مقایسه میلگرد ظفر و شاهین بناب

  • خانه / مقایسه میلگرد ظفر و شاهین بناب

مقایسه میلگرد ظفر و شاهین بناب

مقایسه میلگرد ظفر و شاهین بناب ؛ انتخاب میلگرد مرغوب و باکیفیت که از قیمت مناسبی هم برخوردار باشد، یکی از دغدغه‌های اصلی مهندسان و طراحان حوزه ساخت‌وساز است. وجود تنوع زیاد برندها در بازار و قیمت‌های متنوع، این پرسش را ایجاد می‌کند که میلگرد کدام کارخانه بهتر است؟ برندهای محبوب و پرفروشی در بازار وجود دارند که دو نمونه از آن‌ها میلگردهای ظفر و شاهین بناب هستند. کیفیت مثال‌زدنی، رعایت استانداردهای تولید و قیمت مناسب، یک رقابت جذاب را میان این دو رقیب همشهری ایجاد کرده است. اما در بین این دو کدام بهتر است؟

آشنایی با این دو کارخانه‌

آشنایی با این دو کارخانه از لحاظ موقعیت جغرافیایی تا استانداردهای تولید و سیاست‌های تولیدی آن‌ها، موجب می‌شود تا در خرید میلگردهای این دو کارخانه با دقت و آگاهی بیشتر وارد عمل شوید. نزدیک بودن موقعیت مکانی کارخانه به محل پروژه، مشکلات حمل‌ونقل میلگرد را می‌کاهد و اطلاع از سیاست‌ها، نحوه تولید و استانداردهای مورداستفاده توسط آن‌ها، در تضمین کیفیت و قیمت میلگردهای شاهین بناب و ظفر بناب مؤثر است.

معرفی کارخانه ظفر بناب

این مجموعه در شهرک صنعتی بناب در آذربایجان شرقی واقع شده است و در سال 1386 تأسیس شد. ظرفیت تولید این کارخانه در حدود 500 هزار تن میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و شمش فولادی است که از این مقدار، 300 هزار تن آن مربوط به تولید انواع میلگرد می‌شود. این شرکت به لطف کیفیت بالای میلگردهای تولیدی که بر اساس استانداردهای بین‌المللی هستند، کارنامه قابل قبولی در صادرات دارد که در همین راستا می‌توان به صادرات مقاطع فولادی به مقدار 77 هزار تن اشاره کرد.

معرفی کارخانه شاهین بناب

فولاد صنعت بناب که به شاهین بناب معروف است، در سال 1383 و در همسایگی رقیب خود یعنی ظفر بناب، در شهرک صنعتی سهند تأسیس شده است. این کارخانه اقدام به تولید انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی می‌کند و ظرفیت اسمی تولید سالانه این کارخانه به مقدار 1 میلیون و 950 هزار تن برای محصولات نورد گرم و در حدود 450 هزار تن برای محصولات ریختگی می‌رسد.

لازم به ذکر است که این شرکت دارای چهار زیرمجموعه است که شامل مجتمع فولاد صنعت سهند، پروژه گسترش فولاد شهریار، فولاد شاهين بناب و فولاد صنعت شهريار می‌شوند و در زمینه ذوب، ریخته‌گری و نورد میلگرد نقش موثری ایفا می‌کنند. در همین راستا باید خاطرنشان کرد که ذوب و ریخته‌گری میلگردهای این کارخانه با استفاده از کوره‌های القایی و قوس الکتریکی که به‌روزترین تکنولوژی‌ها در حوزه ذوب فلزات هستند، انجام می‌شود.

مقایسه میلگرد ظفر و شاهین بناب

مقایسه میلگرد ظفر و شاهین بناب

چنانچه به رقابت تنگاتنگ این دو کارخانه در زمینه تولید و عرضه محصولات، مخصوصاً میلگرد توجه کنیم، خواهیم دید که دستیابی به چنین جایگاهی در بازار که مشتریان زیادی را به سمت میلگردهای این دو برند روانه کرده است، جز با در پیش گیری سیاست‌های تولیدی صحیح و رعایت اصول و استانداردها ممکن نبود. برای تولید یک محصول باکیفیت که توانایی رقابت با برندهای قدرتمند بازار را داشته باشد، علاوه بر کیفیت مناسب، نیازمند قیمت‌گذاری صحیح و منطقی است. این امر با سیاست‌های اقتصادی درست این دو شرکت به خوبی محقق شده است به‌گونه‌ای که برخی محصولات آن‌ها به کشورهای مختلف صادر می‌شوند.

برای اینکه یک کارخانه در بازار و در نزد مشتریان به یک برند تبدیل شود، باید که مجموعه‌ای از الزامات از تولید تا فروش را رعایت نماید تا در ابتدا مشتریان به آن برند اعتماد کنند و یک خرید مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنند و پس‌ازآن نیز کیفیت و عملکرد محصول تضمین شده باشد تا این گستره اعتماد وسیع‌تر شده و به رقابت در عرصه ملی و حتی جهانی مبدل شود. برای مقایسه میلگرد ظفر بناب و شاهین بناب، فاکتورهایی نظیر استانداردهای تولید، وزن، سایز و قیمت آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این‌چنین مشخص می‌شود که دلیل محبوبیت میلگردهای شاهین بناب و ظفر بناب چیست و در بین این دو نیز کدام بر دیگری برتری دارد.

