مزایای ورق استیل در معماری

  • خانه / مزایای ورق استیل در معماری

مزایای ورق استیل در معماری

مزایای ورق استیل در معماری ؛ ورق استیل به عنوان یک متریال ساختمانی از محبوبیت برخوردار است. مهندسین و معماران از فولاد ساختمانی مورد تایید برای معماری، که به عنوان یک المان یا عنصری برای طراحی توصیه شده است، در طراحی ساختمان ها بیشتر استفاده می کنند.

مزایای ورق استیل در معماری

آشنایی با فرایند تولید ورق استیل

مزایای ورق استیل در معماری ؛ همان گونه که در قسمت قبل نیز اشاره بخش عمده از تولیدات این فولادها به مقطع ورق اختصاص دارد. به همین دلیل در این بخش به طور خلاصه و مفید پروسه تولید این ورق ها ارائه می شود. البته فرایندهایی نظیر ذوب و ریخته گری در همه محصولات و مقاطع فولادی مشترک است. 

ذوب مواد خام اولیه

مواد مختلف سازنده فولاد زنگ نزن در یک کوره (ذوب مواد خام معمولا در یک کوره الکتریکی) قرار می گیرند و تا نقطه ذوب خود گرم می شوند. این فرایند معمولا ۸ الی ۱۲ ساعت طول بکشد.  

مزایای ورق استیل در معماری

حذف کربن اضافی

پس از ذوب کامل مواد تشکیل دهنده فولاد، مخلوط مذاب تصفیه می شود. بدین منظور کربن اضافی از مذاب حذف می شود. حذف کربن از مذاب یا به روش دی کربورازیسیون اکسیژن در خلاء (VOD) یا به روش کربن زدایی با گاز اکسیژن آرگون (AOD) انجام می شود. معمولا زمانی از روش VOD استفاده می شود که به تولید استیل با محتوای پایین کربن نیاز باشد. استیل های L 304 و L 316 نمونه ای از این قبیل ها فولادهای زنگ نزن کم کربن هستند. 

هم زدن مذاب به منظور تنظیم ترکیب شیمیایی

اکثر فولادهای ضد زنگ الزامات کیفی دقیقی دارند. این فرآیند اجازه می دهد تا ترکیب شیمیایی دقیق تنظیم شود. در این مرحله مذاب فولاد به آرامی به هم زده می شود تا عناصر ناخواسته حذف شود و در عین حال ترکیب مورد نیاز را در محدوده دما حفظ کند. 

ورق استیل

فرایند شکل دهی

پس از ذوب و ریخته گری، فولاد مذاب به داخل قالب ریخته می شود. این قالب ها عموما به شکل اسلب، میله، لوله و..می باشند. معمولا زمانی که مذاب فولاد شروع به سرد شدن می کند تحت فرایندهای شکل دهی همچون نورد در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد می گیرد. البته دمای این فرایند برای هر گرید متفاوت است. معمولا جهت انجام فرایند نورد گرم اسلب تحت گرمایش قرار گرفته و طی چند مرحله و عبور از بین غلتک های نورد از ضخامت آن کاسته شده، بر طول آن افزوده می شود و در نهایت به شکل ورق در می آید.

ورق های استیل به دو شکل گرم نورد و سرد نورد به بازار ارائه می شوند. معمولا فر ایند نورد سرد به منظور دستیابی به کیفیت سطحی و ابعادی بهتر انجام می شود. این ورق ها معمولا در صخامت های کمتر از ۳ میلی متر تولید می شوند. در حالی ورق های با ضخامت بیشتر از ۳ میلی متر خروجی فرایند نورد گرم هستند. معمولا تنوع و کیفیت ورق استیل نورد شده در مقایسه با ورق نورد گرم شده بالاتر است.

عملیات آنیل

بعد از این مرحله به منظور بهبود داکتیلیته و دستیابی به ریزساختار ریزدانه، روی ورق استیل نورد شده عملیات آنیل انجام می شود. این فرایند منجر به از بین رفتن تنش های داخلی نیز می شود. معمولا عملیات آنیل و نورد منجر به ایجاد اکسید و پوسته هایی روی سطح ورق استیل می شوند. اکسید و پوسته های ایجاد شده روی سطح این فولادها معمولا بوسیله فرایند اسیدشویی بر طرف می شود. بدین منظور عملیات اسیدشویی ورق های استیل در یک حمام اسیدی که شامل هیدرو فلوئوریک اسید می باشد انجام می گیرد.  

