ناودانی سنگین ، خواص و کاربردها

  • خانه / ناودانی سنگین ، خواص و کاربردها

ناودانی سنگین ، خواص و کاربردها

ناودانی سنگین ، به یکی از مقاطع فولادی که ازلحاظ مشخصات ظاهر شبیه حروف U لاتین است ناودانی می‌گویند. ناودانی‌ ها در مجموعه‌ گروه پروفیل‌ ها قرار می‌گیرند که از سه طریق تولیدی نورد گرم ، نورد سرد ، همچنین پرسی ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. در بخش صنایع ساختمان‌سازی همیشه از انواع مجموعه‌ها ی پروفیل استفاده‌های زیادی می‌شود.

ناودانی سنگین

پروفیل به‌گونه‌ای که جزء پرکاربرد‌ترین اجزای ساخت‌وساز در صنعت ساختمان‌سازی است. ناودانی‌ها بر اساس طول بال و مشخصات ظاهری به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. ناودانی‌ها به‌طورکلی به دودسته تقسیم می‌شوند که در این بخش می‌خواهیم، اطلاعاتی در مورد این محصول سنگین ارائه کنیم .

ناودانی سنگین

ناودانی سنگین

ازنظر تشخیص وزن ناودانی سنگین بر اساس کاربرد و ویژگی در هنگام استفاده باید گفت که وزن و ابعاد این محصول در یک جدول کاملاً مشخص به اسم جدول اشتال وجود دارد . که بر اساس مشخصات جدول می‌توانید آن‌ها را سفارش دهید. استانداردهای وزن این محصول باید به‌طور دقیق با جدول مهندسی برابری کند. ناودانی‌های سنگین که بانام ناودانی UNP نیز شناخته می‌شود، به‌نوعی محصول وارداتی هستند که بیشتر خریداران آن‌ها را به‌عنوان ناودانی اروپایی می‌شناسند.

ناودانی‌های اروپایی ازنظر وزنی کاملاً با ناودانی‌های تولیدی در ایران تفاوت داشته، همچنین سنگین‌تر هستند. کاربرد اصلی ناودانی سنگین در صنایعی که پروژه‌ای مهم و بزرگ دارند استفاده می‌شود. پروفیل‌ها درون ناودانی ضخامت زیادی دارند که باعث سنگین‌ وزن شدن ناودانی‌ها شده‌اند. سایز‌های ناودانی سنگین یا همان UNP به‌طور متغییر بین ۴۰ تا ۴۰۰ است . که از کشورهای اروپای یا گاهی از کشور ترکیه وارد کشور ما می‌شود.

ناودانی سنگین

فرآیند تولید این محصول

با پیشرفت فناوری‌ های جدید ، امروزه نحوه تولید این محصول به سه دسته کلی تقسیم‌شده است. هرکدام از این فرایندهای تولید ناودانی یک توضیح به‌خصوص دارند . اما جالب است بدانید که ناودانی پرسی روند تولیدی کاملاً شبیه به نبشی پرسی دارند . به بیان ساده‌تر یعنی این دو مقطع فولادی به‌واسطه دستگاه‌های پرس شکل داده‌ شده و کاملاً اورجینال از خط تولید عبور می‌کنند .

در فرایند تولید این محصول به روش‌های نورد گرم و سرد نیز فرایند تولید کاملاً به کمک فرآوری‌های جدید تولید می‌شود. لیکن به یاد داشته باشید که ناودانی کاملاً از روند تولیدی نبشی پیروی می‌کند . که این دو پروفیل ، فقط در بخش سطح مقطعی باهم متفاوت می‌باشند.

ناودانی سنگین

اگر بخواهیم به‌طور دقیق تفاوت‌ها را بیان کنیم ، باید به سطح مقطع این محصول به شکل حروف لاتین U و یا حروف لاتین C هستند که تمامی این سطح بستگی به میزان انحنا و درجه خمیدگی ورق اشاره دارد. در حالیکه بیشتر سطح مقطع نبشی فقط به شکل حروف لاتین L هستند . و همین دو اختلاف باعث شده است که تفاوت‌هایی در کاربرد و ویژگی فیزیکی و مکانیکی این دو پروفیل ایجاد شود.

تولید ناودانی گرم

در روش تولید ناودانی گرم در بخش اول فولاد با حرارتی که جذب می‌کند از ابتدا شکل اصلی خود را حفظ کرده و برای کارایی ، ضخامت آن کم خواهد شد و به طول آن اضافه می‌شود. ناودان روند نورد ‌گرم به‌طورمعمول مرحله نورد گرم را مانند سایر مقاطع فولادی طی می کند. در این مرحله درجه حرارت ۹۲۰۰ درجه سلسیوس یا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است؛ اما این نکته بسیار در میزان کیفیت ناودانی تأثیرگذار است که ناودانی فولاد به‌سرعت بعد از حرارت دیدن سرد می‌شود.

