مقایسه ناودانی upa و unp

  • خانه / مقایسه ناودانی upa و unp

مقایسه ناودانی upa و unp

مقایسه ناودانی upa و unp و بررسی  ویژگی ها و مقایسه هر یک ، پروفیل های فلزی به طور گسترده در تولید و سایر صنایع استفاده می شود. هر مقطع و پروفیل با توجه به هندسه سطوح مقاطع کاربرد متفاوتی دارد. یکی از پروفیل های فلزی پروفیل ناودانی می باشد. ناودانی به دلیل بسته نبودن سطح مقطع آن در دسته پروفیل های باز قرار می گیرد.

مقایسه ناودانی upa و unp

سطح مقطع ناودانی از سه قسمت تشکیل شده است.ضلع بلندتر این قسمت پروفیل «جان» نامیده می شود و به دو ضلع کوچکتر به نام «بال» متصل می شود. ناودانی ها بر اساس ظاهر و خواص مکانیکی به چند دسته تقسیم می شوند که هر کدام کاربردهای خاصی در صنعت دارند. دو نوع از رایج ترین ناودانی ها ، ناودانی upa و unp هستند.

مقایسه ناودانی upa و unp

شرایط تولید ناودانی upa و unp

ناودانی یکی از پروفیل های فلزی است که به طور گسترده در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان استفاده می شود. محصول ناودانی برای ساخت چهارچوب درب، تابلو برق، ماشین آلات صنعتی، قاب و پایه استفاده می شود. ناودانی استیل در صنایع غذایی و در کاربردهایی با رطوبت بالا استفاده می شود. استفاده از ناودانی های آلومینیومی نیز به دلیل وزن سبک و استحکام بالا در ساخت چارچوب در و پنجره بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ناودانی ها را می توان از جنبه های مختلفی طبقه بندی کرد که در ادامه به مقایسه ناودانی upa و unp می پردازیم.

مقایسه ناودانی upa و unp

با وجود تفاوت ناودانی upa و unp، همه ناودانی ها به هر دو روش تولید می شوند. روش اول، روش پرس است که به ناودانی‌ های تولید شده با این روش، ناودانی پرسی گفته می ‌شود. در این روش ورق خام پس از برش به اندازه دلخواه در قالب قرار می گیرد و تحت نیروی قالب خم می شود و به شکل دلخواه در می آید. نوع دوم تولید ناودانی‌، ناودانی فابریک است. برای تولید این نوع ناودانی عملیات نورد روی نوار فلزی انجام می شود و ورق به صورت ناودانی در می آید. عملیات نورد ناودانی به دو دسته نورد گرم و سرد تقسیم می شود که هر کدام دارای تفاوت هایی هستند.

مقایسه ناودانی upa و unp

 مشخصات ظاهری این محصولات

شکل مقطع ناودانی را می توان به دو دسته U شکل و C شکل تقسیم کرد. در شکل ناودانی U، طول بال های ناودانی کمی بزرگتر از جان آن است. و در ناودانی C شکل، طول جان بیشتر از طول بال ها است. همچنین از نظر ظاهری ناودانی‌ ها دارای دو نوع مشبک و ساده هستند. از نوع مشبک برای ساخت قفسه و قاب استفاده می شود. ناودانی نیز از نظر وزن به ناودانی سبک و ناودانی سنگین تقسیم می شود. بنابراین، دو نوع ناودانی upa و unp در بازار وجود دارد. در ادامه به توضیح هر یک از این دو مدل و تفاوت ناودانی upa و unp می پردازیم.

مقایسه ناودانی upa و unp

معرفی ناودانی upa

ناودانی upa در بازار با نام ناودانی ایرانی شناخته می شود. دلیل این نام‌ گذاری تولید پروفیل مطابق با استانداردهای ملی مهندسی می باشد. ناودانی upa بر اساس استاندارد DIN-1026-2 تولید می شود و ضخامت بال‌ آن نسبت به سایر پروفیل های ناودانی کمتر است. در ناودانی upa، بال ها عمود بر جان ناودانی طراحی شده اند و به اصطلاح ناودانی مخروطی نیست.

مقایسه ناودانی upa و unp

ناودانی upa از نظر وزن سبک تر از سایر قطعات ناودانی است، بنابراین به آن ناودانی سبک نیز می گویند. علاوه بر این، وزن این مدل ناودانی به طور قابل توجهی کمتر از وزن استاندارد جدول اشتال است. با توجه به وزن سبک ناودانی upa قیمت این پروفیل نیز نسبتا پایین است که یکی از مزیت های اصلی این نوع ناودانی و یکی از تفاوت های ناودانی upa و unp می باشد. ناودانی upa به طور گسترده در ساخت قاب، ماشین آلات سبک و صنعت ساختمان استفاده می شود.

