موارد مصرف انواع میلگرد

  • خانه / موارد مصرف انواع میلگرد

موارد مصرف انواع میلگرد

موارد مصرف انواع میلگرد ؛ امروزه محصولات فولادی متنوعی تولید می‌شود. که هر کدام به تناسب شکل ظاهری و خواص فیزیکی و شیمیایی که دارند در جایگاه و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله محصول میلگرد را مورد بررسی قرار داده ایم . همچنین به کاربرد و موارد مصرف آناشاره می کنیم. از آنجایی که این محصول بسیار کاربردیست ، در صنایع مختلف و ساخت‌وسازها استفاده می‌شود. بنابراین بررسی موارد مصرف آن نیز بسته به ویژگی‌های آن تغییر می‌کند. که این امر در قیمت روز میلگرد نیز تأثیرگذار است.

کارخانه‌های تولید میلگرد در اشکال مختلفی به تولید این محصول می‌پردازند. که هم از نظر خواص فیزیکی و هم شیمیایی با یکدیگر تفاوت دارند. که این تنوع موارد مصرف آنها نیز متغیر می‌کند. در ابتدای به مهمترین موارد مصرف میلگرد که در سازه‌های صنعتی و ساختمانی مصرف می گردد اشاره می‌شود. سپس به شرح کاربرد این مقطع با توجه به انواع آن می پردازیم. همانطور که می‌دانیم میلگردها به دو شکل شاخه‌ای و کلاف تولید می‌شوند. که در بازار یا به صورت آجدار عرضه می‌شوند یا صاف و بدون آج هستند. از همین رو کاردبردهای متفاوتی نیز پیدا می‌کنند.

به طور معمول از این محصول فولادی در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. که با توجه به اشکال مختلف آن در فونداسیون، سقف، تیرچه بلوک، دال و دیوار مصرف می‌شود. از موارد دیگر این محصول فولادی می‌توان به کاربرد آن در خودروسازی، ابزارآلات و انواع سیم، سازه‌های شهری و ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات بیمارستانی، شیمیایی، نفت و پتروشیمی، صنایع هوایی و… اشاره کرد. اما همانطور که می‌دانیم عمده‌ترین مصرف میلگرد در ساختمان‌سازی و برای تقویت بتن است.

به طور کلی میلگردها در 4 نوع مختلف تولید می‌شوند. با توجه به عناصر موجود در آنها و همچنین ظاهر آنها، در صنایع مختلف مصرف می‌شوند. و در ساختمان‌سازی نیز در بخش مختلف سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقطع فولادی در چهار نوع A1، A2، A3 و A4 مطابق با استانداردهای خاصی تولید می‌شود. که هر کدام نیز عناصر تشکیل‌دهنده‌ منحصر به فردی دارند. و این امر موجب می‌شود موارد مصرف آنها نیز متناسب با ویژگی‌های آن باشد.

کاربرد میلگرد با توجه به نوع آن

موارد مصرف انواع میلگرد ؛ میلگرد A1

میلگرد A1 به میلگرد ساده و داکتیل نیز شناخته می‌شود. در مقایسه با میلگردهای آجدار کربن کمتری دارد. که این امر باعث کاهش مقاومت و افزایش انعطاف و خاصیت خمشی این محصول می‌شود. به همین دلیل از میلگرد ساده بیشتر در خاموت‌زنی و اطراف سازه‌های بتنی و اتصالات استفاده می‌شود و کاربرد چندانی در بتن ندارد. هر چقدر عنصر کربن بیشتر باشد خاصیت سختی آن نیز بالاتر می‌رود و نمی‌توان عملیات جوشکاری بر روی آن انجام داد.

موارد مصرف انواع میلگرد ؛ میلگرد آجدار A2

این محصول که دارای کربن بیشتری است تقریبا نیمه سخت است و علاوه‌بر خاموت‌زنی در بدنه بتنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد مصرف انواع میلگرد ؛ میلگرد آجدار A3

محصول میلگرد آجدار A3 به مراتب کربن بالایی دارد. این کربن مقاومت کششی بالایی نیز به این محصول می‌دهد. و بیشتر در ستون و تیر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد مصرف انواع میلگرد ؛ میلگرد آجدار A4

این مقطع که به آج مرکب نیز معروف است در مقایسه با سایر میلگردها سختی بیشتری دارد. و در مناطقی که تغییرات دمایی بالایی اتفاق می‌افتد استفاده می‌شود. همچنین این محصول در ستون‌ها، دیوار برشی، قاب خمشی و … به کار می روند. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به خاصیت خمشی و شکل‌پذیری، جوش‌پذیری و سختی بالای آن اشاره کرد، از همین رو قیمت میلگرد آجدار A4 بالاتر است.