ناودانی سنگین

تولید ناودانی سرد

این محصول تولیدشده از طریق روش نورد سرد به‌طورکلی همان مراحل نورد گرم را که طی می‌کنند، اما با این تفاوت که پس از گذر از مرحله تولید فولاد به‌ آرامی با دمای اتاق سرد می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که این محصول با روند تولیدی نورد سرد کیفیت و مرغوبیت بیشتری نسبت به محصول تولیدشده در فرایند نورد گرم دارد . لازم به ذکر هست که در این فرآیند تولید ناودانی تلورانس‌های مورد نظر در ابعاد دیگری تولید شوند و درنتیجه درجه کیفیت و دقت در سایز و ابعاد آن کاملاً مختلف بوده و بر اساس نیاز خریداران هست.

تولید محصول مشبک

این نوع پروفیل در تولیدات ناودانی‌های که دارای مشخصات ظاهری متفاوت هستند کارایی دارند. مشخصات ظاهری ناودانی تولیدشده به شکل مشبک دارای یک سری سوراخ یا شبکه در قسمت جان وبال‌های پروفیل هستند که به آن‌ها ناودانی مشبک دار می‌گویند. این نوع ناودانی کارایی مهمی نیز در سازه‌های سبک ولی محکم فولادی دارند.

ناودانی سنگین

بیشتر این نوع ناودانی را به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت با ورق گالوانیزه می‌سازند که سوراخ‌های قسمت جان و بال او باعث می‌شود که وزن هرکدام از ناودانی‌ها به‌شدت کم باشند. از این قطعه ناودانی مشبک در روند ساخت قفسه‌های محکم فولادی استفاده‌ شده و این قفسه‌ها به‌شدت ازنظر وزنی سبک هستند، همچنین به هر دو روش نورد گرم و سرد نیز قابل ساخت می‌باشند.

ناودانی سنگین

کاربرد ناودانی سنگین

  • به‌صورت جفت یا تکی در بادبندها کاربرد دارد .
  • در فرم دهی قوطی در ستون سازه کاربرد دارد.
  • در ساخت خرپاها به کار می‌رود.
  • به‌صورت دوبل در ساخت تیرها استفاده مناسبی دارند.
ناودانی سنگین

جدول اشتال ناودانی سنگین

همان‌طور که در بخش‌های تعریفی ناودانی سنگین گفته‌شده، این پروفیل بر اساس یک سری استانداردهای جهانی دارای یک جدول ثابت به نام جدول اشتال هست. در این جدول اشتال یکسری نکات مهم و مشخصه لازم از ناودانی‌ها ذکرشده است، اگر بخواهیم به تعدادی از مشخصات ناودانی در این جدول اشاره‌کنیم موارد زیر نمونه‌های مختصری از آن می‌باشند.

ناودانی سنگین

1. اطلاعات مساحت سطح این محصول
2. ابعاد سایزهای مختلف بال و طول
3. شعاع انحلال با جزییات وزن
هرکدام از موارد موجود در جدول اشتال بر اساس یک سری استانداردهای مخصوص این محصول آلمانی طراحی‌شده است . البته که این جدول در مواردی می‌تواند موردنیاز باشد که شما برای ساخت سازه خود به چند نوع سایز متفاوت از این محصول نیاز خواهید داشت. لازم است که با توجه به مشخصات و ویژگی‌های هرکدام یکی از نمونه ناودانی‌ها را نسبت به سایر محصولات دیگر انتخاب کنید.

ناودانی سنگین

جمع‌بندی

همان‌طور که قبلاً در مقاله اشاره‌کرده‌ایم ناودانی‌ها به سه روش تولید می‌شود و این قطعات در دماهای بالاتر از حد مشخص‌شده زمانی که سرد شوند، کیفیت کمتری نسبت به سایر ناودانی‌ها برخوردار می‌شود و این نکته لازم به ذکر است که ناودانی سنگین زمانی که در فرآیند نورد سرد تولید می‌شود، کاملاً باکیفیت‌تر و ازلحاظ مشخصات مکانیکی مناسب‌تر از روش‌های دیگر تولیدشده است. اگر در هنگام خرید دچار مشکل برای انتخاب ناودانی شدیم بهتر است از جدول اشتال کمک بگیریم .

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button