ورق آهن آلیاژی

ورق آهن آلیاژی

ورق آهن آلیاژی محصولی که پایه آن آهن می باشد. این محصول شامل مواد مختلفی است و در صنایع مختلفی کابرد دارد. ورق آهن از انواع مختلفی تشکیل می شود که هر کدام از انواع این کالا در بخش‌ های مختلفی از صنایع استفاده می شوند.

عموما ورق به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌ شود. نورد با عبور فولاد در دمای مشخص از میان تعدادی غلتک انجام می‌ شود. به شکل دهی فولاد، نورد گفته می‌ شود. اکثر مقاطع فولادی، مانند تیرآهن، نبشی، سپری و ورق با نورد سرد و گرم تولید می‌ شوند. معمولا تشخیص و شناسایی ورق گرم و سرد، برای مصرف کنندگان دغدغه ساز است.

یکی از اصطلاحات رایج در دنیای فولاد و به ویژه ورق، اصطلاح فلز نسوز می باشد که برای توصیف مجموعه ای از عناصر فلزی استفاده می شود که از نقطه ذوب فوق العاده بالایی برخوردار هستند. ورق های آهن نسوز مصالح بسیار پرکاربرد در پروژه های بزرگ و کوچک می باشند. ورق آهن نسوز از طیف گسترده ای از محصولاتی با ویژگی ها و کاربردهای متفاوت تشکیل شده است.

انواع ورق آهن

در اطراف ما ورق های فولادی در طرح ها و اشکال متنوعی وجود دارند. اشکال تولیدی محصولات، به نوع، جنس و ضخامت آن ها وابسته است. ورق های فولادی انواع بی شماری دارند.

ورق آهن آلیاژی ، ورق گالوانیزه

یکی از رایج ترین انواع ورق های آهنی موجود در بازار، ورق گالوانیزه می باشد. ورق گالوانیزه از ورق سیاه و طی فرآیند نورد سرد تولید می‌شود و طی یک فرآیند خاص، روی‌ اندود یا گالوانیزه می‌شود. فلز روی، از فولاد و آهن در برابر اکسید آهن حفاظت می‌کند بنابراین ورق گالوانیزه در برابر اکسید شدن بسیار مقاوم است. ضخامت این محصول از ۶ تا ۱۸ میلی ‌متر متغیر می باشد. طول ورق گالوانیزه از ۲ تا ۶ متر است و وزن تقریبی آن بین ۸ تا ۳۰ کیلوگرم می باشد.

نوع دیگری از ورق های گالوانیزه که به ورق گالوانیزه گرم معروف هستند که از قرار دادن پوشش گالوانیزه بر روی سطح ورق روغنی طی فرآیند نورد گرم تولید می شوند. در حالت کلی گالوانیزه کردن یک روش مقاوم سازی محسوب می شود، ورق های روغنی با این روش در برابر خوردگی و زنگ زدن مقاوم می شوند.

ورق آهن آلیاژی ، ورق شادولاین

از ورق‌های فولادی گالوانیزه برای پوشش دهی در صنایع مختلف استفاده می شود. در هنگام گالوانیزه کردن ورق‌ها، رنگ آمیزی آن ها نیز انجام می شود که ظاهری زیبا داشته باشند.ورق شادولاین، نوعی ورق فولادی محسوب می شود که دارای مقاومت بالا در برابر انواع خوردگی است و ظاهر زیبا دارد.

ورق آهن آلیاژی ، ورق روغنی

این محصول به دو دسته ورق نورد سرد و گرم تقسیم می شود. محصول خروجی نورد گرم را می توان ورق سیاه نامید و محصول خروجی نورد سرد را می توان ورق روغنی نامید. در بازار، ورق ورغنی به ورق فولادی سرد معروف است. این نوع از ورق دارای عرض استاندارد ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر است. علاوه بر این، در ضخامت های ۰.۳ میلی متر تا ۴ میلی متر نیز تولید می شود. در حالت کلی ورق های روغنی پایه ساخت ورق های گالوانیزه هستند.