مقایسه استاندارد میلگردهای شاهین و ظفر بناب

استانداردهای تولید ازآن‌جهت که نوع آلیاژ مورداستفاده و وزن محصول را تعیین می‌کنند، حائز اهمیت هستند. هر دو کارخانه ظفر بناب و شاهین بناب میلگردهای خود را مطابق استاندارد روسی تولید می‌کنند که شامل میلگردهای آجدار a2 و A3 می‌شوند. بااینکه تمام میلگردهای موجود در بازار بر اساس استاندارد روسی معرفی می‌شوند، اما این استاندارد منسوخ شده و برای بیان استانداردهای تولید باید به استاندارد آهن آلات معتبر ملی و بین‌المللی استناد شود.

بر همین اساس، استاندارد میلگردهای ظفر بناب عبارت‌اند از:

  • استاندارد ملی ایران ISIRI 3132
  • استاندارد بریتانیایی BS 4449 برای میلگردهای ترمکس
  • استاندارد بین‌المللی ISO 6935-2
  • استاندارد DIN EN اروپا
  • استاندارد ASTM A615 آمریکا

میلگردهای شاهین بناب نیز بر اساس استانداردهای زیر تولید می‌شوند:

  • استاندارد بریتانیایی BS 4449 برای میلگردهای ترمکس
  • استاندارد بین‌المللی ISO 6935-2
  • استاندارد DIN488 آلمان

مقایسه میلگردهای شاهین و ظفر بناب از نظر وزن و سایز

بدون شک وزن میلگرد یکی از اصلی‌ترین عوامل در تعیین کیفیت و مرغوبیت آن است. هرچه اختلاف وزن میلگردهای تولیدشده با وزن درج شده در جدول اشتال میلگردها کمتر باشد، نشان از کیفیت خوب میلگرد دارد. اگرچه که استانداردهای مختلف، وزن‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند و بنابراین، اغلب برای این منظور یک بازه وزنی تعریف می‌شود که درصورتی‌که وزن میلگردها از هر سایز در آن بازه قرار گیرد، کیفیت قابل قبولی دارند.

وزن میلگرد علاوه بر کیفیت ساخت، بر میزان مقاومت میلگرد نیز اثرگذار است. همچنین، هرچه وزن افزایش یابد، قیمت میلگرد نیز افزایش خواهد یافت. میلگردهای شاهین بناب و ظفر بناب در سایزهای 8 الی 32 تولید می‌شوند و هر شاخه از آن‌ها 12 متر طول دارد.

علامت اختصاری میلگردهای ظفر بناب و شاهین بناب

برای تشخیص بهتر میلگردهای هر کارخانه، شرکت‌ها اقدام به حکاکی نام خود به صورت مخفف بر روی بدنه میلگردها می‌کنند. این علامت‌ها به علامت اختصاری میلگرد معروف‌اند که یک نماد برای تشخیص میلگردهای اصل از تقلبی هم هستند. علامت اختصاری میلگرد شاهین بناب به صورت BS است که پس‌ازاین عبارت نیز روش تولید و سپس سایز میلگرد می‌آید. عبارت BS مخفف نام این شرکت یا Bonab Steel است. علامت اختصاری میلگرد ظفر بناب نیز به صورت ZN است و همانند مورد قبل، پس‌ازآن روش تولید و سایز تیرآهن می‌آید.

مقایسه قیمت میلگردهای شاهین بناب و ظفر بناب

ازآنجایی‌که این دو کارخانه میلگردهای با کیفیت مشابهی تولید می‌کنند، اغلب اختلاف قیمت کمی نسبت به هم دارند. بااین‌حال، قیمت هر یک به شرایط بازار و میزان خریدوفروش و عرضه و تقاضا بستگی دارد.

جمع‌بندی

مقایسه میلگرد ظفر بناب و شاهین بناب حاکی از آن است که هر دو برند شامل میلگردهای سبک اما باکیفیت می‌شوند که از استانداردهای ملی و بین‌المللی تبعیت می‌کنند. همچنین، هر دو کارخانه ظفر بناب و شاهین بناب، میلگردهای خود را در سایزهای 8 الی 32 تولید می‌کنند که از نوع میلگردهای آجدار A2 و A3 هستند. تفاوت قیمتی آن‌ها نیز به شرایط بازار و میزان خرید، فروش و یا عرضه و تقاضا بستگی دارد.

سوالات متداول

1- میلگرد ظفر بناب بهتر است یا میلگرد شاهین بناب؟

برای مقایسه میلگردهای شاهین بناب و ظفر بناب باید به فاکتورهایی نظیر وزن، قیمت و استاندارد تولید توجه کرد که هر دو کارخانه از محدوده مناسبی از این فاکتورها برخوردارند.

2- وزن میلگرد ظفر بناب بیشتر است یا شاهین بناب؟

در سایزهای یکسان، معمولا میلگرد شاهین بناب مقداری سنگبن تر است.

3- میلگردهای شاهین بناب و ظفر بناب در چه سایزهایی تولید می شوند؟

هر دو کارخانه میلگردهای خود را در سایزهای 8 الی 32 و استاندارد A2 و A3 تولید می کنند.

مقایسه میلگرد ظفر و شاهین بناب

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button