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، ویژگی منحصر به فرد هر کدام از این مقاطع فولادی باعث می‌شود اشکال مختلفی از آنها تولید شود که در ادامه انواع  و کاربرد آنها نام برده می‌شود. مقطع فولادی که معمولا در طول 12 و 6 متری تولید می‌شوند به دلیل دارا بودن خاصیت خمشی و برشی و … تغییر شکل می‌دهند که این امر باعث می‌شود موارد مصرف آنها نیز گسترده شود.

موارد مصرف انواع میلگرد

محصولات حاصل از میلگردها

خاموت

میلگردها از نظر ظاهری در انواع مختلفی تولید می‌شوند خاموت یکی از اشکال آن است. خاموت از خم کاری این مقطع به دست می‌آید. و عموما برای جلوگیری از بیرون زدگی میلگردهای طولی، جلوگیری از ترک بتن و تحمل نیروهای برشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رکابی

رکابی که یکی دیگر از اشکال متنوع این محصول است که معمولا به شکل U ست و در بتن‌ریزی دیوارها و دال‌ها برای نگه داشتن میلگرد کاربرد دارد، همچنین در شبکه مش‌بندی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنجاقی

سنجاقی نیز که به قلاب دوخت نیز شناخته می‌شود معمولا برای محکم نگه داشتن میلگردهای طولی استفاده می‌شوند. این نوع محصول معمولا از میلگرد A2 سایز 8 و 10 تهیه می‌شوند.

ادکا

ادکا (otka) به صورت یکطرفه و دوطرفه ساخته می‌شود، برای متصل کردن تیرچه به بال‌های زیرین تیر به کار برده می‌شود و به نوعی نگهدارنده تیرچه‌ها است. میلگرد خرک که ارتفاع آن نیز قابل تغییر است معمولا در بتن‌ریزی کف و فونداسیون برای قرار دادن دو شبکه مش افقی با فاصله مشخص در داخل قالب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 ممان منفی

محصول ممان منفی از میلگردهای سایز 8، 10، 12 و 14 تهیه شده و به طور معمول برای تحمل بار منفی تیرچه استفاده می‌شود. ممان منفی در قسمت بالایی سقف و بین دو دهانه مجاور کاربرد دارد.

میلگرد بستر 

میلگرد بستر از دو میلگرد موازی تهیه می گردد. که یک مفتول به صورت زیگزاگ آنها را بهم متصل کرده است. از این محصول بیشتر برای افزایش استحکام سازه در برابر زلزله استفاده می‌شود. همچنین در بالا بردن مقاومت خمشی و برشی بتن نیز کاربرد دارد.

زیگزاگ یا خرپا

زیگزاگ یا خرپا نیز از میلگردهای ساده و آجدار درست تهیه می گردد. به این صورت که به شکل زیگزاگی میلگردها به هم متصل می‌شوند و معمولا نیز در سخت سقف کاربرد دارند.

مقاطعی که ذکر شد حاصل تغییر شکل ظاهری میلگردهای آجدار و ساده است که موجب می‌شود کاربردهای آنها نیز متنوع شود، علاوه‌براین میلگردهایی که با استانداردها و عناصر سازنده مختلف تولید می‌شوند نیز دارای ویژگی‌های خاصی هستند که کاربری آنها نیز به تناسب ویژگی‌های آنها است، حتی نحوه تولید نیز به موارد مصرف آن مرتبط است.

برای مثال میلگردهایی که با استانداردهای اروپایی تولید می گردند معمولا ترکیب اولیه آنها منگنز است به همین دلیل نمی‌توان از آن در مناطق زلزله‌خیز استفاده کرد، یا مقطعی که دارای کربن بالایی است به دلیل زنگ‌زدگی سریع این محصول، استفاده از آن در مناطق مرطوب مانند شمال کشور، چندان کاربردی نیست.

اما در عوض از میلگرد استیل که دارای نیکل و کروم بالایی است زنگ نمی‌زند به همین جهت برای استفاده در مناطقی که رطوبت بالایی دارند بسیار کاربردی است. به همین ترتیب میلگرد فایبرگلاس، فولادی ضد زنگ، میلگرد با پوشش اپوکسی و گالوانیزه و… نیز در میان شمار متعددی از میلگردهاست که به تناسب یژگی‌هایی که دارند موارد مصرف آنها نیز تغییر می‌کند.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده شد میلگرد یکی از کاربردی‌ترین محصولات فولادی است که تونع بسیار بالایی نیز دارد به همین دلیل در طیف گسترده‌ای از صنایع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگرچه عمده‌ترین مورد مصرف آن در مسلح بتن‌ است و برای افزایش مقاومت کششی در بتن استفاده می‌شود.

 آگاهی از این موارد به مصرف کننده کمک می‌کند تا با شناخت ویژگی‌های محصول و تنوع ساخت آن، محصولی را که مرتبط با کسب و کار و مورد نیاز خود است را به راحتی تهیه کند.

موارد مصرف انواع میلگرد
آرتا استیل تهران

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button