معرفی انواع میلگرد

معرفی انواع میلگرد

معرفی انواع میلگرد ؛ در بازار آهن و فولاد ایران انواع مختلف میلگرد موجود است. به همین جهت ضروریست پیش از خرید این محصول استراتژیک و کاربردی، با بخشی از اطلاعات فنی از جمله انواع میلگرد و شرکت های که قیمت مناسب برای میلگرد را اعلام می کنند وهمچنین سایزهای آن، مشخصات فیزیکی و شیمیایی و همچنین نحوه تولید این محصول آشنا شویم. در ابتدای امر لازم به یادآوری است که محصول میلگرد به‌عنوان تقویت‌کننده در بتن استفاده می‌شود. و نقش اصلی در تحمل بارهای وارد شده بر سازه نیز برعهده میلگرد است.

میلگرد محصولی فولادی با سطح مقطع گرد و طول 12 متر است . که البته گاهی برخی از کارخانه‌ها میلگردهای نرمال یعنی با طول کمتر از 11 متر را نیز تولید می‌نمایند. میلگرد یکی از قطعات فولادی پرکاربرد است. که در جهت تقویت بتن در سازه‌ها استفاده می‌شود. چرا که بتن ساختار متراکم و استحکام فشاری بالایی دارد. اما از نظر تحمل کششی ضعیف است. از همین رو برای تحمل کشش بار باید از میلگرد استفاده گردد. که با مقاومت به بارهای متمرکز و ثابت نگه داشتن سایر میله‌های فولادی درجای خود در برابر عواملی مانند زلزله از سازه حفاظت می‌کند.

معرفی انواع میلگرد

میلگردها انواع و قطرهای متنوعی دارند. و بر اساس همین تنوع سایز و قطر کاربردهای متفاوتی را نیز شامل می‌شوند. که از جمله آنها می‌توان به موارد مقابل اشاره کرد: سیم آرماتور با قطر 1.5 میلیمتر، سیم تجاری با قطر 2.5 میلیمتر و مفتول با قطر 4 میلیمتر.  همه این موارد را در دسته مفتول‌ها تقسیم می‌نماییم که غالبا به صورت کلافی در بازار عرضه می‌شوند. مفتول‌هایی که ضخامت بیشتری دارند در دسته میلگردها قرار می‌گیرند، به عبارتی میلگردهایی که قطر بالای 6 میلیمتر دارند در آرماتوربندی استفاده می‌شوند.

 برای ثابت نگه داشتن میلگرد در داخل بتن می‌توان از میلگردهایی که با قطرهای مختلفی تا 14 میلیمتر و … تولید می‌شوند به دو روش استفاده کرد. اولین روش استفاده از میلگرد در ساختار بتن به صورت عمقی است. و در روش دوم نیز با خم کردن انتهای میلگرد به شکل قالب در ساختار بتن قفل می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگردها از نظر فیزیکی در اشکال مختلفی تولید می‌شوند. که شامل میلگرد کلافی، میلگرد ساده و میلگرد آجدار است، در ادامه به شریح مشخصات ظاهری و ویژگی‌های این محصولات می پردازیم.

میلگرد ساده

این میلگردها به‌دلیل داشتن سطح صاف به میلگرد فولادی معروف هستند که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده و به‌راحتی خم می‌شوند. همچنین این محصول به دلیل داشتن سطح صاف و بدون آج که مانع از چسبندگی آن به بتن می‌شود گزینه مناسبی برای استفاده در سازه‌های سنگین و بزرگ نیست.

میلگرد آجدار

 این نوع میلگرد برعکس میلگرد ساده استحکام کششی بیشتری دارد زیرا سطح این میلگرد دارای برآمدگی‌هایی با اشکال مختلف است که آج نامیده می‌شود. این ویژگی در میلگرد آجدار باعث چسبندگی بهتر بین میلگرد و بتن می‌شود که به بتن آرمه هم معروف است و در مقایسه با میلگردهای ساده بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.میلگردهای آجدار خود اشکال متفاوتی دارد که شامل میلگرد مارپیچ و جناقی می‌شود که در ادامه مقاله به تشریح مشخصات هر یک از این میلگردها پرداخته می‌شود.

میلگرد آجدار مارپیچ

 به میلگردهایی که آج آنها به صورت مارپیچ است، میلگرد HSD هم گفته می‌شود. این نوع میلگردها علاوه‌ بر مقاومت حرارتی بالا در برابر خوردگی و استحکام کششی، دارای کاربن پایین و قابلیت جوشکاری بالا است.

میلگرد آجدار جناقی

 این میلگردها که با عنوان TMT (ترمومکانیکی) نیز شناخته می‌شوند. این میلگردها نیز علاوه‌بر مقاومت حرارتی بالا، دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و استحکام کششی بالا نیز است.

معرفی انواع میلگرد

مشخصات میلگردها

معرفی انواع میلگرد ؛ شناسه درجه و نشانه اختصاری تولیدکننده میلگرد ازجمله مواردی است که در شناسایی میلگردها مورد نیاز است. که نشانه اختصاری تولیدکننده میلگرد نیز معمولا اولین حرف نام تولیدکننده است. تولید میلگردها با چند روش نورد گرم، نورد سرد، آلیاژسازی و عملیات حرارتی ترمکس صورت می‌گیرد. که در ادامه به شریح هر یک از این روش‌ها می پردازیم.

روش نورد گرم

در روش نورد گرم، شمش­ فولادی در دمای بالا تا حد سرخ شدگی حرارت می‌بینند. و با رد عبور از غلتک‌های متعدد به سطح مقطعی با اندازه موردنظر می‌رسند. و در ادامه برای ایجاد آج از میان غلتک‌های کنده‌کاری شده با دمای 1200-800 درجه سانتیگراد عبود داده می‌شوند.

 روش نورد سرد

نورد سرد نیز یکی از روش‌های قدیمی تولید میلگرد است. در این روش که شمش در دمایی کمتر از دمای تبلور از میان غلتک‌ها عبور می‌کند و به دلیل کاهش دمای آن شکل‌پذیری میلگرد نیز به‌سختی انجام می‌شود.

آلیاژسازی

در این روش که دمای میلگرد در فضای آزاد و به تدریج کاسته می‌شود. به یکنواختی خواص شیمیایی و مکانیکی در سراسر میلگرد منجر می‌شود. از همین رو استحکام محصول نیز افزایش می‌یابد. تولید میلگرد با این روش استحکام بالایی به محصول می‌دهد که کاربرد آن را نیز متفاوت می‌کند. به عنوان مثال در کشورهای زلزله‌خیز این محصول با استقبال بالایی مواجه است که می‌توان ژاپن را از جمله این کشورها به شمار آورد.

عملیات حرارتی به روش ترمکس

روش دیگر تولید میلگرد با عملیات حرارتی به ترمکس معروف است. در این روش میلگردها با عبور از داخل لوله‌های آب خنک شده و کاهش دما اتفاق می‌افتد. گفتنی است که در این روش خواص شیمیایی و مکانیکی سطح میلگرد در مقایسه با مرکز آن در شرایط بهتری قرار دارد. تولید میلگرد با این روش هزینه کمتری نسبت به روش آلیاژی دارد زیرا خواص محصول تولید شده در این روش از یکنواختی چندانی ندارد.

آرتا استیل تهران

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button