نحوه تولید تیرآهن و تاثیر آن بر کیفیت و قیمت

  • خانه / نحوه تولید تیرآهن و تاثیر آن بر کیفیت و قیمت

نحوه تولید تیرآهن و تاثیر آن بر کیفیت و قیمت

نحوه تولید تیرآهن ، همانطور که می دانید تیرآهن یکی از مهمترین مصالح برای ساختمان سازی است. همچنین باید در خرید آن دقت زیادی کرد. تیرآهن ها از لحاظ ظاهری دارای تنوع بالایی هستند که همین تفاوت های ظاهری باعث می شود برای خرید تیرآهن کمک بگیریم . علاوه بر شکل ظاهری، مشخصات، استاندارد و کشور تولید کننده نیز می تواند تاثیر داشته باشند.

نحوه تولید تیرآهن

تفاوت تیر و تیرچه

تیر اصلی: وظیفه تیر اصلی منتقل نمودن بار از تیر فرعی به سمت ستون ها بوده و در سازه به ستون متصل می گردند.

تیر فرعی: تیر فرعی به تیرهای اصلی متصل گردیده و افقی می باشد. وظیفه اصلی تیر فرعی انتقال بار به تیر اصلی می باشد.

تیر کلاف: وظیفه اصلی تیر کلاف منتقل نمودن بار از تیر عرضی به ستون ها می باشد و به دو تیر عرضی که در سقف و خرپای ستون ها قرار دارد متصل می شود.

نحوه تولید تیرآهن

محاسبه بارهای تیرآهن

تیرهای اصلی از تیرچه ها پشتیبانی می کند. معمولا شاه تیر طول بلندتر، وزن سنگین تر و اندازه بزرگتری نسبت به تیرچه دارد، اما هر دو به اندازه یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

کاربردهای تیرآهن

تیرآهن به علت ساختار مستحکم، در ساخت سازه های مرتفع و بزرگ، مخصوصا در سازه های فلزی استفاده می شوند که در کف ستونی ساختمان، ستون ها، تیرهای اصلی (شاه تیر)، تیرهای میانی،خرپا و کف سوله ها و انبارها کاربرد گسترده ای دارند.علاوه بر ساختمان های تجاری و مسکونی، همچنین برای ساخت ریل قطارهای برقی (مترو)، آسانسور و غیره استفاده می شود. همچنین تیرهای H شکل، دارای جان و بال های ضخیم تری هستند و برای ساخت سکوها و پل ها استفاده می شوند.

نحوه تولید تیرآهن

نحوه تولید تیرآهن ممکن است فرآیند نسبتا ساده ای به نظر برسد، اما تحقیقات، تجربه و تلاش بسیاری برای تک تک تیرهای موجود انجام می شود. مرز بین تیرهای فولادی بی کیفیت و تیرهای فولادی اصولی و مقرون به صرفه، بسیار کم است و اطمینان از کیفیت تیرها کار بسیار سختی می باشد.برای تولید تیرآهن معمولا از روش نورد گرم استفاده می شود. در این روش شمش های فولادی در داخل کوره های مخصوص ریخته و ذوب می شوند، سپس مراحل نورد بر روی این مواد صورت می گیرد. در فرآیند نورد، برای کاهش سطح مقطع قطعه فولادی از رول های چرخان استفاده می شود.

نورد فولاد یکی از مهمترین فرآیندهای تولید محصولات فولادی است.نورد اولیه فولاد در کارخانه های نورد گرم انجام می شود. بلوم، شمش و اسلب فولادی به محصولات مختلفی مانند صفحه، ورق، نوار، سیم پیچ، بیلت، تیرآهن ها، ریل ها، میلگردها و غیره تبدیل می شوند. پس از مرحله نورد مواد به شکل تیرآهن تولید شده و بسته به نیاز برش داده می شوند. در ادامه فرآیند برش تیرآهن شرح داده شده است.

نحوه تولید تیرآهن

برش تیرآهن

در برش و شکل دهی تیرهای فولادی یا هر نوع دیگری از محصولات فولادی، تولیدکنندگان فلز باید بتوانند نمودارها و نقشه های مهندسی را تفسیر کنند و از نرم افزارهای مهندسی مکانیک استفاده کنند. شایان ذکر است هر کس با چند قطعه تجهیزات می تواند خود را به عنوان “سازنده فلز” با حداقل تلاش معرفی کند و منجر به مشکلات عظیمی در کیفیت مصالح فولادی شود.

انواع روش های برش تیر آهن

در حال حاضر با توجه به تکنولوژی های موجود، به دو روش زیر می توان تیرآهن ها را برش داد:

برش به روش کوپال (روش سرد): در این روش از یک دستگاه به نام قطع کن سنگین استفاده می شود. این دستگاه به برش مخصوص نیز مجهز است، تیرآهن ها را به صورت سرد و در امتداد خط قطع می کند.

برش به روش برنول (روش گرم): در این روش یک کارگر ماهر با شعله قوی حاصل از ترکیب استیلن و اکسیژن به همراه لوله برنول، اقدام به برش تیر آهن می کند.

کارخانه‌ های تولید کننده تیرآهن

با کیفیت ترین تیرآهن هایی که در بازار فولاد ایران تولید می شوند. متعلق به کارخانه های زیر است.

  • شرکت ذوب آهن اصفهان
  • گروه ملی صنعتی فولاد ایران
  • شرکت فولاد خوزستان
  • شرکت فولاد البرز ایرانیان (فایکو)
  • شرکت نورد آریان فولاد
  • فولاد ناب تبریز
  • مجتمع تولیدی فولاد صنعت بناب (شاهین بناب)
نحوه تولید تیرآهن

قیمت و خرید تیرآهن

تیرآهن ها به علت استفاده در تناژ بالا در پروژه های ساختمانی، از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. به همین منظور، قیمت آن ها تاثیر زیادی در هزینه پروژه ها دارد. برای خرید تیرآهن لازم است به کارخانه تولید کننده نیز توجه کرده و از شرکت های معتبر خرید کنیم.عوامل زیادی در تعیین قیمت تیرآهن نقش دارند. از جمله عوامل موثر در قیمت روز تیرآهن می توان به مواردی همچون مسائل سیاسی و اقتصادی، قیمت بازار جهانی آهن، نوسانات ارز، نوع، ابعاد، کارخانه های سازنده و وزن تیرآهن اشاره کرد.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب توضیح داده شد، عملکرد تیرهای اصلی و تیرهای فرعی (تیرچه) با یکدیگر متفاوت هستند. شاه تیر بزرگتر و سنگین تر از تیرچه ها می باشد. تیرآهن ها معمولا به روش نوردگرم تولید می شوند و در اندازه دلخواه به دو روش کوپال و برنول برش می خورند.

نحوه تولید تیرآهن

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button