ورق مشبک ، خواص و کاربردها

  • خانه / ورق مشبک ، خواص و کاربردها

ورق مشبک ، خواص و کاربردها

ورق مشبک ، از انواع ورق‌های فلزی است که به نام صفحه‌ی مشبک نیز شناخته می‌شود و معمولاً از فولاد ضد زنگ، فولاد نورد سرد، آلومینیوم و سایر فلزات ساخته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد کاربردهای این ورق و همچنین فرآیند ساخت ورق مشبک فلزی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ورق مشبک ، خواص و کاربردها

ورق فلزی ورق هایی هستند که از فلزهای مختلف مانند فولادهای ساختمانی، فولادهای ضد زنگ، آلیاژهای آلومینیومی، مس، برنج و … ساخته شده اند. ورق های فلزی در ابعاد و ضخامت های مختلفی وجود دارند. همچنین ورق های فلزی از لحاظ سطح نیز شامل ورق های مختلفی هستند. مثل ورق های آج دار، خش دار و ورق های صاف. از ورق های فلزی در کارهایی مانند ساخت بدنه خودروها، کشتی ها و هواپیماها، ساخت انواع سطح های فلزی، ساخت انواع مخازن و تانکرها و … استفاده می شود.

ورق مشبک ، خواص و کاربردها

ورق مشبک فلزی

امروزه، ورق مشبک، یکی از محبوب‌ترین محصولات فلزی در بازار است. این محصول، اغلب از جنس استیل (فولاد کم‌کربن) یا فولاد ساده است. برای تولید این ورق، از دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌کنند تا روی آن‌، انواع الگوهای مشبک دایره‌ای‌، مربعی، لوزی، ستاره‌ای و غیره ایجاد کنند.ورق مشبک، برای اولین‌ بار حدود 150 سال پیش به عنوان وسیله‌ای برای فیلترکردن زغال‌سنگ در صنعت معدن، استفاده شد. در ابتدا روند ایجاد سوراخ‌ها بسیار زمان‌بر بود. زیرا کارگران، ورق‌های فلزی را به صورت دستی پانچ می‌کردند. اما امروزه این ورق‌ها به وسیله‌ی ماشین‌های سوراخ‌ زن، تولید می‌شوند.

روش تولید ورق مشبک فلزی

برای تولید ورق مشبک فلزی، معمولاً سه روش وجود دارد:

روش اول

متداول‌ترین روش برای ایجاد ورق‌های مشبک، استفاده از غلتک سوراخ‌زن است. این وسیله، در واقع یک استوانه‌ی بزرگ است که در سطح آن سوزن‌های تیز برای ایجاد سوراخ روی فلز طراحی‌ شده‌ است. همان طور که ورق‌ فلزی از زیر این دستگاه عبور می‌کند، این استوانه می‌چرخد و به طور مداوم ورق فلزی را پانچ می‌کند. سوزن‌های موجود روی غلتک، می‌توانند سوراخ‌هایی با اندازه‌های متفاوت روی ورق فلزی ایجاد کنند.

ورق مشبک ، خواص و کاربردها

روش دوم

از روش‌های دیگر برای ساخت ورق‌های مشبک، روش «قالب و پانچ» است. طی این فرآیند، صفحه‌ای حاوی سوزن، به طور مکرر، روی فلز عبوری پرس می‌شود و صفحه‌ای مشبک ایجاد می‌کند. سپس قطعات باقی‌مانده از پانچ، بریده شده و سطح صفحه، صاف می‌شود. این روش، بسیار کارآمد است و می‌تواند سطح وسیعی را به سرعت، سوراخ کند.

ورق مشبک ، خواص و کاربردها

روش سوم؛ سوراخ کردن با لیزر

پیشرفته‌ترین روش تولید ورق مشبک، سوراخ کردن با لیزر است. این فرآیند، بسیار پیچیده و دقیق است و البته گران‌ترین روش نیز محسوب می‌شود. نتیجه‌ی کار با این روش، شبیه به روش غلتک دوار با سوزن‌های داغ است. با این تفاوت که از یکنواختی بیشتر و کنترل بهتری روی اندازه‌ی سوراخ‌ها و الگو، برخوردار است.فرآیند ساخت ورق‌های مشبک با ورق‌های فلزی آغاز می‌شود. ورق فلزی، نازک و صاف است و می‌توان آن را  به راحتی به شکل‌های مختلف برش داد یا خم کرد. در سایر نقاط جهان، ضخامت ورق فلزی به سادگی و در مقیاس میلی‌متر، اندازه‌گیری می‌شود.

مزایای استفاده از ورق‌های مشبک فلزی

ورق‌های مشبک فلزی در معماری معاصر از محبوبیت بالایی برخوردار هستند؛ زیرا امکان تولید طرح‌های خلاقانه و منحصر به فرد را فراهم می‌کنند. این ورق‌ها دارای مزایایی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • محافظت در برابر خورشید و کنترل آب و هوا: از این ورق‌ها معمولاً به عنوان صفحات محافظ در برابر نور خورشید در اتاق‌هایی که نیاز به تهویه دارند، استفاده می‌شود. اگرچه این ورق‌ها به عنوان عناصر طراحی و دکوراتیو استفاده می‌شوند، اما ماهیت مشبک آن‌ها اجازه‌ی جابه‌جایی آزادانه‌ی هوا را می‌دهد و در نتیجه، باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در انرژی می‌شوند.
  • کاهش صدا: ورق‌های مشبک فلزی، اغلب به عنوان کاهش‌دهنده‌ی صدا در دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌شوند. در محیط‌های پر سر و صدا، این ورق‌ها می‌توانند اثرات آلودگی صوتی را بر سلامت کارگران، محدود کنند.
  • صفحات تزئینی نرده‌های پلکان: از ورق‌های مشبک، برای ساخت صفحات تزئینی بالکن‌ها و نرده‌های پلکان‌ها استفاده می‌شود.
ورق مشبک ، خواص و کاربردها

کاربردهای ورق‌ مشبک فلزی

  • صنایع غذایی و آشامیدنی: از این ورق‌ها در خشک‌کن‌ها، مزارع پرورش ماهی، دستگاه‌های سورتینگ و سینی‌های پخت، استفاده می‌شود.
  • صنایع شیمیایی و انرژی: از ورق‌های مشبک در فیلترها، تصفیه‌ کننده‌های گاز، صفحات جداکننده‌ی باتری و سانتریفیوژها استفاده می‌شود.
  •  صنایع خودرو: از این ورق‌ها در فیلترهای روغن، صفحات رادیاتور، تهویه‌ی موتور و صداخفه‌کن‌های موتور سیکلت استفاده می‌شود.
سخن پایانی

در این مطلب، پیرامون ورق مشبک فلزی، فرآیند تولید این ورق و همچنین کاربردهای آن صحبت شد. همان طور که گفتیم، این ورق به روش‌های مختلفی تولید می‌شود که متداول ترین و بهترین آن‌ها ، سوراخ کردن با لیزر است. در نظر داشته باشید که هر اندازه قطر سوراخ ورق کوچک‌تر باشد، ضخامت صفحه بیشتر خواهد بود که در این صورت، کار بیشتری روی ورق انجام می‌شود و همین موضوع، باعث افزایش هزینه‌ی آماده‌سازی آن خواهد شد.

ورق مشبک ، خواص و کاربردها

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button