میلگرد آهن ، خواص و کاربردها

  • خانه / میلگرد آهن ، خواص و کاربردها

میلگرد آهن ، خواص و کاربردها

میلگرد آهن نامی آشنا و حتما به دفعات زیاد آن را شنیده ایم . و کم و بیش از مصارف معمول آن با خبر هستیم. میدانیم سال‌هاست ازآن در مقاوم سازی سازه های ساختمانی ، پل ها ، تونل ها ، زیر گذرها ، زیر سازی معابر و … استفاده می‌شود .به کمک ترکیبات فولاد آلیاژی محصولات متنوعی را برای مصرف در صنایع مختلف ایجاد کرده اند یکی از این فولادی های آلیاژی میلگرد فلزی می باشد .

میلگرد آهن با عیار و درجات مختلفی از فولاد و به‌ صورت آجدار تهیه و تولید می‌‌شود. آج‌‌های میلگرد باعث می‌شوند محکم‌‌تر درون بتن قرار بگیرد . و احتمال شکست بتن را به‌ شدت پایین می‌آید. بتن بسیار مستحکم می گردد . و زیر فشارهای گوناگون ساختمان به‌ خوبی عمل می‌کند. ولی اگر بر مرکز بتن فشار وارد آید ، این ماده مستحکم به ‌راحتی تحت‌ فشار وارده شکسته می‌‌شود.

برای جلوگیری از شکستگی های بر اثر فشار های وارده بر بتن در داخل بتن میلگرد آهنی آجدار قرار می دهند تا هم فشار را تقسیم کرده وهم مانع شکستن بتن گردد.تاثیر دیگر میلگرد آهنی کاهش ضخامت بتن می‌باشد . با استفاده از میلگرد در ساختمان‌های بتنی با افزایش ضریب استحکام، نیاز به سازه‌های ضخیم وجود ندارد.

تاریخچه استفاده از میلگرد

سال ۱۸۰۰ میلادی جوزف لوئیس (Joseph Louis) برای نخستین بار پی برد که با افزودن میله‌­های فولادی نازکی به بتن می­‌توان مقاومت آن را در رویارویی با نیروهای کششی تا حد قابل توجهی افزایش داد.میلگرد ها بدون استاندارد مشترکی تولید می ­شدند تا اینکه در سال ۱۸۷۸ میلادی اولین سیستم برای تولید استاندارد این میله­ های فولادی نازک توسط تادئوس هیات (Thaddeus Hyatt) ارائه شد.محبوبیت این فرآیند در سال ۱۹۰۰ میلادی به تدریج افزایش یافت تا جائی‌ که در دهه ۱۹۵۰ اکثر شرکت‌­های ساخت و ساز از میلگرد به منظور تقویت بتن در سازه‌های خود استفاده می­‌کردند. 

انواع میلگرد آهنی از نظر شکل ظاهری

میلگردها از لحاظ ظاهری به ۳ دسته : ساده، آجدار و آجدار پیچیده (کلاف) تقسیم بندی می ­شوند.

میلگرد آهنی ساده

میلگرد ساده دارای سطحی صاف می‌باشد و هیچ گونه زائده و برجستگی در سطح آن مشاهده نمی‌شود .این میلگردها در سایزهای ۶ تا ۵۰ میلی‌ متر در دسترس هستند و کاربردهای متفاوتی در صنعت ساخت‌ و ساز دارند.یکی از کاربردهای میلگرد صاف در ساخت درز انقباض برای خیابان‌ ها و فرودگاه‌ ها است. درز انقباض برای جلوگیری از جمع شدگی و ترک خوردن بتن بکار می‌ رود. میلگردهای صاف به‌ راحتی خم و بدون صدمه زدن به ‌کل ساختار میلگرد برش داده می‌‌شوند. برای ساختمان‌های سنگین و سازه‌هایی مثل پل، استفاده از میلگرد صاف به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود.