ورق آهن آلیاژی ، ورق سرد

ورق سرد به ورق هایی گفته می شود که طی فرآیند نورد سرد تولید می شوند. این نوع ورق در بازار مثل ورق گالوانیزه و روغنی در سایزهای مختلفی به فروش می رسند. این محصولات با عرض بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی متر و ضخامت ۰.۳ تا ۳ میلی متر تولید می شوند.

ورق آهن آلیاژی ، ورق قلع اندود

ورق قلع اندود نوعی ورق روغنی است و طی فرآیند نورد سرد تولید می شود. در فرآیند تولید ورق قلع اندود لایه ای از عنصر قلع بر روی سطح ورق ایجاد می شود و معمولا سطح نهایی را با یک لایه کروم جهت محافظت بیشتر پوشش می دهند. مهم ترین کاربرد این محصول در صنایع بسته بندی مواد غذایی و شیمیایی و نیز صنایع بسته بندی اقلام دارویی می باشد.

ورق آهن آلیاژی ، ورق آجدار

این نوع ورق محصولی از جنس ورق سیاه است و طی فرآیند نورد گرم تولید می شود. ورق آجدار تفاوت‌ های زیادی با دیگر محصولات نورد گرم، مانند ورق اسیدشویی دارد. کاربرد اصلی ورق آجدار برای ایجاد اصطکاک در سطوح مختلف است به همین منظور از این محصول در کف اتوبوس‌ ها، آسانسورها یا پله ‌ها و پل‌ ها استفاده می‌شود.

ورق آهن آلیاژی ، ورق استنلس استیل

ورق استیل، یک آلیاژ فولادی است که براساس عناصر تشکیل ‌دهنده ‌‌اش، تفاوت ‌هایی با سایر ورق ‌های فولادی دارد. عنصر تعیین ‌کننده در آلیاژ ورق استیل، کربن است. اگر کربن موجود در آلیاژ، کم تر از ۲ درصد از کل آن باشد، ورق استیل تولید می گردد. مهم ‌ترین تفاوت استیل با سایر ورق ها در مشخصات فنی آن است. ورق استیل کاربردهای متفاوتی دارد، از ورق استیل برای ساخت انواع مخزن استیل، میخ، پرچ، لوله‌درزدار و تیرآهن استفاده می شود.

ورق A283

از سری ورق‌ های آلیاژی که کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارند، ورق A283می‌باشد که به عنوان ورق مخزنی نیز شناخته می‌شوند. این محصول نوعی ورق آلیاژی به شمار می‌رود که از قابلیت شکل پذیری، ماشین کاری و جوشکاری بالایی برخوردار است. ورق A283 در ضخامت‌های ۴ تا ۱۲۰ میلی‌ متر و به شکل شیت‌ های برش خورده تولید و به بازار فولاد عرضه می‌ شود.

ورق A516

این محصول نوعی ورق (فولاد) کربنی است . از مقادیر ناچیزی از عناصر آلیاژی، نظیر گوگرد، فسفر، منگنز، سیلیکون برای رسیدن به جنسی مرغوب استفاده می‌ گردد.

ورق ضدسایش

این محصول با نام هاردوکس نیز شناخته می شود، یک ورق آلیاژی با درصد کربن بالاست و کربن موجود در این محصول باعث سختی و مقاومت و دوام بالای آن می شود. به هر میزان که درصد کربن در ورق آلیاژی افزایش یابد، استحکام و خواص ضدسایش آن نیز افزایش می یابد. در ساخت ورق های ضدسایش از فرآیند نورد سرد استفاده می شود.

ورق آلوزینک

یکی از انواع ورق ‌های فولاد آلیاژی است که با خواص و ویژگی های فنی متفاوتی تولید و عرضه می ‌شود. ورق آلوزینک با نام‌ های دیگری مانند «گالوانوم» و «زینکالوم» نیز شناخته می‌شود. ورق آلوزینک، در واقع یک فلز گالوانیزه است که با عنصر روی پوشش‌ دهی شده است. این ورق در تولید انواع تابلوهای برقی، ساخت انواع آبگرم کن، ساخت انواع پروفیل های درب و پنجره کاربرد دارد.

