ویژگی های ورق هاردوکس

  • خانه / ویژگی های ورق هاردوکس

ویژگی های ورق هاردوکس

ویژگی های ورق هاردوکس ، ورق های هاردوکس معمولا به صورت نورد تولید می‌شوند . این نوع ورق ها ، عمر طولانی در شرایط سخت دارند . ورق های هاردوکس در مواردی مانند معدن ، نوار نقاله ، حمل مواد و ساخت و ساز به کار می رود. از این ورق ها در مواقعی که طراحان نیاز به افزایش طول عمر قطعه داشته باشند، استفاده می نمایند.

ویژگی های ورق هاردوکس

ورق های هاردوکس در واقع نوع مقاومی از ورق های ضد سایش می باشند . تفاوت استفاده از این نوع ورق ها در مواردی که دربرگیرنده تاثیر با مواد ساینده می‌باشند بسیار محسوس و معلوم میباشد .

ویژگی های ورق هاردوکس

ترکیب و خواص ورق هاردوکس

در آنالیز شیمیایی و تحلیل عناصر موجود در ترکیب شیمیایی ورق هاردوکس می شود به عناصری چون کربن، نیکل، سیلسیم، منگنز، کروم، مولیبدن فسفر، گوگرد و بور اشاره نمود. وجود این موادسازنده در ترکیب ورق هاردوکس به آن یکنواختی، سختی و توان بسیار بالا می دهد. به کار گیری از این ورق در سازه‌ها باعث کاهش قابل توجهی در وزن آن می گردد. جالب می باشد بدانید که به کارگیری از این ورق 15 درصد از وزن ساختمان را کاهش می دهد.

ویژگی های ورق هاردوکس

ورق هاردوکس در دماهای بسیار پایین نیز از مقاومت بالایی برخوردار‌است. علاوه بر خصوصیتی مانند سختی، خصوصیت دیگر از هاردوکس مورد توجه می باشد. این ویژگی معتدل بودن ورق هاردوکس می باشد. معتدل بودن ورق هاردوکس به معنای قابل جوشکاری و برشکاری و ماشینکاری بودن آن می باشد. به همین دلیل هنگام جوشکاری ، خمش و برش ورق هاردوکس بهتر می باشد که اقدام لازم حفاظتی انجام شود.

ویژگی های ورق هاردوکس

از خصوصیت‌های اصلی ورق هاردوکس می‌توان به انعطاف پذیری اشاره نمود که به جهت داشتن این خصوصیت خمش به راحتی شکل می‌پذیرد البته پیش از ایفا این فعالیت بایستی عواملی که‌این انعطاف پذیری را کاهش می دهند حذف کرد. مثلا این نواقص می‌توان به وجود رسوبات بر روی آن اشاره نمود. وجود رسوبات می‌تواند سبب ساز ترک برداشتن ورق های فولادی شود .

ویژگی های ورق هاردوکس

ویژگی های ورق هاردوکس

ورق هاردوکس مشمول : کربن، نیکل ، سیلسیم ، منگنز ، کروم ، مولیبدن فسفر ، گوگرد و بور می باشد. این مواد به یکنواختی ، سختی بالا و قدرت خوب توصیف می شود. وزن ساختار آن نسبتاً کم می باشد و این امکان را داراست تا ورق های فلزی نازک از آنان تولید گردد. هاردوکس مقاومت خود را حتی‌ در دماهای بسیار پایین از دست نمی دهد از‌آنجا‌که این صفحات و ورق ها جوش پذیری و خاصیت مکانیکی بسیار خوبی داراست تعمیر و محافظت های بعدی قطعات درست شده از آن ایراد ساز نخواهد شد.

با گزینش این صفحات ضد سایش با سطوح سختی بالاتر امکان کاهش وزن یک ساختمان تا 15 درصد قابلیت پذیر می باشد. هاردوکس را تحت عنوان یک فولاد معتدل و خاموش نیز می نامند. جایگاه سختی و معتدل بودن خصوصیت های آن را پر رنگ می نماید البته اگه به صورت اشتباه مصرف شود می‌تواند این خصوصیات را از دست بدهد به این ترتیب اقدامات احتیاطی و حفاظتی بایستی در هنگام خمش ، جوشکاری ، برش و آسیاب کردن شکل می گیرد.