مقایسه ناودانی upa و unp

معرفی ناودانی unp

در ناودانی unp، بال عمود بر جان پروفیل است. تفاوت ناودانی upa و unp در وزن پروفیل است. ناودانی‌ unp ضخامت بیشتری دارد که به نوبه خود منجر به افزایش استحکام این پروفیل می شود. ابعاد و وزن ناودانی‌ unp مطابق با جدول استاندارد اشتال است و گاهی اوقات وزن آن ممکن است از وزن ذکر شده در جدول موجودی بیشتر شود. ناودانی‌ unp در صنایع مختلف ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد. از کاربردهای این ناوانی می توان در کارهای ساختمانی سنگین، طراحی ماشین آلات صنعتی سنگین، ساخت بادبند ها و ستون ها و … استفاده کرد . ناودانی unp بر اساس استاندارد DIN-1026-1 تولید می شود. لازم به ذکر است در حال حاضر این نوع ناودانی فقط در برخی از کارخانه های ایران تولید می شود و بیشتر unp ناودانی موجود در بازار وارداتی است.

تفاوت ناودانی upa و unp

ما هر کدام از ناودانی upa و unp را به طور جداگانه شرح دادیم. حال دو پروفیل را با هم مقایسه می کنیم و تفاوت ناودانی unp و upa را معرفی می کنیم. همانطور که قبلا ذکر شد، ناودانی upa و unp به ترتیب ناودانی سبک و ناودانی سنگین نامیده می شوند. دلیل اصلی این نام، تفاوت وزن دو قطعه فلزی است. روش ساخت هر دو قطعه یکسان است، دو ناودانی upa و unp تحت یک فرآیند تولید و ساخته می شوند. اما جدای از روند ساخت، این دو مقطع کاربرد و ویژگی های متفاوتی دارند. در ادامه به تفاوت ناودانی upa و unp به صورت موردی اشاره خواهیم کرد.

اختلاف وزن ناودانی upa و unp

اولین فرق ناودانی upa و unp ضخامت و وزن است.بال های ناودانی unp ضخیم تر از بال های ناودانی upa هستند. این باعث افزایش وزن ناودانی unp می شود. اگر به جدول اشتال نگاه کنیم، وزن های داده شده به ناودانی upa کمتر از مقادیر جدول است. وزن ناودانی unp برابر یا بیشتر از مقدار جدول است.

تفاوت ناودانی upa و unp در قیمت

دومین فرق ناودانی upa و unp قیمت آنهاست. افزایش وزن ناودانی unp و عدم تولید انبوه در ایران قیمت این ناودانی را بالا برده است. بنابراین استفاده از unp ناودانی در پروژه های شخصی و کوچک اصلاً به‌ صرفه نیست و تنها در ساختمان‌ های بزرگ و پروژه‌ های صنعتی سنگین ، کاربرد دارد.

تفاوت ناودانی upa و unp از نظر استاندارد

همانطور که گفته شد، ناودانی unp بر اساس استاندارد DIN-1026-1 ساخته شده، اما ناودانی‌upa بر اساس استاندارد DIN-1026-2 تولید می شود. الزامات این استانداردها متفاوت است که به نوبه خود منجر به تفاوت در خواص مکانیکی و ساختاری upa و unp ناودانی می شود. این یکی دیگر از تفاوت های بین ناودانی upa و unp است.

تفاوت ناودانی upa و unp از نظر استحکام و دوام

تفاوت بعدی بین ناودانی upa و unp به استحکام آنها مربوط می شود. از آنجایی که بال ناودانی unp وزن و ضخامت بیشتری نسبت به upa دارد، می توان نتیجه گرفت که استحکام و مقاومت unp نیز بالاتر است. این تفاوت در استحکام باعث می شود ناودانی unp نسبت به ناودانی upa برای پروژه های حساس و سنگین مناسب تر باشد. البته در صورت عدم محدودیت اندازه در انتخاب نوع و سایز پروفیل مناسب می توان از ناودانی upa به جای unp استفاده کرد. بنابراین، ناودانی upa با اندازه بزرگتر دارای همان خواص مکانیکی ناودانی unp با اندازه کوچکتر است.

کاربرد ناودانی upa و unp

ناودانی در صنایع مختلفی مانند خودروسازی و ساخت و ساز استفاده می شود. کاربرد ها و مزایای اصلی ناودانی را می توان در صنایع مختلف برای قاب ها و پایه ها در نظر گرفت. نوع ناودانی به طور گسترده ای در ساختمان های سازه های فولادی مانند پل های فولادی استفاده می شود.به طور کلی جدا از تفاوت ناودانی upa و unp، مهمترین کاربردهای این ناودانی ها عبارتند از: ساخت نمای ساختمان ، ساخت چهارچوب‌ ها ، بناهای معماری ، ساخت تشکیلات دریایی ، ساختار خرپا ، استفاده از ناودانی برای تیر یا ستون ، در ساخت ماشین‌آلات .

ناودانی یکی از پرکاربرد ترین پروفیل ها در تولید، ساخت و ساز و صنعت است. چارچوب درها، بادبند های ساختمان، پایه ها و سازه ها همگی با استفاده از ناودانی ساخته می شوند. دو نوع رایج ناودانی موجود در بازار ناودانی upa و unp هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت ناودانی upa و unp پرداختیم و این دو محصول را از نظر وزن، کاربرد و استحکام با هم مقایسه کردیم. ناودانی‌ unp به دلیل بال‌ های ضخیم ‌تر سنگین‌ تر بوده و برای کاربردهایی که نیاز به استحکام بالایی دارند مناسب است. البته انتخاب دقیق نوع پروفیل نیاز به دانش مهندسی و طراحی بالایی دارد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button