مقایسه استیل 300 با داپلکس

  • خانه / مقایسه استیل 300 با داپلکس

مقایسه استیل 300 با داپلکس

مقایسه استیل 300 با داپلکس ؛ انتخاب بین استیل سری 300 یا داپلکس به یک پرسش اساسی برای بسیاری از صنعتگران تبدیل شده است. همه ما از این واقعیت آگاه هستیم که فولاد ضد زنگ داپلکس یک انتخاب عالی به شمار می‌آید. استحکام بالا، خواص خستکی بهتر، مقاومت عالی در مقابل انواع خوردگی تنشی و کلریدی، قیمت معقول و… تنها برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع فولاد به شمار می‌آیند. از طرف دیگر سری ۳۰۰ نیز دارای ویژگی‌های بارزی است که باعث شده رایج‌ترین انواع استیل در صنایع مختلف به حساب آید.

آلیاژهای داپلکس به دلایلی حلال برخی مشکلات صنعتی هستند. این آلیاژها با موفقیت در بسیاری از پروژه‌هایی که فولادهای کربنی و آلیاژهای استیل آستنیتی استاندارد شکست خورده‌اند، استفاده شده و مشکل را رفع کرده‌اند. درست مانند استیل‌های آستنیتی سری 300، بسیاری از آلیاژهای مختلف داپلکس برای انتخاب وجود دارند. برخی با مقاومت در برابر خوردگی متوسط که آلیاژهای داپلکس سبک هستند. و برخی با مقاومت بسیار بالا که آلیاژهای سوپرداپلکس می‌باشند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به شما عزیزان ارائه دهیم . تا درک بهتری از تفاوت‌های سری ۳۰۰ و استنلس استیل دوبلکس یا داپلکس پیدا کنید. و بتوانید بهترین گزینه‌ ممکن را از بین این دو خانواده پرکاربرد استیل انتخاب کنید.

شناخت ویژگی‌های کلی سری ۳۰۰ و داپلکس

در ابتدای مقایسه استنلس استیل سری 300 و داپلکس باید گفت که آلیاژهای داپلکس را می‌توان نوعی آلیاژ برای حل برخی پیچیدگی‌های صنعتی دانست. زیرا این خانواده از استیل ویژگی‌هایی را در کنار هم دارند. که خیلی فولادهای کربنی و آلیاژهای استنلس استیل آستنینی به تنهایی نمی‌توانند به چنین ویژگی‌هایی برسند. برای شناخت بهتر استیل سری 300 یا داپلکس باید به جایگاه این محصولات از نظر میزان تولید نیز اشاره کنیم. جالب است بدانید که فولادهای ضدزنگ داپلکس کمتر از یک درصد کل تولید استیل را تشکیل می‌‌دهند. این در حالی است که گریدهای آستنیتی سری 300، حدود 55 درصد و آستنیتی‌ها به عنوان یک خانواده بیش از 75 درصد از کل تولید استنلس استیل در جهان را به خود اختصاص داده‌‌اند.

شاید بپرسید که چرا حجم گریدهای داپلکس در طول سال‌های گذشته افزایش نیافته است، آن هم با وجود اینکه میزان تقاضای برای این محصولات زیادتر شده است. باید بگوییم که داشتن استحکام بالاتر همیشه مناسب نیست؛ زیرا همین مورد می‌تواند موجب سخت‌تر شدن فرایند‌های فرم‌دهی ورق استیل شود.

مقایسه استیل سری 300 و داپلکس به ما نشان می‌دهد که داپلکس به دلیل استحکام بالاتر برای تولید بسیاری از کیفیت‌های سطحی و پولیش‌های متنوع گزینه مناسبی به شمار نمی‌آید. از طرف دیگر سری ۳۰۰ فرم‌پذیری فوق‌العاده خوبی دارد و قابلیت کشش عمیق آن یک گزینه بی‌نظیر به شمار می‌آید. علاوه بر این، ساختار دوفاز فولادهای ضدزنگ داپلکس موجب سخت‌تر شدن فرایند جوشکاری آن‌ها می‌شود، اما آلیاژهای سری ۳۰۰ به‌راحتی جوشکاری می‌شوند.

مقایسه استیل 300 با داپلکس

سایر تفاوت‌های استیل سری ۳۰۰ و داپلکس

انتخاب بین استیل سری 300 یا داپلکس شامل شناخت محدوده دمایی این محصولات نیز می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع فولاد آن است که آلیاژهای آستنیتی بیشتر در محدوده‌های دمای بالا و پایین به کار می‌روند، اما آلیاژهای داپلکس در محیط‌هایی با دمای خیلی پایین یا خیلی بالا محدودیت‌هایی دارند. درحالی‌که عناصر آلیاژی گران‌قیمت موجود در فولادهای داپلکس کمتر است و در بعضی از مواقع هم‌اندازه آلیاژهای آستنیتی خواهد بود، اما قیمت کلی و هزینه تولید داپلکس بیشتر است!

هر دو خانواده اغلب در محیط‌هایی با خورندگی شدید مورد استفاده قرار می‌گیرند و تضمین کیفیت متالورژیکی فولاد داپلکس لازم با آزمایش‌های خاص مورد ارزیابی و تایید قرار گیرد. محصولات با آلیاژ داپلکس به احتمال زیاد دارای عیوب سطحی هستند که نیاز به ترمیم و یا بازسازی دارند. علاوه بر این، گریدهای داپلکس به اندازه سری 300 در دسترس نیستند. بنابراین در جایی که مقاطع مختلف استیل و اندازه‌های مختلف مورد نیاز است، تامین کامل مواد ممکن است چالش برانگیز باشد.

کاربردها و مصارف خاص آلیاژهای داپلکس

آلیاژهای داپلکس کاربردهای خاص خود را دارند که در آن عملکرد و دوام حرف اول را می‌زند. این آلیاژها برای ساخت مواردی همچون مخازن تحت فشار با دیواره‌های ضخیم‌، تجهیزات دوار، سیستم‌های لوله‌کشی خاص که خوردگی زیر عایق مسئله ساز است و … یک گزینه بسیار مناسب محسوب می‌شوند. در هر حال برای استفاده از این آلیاژها بهتر است نسبت به شناخت تفاوت استیل سری 300 و داپلکس بشتر بدانیم تا بتوانیم بین استیل سری 300 یا داپلکس گزینه مناسب را برگزینیم.

سخن پایانی

شناخت انواع آلیاژهای استنلس استیل و خصوصیاتی که هریک از آنها دارند به ما کمک می‌کند که انتخاب مناسب‌تری با توجه به نیاز خود داشته باشیم. هریک از آلیاژهای سری 300 یا انواع استیل داپلکس ویژگی‌هایی خاص خود دارند و این که یکی نسبت به دیگری برتری مطلق داشته باشد مطرح نیست. نکته مهم این است که در زمان انتخاب آلیاژ استیل به همه ویژگی ها توجه کنیم تا از جمیع جهات به گزینه بهینه برسیم.

مقایسه استیل 300 با داپلکس

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button