مقایسه لوله استیل نازک و ضخیم

  • خانه / مقایسه لوله استیل نازک و ضخیم

مقایسه لوله استیل نازک و ضخیم

مقایسه لوله استیل نازک و ضخیم ؛ لوله های استنلس استیل دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی هستند. از این رو می توان از آن ها در طیف وسیعی از صنایع استفاده کرد. امروزه این لوله‌ها برای آن که کارایی بالایی داشته باشند، در سایزها و انواع مختلفی تولید می‌شوند. یکی از انواع لوله های پرکاربرد استیل، لوله استیل نازک است. این نوع از لوله ها دارای ضخامت پایینی هستند و کاربردهای خاص خود را دارند. ما در ادامه قصد داریم تا در خصوص این نوع از لوله‌ها و ویژگی‌های آن ها بیشتر صحبت کنیم.

لوله استیل نازک

همانطور که از نام این مدل از لوله ها نیز مشخص است، لوله های استیل نازک به آن دسته از لوله‌هایی گفته می‌شود که دارای ضخامت دیواره پایینی هستند. از این رو در صنعت به آن ها لوله استیل نازک بار یا سبک نیز گفته می‌شود. لوله‌های استیل نازک از ورقه‌های استنلس استیل تولید شده و با گریدهای مختلفی وارد بازار می‌شوند. برای ساخت این لوله‌ها معمولاً از ورق‌هایی مثل ورق استیل 304 و 201 استفاده می‌شود.

لوله‌های استیل زمانی در دسته لوله استیل نازک قرار می‌گیرند که عدد به دست آمده از تقسیم قطر خارجی آن ها به ضخامت دیواره، برابر با عدد 20 و یا بیشتر از آن باشد. این نوع از لوله‌ها علاوه بر اینکه در صنایع مختلف کاربرد دارند، به دلیل ظاهری زیبا و جذاب، می‌توانند در ساخت وسایل تزئینی نیز به‌کار روند. در ساخت لوله استیل نازک از استنلس استیل یا فولاد زنگ نزن استفاده شده است. می‌توانند در برابر خوردگی و زنگ زدگی، مقاومت خوبی را از خودشان نشان دهند.

لوله‌های استیل ضخیم

اما در مقایسه با لوله های استیل نازک، نوع دیگری از لوله های استیل وجود دارد که دارای دیواره‌های بسیار ضخیم‌تری هستند. این مدل از لوله‌ها که به لوله‌های استیل جدار ضخیم یا گوشت‌دار نیز معروف هستند، دارای ویژگی‌های کاربردی متفاوتی نسبت به ویژگی‌های لوله استیل نازک هستند. اما همانطور که از نام آن‌ها نیز پیدا است، در مقایسه با لوله های استیل نازک، دارای دیواره‌های بسیار ضخیم‌تری هستند. در این نوع از لوله‌ها نسبت قطر خارجی به ضخامت دیواره، کمتر از عدد 20 می‌باشد. بنابراین از آن ها در شرایطی سخت استفاده می‌شود که تحت فشار و بارهای مکانیکی زیادی قرار می‌گیرند.

مقایسه لوله استیل نازک و ضخیم

تفاوت بین لوله های استیل ضخیم با لوله های استیل نازک

حال که هم با لوله‌های استیل ضخیم و هم با لوله‌های استیل نازک آشنا شدید، شاید بخواهید بدانید که چه تفاوتی بین این دو مدل لوله استیل وجود دارد. هر دو این لوله‌ها از استیل‌های مقاوم در برابر خوردگی و فرسودگی ساخته شده‌اند. اما بارزترین و مشخص‌ترین تفاوت بین آن‌ها، تحمل فشار و بارهای مکانیکی است. تفاوت دیگر بین لوله‌های استیل ضخیم با لوله‌های استیل نازک، تفاوت در فرایند تولید است. در حالی که لوله‌های استیل ضخیم از فرایند نورد گرم برای تولید استفاده می‌کنند و در خیلی موارد بصورت بدون درز تولید می‌شوند، لوله‌های استیل نازک توسط نورد سرد و در اکثر موارد بصورت درزدار تولید می‌شوند.

