نکات نصب ورق استیل

نکات نصب ورق استیل

نکات نصب ورق استیل ؛ امروزه ورق‌های استیل در مکان‌های مختلف و به شکل‌های متنوعی نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این مکان‌ها می‌توانیم به نمای ساختمان‌های مسکونی و تجاری، ورزشگاه‌ها، کارخانجات، نمایشگاه‌ها و… اشاره داشته باشیم. مقاطع مختلفی وجود دارند که ساخته‌شده از استیل هستند؛ اما بدون شک کاربردی‌ترین آن‌ها ورق می‌باشد. نصب ورق استیل با نکات فنی مختلفی همراه است که توجه به آن‌ها ضرورت بالایی دارد؛ به همین علت قصد داریم در این مطلب شما را با مهم‌ترین نکات آشنا سازیم و همچنین به بررسی ورق کاری استیل بپردازیم؛ پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

بررسی مفاهیم مرتبط با نصب انواع ورق استیل

شاید در ابتدای کار این سؤال برای شما مطرح شود که به‌طورکلی نصب ورق‌های استیل دقیقاً به چه چیزی اشاره دارد؟ در این مبحث در واقع به ورق‌‌هایی اشاره داریم که بنا به شرایط محیطی و عملکردی، ترکیب‌های آلیاژی مختلفی داشته و همچنین طراحی آن‌ها در رنگ‌ها، ضخامت‌ها و طرح‌های مختلف صورت گرفته است؛ پس ورق‌های استیل در انواع گوناگونی وجود دارند؛ به همین علت می‌توانید شاهد تفاوت در ویژگی‌ها و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها باشیم.

کاربردها نیز با توجه به همین خصوصیات با یکدیگر متفاوت خواهند بود و از آن‌ها تأثیر می‌گیرند. نصب ورق استیل نیز می‌تواند باتوجه‌به اهداف مختلفی صورت بگیرد. به‌عنوان مثال هدف از به‌کارگیری آن‌ها ممکن است تزیینی یا بهداشتی باشد. اگر به اطرافتان نگاهی بیندازید، متوجه این ورق‌ها خواهید شد. راهروها، نرده‌ها، سقف آسانسورها، کابین واگن مترو، دکوراسیون پاساژها و مجتمع‌های تجاری نمونه‌هایی از این کاربردها هستند. امروزه مشتریان گوناگونی وجود دارند که متقاضی اصلی خرید ورق استیل هستند. پروژه‌های ساختمانی یک نمونه از این مشتریان به شمار می‌روند.

در صنایع و واحدهای تولیدی نیز می‌توانید شاهد استفاده از ورق‌های استنلس استیل باشید. برخی از محیط‌ها شرایط بسیار خورنده دارند و دائماً در معرض رطوبت و یا مواد شیمیایی هستند. قاعدتاً در این شرایط باید از آلیاژهایی بهره برد که بتوانند در برابر خوردگی مقاومت بالایی داشته باشند. برای این شرایط ورق استیل یا فولاد زنگ نزن می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل باشد. برای اینکه بتوان نسبت به نصب انواع ورق‌های استیل اقدام کرد، باید آن‌ها را به شکلی درآورد که قابل نصب به سازه مورد نظر شوند و روی آن‌ها عملیات آماده‌سازی انجام داد. ازآنجایی‌که ورق‌های استیل از قابلیت شکل‌پذیری خوبی برخوردار هستند، می‌توان با خم‌کاری و سایر روشهای فرم دادن برای کاربردهای متعددی آن‌ها را آماده ساخت.

نکات نصب ورق استیل

انواع ورق‌های استیل که قابلیت نصب دارند

ورق‌های استیل دارای انواع مختلفی هستند و بر اساس پارامترهای گوناگون می‌توان به دسته‌بندی آن‌ها پرداخت. از مهم‌ترین عوامل کلیدی می‌توانیم به برند تولیدکننده، جنس آلیاژ، طرح ظاهری و در نهایت ساختار درونی اشاره داشته باشیم. در ادامه به‌صورت کامل هر کدام از موارد فوق را شرح خواهیم داد؛ پس ما را همراهی کنید.

گرید و نوع آلیاژ

هنگام خرید و نصب ورق استیل شاید اولین پارامتر مورد توجه جنس و گرید استیل است که باید مشخص شود. ورق‌های استیل با توجه به ویژگی‌های فنی متنوعی که دارند دارای ترکیب‌های شیمیایی مختلفی از عناصر آلیاژی هستند. به‌عنوان‌مثال سه سری مختلف از فولادهای ضد زنگ وجود دارند که هریک براساس نوع ترکیبات و ساختارهای متالورژیکی طبقه بندی می‌شوند. این سه سری شامل استنلس استیل سری 200، 300 و 400 هستند. در بازار سنتی نیز فولادهای ضد زنگ سری 300 و معروفترین گرید آن یعنی استنلس استیل 304 را تحت عنوان استیل نگیر و سری 400 که نماینده آن گرید 430 است را تحت عنوان استیل بگیر می‌شناسند.

البته لازم به ذکر است که بین انواع ورق‌های استیل یک وجه مشترک نیز دیده می‌شود که وجود عنصر کروم است. ویژگی بارز مقاومت به خوردگی در فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل ناشی از وجود حداقل 10.5% کروم در این آلیاژها است. عناصر دیگری مثل نیکل، منگنز، مولیبدن، نیتروژن و … نیز هریک ویژگی های دیگری را در آلیاژهای مختلف سبب می‌شوند. علاوه بر طبقه‌بندی‌هایی که ذکر شد، فولادهای ضدزنگ را براساس ساختارهای آستنیتی، فریتی و مارتنزیتی نیز دسته‌بندی می‌کنند که توضیح آن از حوصله این مطلب خارج است.