ویژگی های ورق هاردوکس

ویژگی های دیگر ورق هاردوکس

ورق هاردوکس نوعی ساختار مارتنزیتی می باشد که شکلی سخت و مقاوم از ساختار کریستالی فولاد می ‌باشد. به همین عامل در صنایعی که بیشتر از همه نیاز به مقاومت بالا دارند استفاده می‌ گردد. انواع ورق هاردوکس از لحاظ سختی مشتمل بر 400 ، 450 ، 500 ، 550 و 600 برینل می باشد. اما سختی ‌های بالاتر هم وجود دارد که کمتر تولید می ‌شوند و برای کاربردهای خاص می باشند . در واقع سختی ‌های فراتر دیگر مصارف همگانی ندارند.

قابل ذکر می باشد هر چه عدد ورق هاردوکس فراتر باشد میزان مقاومت آن در قبال سایش بیشتر می باشد البته به عبارتی معیار انعطاف ‌پذیری و خواص چقرمگی فولاد نیز کم می ‌گردد. با این ‌حال ورق هاردوکس بیشترین مصرف را در بین ورق ‌های ضد سایش داراست و خواصی مانند اتصال ‌پذیری ، جوشکاری و ماشین‌ کاری این ورق‌ ها در حد خوبی می باشد.

در ساخت انواع ورق ‌های هاردوکس از آلیاژهای دیگر مانند بور، منگنز، نیکل، سیلیسیم، مولیبدن، گوگرد و فسفر نیز استفاده می‌ شود. استفاده از این عنصرها به جهت ایجاد سطحی صاف و یکنواخت در فولاد می باشد و معیار قدرت فولاد را افزایش می ‌دهد تا تأثیر افزایش کربن در‌این خصوصیت کمتر گردد. خصوصیت دیگر این ورق ‌ها سبکی آن می باشد که در سازه‌ های فلزی میتواند وزن بنا را تا 15 درصد نیز کم کند. همینطور در دماهای پایین نیز مقاومت بالایی داراست.

مهم ترین خصوصیت‌های ورق ضد سایش

مهم ترین خصوصیت‌های ورق ضد سایش، عبارت‌اند از : در شرایط نورد سرد تولید می شوند و به همین علت دارای عمر طولانی در شرایط سخت می باشند.مقاومت بالایی به سایش ، مشقت و ضربه داراست و برای استقامت در شرایط سخت و وقت گیر تولید می گردد. خواص شکل‌پذیری بالا و قابلیت جوشکاری داراست . از آنجایی که ورق ضد سایش ، استحکام بالایی دارد ، تغییر شکل موضعی و ساییدگی در آن بسیار کم و به مرور زمان رخ می دهد.

کاربرد ورق ضد سایش

از ورق‌های ضدسایش در معدن‌ها ، خصوصاً معادن سنگ ، آسیاب‌ها و یا این که هر فرآیندی که دارای سایش شدید باشد ، گزینه مناسبی برای به کار گیری می باشد . همینطور از این ورق‎‌ها در زمینه ‎هایی مانند نوار نقاله، حمل مواد و ساخت‌ و ‌ساز نیز استفاده می گردد.

ویژگی های ورق هاردوکس

کدام یک از ورق ‎های ضد سایش مناسب‎ترند

این که چه نوع ورق ضد سایشی ، در چه ضخامتی و چه گریدی در صنعت مورد نظر ، بازدهی قابل قبولی را خواهد داشت ، تابع عوامل مختلفی است . جواب این پرسش که ورق ضد سایش قرار است در چه محیطی مصرف شود و آیا در آن محیط موادی مانند روغن ، آب ، هوا یا این که هر ماده‌ی دیگری مابین ورق‌ها قرار می گیرد یا این که خیر، تاثیر بسیار زیادی در انتخاب ورق مناسب دارد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button