میلگرد تقویتی و کاربرد آن‌

  • خانه / میلگرد تقویتی و کاربرد آن‌

میلگرد تقویتی و کاربرد آن‌

میلگرد تقویتی

میلگرد تقویتی ؛ میلگرد، یکی از مقاطع فولادی می باشد که در صنعت ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارد. برای ساخت فونداسیون ساختمان و مسلح کردن بتن، از میلگرد استفاده می‌شود. همان طور که می‌دانید تولید میلگرد در انواع مختلفی صورت می‌گیرد. میلگردهای تقویتی نوعی از انواع میلگرد به شمار می رود اما کاربرد میلگردهای تقویتی چیست؟ در این مقاله به شرح و بررسی کامل میلگردهای تقویتی و کاربرد آن ها می پردازیم .

میلگرد تقویتی

میلگرد تقویتی

یکی از پرکاربردترین نوع میلگرد که در ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارد و پیمان کاران شناخت خوبی از آن دارند، میلگرد تقویتی می‌باشد. برای تولید این محصول از شمش فولادی نورد گرم استفاده می‌شود. امکان خم کردن در این میلگرد تا ۱۸۰ درجه وجود دارد، که این موضوع یکی از ویژگی‌ های منحصر به فرد آن محسوب می شود. بنابراین از میلگرد تقویتی می توان در هر قسمتی از ساختمان که به استحکام و مقاومت بالا نیاز است، استفاده کرد. میلگرد تقویتی در نوع آجدار و بدون آج در بازار موجود است. و در بسته بندی های کلاف و شاخه ای نیز وجود دارد.

میلگرد تقویتی

کاربرد میلگردهای تقویتی

میلگردهای تقویتی در واقع مقاومت سازه را در برابر نیروهایی که به سازه وارد می شود، افزایش می‌دهد. به همین جهت از میلگردهای تقویتی در هر قیمت از ساختمان از جمله دیوار برشی، تیرچه و فونداسیون استفاده می شود. میلگردهای تقویتی دارای کاربردهایی می‌باشد که این کاربردها به شرح زیر است:

  • میلگرد تقویتی در تیرچه
  • میلگرد تقویتی در فونداسیون
  • میلگرد تقویتی در دیوارهای برشی

میلگرد تقویتی در تیرچه

تیرچه یکی از قسمت های مهم در سازه که در سقف قرار می گیرد. بایستی توانایی تحمل فشارهایی که از طبقات بالا و فونداسیون وارد می شود را داشته باشد. برای افزایش مقاومت تیرچه معمولا از میلگردهای آجدار استفاده می کنند اما در برخی مواقع نیاز است که میلگرد تقویتی نیز اضافه شود.

برای استفاده از میلگردهای تقویتی رعایت نکات زیر اهمیت به سزایی دارد:

  • باید حتما از میلگرد آجدار برای تیرچه استفاده کرد.
  • طول میلگردها باید در مقایسه با تیرچه ها کم تر باشد. چرا که میلگردها بایستی درون بتن به طور کامل مدفون شده و چیزی از آن ها بیرون نزند.
  • نحوه قرارگیری تیرچه ها و فاصله‌ آن ها از هم در تیرچه اهمیت زیادی دارد.
  • طول هر میلگرد باید با استفاده از لنگر خمشی مشخص شود.

از میلگرد تقویتی اتکا برای تیرچه استفاده می شود. اتکا در زبان فارسی به معنی اردک می باشد و به علت مدل آرماتوربندی آن که شبیه به گردن اردک است، نام گذاری این میلگرد انجام شده است. در برخی مواقع پهنای بال تحتانی تیر در ساختمان کم است، در این حالت به هنگام بتن ریزی، تیرچه در جای خود جابجا می شود. برای افزایش مقاومت تیرچه و برای جلوگیری از این مشکل، ابتدا تیرچه را به بال تحتانی جوش می دهند بعد برای ثابت نگه داشتن آن از میلگرد تقویتی اتکا استفاده می شود.

میلگرد تقویتی در فونداسیون

فونداسیون یکی از مهم ترین و ضروری‌ ترین بخش‌ های یک ساختمان به شمار می رود. در واقع وزن کل سازه در ابتدا به اسکلت و بعد به ستون ها و در آخر به فونداسیون و سپس به زمین منتقل می شود. فونداسیون باید به خوبی تقویت شود چرا که مرکز تحمل ثقل سازه است. مرکز تحمل ثقل، نقطه‌ مشخصی است که در بسیاری از مسائل سیستم طوری رفتار می کند که گویی همه‌ جرم آن در آن نقطه متمرکز است.

میلگردهای تقویتی قبل از استفاده در فونداسیون، ابتدا به شکل صحیح عملیات برش کاری و خم کاری بر روی آن ها انجام می شود سپس در جای خود قرار داده می شوند. معمولا میلگردهای معمولی و میلگردهای تقویتی هم زمان در فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند و جای آن ها در پایین‌ ترین بخش فونداسیون است. گاهی از این میلگردها بنا به نظر مهندس در قسمت های بالاتر فونداسیون استفاده می شوند.

میلگرد تقویتی در دیوارهای برشی

بایستی برای افزایش مقاومت سازه در مکان های همیشه طوفانی و زلزله خیز از دیوار برشی استفاده شود، بنابراین دیوار برشی مستقیما به اسکلت ساختمان و فونداسیون اتصال داده می شود. دیوارهای برشی در دو نوع مونولیتیک و جفت موجود هستند و نوع آن بسته به نظر طراح و مهندس انتخاب می شود. میلگردهای تقویتی نقش بسیار مهمی در دیوارهای برشی ایفا می کنند که مهم ترین وظیفه‌ آن جلوگیری از خم شدگی و شکستن دیوار برشی است.

البته هنگام استفاده از میلگردهای تقویتی یک مشکل وجود دارد که آن سخت شدن بتن ریزی در اطراف دیوار و مناطقی که به فونداسیون نزدیک هستند. که برای برطرف کردن این مشکل می توان از میلگردهای تقویتی که قطورتر هستند استفاده کرد یا تعداد میلگردهای تقویتی را کاهش داد و به جای آن ها، میلگردهای سرتاسری بیشتری مورد استفاده قرار داد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که میلگرد از مهم ترین و اصلی ترین مقاطع فولادی در صنعت ساخت و ساز می باشد و برای ساخت فونداسیون ساختمان و مسلح کردن بتن، از میلگرد استفاده می‌شود. این محصول از متداول ترین انواع میلگردها می باشد و برای تولید این محصول از شمش فولادی نورد گرم استفاده می‌شود و هم چنین میلگرد تقویتی تا ۱۸۰ درجه خم می شود. متداول ترین کاربرد میلگردهای تقویتی عبارتند از: استفاده از میلگرد تقویتی در تیرچه ، استفاده از میلگرد تقویتی در فونداسیون ، استفاده از میلگرد تقویتی در دیوارهای برشی.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button