میلگرد آهن آجدار

همانطور که از اسم این نوع میلگرد آهن مشخص است مشخصه بارز آن سطح آجدار آن می‌باشد.و به راحتی در بتن قرار می‌گیرد و مشکلات میلگرد صاف را ندارد. مقاطع آجدار در مقاطع ۶ تا ۵۰ میلی ‌متر تولید می‌گردد. میلگرد آهن آجدار شامل دو نوع ، ترمومکانیکی یا TMT و میلگردهای آجدار مقاومت بالا HSD می‌شوند. دانستن ویژگی‌ های هر نوع میلگرد به بررسی نقش میلگرد در بتن کمک می‌کند.

میلگردآهن ترمومکانیکی یا TMT

این مقاطع در دمای بسیار بالا تولید و دارای استحکام زیادی می‌باشند. بتن‌های تهیه ‌شده با این میلگردها نیز بسیار مستحکم و مقاوم‌‌اند.میلگردهای آجدار ترمومکانیکی دارای ویژگی‌ هایی همچون استحکام، انعطاف‌پذیری، جوش‌پذیری، خمش ‌پذیری و همچنین دارای استانداردهای بالای بین‌‌المللی هستند. از دیگر ویژگی‌ های این مقاطع مقاومت به زنگ ‌زدگی، ضد زلزله و دمای بالا است.

میلگردهای آجدار با مقاومت بالا HSD

این میلگردها دارای سطح آجدار مارپیچ و پیچیده هستند. این مقاطع منحصراً و اساساً برای انواع بتن تهیه می‌شوند. میلگردهای آجدار مقاومت بالا در مقاطع ۴ تا ۵۰ میلی‌متر وجود دارند.از ویژگی ‌های این محصولات می‌توان به سطح کربن پایین که باعث انعطاف‌ پذیری و جوش‌ پذیری مقاطع آجدار مقاومت بالا می‌‌شود. به هنگام استفاده با بتن ، این مقاطع خاصیت خمشی بسیار بالایی دارند که کار با آنها را در عین استحکام آسان می‌ کند.

میلگرد آهن

انواع میلگرد از لحاظ استحکام

میلگرد اروپایی

عمدتا از منگنز تولید و کار با آن نیز ساده است. اما این محصول در مناطق زلزله خیز و سازه ­هایی که نیاز به ساختاری یکپارچه دارند، مناسب نیست.

میلگرد فولاد کربن

از آن با نام نوار سیاه نیز یاد می­شود، متداول ­ترین نوع این محصول است. اما از آنجا که این نوع در برابر رطوبت مقاومت زیادی ندارد و دچار زنگ زدگی می­شود، برای مناطقی که رطوبت بالایی دارند، مناسب نیست.

 اپوکسی پوششی

همان فولاد کربن که با اوکسی پوشیده شده است. از این رو ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر فولاد کربن در برابر زنگ زدگی مقاومت دارد. پوشش اپوکسی این نوع میلگرد بسیار ظریف است و هر گونه آسیب به آن بر مقاومت این محصول در برابر زنگ زدگی اثر منفی خواهد داشت .

میلگرد گالوانیزه

تنها ۴۰ برابر نسبت به فولاد کربن در برابر زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارد، اما از آنجا که پوشش گالوانیزه آن در برابر آسیب دیدگی مقاومت بالایی دارد نسبت به میلگرد اپوکسی ارزشمندتر است، البته قیمت بالاتری  دارد.

GFRP کامپوزیتی

شبیه فیبرکربن است، در نتیجه هنگام استفاده نباید خم شود. در عین حال GFRP یک نوار بی نظیر برای تقویب بتن است زیرا در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد و سبک­‌تر نیز است. البته این محصول قیمت بیشتری نسبت به میلگرد اپکسی دارد.

میلگرد فولاد ضد زنگ (Stainless steel rebar)

بیشترین قیمت را در بین انواع میلگرد دارد و بهترین تقویب کننده بتن در اکثر پروژه‌­ها به حساب می­‌آید. Stainless steel حدود ۱۵۰۰ برابر مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد سیاه دارد. به‌علاوه در کار به راحتی خم می­‌شود.

میلگرد آهن

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button