مصالح ساختمانی فلزی

مصالح ساختمانی فلزی

مصالح ساختمانی فلزی ؛ نوع اسکلت سازه ، منطقه ساخت‌وساز، طبقات و متراژ ساختمان از جمله عوامل مؤثر بر تعیین مقدار و خرید مصالح ساختمانی موردنیاز در ساخت آن به شمار می‌روند. صنایع بسیاری، در تأمین مصالح ساختمانی سهم دارند. قیمت این مصالح مثل قیمت میلگرد آجدار، قیمت سیمان و … در تعیین هزینه ساخت‌وساز خانه تأثیر می‌گذارد. در ادامه این مقاله، انواع مصالح ساختمانی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مصالح ساختمانی فلزی

انواع سازه

اجرای سازه می‌تواند به یکی از روش‌های اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی انجام گیرد. در اسکلت فلزی، از فولاد به‌عنوان متریال اصلی استفاده می‌شود. ورق و انواع پروفیل فولادی به روش‌های مختلف به هم متصل شده و اسکلتی فلزی تشکیل می‌دهند. عموماً از پیچ‌ومهره به‌عنوان اتصالات اجرای سازه فلزی استفاده می‌شود. اسکلت فولادی، در ساخت سازه‌های عظیم و سوله‌ها کاربرد بالایی دارد.

از سوی دیگر، می‌توان برای ساختمان‌سازی، اسکلت بتنی را انتخاب نمود. این سازه‌ها از بتن‌آرمه ساخته می‌شوند.
بتن، از جمله مصالح ساختمانی و جز اصلی این سازه‌هاست که در ستون‌ها، دیوارهای برشی، سقف، پله و فونداسیون به کار می‌رود. در شالوده اسکلت بتنی، از میلگرد برای تقویت بتن استفاده می‌شود. 

لیست مصالح ساختمانی لازم در ساخت و ساز

لیست مصالح ساختمانی، تمامی مواد مورداستفاده در ساخت سازه، تعمیر یا بازسازی آن را در برمی‌گیرد.باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی و منطقه، تعداد طبقات و ارتفاع و همچنین نوع کاربری سازه، مقدار مصالح ساختمان سازی مشخص می‌شود. پس از محاسبه میلگرد مورد نیاز ساختمان و سایر مقاطع فولادی، مقدار و وزن مصالح ساختمانی دیگر چون آجر، سیمان، سنگ و … محاسبه می‌شوند. در ادامه، فهرستی از انواع مصالح ساختمانی فلزی تهیه شده است که بررسی هر یک می‌پردازیم.

مصالح ساختمانی فلزی

کاربرد فلز در ساختمان‌سازی بسیار اهمیت دارد. در این قسمت قصد داریم شما را با انواع مصالح ساختمانی فلزی آشنا کنیم.

فولاد؛ جزء ضروری ترین مصالح ساختمان

فولاد یکی از انواع فلزات ساختمانی و پرکاربردترین نوع مصالح ساختمانی در ساخت‌وساز است.انواع فلزات مانند چدن، فولاد و آلومینیوم در ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این مواد ویژگی‌های خاص خود را دارند و متناسب با این خواص، در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز استفاده می‌شوند. فولاد به دلیل داشتن سختی بالا، جوش‌پذیری و قابلیت خمکاری، پرکاربردترین فلز در ساختمان‌سازی است.

ورق های فولادی؛ از مصالح ساختمانی که کم‌تر به چشم می‌آیند

ورق‌های فولادی، یکی از پرکاربردترین مقاطع در ساخت سازه به شمار می‌روند. در ساخت دیوارهای داخلی، سقف، قاب درب و پنجره، عایق‌های خارجی دیوارها و بام خانه از انواع ورق فولادی استفاده می‌شود.

ورق سیاه، ورق روغنی، ورق استیل و ورق گالوانیزه در بخش‌های مختلف کاربرد بالا دارند. اما ورق گالوانیزه از جمله پرکاربردترین‌ ورق‌ها است. که علاوه بر استفاده در ساخت بخش‌های مختلف ساختمان، به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت و خوردگی دارد، در ساخت لوله‌های مورداستفاده در تأسیسات ساختمان نیز کاربرد دارد. ورق رنگی، ورق سینوسی و ورق شادولاین از دیگر انواع ورق گالوانیزه پرکاربرد در ساختمان‌سازی، به شمار می‌روند.

ورق سیاه

این محصول که به آن ورق گرم نیز گفته می‌شود عموماً در سدسازی، مخزن سازی و پروژه‌های پتروشیمی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ورق گالوانیزه

این محصول نیز نوعی ورق فولادی است که با لایه‌ای از فلز روی پوشانده شده است و در ساخت کابینت آشپزخانه، کانال کولر، بخاری، لوله‌های آب صنعت کشاورزی، کاغذ و لوله، حمل‌ونقل، اتومبیل، بیلبوردهای تبلیغاتی و هر کاربرد دیگری که احتمال خوردگی آهن در آن وجود داشته باشد، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ورق رنگی

ورق رنگی ورق گالوانیزه‌ای است که روی آن رنگ پاشیده می‌شود و در کوره‌های خاص قرار می‌گیرد.

