویی به شما اعلام می کند، اما میلگرد به صورت شاخه ای یا بندیل فروخته می شود. به همین دلیل لازم است نحوه محاسبه وزن یک شاخه میلگرد را بدانید که با ضرب آن در قیمت هر کیلو، قیمت یک شاخه میلگرد به دست می آید.

در محاسبه وزن یک شاخه میلگرد، کافی است ابتدا وزن یک متر را با استفاده از روش های زیر به دست آوریم و آن را در ۱۲ ضرب کنیم (هر شاخه میلگرد ۱۲ متر است).

روش های به دست آوردن وزن یک متر میلگرد به صورت زیر است:

  1. بر اساس جدول اشتال میلگرد
  2. بر اساس جدول وزنی کارخانه
  3. با استفاده از جدول لیستوفر
  4. با استفاده از فرمول

فرمول محاسبه وزن میلگرد را در ادامه معرفی می کنیم.

فرمول محاسبه وزن یک متر میلگرد

در ادامه، دو روش محاسبه وزن میلگرد معرفی کردیم که هر دوی آن ها فرمول محاسبه وزن یک متر میلگرد می باشند.

وزن یک متر میلگرد : W = D² / ۱۶۲

W: وزن میلگرد
D: قطر میلگرد

یا

  وزن یک متر میلگرد : [قطر میلگرد به توان ۲*طول*۳.۱۴*۷.۸]÷۱۰۰

 در فرمول بالا، ۷.۸ به عنوان وزن مخصوص فولاد در نظر گرفته می‌ شود.

 

روش محاسبه قیمت میلگرد با استفاده از وزن میلگرد

برای محاسبه قیمت هر شاخه میلگرد به طور کلی به ۲ پارامتر وزن یک شاخه و قیمت هر کیلو نیاز داریم. فرمول محاسبه قیمت یک شاخه میلگرد به شرح زیر است:

قیمت یک شاخه میلگرد= وزن یک شاخه * قیمت هر کیلو میلگرد

برای به دست آوردن قیمت یک بندیل نیز باید تعداد شاخه ‌های موجود در هر بندیل میلگرد کارخانه‌ های مختلف را بدانیم. با این روش، خریداران می توانند وزن میلگرد مورد نیاز خود و قیمت آن را محاسبه کرده و از خرید مازاد و هدر رفتن منابع خود جلوگیری کنند.

جدول لیستوفر

جدول اشتال

U2
cm2/m
W1
cm3
G
kg/m
Flache
cm2
d
mm
۳۱۴۰.۰۹۸۰.۶۱۷۰.۷۸۵۱۰
۳۷۷۰.۱۷۰۰.۸۸۸۱.۱۳۱۲
۴۰۸۰.۲۱۶۱.۰۴۱.۳۳۱۳
۴۴۰۰.۲۶۹۱.۲۱۱.۵۴۱۴
۴۷۱۰.۳۳۱۱.۳۹۱.۷۷۱۵
۵۰۳۰.۴۰۲۱.۵۸۲.۰۱۱۶
۵۶۵۰.۵۷۳۲.۰۰۲.۵۴۱۸
۵۹۷۰.۶۷۳۲.۲۳۲.۸۴۱۹
۶۲۸۰.۷۸۵۲.۴۷۳.۱۴۲۰
  • پارامتر U2: سطح روکش است و هرچه این عدد کوچک تر باشد، روکش کم تری برای مقاومت در برابر آتش سوزی نیاز دارد.
  • پارامتر W :گشتاور مقاوم است که برای تخمین مقاومت پروفیل در برابر تنش های برشی کاربرد دارد.
  • پارامتر G: وزن هر متر از میلگرد است.
  • پارامتر d: قطر یا سایز میلگرد است.
  • پارامتر flache: سطح میلگرد در طول یک متر با واحد مترمربع است.
محاسبه قیمت میلگرد

جمع بندی

برای محاسبه قیمت میلگرد، ابتدا نیاز به وزن آن داریم. در حالت کلی نیز فروش میلگرد بر اساس وزن آن صورت می گیرد و برای تعیین دقیق وزن میلگرد مورد نیاز باید فرمول محاسبه وزن، بر اساس مقیاس طول را مد نظر قرار داد. با توجه به آموزش ارائه شده در این مقاله، می توانید قیمت میلگرد را به راحتی و گام به گام به دست آورید.

محاسبه قیمت میلگرد

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button