ورق سیاه ST33 ، خواص و کاربردها

  • خانه / ورق سیاه ST33 ، خواص و کاربردها

ورق سیاه ST33 ، خواص و کاربردها

ورق سیاه ST33 از جمله ورق هایی است که در تولید محصولات مختلف به کار گرفته می شود. به دلیل اهمیت و کارایی این محصول استفاده از آن در همه صنایع اعم از خودروسازی، ساخت انواع تانکرها و مخازن و … زیاد می باشد. در واقع این نوع ورق سیاه نسبت به سایر ورق های از این جنس دارای انعطاف پذیری بیشتری است.  همین عامل هم باعث شده تا از این محصول بتوان در صنایع مختلف استفاده نمود. مشخصات ورق ST37، ورق ST35 و ورق مورد بحث دراین مقاله تقریبا مشابه است. به طوری که در برخی از موارد آن ها را به جای یکدیگر به کار می برند. اما تفاوت هایی نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است. در بسیاری از موارد کارایی آن ها با یکدیگر متمایز اعلام می باشد.

منظور از ورق سیاه چیست؟

در اصطلاح به ورق تولیدی به روش نورد گرم ورق سیاه می گویند. در اصطلاح متالورژیکی به ورقی که از فولاد نورد گرم ساخته شده می گویند.  این محصول دمای بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتیگراد تحت عملیات نورد فشاری قرار می گیرد. تا خاصیت فرم پذیری آن بهینه شود، ورق فولادی نورد گرم و یا اصطلاحا ورق سیاه گفته می‌شود. آیا می‌دانید دلیل اصلی نامگذاری ورق سیاه چیست؟ هنگام تولید این ورق به روش نورد گرم، به دلیل اینکه در دمای بسیار بالا قرار می‌گیرد.


ورق سیاه شیت یا فابریک

این نوع از ورق‌های سیاه به ورق‌های سفارشی معروف هستند.  چراکه ابعاد و ضخامت ورق مورد نیاز توسط مشتری به کارخانه ارائه می‌شود تا محصول موردنظر تولید شود. ورق‌های سیاه شیت یا فابریک آماده در بازار در ابعاد ۱*۲ متر، ۱٫۵*۲٫۵ متر، ۱*۶ متر، ۱٫۵*۶ متر، ۲*۶ متر و ۲*۱۲ متر و با ضخامت بیشتر از ۱۵ میلیمتر عرضه می‌شوند.

ورق سیاه

ورق‌های سیاه از روش نوردگرم تولید می‌شوند. با توجه به درصد کربنی که در آلیاژ آن‌ها به کار می‌رود، درجه سختی آن‌ها تغییر می‌کند. از این رو ورق‌های سیاه به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

1- ورق ‌های سیاه با درجه سختی ST33 : این ورق‌ها نرم و انعطاف پذیر هستند.

۲- ورق ‌های سیاه با درجه سختی ST37 :  این ورق‌های دارای درجه سختی نسبی و متعادلی هستند و به همین دلیل رایج‌‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع ورق‌ها به شمار می‌روند.

۳- ورق ‌های سیاه با درجه سختی ST52 : این ورق‌ها سختی و استحکام بسیار زیادی دارند.

از ورق‌های سیاه در ساخت قطعات و تجهیزات صنایع مختلفی چون: ساختمان سازی، صنایع فلزی سنگین، خودروسازی، کشاورزی و … اسفتاده می‌شود.


مراحل تولید ورق سیاه

ورق سیاه ST33 ، برای تولید ورق سیاه ابتدا پودر سنگ آهن از معادن سنگ آهن تهیه می شود و سپس پودر سنگ آهن در کارخانه به گندله تبدیل می شود.

 تولید گندله (pellet)

به وسیله فرآوری سنگ‌آهن و تبدیل آن به آهن اسفنجی ، سنگ‌آهن به همراه ناخالصی‌های خود به گلوله‌‌هایی به نام گندله تبدیل و پخته می‌شود. گندله طی فرآیند احیای مستقیم در واکنش با کربن، آهن خالص را حاصل می‌کند.  چون اکسیژن خود را از دست می‌دهد، حالت اسفنجی به خود می گیرد. به آن آهن‌اسفنجی نیز می‌گویند. سپس در مراحل بعد استفاده می‌شود. (گندله(کلوخه) گوی هایی متخلخل می باشند که حدود یک تا ۱.۵سانت قطر و یکنواخت هستند. که در ابتدا خام  و استحکام کمی دارند. و سپس خشک و پخته می شوند تا سخت گردند.مرحله گندله خام تا پخته شدن همان تبدیل مگنتیت به هماتیت است.)

تولید فولاد مذاب

آهن‌اسفنجی در این مرحله درون کوره قوس الکتریکی قرار می‌گیرد تا به فولاد مذاب تبدیل شود. گرید ورق آهنی با توجه به ترکیب عناصر شیمیایی که در این مرحله بعد از سرباره‌گیری اضافه می‌شود، تعیین می‌گردد و برای داشتن ترکیب یکنواخت به آن گاز دمیده می‌شود.(گندله به آهن اسفنجی تبدیل می گردند و بعد از آن در کوره های قوس الکتریکی ذوب می شوند و فولاد مذاب تولید می شود، فولاد مذاب تبدیل به تختال ویا به اصطلاح (اسلب) می گردد.

تولید تختال (slab)

در این مرحله فولاد مذاب بعد از تصفیه به وسیله پاتیل درون ماشین ریخته‌گری سرازیر می‌شود. این ماشین قالبی دارد که به شکل نوار مستطیلی است. و مذاب با قرار گیری درون این قالب به شکل آن درمی آید. سپس به وسیله جریان آب خنک می‌شود. در این مرحله نوارهای مستطیلی با ضخامت ۲۰ سانتی‌متر خارج می‌شود که همان تختال‌های مورد نظر است.(تختال تولید شده خنک و نورد می گردد. که به صورت ورق فلزی شیت و یا به صورت کلاف رول در می آید. در حین تولید با اضافه نمودن عناصر شیمیایی مختلف و شرایط خاص انواع مختلفی از ورق سیاه دست می آید که خواص مختلفی به ورق میدهد.)

کاربرد های ورق سیاه ST33

با توجه به نوع استاندارد خاصی که در ساخت ورق سیاه استفاده می شود. کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارد از جمله  موارد ذیل دارد:

  • مصالح فلزی ساختمان
  • قطعات خودرو
  • ساخت آبگرمکن
  • تولید تجهیزات کشاورزی
  • ساخت رینگ و چرخ
  • صنایع تانکرسازی
  • ساخت مخازن خاص کشتی سازی
  • صنایع فلزی سنگین

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button