ورق مشبک

ورق مشبک با ایجاد سوراخ بر روی ورق های فلزی تولید می شود. جنس ورق مشبک می تواند از استیل یا آلومینیوم باشد. ورق های مشبک برحسب جنسی که دارند، انواع مختلفی دارند و همچنین کاربردشان نیز برحسب نوع و ضخامت آن ها متفاوت است.

ورق اسیدشویی

پایه تولید ورق اسیدشویی، ورق سیاه است. هنگام تولید ورق اسیدشویی، لکه ‌ها و آسیب ‌های ظاهری زیادی به آن وارد می‌شود، در نتیجه، تولیدکنندگان با یک شست ‌و شوی اسیدی، این لکه ‌ها را تمیز و ترمیم می‌کنند و به همین دلیل است که آن را ورق اسیدشویی می نامند. ورق ‌های اسیدشویی در صنایعی مانند اتومبیل‌ سازی، لوله ‌سازی و صنایع پتروشیمی کاربرد دارند.

ورق رنگی

این نوع ورق ، نوعی از ورق فولادی است که به دلیل گالوانیزه بودن ورق پایه آن، به آن ورق گالوانیزه گفته می شود. این نوع از ورق ها ابتدا در کوره پخته می شود. فولادهای گالوانیزه پوششی از زینک اکساید دارند که این پوشش در برابر عوامل محیطی بیرونی از ورق محافظت می کند. در اکثر صنایع مثل صنعت ساختمان، صنایع فلزی، لوازم خانگی و همچنین حمل و نقل از این نوع از ورق استفاده می شود.

ورق استحکام بالا

این نوع ورق یکی از متداول ترین انواع ورق های فولادی است که خاصیت شکل پذیری خوبی دارد و مقاومت بالاتری نسبت به فولاد کربنی دارد. ورق استحکام بالا در ضخامت و گریدهای متفاوت و در طی فرآیند ترمومکانیکال تولید می شود.

ورق دریایی

این محصول ورقی است که برای کف عرشه، بدنه انواع کشتی ها، قایق های بزرگ، عرشه ها و غیره استفاده می شود. این ورق نوعی ورق نورد گرم است که خاصیت جوش پذیری و استحکام بالایی دارد. ورق دریایی در برابر مواد شیمیایی، آب شور دریا و خوردگی مقاوم است.

ورق لاتون

به ورق‌ های فلزی که در هم راست سازی و تراز جهت پر کردن شکاف کوچک استفاده می‌ گردد، ورق لاتون گفته می‌ شود. ورق لاتون در ضخامت‌ ها و انواع مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌ شود. ورق‌ های لاتون در انواع و متریال‌ های مختلفی تولید می‌شود که عبارتند از: ورق های لاتون فولادی، بابیت، استیل، مونل، آلومینیوم، آهنی، برنجی، طلا، نقره، فسفر، برنز، مسی و غیره.

ورق سیاه

برخی از ورق ها هستند که به وسیله نورد گرم تولید می شوند. به این گونه از ورق ها، ورق سیاه گفته می شود. این نوع از ورق را می توان یکی از اصلی ترین ورق ها در بازار آهن دانست. برای اندازه گیری کیفیت این ورق باید از شاخصی به نام ST استفاده می شود. در ورق سیاه معمولی، شاخص ST بین اعداد st33 تا st52 می باشد.براساس درخواست مشتری، ورق سیاه می تواند به صورت رول یا شیت های برش خورده و یا فابریک ارائه شود.

ورق ST52

فولاد جزو مقاطعی می باشد که به علت مقاومت بالا و قیمت مناسب، نسبت به سایر محصولات ساختمانی، بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. برای تولید ورق ST52 ابتدا سنگ آهن خام ذوب کرده سپس با استفاده از آن، آهن خام ساخته می شود. با کاهش یا افزایش برخی عناصر در این ساختار، زمینه خلق فولاد ST52 فراهم می شود.

ورق ST37

ورق ST37 جزء اصلی ترین فولادهای غیر آلیاژی است که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ورق سیاه به عنوان فولاد نرمه در صنعت بین مصرف کنندگان معروف است. ورق ST37 درصد کربن پایین و انعطاف پذیری بالایی دارد .

ورق آهن آلیاژی
آرتا استیل تهران

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button