میلگرد استیل ۳۰۹ ، خواص و کاربردها

  • خانه / میلگرد استیل ۳۰۹ ، خواص و کاربردها

میلگرد استیل ۳۰۹ ، خواص و کاربردها

میلگرد استیل ۳۰۹ ، یکی از مقاطع استنلس استیل است. این میلگردها، با توجه به داشتن کروم و نیکل بالا، در برابر خوردگی مقاومت بسیار خوبی دارند. همچنین عملکرد این میلگردهای استیل در دماهای بالا نیز بسیار مناسب است. این مقاطع در بازار، با نام میلگرد 1.4828 نیز شناخته می‌شوند. همچنین مشخصه این محصول، در بین سایر آلیاژهای فولادی X15CrNiSi-20-12 است. در ادامه، با ویژگی‌ها و کاربرد این محصولات، بیشتر آشنا می‌شویم.

میلگرد استیل ۳۰۹

میلگرد استیل

از پر کاربرد ترین محصولات  استنلس استیل در صنایع مختلف میلگرد استیل است که در برابر رطوبت، زنگ‌زدگی و  دمای بالا مقاومت مناسبی دارد. این محصول از نظر شمایل و ظاهر شبیه به میلگرد ساختمانی است ولی جنس و کاربرد متفاوتی دارد.این فلز در صنایع غذایی، دارویی، کشاورزی، شیمیایی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه عرضه این محصول در بازار به صورت کلاف و شاخه است. پرکاربردترین نوع از انواع میلگرد استیل از گرید ۳۰۴ در ابعاد مختلف است.

میلگرد استیل ۳۰۹

میلگردهای استیل در یک نوع دسته بندی به دو دسته بگیر و نگیر تقسیم می‌شوند که دلیل این نام گذاری  خاصیت مغناطیسی و جذب آن‌ نوع از استیل توسط آهنربا است.ساده‌ترین راه برای تشخیص استیل بگیر از نگیر، استفاده از آهنربا است. استیل‌های سری ۳۰۰ نگیر و استیل‌های سری ۴۰۰ بگیر هستند.استیل 4057 و 4ph-17 هم از دسته استیل‌های بگیر است. استیل 304 رایج ترین نوع استیل است که هم در دسته‌ی بگیر هم در دسته‌ی نگیر قرار دارد که آنالیز آن بگیر یا نگیر بودن آن را معین می‌کند. اما میلگرد فولادی ضد زنگ در ابعاد ۳ میلی متر تا ۴۰۰ میلی متر به صورت میلگرد، تسمه و ورق ارائه میگردد.

میلگردهای استنلس استیل به دلیل ترکیبات شیمیایی متفاوت نیکل، کروم، مولیبدن و …، در انواع مختلف دسته بندی شده‌اند و هر کدام شامل کد استانداردی هستند. مانند میلگرد استیل ۳۰۴، ۳۱۶، ۴۱۰، میلگرد استیل نسوز ۳۰۹ و غیره.میلگرد استیل ضد زنگ در انواع مختلف و با توجه به نیاز مشتریان در ابعاد مختلف تولید می‌شوند، Stainless Steel Rod بر اساس نوع و آلیاژهای تشکیل دهنده آن قیمت‌گذاری می‌شوند. پرمصرف‌ترین درجه و گرید شفت استیل می‌توان به گرید ۳۰۴ اشاره نمود که در ضخامت‌های مختلف از ۱.۶ تا ۵ میلی متر بصورت کلاف و شاخه در بازار فولاد کشور عرضه می‌شود.

میلگرد استیل ۳۰۹

انواع میلگرد استیل

میلگردهای استیل براساس ترکیب شیمایی و نوع استیلی که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود به انواع مختلفی طبقه‌بندی شده که هرکدام به با توجه به خصوصیاتشان در صنایع کاربرد دارند.مانند نوع استیل نگیر که شامل سری ۳۰۰ بوده و توسط آهنربا جذب نمی‌شوند و میلگرد استیل نسوز که به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت به این اسم نام گذاری شده است. همچنین میلگرد استیل بگیر که خاصیت مغناطیسی دارد و سری ۴۰۰ را تشکیل می‌دهد.میلگرد استیل ضدزنگ یا میلگرد استیل نگیر معمولاً در سری ۳۰۰ ساخته شده و در سه نوع تولید و در بازار عرضه می‌شود

