کاربردهای تیرآهن 24 و 14

  • خانه / کاربردهای تیرآهن 24 و 14

کاربردهای تیرآهن 24 و 14

کاربردهای تیرآهن 24 و 14 ؛ تیرآهن نوعی پروفیل با سطح مقطع باز است که در انواع و سایزهای مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌شود. هر کدام از سایزهای تیرآهن با توجه به ویژگی‌هایی که دارند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از همین روز در مقاله حاضر به بررسی قیمت تیرآهن 24 و همچنین قیمت تیرآهن 14 پرداخته و ویژگی‌ها و کاربردهای این دو سایز پرکاربرد بررسی می‌شود. تولید تیرآهن معمولا به شکل “I” یا “H” است که استحکام تحمل بار آن را حداکثر می‌کند. این شکل همچنین به جلوگیری از خمش و انحراف تحت بارهای سنگین کمک می‌کند و به سلامت سازه منجر می‌شود.

تیرآهن 24

تیرآهن‌ 24 یکی از پرکاربردترین سایزهای انواع تیرآهن است و به دلیل اینکه از فولاد ST37، ST44 و ST52 تولید می‌شود در برابر فشار و نیروهای خمشی استحکام و مقاومت بالایی دارد از همین رو در در ساخت سازه‌های بزرگ و اسکلت‌های فلزی بلندمرتبه کاربرد گسترده‌ای دارد.

در واقع آلیاژی که در تولید تیرآهن 24 استفاده می‌شود به افزایش مقاومت این تیر در برابر فشارهای زیاد منجر شده است که نتیجه آن افزایش ایمنی پروژه‌ها است. علاوه‌بر مقاومت بالا، تیرآهن 24 در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم است، قابلیت جوشکاری دارد و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است.

وزن تیرآهن 24 در کارخانه‌های مختلف ممکن است متغیر باشد، به عبارتی استانداردی که برای تولید تیرآهن 24 به کار می‌رود در هر کارخانه متفاوت است در نتیجه وزن تیرآهن 24 هر برند با برند دیگر کمی متمایز است. از آنجایی که وزن تیرآهن از عواملی است که در قیمت تیرآهن 24 اثر دارد، بنابراین بررسی مشخصات و وزن این محصول حائز اهمیت است.

وزن تیرآهن 24

استاندارد تولید تیرآهن 24 در برخی از کارخانه‌ها براساس استاندارد جدول وزن اشتال است، اما وزن این محصول در برخی کارخانه‌ها با جدول اشتال مغایرت دارد. وزن هر شاخه تیرآهن 24 با طول 2 متر حدود 369 کیلوگرم است که در هر کیلو معادل 30.5 کیلوگرم است. همچنین وزن تیرآهن 24 با طول 6 متر نیز حدود 158 کیلوگرم است.

کاربردهای تیرآهن 24 و 14

مهمترین کاربردهای تیرآهن 24

تیرآهن 24 با توجه به ویژگی‌هایی که برای آن ذکر شد در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای دارد، از همین رو در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره می‌شود.

– ساخت و ساز ساختمان

تیرآهن‌های سایز 24 به طور گسترده در ساخت و ساز ساختمان‌ها، به ویژه برای پروژه‌های متوسط تا بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول به عنوان عناصر باربر اساسی عمل می‌کند و وزن طبقات، دیوارها و سقف‌ها در ساختمان‌های تجاری، مسکونی و صنعتی را حمایت می‌کند.

– ساخت پل

تیرآهن 24 در ساخت پل‌ها به کار می‌رود، جایی که استحکام و توانایی تحمل بار به آنها کمک می‌کند تا فواصل بلند را پوشش داده و وزن تردد وسایل نقلیه و پیاده‌روی را حمایت کند.

– تأسیسات صنعتی

در محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها، انبارها و کارخانه‌های تولید، تیرآهن‌های سایز 24 برای ایجاد چارچوب‌های پایدار برای ماشین‌آلات سنگین، تجهیزات و فضاهای ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند.

– طراحی معماری

معماران اغلب از تیرآهن‌ 24 برای ایجاد طراحی‌های داخلی باز و فضایی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌کنند. این تیرها امکان ایجاد مناطق باز بزرگ‌تر را با کاهش نیاز به ستون‌های حمایتی فراهم می‌کنند.

