نبشی ، کاربردها و ویژگی ها

  • خانه / نبشی ، کاربردها و ویژگی ها

نبشی ، کاربردها و ویژگی ها

نبشی های فولادی جز دسته‌ای از مقاطع فولادی هستند که هم به روش نورد گرم و هم به روش نورد سرد تولید می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این موضوع که نبشی چیست و ویژگی های فنی نبشی بپردازیم و به طور کلی در مورد نبشی و کاربردهای آن اطلاعات بیشتری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با آرتا استیل تهران همراه باشید .

نبشی

نبشی

با این همه به نبشی‌های فلزی در مقایسه با اشکال سنگین مانند تیرآهن کمتر توجه می‌شود. همچنین جهت متصل کردن تیر و ستون از نبشی‌های فلزی به عنوان پشت بند یا سفت کننده استفاده می‌شود. برخی اوقات نیز از نبشی می‌توان به عنوان مهار کننده نیروی وارده از تیر به ستون استفاده کرد.

نبشی

کاربردهای نبشی

از دیگر کاربردهای پر اهمیت نبشی می‌توان به استفاده از آن در سازه فولادی ، ایجاد پشت بند در فاصله بین ستون‌ها (جهت مهار نیروی جانبی وارد به ستون در زمان وقوع زلزله) اشاره کرد. با استفاده نمودن از صفحات برشی و متصل کردن جوش یا پیچی آن‌ها به قسمت بالایی و پایینی ستون‌ها ، می‌توان نیروهای جانبی وارد شده را به آسانی مهار کرد.

نبشی

البته در حین انجام نبشی‌ها به صورت ضربدری در میان دو ستون قرار می گیرند. یکی دیگر از کاربردهای رایج نبشی، در تولید انواع خرپا است؛ چرا که با متصل نمودن دو نبشی در ارتفاع مشخص از یکدیگر می‌توان یک تیر شبیه به تیر آهن ایجاد نمود. با انجام این کار در زمان افزایش ارتفاع جان می‌توان همان مقدار نیروی وارد بر تیرهای l شکل را متحمل شد.

نبشی

ساختار مقاومتی

در نبشی‌های فولادی، مقاومت خمشی به عنوان مقاومت اولیه لحاظ می‌شود . اما در مقاومت‌های پیچشی بسیاری از کدها با اصلاح روش طراحی جهت مقاومت در برابر نیروی خمشی محاسبه می‌شوند. این نکته را به یاد داشته باشید که مقاطع نبشی دار فولادی معمولاً به عنوان تیر حائل فولادی برای پشتیبانی از بارهای بالای آن استفاده نمی‌شوند.

نبشی

برخی مواقع از سازه‌های فولادی یک نبشی به عنوان تیرهایی جهت حمایت از بار‌های توزیعی استفاده می گردد. این امر منجر به خم شدن و پیچ خوردگی دو محوره می‌شود. رفتارهای نبشی‌های فولادی بسیار پیچیده می باشد . پیش بینی دقیق در مورد قدرت آن‌ها امری بسیار دشوار است. بسیاری از کدهای طراحی که از مقطع نبشی استفاده می‌نمایند، هیچ نوع قاعده طراحی پیچشی ندارند.

نبشی

ساخت نبشی‌های فلزی سازه در سازه‌ها یا اجزای سازه‌ای بسیار آسان است . به همین سبب در سازه‌های مختلفی مورد مصرف می باشد . تیرهایی که به صورت جانبی مهار شده‌اند از پیچ خوردگی جلوگیری کرده و برخی اوقات ممکن است با عملکرد یا کمانش مکانی جواب دهند. همچنین می‌توانند برای لحظات خمش اولیه، نیرو‌های برشی و یا نیرو‌های خمشی طراحی شوند.

نبشی

شناخت بهتر نبشی

جهت درک بهتر رفتار بخش نبشی فولادی تیر‌ها، نیاز به داشتن توجه زیاد به بارگیری و مهار آنها و تحلیل رفتار الاستیک آنها دارد. در مرحله اول محدودیت‌های افقی تیرک‌ها با بارهای عمودی که در طرح تیرک ساخته شده، از نبشی بارگذاری می‌شوند. انجام این کار باعث ایجاد نیروهای افقی قابل توجه و در نتیجه منجر به تغییر توزیع تنش آلاستیک می‌شود.

نبشی

توجه داشته باشید که این نیرو‌های افقی و تاثیرات آنها بر توزیع تنش، لازم است در تحلیل آلاستیک تیر مورد توجه قرار بگیرند.در مرحله دوم باید تیرک‌های ساخته شده از بخش نبشی مانند خارج شوند. در این حالت ممکن است اقدامات پیچی قابل توجهی حاصل شود. به این نکته توجه فرمایید که این اقدامات پیچشی لازم است در تجزیه و تحلیل سازه، با استفاده نمودن از نبشی محاسبه شود.

در برخی مواقع انحراف نبشی به دلیل بار در حدود محور هندسی نقاط قوت تیر‌های ساخته شده، جهت مقاومت در برابر خم شدن، نشیمنگاه‌ها، نیروهای برشی و پیچ خوردگی نبشی و ظرفیت‌های اعضای آن‌ها مربوط می‌شود. برخی اوقات تیرک‌های دهانه کوتاه تحت بارگذاری توزیعی در تکیه گاه‌ها دچار شکست می شود.

نبشی

این امر در بخش‌های رخ می‌دهد که فشار‌های برشی ناشی از نیروهای برشی و گشتاور یکنواخت در بیشترین مقدار خود باشد. از طرفی دیگر تیره کار دهان طولانی معمولاً در نزدیکی اواسط دهانه دچار شکست می‌شوند. این امر نیز در بخشی رخ می‌دهد که فشار‌های طبیعی ناشی از لحظه‌های خمش دو محوره در بیشترین مقدار خود باشند.

بارگذاری با توجه به ساختار

در اغلب اوقات زوایای فولادی در درجه اول تحت فشار‌های محوری قرار می‌گیرند. این بارهای محوری می‌توانند متمرکز یا خارج از مرکز باشند. نبشی‌های فلزی قادر هستند در کمانش خمشی، پیچشی و موضعی دچار شکست شوند. این شکست ممکن است لاستیک یا پلاستیک باشد که توسط بسیاری از کدها و مشخصات به عنوان حالت اصلی شکست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نبشی

همان‌ گونه که مطلع هستید مهم‌ ترین جنبه آزمایش ستون تحت بار متحرک، تراز کردن آن است. عضو باید در قاب آزمایشی قرار یابد.حالتی از خمش نبشی وجود دارد که به ندرت در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.خط حاصل از نیروی محوری به سمت پاشنه حرکت می‌کند.

استرس باقیمانده در نبشی با اندازه باله کمتر از ۱۰۰ میلی متر در توزیع، دارای پراکندگی کمتری است. معمولا حداکثر تنش کششی باقیمانده در حدود ۴۰ درصد عرض باله از محل اتصال رخ می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت، نقاط موجود در باله، از استرس باقیمانده فشار کمتری نسبت به قسمت‌های اتصال دارند.

همانطور که می دانید حداکثر سطح تنش باقیمانده در نبشی‌های فولادی، معمولاً از ۲۵ درصد تنش عملکرد تجاوز نمی‌کند. اختلاف بین حداکثر تنش تسلیم و حداقل تنش تسلیم ممکن است حدود ۲۰ درصد باشد.

نبشی

آرتا استیل تهران
 
متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظرات اخیر

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button