ورق API ، خواص و کاربردها

  • خانه / ورق API ، خواص و کاربردها

ورق API ، خواص و کاربردها

ورق API ، API استاندارد موسسه امریکایی محصولات صنعت نفت میباشد. درواقع ورق های API  نوعی از محصول فولادی خاص که برای کاربردهای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و تصفیه تولید می شوند. ومشخصات فنی و مکانیکی آنها طبق موسسه آمریکایی محصولات صنعت نفت (API) می باشد. و برای خطوط لوله تولید می شوند.

ورق API

که شامل چندین مدل گرید فولاد با طیف گسترده ای از خواص مکانیکی و ترکیب شیمیایی هستند. تا چند دهه اخیر، تمام مواد مورد استفاده در تولید این نوع از محصولات فولادی تحت این مشخصات،  در بازار بین المللی وارد شد. با این حال با راه اندازی نورد تخت تسهیلات در شرکت های آهن و فولاد و دست یابی به تکنولوژی تولید این طبقه از فولادها توسعه یافت.بنابراین، برنامه جامع توسعه محصول برای تولید تجاری این درجه از محصولات با کیفیت بالا و با استحکامات مد نظر پیش می رود.

ورق API

تحت این برنامه، کار آزمایشی گسترده برای تولید ورق های API صورت گرفته است . مواد نه تنها با مشخصات API مطابقت دارند بلکه نیازهای خاص مشتری را تامین می کند. امروزه، این استاندارد قادر است بیشتر از نیاز بازار محلی مواد مورد نیاز برای تولید ورق با مقاومت بالا جهت خطوط را تامین کند.

معرفی ورق و لوله API

خطوط لوله یک وسیله مهم حمل و نقل جرمی مایعات در فواصل طولانی هستند. گرچه عمدتا آنها برای حمل و نقل منابع اولیه انرژی مانند نفت و گاز طراحی شده بودند، در طول سالهای متمادی مصرف آنها به حمل و نقل آب آشامیدنی و صنعتی، محصولات شیمیایی، فاضلاب و حتی مواد جامد مانند زغال سنگ و سنگ های معدنی گسترش یافت.

ورق API

برای افزایش بهره وری حمل و نقل، روند طراحی خط لوله به سمت  استفاده از قطر بزرگتر با فشار عملیاتی بالاتر ارتقاء یافته است. این نتایج در مورد فولادهای با عملکرد بالا و استحکام کششی مورد نیاز است.بهره برداری از خطوط لوله در مناطق قطبی و یا گرم یا حمل و نقل گاز طبیعی مایع (LNG) نیاز به سختی بالای مواد در دماهای پایین عملیاتی و همچنین دماهای بالا و از همه مهمتر مقاومت به خوردگی در محیط های اسیدی دارد.

یکی از مهم ترین موضوعات کاربری استفاده در مخازن روغن های خام و ذخایر گاز است که نیاز به توسعه فولادهای خطی با مقاومت در برابر ترک خوردگی ناشی از هیدروژن (HIC) دارد. بدین ترتیب علاوه بر استحکام و سختی بالاتر، تکنولوژی خط لوله نیاز به مقاومت در برابر خوردگی را دارد که باید با افزودنی های خاص آلیاژی و کنترل ویژه ای بر ترکیبات غیر فلزی مورد استفاده قرار گیرد .

ورق API

لوله ها به وارد بازار محلی شدند. با این حال، با پیشرفت صنعتی عظیم در گذشته، تکنولوژی تولید لوله نیز به تدریج به دست آمد. این تولید کنندگان لوله در ابتدا از ورق های API حاصل از نورد گرم در درجه بندی مختلف به عنوان مواد خام خود استفاده می گردید، اما اکنون با راه اندازی تجهیزات نورد تخت ، ورق های API نیز در این بخش از بازار به عنوان محصولات مسطح با کیفیت حضور دارند.

مشخصات و ملزومات تولید ورق API

مشخصات استاندارد API  در سال 1948 معرفی شد و در آن زمان تنها یک کلاس با گرید X-42  با تراکم 42 کیلوگرم تولید شد. از آن زمان، فولادهای مقاومتی بالاتر توسعه داده شده است و مشخصات در حال حاضر شامل نمرات تا X80 با قدرت تراکم 80 کیلوگرم است .

این مشخصات مورد نیاز شامل طیف بسیار گسترده ای برای ترکیب شیمیایی است، و تنها حداکثر سطح مجاز کربن، منگنز، گوگرد و فسفر را مشخص می کند. از سوی دیگر، مشخصات مصرف کننده در مورد ترکیب شیمیایی بسیار محدود است. برای به دست آوردن سطوح بالای چقرمگی و قابلیت فرم پذیری در سطح خاصی از قدرت عملکرد تعیین می شوند. جوش پذیری فولاد با مقدارمعادل کربن که توسط فرمول پیشنهادی توسط موسسه بین المللی جوشکاری (IIW)محاسبه می شود.

ورق API

پارامترهای مختلف مانند عملکرد و استحکام کششی، نسبت تولید، طول عمر، ارزش ضربه و رفتارهای چقرمگی و شکستگی در جمله این مشخصات قرار می گیرند. محدودیت های موجود در ویژگی های ریز ساختارهای متریال نیز به عنوان بخشی از مشخصات معلوم ورق طبق استاندارد API است. محبوب ترین نمونه های فولادهای مورد استفاده در ورق مورد نیاز تولید خط لوله ، API 5L-B، X-42، X-52، X-60، X-65 و X-70 است.

ورق API

کاربرد ورق API

  • قابل استفاده در موارد فشار قوی
  • قابل استفاده در صنعت نفت و گاز
  • قابل استفاده در پالایشگاه شیمیایی
  • قابل استفاده در خط لوله
  • قابل استفاده در خط لوله آب
  • قابل استفاده در نیروگاه های هسته ای
  • قابل استفاده در صنایع غذایی و لبنیات
  • قابل استفاده در مبدل های بویلر و گرما

ترکیب شیمیایی این محصول

انواع ورق فولادی ترکیب شیمیایی متفاوتی دارند. ترکیب شیمیایی این ورق شامل حداکثر 0.26 % کربن، حداکثر 1.2٪ منگنز و کمتر از 0.030 ٪ فسفر و گوگرد می باشد.

سطوح قدرت و سولفور زدایی

سولفید های منگنز، اجزا معمولی در تمام فولاد های آلیاژ منگنز هستند و از آنجایی که تمایل به جداسازی و در نتیجه کاهش مقاومت به ضربه دارند، مقدار سولفور باید به حداقل برسد.

ورق API

بررسی تست‌ها روی ورق API

تست هیدرواستاتیک و تست خمش روی ورق فولادی API انجام شد که در مقابل تست هیدرواستاتیک بدون نفوذ، مقاومت کرد.در تست خمش نیز در هیچ بخشی از قطعه مورد آزمایش ترک و شکاف ایجاد نشد و هیچ جوشی، جدا نشد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button