اگر بخواهیم موضوع انتخاب آلیاژ و گرید استیل را خلاصه کنیم، باید به چند نمونه مهم اشاره داشته باشیم. معروف‌ترین و رایج‌ترین آلیاژ استیل، گرید 304 است که مقاومت به خوردگی و خواص مکانیکی بسیار خوبی دارد؛ ضمن اینکه قابلیت ساخت تولید با این آلیاژ نیز بسیار مطلوب است. اگر به دنبال آلیاژی با قیمت کمتر هستید که طبیعتاً خواص پایین‌تری هم دارد؛ می‌توان گرید 201 برای کارهای دکوراتیو در فضاهای داخلی و غیر مرطوب را پیشنهاد کرد و یا گرید استنلس استیل 430 برای کاربردهای عمومی و شرایط محیطی معمولی را در نظر گرفت. برای شرایط عملیاتی با دمای بالا نیز معمولا از آلیاژهای نسوز مثل 309، 310 و 314 استفاده می‌شود. اگر محیط دریایی و ساحلی مورد نظر است که محیط‌هایی کلریدی هستند، حتماً از استیل گرید 316 استفاده کنید و برای محیط‌های اسیدی و یا محیط‌های با دمای بالا و شرایط سخت نیز گرید 321 پیشنهاد می‌شود.

کیفیت سطحی و نوع پولیش

ویژگی‌های ظاهری یکی دیگر از پارامترهایی به‌حساب می‌آید که می‌تواند عامل مهمی در انتخاب ورق استیل باشد. ورق‌های استیل با کیفیت سطحی مات، براق و خش‌دار به بازار عرضه می‌شوند و صنایع بر اساس نیاز خود می‌توانند گزینه ایده‌آل را انتخاب کنند. تولید ورق‌های براق و آینه‌ای با کمک ورق‌های مات انجام می‌شود. بدین صورت که با پولیش و پرداخت‌کاری سطحی ورق‌های مات، می‌توان به ورق‌های براق با درجات مختلف رسید.

اگر کاربرد شما غیر تزیینی است، بهترین گزینه‌ ورق استیل مات است. ورق‌های استیل مات یا مستقیماً از نورد گرم و ایدشویی و پاکسازی اولیه به دست می‌آیند و یا پس از نورد گرم، نورد سرد هم می‌شوند. برای اجرا دکور استیل پیشنهاد ما به شما انتخاب ورق‌های استیل براق یا خش‌دار است. سطح ورق‌های استیل خش‌دار با وجود شیارهای ریزی که دارد کمتر اثر انگشت، چربی‌ها و آلودگی‌ها محیط را مشخص می‌کند.

اندازه و ضخامت ورق

ابعاد و اندازه‌های ورق‌های استیل نیز استانداردها و مشخصات خاص خود را دارند. معمولاً ورق استیل به دو صورت رول (کویل) ویا شیت (پلیت) عرضه می‌شود. عرض های استاندارد کویل ورق 1000، 1220، 1250 و 1500 میلی‌متر هستند. همچنین اندازه‌های استاندارد ورق‌های شیت عبارتند از 1000*2000، 1220*2440، 1250*2500، 1500*3000 و 1500*6000 می‍لیمتر. ضخامت‌های رایج برای ورقهای صنعتی از 0.5 تا 20 میلی‌متر است در حالی که ورق‌های تزئینی یا دکوراتیو ضخامت‌هایی بین 0.3 تا 1.5 میلی‌متر دارند.

نکات نصب ورق استیل

بررسی انواع روش‌های اتصال ورق استیل

برای شناسایی نحوه نصب ورق استیل باید روش‌های اتصال را نیز بشناسید. همان‌طور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم هنگام نصب ورق استیل باید شکل‌دهی ورق را متناسب با سازه انجام داد و ورق‌ها را به اشکال و ابعاد مورد نیاز درآورد. فرایندهای آماده‌سازی ورق برای نصب شامل عملیات ساخت مختلفی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به خم‌کاری، پانچ کاری، برش، طرح‌دار کردن، جوش‌کاری، پرداخت‌کاری، رنگ‌کاری (PVD) و پوشش ضداثر انگشت اشاره کنیم.

نوع اتصالات ورق استیل نیز می‌توانند دائمی یا موقت باشند. برای اینکه بتوان ورق‌های استیل را جداناپذیر کرد، می‌توان از اتصالات دائم بهره برد. برای اتصال‌دهی دائم روش‌های مختلف جوشکاری مثل جوش الکترود، میگ و تیگ استفاده می‌شوند. اتصالات موقت نیز همان‌طور که از نامشان مشخص است، به‌راحتی باز و بسته می‌شوند و این کار را می‌توان با کمک انواع یراق، اتصالات استیل، پیچ، مهره و پرچ انجام داد.

سخن آخر

امروزه می‌توانید شاهد توجه روز افزون معماران و گستردگی مصرف در فرایند نصب ورق استیل باشید. برای اینکه این فرایند به‌خوبی پشت سر گذاشته شود، باید با نحوه نصب آشنا بود. همچنین با ورق‌های استیل که دارای انواع گوناگونی هستند آشنا باشید تا به انتخابی بهینه برسید. آلیاژ فولاد ضدزنگ، کیفیت سطحی و ابعاد در بین این موارد جای داده می‌شوند که در مطالب بالا به‌صورت کامل آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button