این نوع ورق در صنایع ساختمانی مثل سقف و بدنه انبارها و کارگاه‌ها، سقف کاذب، نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، در صنایع لوازم خانگی مثل بدنه خارجی یخچال، آب‌گرم‌کن، اجاق‌گاز، ماشین لباس‌شویی، در صنایع فلزی مثل کابینت، پارتیشن، کامپیوتر و تجهیزات اداری، در صنعت حمل‌ونقل مثل ساخت کانتینر، سردخانه‌ها، کاروان‌های ثابت و متحرک و … مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ورق شیروانی

ورق شیروانی ورقی است که توسط دستگاه‌های مخصوص به شکل طرح‌های مختلف درمی‌آید و برای سقف‌های شیروانی کاربرد دارد و ضخامت آن معمولاً ۰.۵ است.

انواع ورق شیروانی شامل ورق سفال، ورق سینوسی، ورق ذوزنقه، ورق شادولاین و کرکره‌ای است که ورق شیروانی طرح سفال از پرکاربردترین این ورق‌ها محسوب می‌شود. 

تیرآهن

تیرآهن یکی از نیازهای اساسی برای مقاوم‌سازی و اسکلت‌بندی ساختمان محسوب می‌شود که در سه نوع استاندارد INP، IPE و IPB تولید و عرضه می‌شود. می‌توان گفت که تیرآهن در کلیه مراحل ساخت ساختمان کاربرد دارد و از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کفی ستون
  • ستون‌ها
  • تیرهای اصلی یا شاه‌تیر
  • تیرآهن خرپا
  • تیرک‌های میانی
  • تیرهای باریک کرومیت

با این توضیحات به راحتی تفاوت تیرآهن و تیرچه را درک خواهید کرد و با کاربرد هر یک آشنا شدید.

‌میلگردهای فولادی؛ افزایش مقاومت

میلگرد در بتن به‌منظور جبران مقاومت کششی پایین استفاده می‌شود. میلگرد، پرکاربردترین نوع از مقاطع فولادی و یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است که در سازه‌های با اسکلت فلزی و بتنی کاربرد دارد. انواع میلگرد فولادی، در فونداسیون برای تقویت بتن مورداستفاده قرار می‌گیرند تا مقاومت کششی پایین ساختمان را در برابر این نیروها جبران کنند.

انتخاب میلگردها با اندازه و تعداد مناسب، تأثیر بسیار بالایی در استحکام و دوام ساختمان دارد. باتوجه‌به ابعاد ساختمان و تعداد میلگردهای ساختمان، وزن نهایی میلگردهای مورد نیاز محاسبه می‌شود. با ضرب وزن میلگرد فولادی در قیمت روز میلگرد، هزینه تأمین این مقاطع مشخص می‌گردد.

لوله و اتصالات داربست؛ مصالح ساختمانی مناسب نما

داربست یکی از مصالح فلزی است که در ساخت ساختمان از آن استفاده می‌شود. داربست‌های فلزی معمولاً از لوله‌هایی ساخته می‌شوند که ضخامتی حدود ۴ سانتی‌متر دارند.

البته داربست‌ها همیشه فلزی نیستند. گاهی اوقات ممکن است داربست‌ها چوبی باشند. نوع داربست به کارایی و مکان مورداستفاده بستگی دارد که برای خرید لوله داربست و اجزای آن باید اطلاعات لازم را کسب کنید. از دیگر انواع داربست می‌توان به داربست معلق و داربست پایه‌دار اشاره کرد.

داربست اجزای مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

تیرچه؛ مصالح ساختمانی فلزی

تیرچه قطعه‌ای ساخته شده از بتن و فولاد است که وقتی بلوک‌ها به‌عنوان قالب بتن پوششی روی آن قرار داده می‌شود، مقطعی به شکل T را تشکیل می‌دهد. انواع مختلفی از تیرچه‌ها از جمله تیرچه کرومیت یا فلزی، تیرچه پیش تنیده، تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی وجود دارد. تیرچه‌های پیش‌تنیده از جمله تیرچه‌هایی است که هنگام استفاده، حدود ۴۰ درصد مصرف بتن را کاهش می‌دهد. همچنین وزن فونداسیون و سازه را کاهش داده و قیمت آن کمتر از انواع دیگر تیرچه است.

ناودانی

ناودانی نوعی پروفیل است که در انواع مختلف گالوانیزه، استنلس‌استیل و آلومینیوم تولید و عرضه می‌شود. این مقطع از نظر ظاهری، سطح مقطعی به شکل U است و به دو نوع ساده و مشبک و تقسیم‌بندی می‌شوند.
در ساخت ناودانی علاوه بر فولادهای کربنی و گالوانیزه از آلومینیوم، کامپوزیت‌های پلیمری و فولادهای زنگ نزن نیز استفاده می‌شود. قیمت ناودانی باتوجه‌به نوع آن تعیین می‌شود و خواص و کارایی متفاوتی دارند.
نوع آلومینیومی ناودانی وزن کمتر، قابلیت شکل‌پذیری و استحکام بالایی دارد که معمولاً در ساخت درب و پنجره، اسکلت سازه‌ها و شاسی تریلرها کاربرد دارد.

نبشی

نبشی معمولاً به دو شکل نبشی با بال‌های مساوی و نبشی با بال‌های نامساوی در بازار موجود است. این نوع پروفیل در ساخت اشکال مرکب مورداستفاده قرار می‌گیرد. نبشی‌ها باید براساس استانداردهای شماره ۱۷۹۲ و ۱۹۷۴ ایران ساخته شوند.

سپری

این پروفیل برای ساخت شیروانی، در و پنجره، سقف کاذب و اسکلت مورداستفاده قرار می‌گیرد که در دو نوع در بازار وجود دارد. نوع اول سپری که قاعده‌اش دوبرابر ارتفاعش است و نوع دوم سپری که ارتفاع و قاعده‌اش با هم برابر است.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button