  •  میلگرد ۳۰۴
  •  میلگرد ۳۱۶
  •  میلگرد ۲۰۱

نوع میلگرد استیل کربن نیز بیشتر در سری ۴۰۰ ساخته شده و در بازار آهن آلات صنعتی عرضه می‌شود. از مهم‌ترین نمونه‌هایی که در سری ۴۰۰ تولید می‌شود و استفاده آن در صنایع مختلف رواج دارد، میلگرد ۴۲۰ است.نوعی فولاد دارای استحکام و مقاوم نسبت به سایش، خوردگی و چقرمگی که جهت ساخت قطعاتی مانند تیغ‌های برش، فلکه‌های سوزنی و تجهیزات جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد استیل ۳۰۹

ویژگی‌های میلگرد استیل

  • اگر میلگرد استیل  با هزنیه های مربوط به استفاده از میلگرد فولادی مقایسه شود، فولاد ضد زنگ می‌تواند هزینه های کل زندگی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
  • معمولا سه نوع میلگرد استیل در انبار ها موجود است
    1. میلگرد آجدار از جنس  در درجه ۳۰۴ (۱.۴۳۰۱) مناسب برای اکصر محیط های جوی و بتنی.
    2. میلگرد از نوع  ضد زنگ در درجه ۳۱۶ (۱.۴۴۳۶) توصیه شده برای محیط های دریایی و خورنده
    3. میلگرد آجدار دوبلکس ضد زنگ (۱.۴۳۶۲) مناسب برای محیط های دریایی و خورنده
  • مقاومت کششی این میلگرد 550 نیوتن بر میلی‎متر مکعب (N / mm²) و تنش تسلیم آن 500 نیوتن بر میلی‎متر مکعب (N / mm²) است.
  • میلگرد  در اندازه و قطر ۶ الی ۴۰ میلی‌متر تولید می شود.
  • این نوع میلگرد در برابر خوردگی حاصل از یون کلرید بسیار مقاوم است.
میلگرد استیل ۳۰۹

ویژگی‌ها میلگرد استیل ۳۰۹

میلگردهای ۳۰۹، از آلیاژهای سری ۳۰۰ ساخته شده‌اند و نگیر هستند. یعنی جذب آهنربا نمی‌شوند. برای همین هنگام فروش این محصولات، معمولا از یک آهنربا هم استفاده می‌شود تا اشتباهی صورت نگیرد. این میلگردها، قابلیت آنیل‌کاری ندارند.

دمای فورجینگ میلگردهای استیل ۳۰۹، بین ۸۰۰ تا ۱۱۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است. استحکام بالا، از دیگر ویژگی‌های مثبت این میلگرد استیل است. استحکام این میلگردها، از دیگر محصولات این سری، مانند میلگرد استیل ۳۰۴ بالاتر است. اما مشابه آن، از قابلیت ماشین‌کاری خوبی برخوردار است. از دیگر ویژگی‌های مثبت این میلگرد، می‌توان به قابلیت رول، یا کشیده شدن خوب آن اشاره کرد. برخی از ویژگی‌های مکانیکی این میلگرد استیل، عبارتند از :

  • مقاومت کششی ۶۲۰ مگاپاسکال
  • مدول الاستیسیته ۲۰۰ گیگاپاسکال
  • سختی برینل ۱۴۷
  • سختی راکول ۸۵
  • سختی ویکرز ۱۶۹

در جدول زیر، آنالیز میلگرد استیل ۳۰۹ را از لحاظ عناصر به کار رفته در ساختار این محصول را مشاهده می‌کنید.

عنصرCMnSNiSiPCr
درصد۰.۲۲۰.۰۱۵۱۱ – ۱۳۱.۵ – ۲.۵۰.۰۴۵۱۹ – ۲۱

کاربردهای میلگرد استیل ۳۰۹

با توجه به ویژگی‌های این میلگردها، استفاده از آن‌ها در صنایع ساخت هواپیما کاربرد زیادی دارد. همچنین مقاومت دمایی بالا باعث شده است تا میلگردهای ۳۰۹، انتخاب مناسبی در ساخت تجهیزات صنعتی که در معرض دمای بالا هستند، باشد. از دیگر کاربردهای این میلگرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت قطعات کوره
  • تولید سینی عملیات حرارتی
  • قطعات کوره‌ها
  • تولید قطعات تلمبه‌ها
میلگرد استیل ۳۰۹

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button