ورق استیل

عملیات پرداخت کاری نهایی

استیل ها معمولا جهت مصارف مختلف صنعتی با سطوح پایانی مختلفی روانه بازار می شوند. در این راستا معمولا با توجه به نیاز مشتری یکسری عملیات مکانیکی اعم از سنباده زنی، پولیش، ایجاد خش روی ورق، طرح دار کردن ورق و.. که تحت عنوان عملیات پرداخت کاری شناخته می شود، روی سطح این ورق ها انجام می شود. عملیات پرداخت کاری نهایی معمولا در کارخانه های تولید فولاد زنگ نزن و توسط دستگاه ها و سنباده های مکانیکی انجام می شود. لازم به ذکر است ورق های استیل نورد گرم شده معمولا با سطح مات تک پولیش (No.1) ارائه می شوند. اما تنوع سطوح در ورق های نورد سرد شده بیشتر است.   

استحکام و دوام

اسکلت های از جنس استیل از نظر استحکام به طور استثنایی قوی و محکم هستند. همچنین داکتیلیتی آنها زیاد است. این بدان معنا است که قطعات اسکلت، زمانی که در معرض تنش های کششی قرار گیرند، به خوبی عمل می کنند. ما اشکال و قطعات سازه ای استنلس میسازیم بدین منظور که بارهای سنگین توسط آنها تحمل شده و فاصله های طولی قابل ملاحظه ایجاد گردد در مقایسه با بعضی متریال های ساختمانی مرسوم دیگر.
ورق استیل گرید استحکام بالا در ساختمان و سازه پشتیبانی و تقویت بیشتری ایجاد می نماید، ضمن اینکه از ضخامت متریال می توان کاست. بدین لحاظ این مزیتی در جهت صرفه جویی و ذخیره هزینه محسوب می شود در مقابل گریدهای معمول و قراردادی ورق استیل که این امتیاز را ندارند.

مقاومت خوردگی

افزون بر خواص فوق، ورق استیل ذاتاً در برابر خوردگی مقاوم است. اما تیرها (تیرآهن)، نبشی ها و ناودانی های استنلس فقط کاربردی و هدفمند نیستند. آنها جذاب هم هستند. زیرا این آلیاژ دارای پوششی طبیعی است که از اکسید شدن آن جلوگیری می کند. این مواد در برابر اثرات آسیب های ناشی از حضور آب، حرارت یا مواد شیمیایی تسلیم نمی شوند. لیکن این گونه خواص و ویژگی ها استنلس استیل را برای معماران نتنها کامل بی عیب می سازد بلکه آن را بسیار بهداشتی می کند.

انعطاف پذیری طراحی در معماری

ویژگی دیگر استنلس استیل تنوع و تطبیق پذیری آن است. قطعات و اشکال استاندارد و سفارشی بسیار متنوعی که ما تولید میکنیم تقریبا در هر جزء یک ساختمان می تواند به کار رود. همچنین می توانیم سطوح قطعات را طبق نظر انحصاری هر طراحی، پوشش دار یا بدون پوشش سازیم. وزن سبک ذاتی استنلس استیل، آن را جهت حمل و برپا کردن (نصب) سریع آن، راحت و آسان می سازد. بدین لحاظ، انتخاب این ماده در معماری امری کاملاً بدیهی است.

پایداری

مزایای ورق استیل در معماری ؛ استفاده از ورق استیل در اجزا اسکلت ساختمان شما به کاهش رد یا اثرات کربن در محیط زیست کمک می کند. یک آلیاژ استنلس استیل تقریباً به طور 100 درصد قابل بازیافت است. هرگونه ضایعات و قراضه ای که در فرآیند ساخت ایجاد می کنیم می توانیم از آنها برای تولید فولاد بیشتر مجدداً استفاده نماییم. همچنین می توانیم اسکلت های فولادی تخریب شده را دوباره به کار ببریم. یافتن یک متریال ساختمانی پایدارتر امری دشوار است.

آرتا استیل تهران

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button