دسته بندی لوله های استیل نازک

برای آن‌که شناخت بیشتری نسبت به لوله‌های استیل نازک پیدا کنید، لازم است تا با دسته بندی این لوله‌ها آشنا شوید. لوله‌های نازک بر اساس نوع فرایند تولید در دو دسته عمده لوله‌های نورد گرم و لوله های نورد سرد قرار می‌گیرند. امروزه بیشتر لوله‌های نازک را از طریق فرایند نورد سرد تولید می‌کنند. دلیل آن هم این است که لوله های تولیدی توسط این روش، در مقایسه با لوله های تولیدی توسط نورد گرم، دقت ساخت بالاتری دارند. و کیفیت سطح بهتری را بدست می‌دهند.

همین دقت ساخت بالاتر موجب گردیده تا کیفیت نهایی لوله نیز ارتقا چشمگیری پیدا کند. از این رو خصوصیات و ویژگی های لوله بهبود یافته و می‌توان از آن‌ها در صنایع مختلف و کاربردهای متنوعی استفاده کرد. یکی از کاربردهای رایج این نوع از لوله‌ها، کاربردهای تزئینی و دکوراتیو است. از این لوله‌ها همچنین در ساخت مبدل‌های حرارتی و صنایع نیز استفاده می‌شود.

خصوصیات لوله های استیل نازک

اولین و شناخته شده ترین خصوصیت این مدل از لوله‌ها، ضخامت جداره کم آن‌ها است. در واقع همین ضخامت کم موجب شده تا کاربرد این لوله‌ها در صنایع ظریف‌تر که نیاز به دقت بالاتری دارند، افزایش پیدا کند. باید اشاره کرد که طول عمر لوله استنلس استیل نازک در مقایسه با سایر لوله‌های هم‌رده بسیار بالاتر بوده و می‌توان از آن‌ها به مدت طولانی استفاده کرد.

اما این موارد، تنها بخشی از خصوصیات لوله های استیل نازک است. از دیگر ویژگ‌ها و قابلیت‌های این نوع از لوله‌ها می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • مقاومت مناسب در برابر انواع خوردگی و زنگ زدگی
  • استحکام بالا
  • قابلیت انتقال انواع سیالات
  • مقاومت در برابر رسوب و واکنش با اکسیژن
  • وزن پایین
  • طول عمر بالا و قابلیت بازیافت
  • قابلیت تحمل دماهای زیاد

کاربردهای لوله نازک و ضخیم

لوله های ضخیم به دلیل ضخامت زیاد خود، می‌توانند فشار بسیار بالایی را تحمل کنند. از این رو از آن‌ها در شرایطی استفاده می‌شود که سایر لوله‌ها قابلیت استفاده را نداشته باشند. همچنین به دلیل ضخامت بالا، در برابر فشار و ضربه بسیار مقاوم بوده و می‌توانند سیالات و گازهای قابل اشتعال را بدون کوچکترین مشکلی جا به جا کنند. از این رو در صنایع پتروشیمی، ساخت و ساز، کشاورزی، شیمیایی و… کاربرد دارند.

این در حالی است که لوله استیل نازک به دلیل ضخامت پایین خود، در صنایع دیگری کاربرد پیدا کرده است. برای مثال از این مدل از لوله‌ها می‌توان برای ساخت انواع لوازم خانگی و آشپزخانه استفاده کرد. همچنین از دیگر کاربردهای لوله استیل نازک می‌توان به قابلیت استفاده در ساخت مصنوعات دکوراتیو و وسایل تزئینی نیز اشاره کرد، که به این نوع لوله استیل دکوراتیو می گویند اما کاربرد لوله استیل نازک تنها به همین موارد ختم نمی‌شود.

امروزه صنایع گسترده‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های لوله‌های استیل نازک بهره‌مند می‌شوند. برای مثال می‌توان به صنایع شیمیایی، مواد غذایی، ابزار آلات مکانیکی، صنایع پتروشیمی و… اشاره کرد. این لوله‌های نازک به دلیل مقاومت حرارتی مناسبی که دارند، می توانند در ساخت انواع مبدل حرارتی نیز کاربرد پیدا کنند. از سوی دیگر، امکان بهره مندی از لوله استیل نازک جهت انتقال سیالات نیز وجود دارد. همچنین قابلیت استفاده را در صنعت کشاورزی و زهکشی نیز خواهند داشت.

مقایسه لوله استیل نازک و ضخیم

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button