– تجدید و بهبود ساختمان‌ها

هنگام بازسازی یا بهبود ساختمان‌های موجود، می‌توان تیرآهن‌های سایز 24 را اضافه کرد تا ظرفیت تحمل بار ساختمان و سلامت سازه را بهبود داده و اجازه دهد که استانداردهای ایمنی مدرن را برآورده کند.

کاربردهای تیرآهن 24 و 14 ؛ دَه عامل اثرگذار بر قیمت تیرآهن 24 و قیمت تیرآهن 14

با توجه کاربردهایی که برای تیرآهن 24 و تیرآهن 14 ذکر شد می‌توان دریافت که قیمت تیرآهن 24 و قیمت تیرآهن 14 برای سازندگان یا کسانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با این محصول سروکار دارند اهمیت بسزائی دارد از همین رو در ادامه به عواملی که به تغییر قیمت تیرآهن 14 و قیمت تیرآهن 24 منجر می‌شود پرداخته خواهد شد.

– قیمت مواد اولیه

هزینه فولاد، ماده خام اصلی برای تولید تیرهای آهن، نقش مهمی در تعیین قیمت تیرآهن 24 ایفا می‌کند. نوسانات در قیمت فولاد شرایط اقتصادی جهانی و سیاست‌های تجاری می‌تواند به طور مستقیم بر هزینه تولیدو نهایتا قیمت تیرآهن 14 تأثیر بگذارد.

– هزینه تولید

فرآیند تولید تیرهای آهن شامل مراحل متعددی است که در هر مرحله باید هزینه‌های انرژی، هزینه‌های نیروی کار و پیشرفت‌های فناوری در روش‌های تولید در نظر داشت زیرا می‌تواند بر کل هزینه تولید و به‌طور پیوسته قیمت روز تیرآهن 14 تأثیر بگذارد.

– تقاضای بازار

تقاضای بازار برای مواد ساخت و ساز، از جمله تیرآهن، می‌تواند بر قیمت آنها تأثیر بگذارد. در دوره‌هایی از تقاضای بالا در صنعت ساخت و ساز، افزایش قیمت تیرآهن 24 به دلیل افزایش رقابت برای منابع اتفاق می‌افتد.

– اختلالات در زنجیره تأمین

اختلالات در زنجیره تأمین، مانند تأخیرهای حمل و نقل، کمبود مواد یا عوامل جغرافیایی، می‌توانند منجر به نوسانات قیمت تیرآهن 24 شوند. این اختلالات می‌توانند بر دسترسی به مواد خام و هزینه‌های تولید تأثیر بگذارند.

– تجارت بین‌المللی

قیمت تیرآهن 14 تحت تأثیر مواردی از جمله تعرفه‌ها و نرخ تبادل ارز قرار دارد. سیاست‌ها و توافقات تجاری بین کشورها می‌توانند بر هزینه واردات یا صادرات تیرآهن تأثیر بگذارند.

– رقابت در بازار

وجود تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان متعدد در بازار می‌تواند فشارهای رقابتی راجع به قیمت ایجاد کند. رقابت شدید ممکن است منجر به تنظیم قیمت‌ تیرآهن 24 جهت جذب مشتریان شود.

– مقررات و استانداردها

پایبندی به مقررات ایمنی و محیط‌زیست می‌تواند بر فرآیندهای تولید و هزینه‌ها تأثیر بگذارد. پایبندی به استانداردها و به‌کارگیری شیوه‌های پایدار ممکن است ساختار هزینه کلی را تحت تأثیر قرار دهد.

– شرایط اقتصادی

وضعیت اقتصادی کلان منطقه یا کشور می‌تواند بر فعالیت‌های ساخت و ساز و در نتیجه تقاضای تیرآهن 14 و 24 تأثیر بگذارد. رکود یا رونق اقتصادی می‌تواند منجر به نوسانات متناسب در قیمت‌ این دو سایز شود.

– نوآوری و فناوری

پیشرفت‌های فناوری در تولید، طراحی و شیوه‌های ساخت و ساز می‌تواند بر کارایی تولید و هزینه‌ها تأثیر بگذارد. سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوآورانه ممکن است بر قیمت‌ تیرآهن 14 تأثیر بگذارد.

– رویدادهای جهانی

فاجعه‌های طبیعی ، رویدادهای جهانی و وقایع غیرمنتظره مانند شیوع کرونا و جنگ بین اوکراین و روسیه می‌توانند زنجیره‌های تأمین را به هم بزنند، احساسات بازار را تحت تأثیر قرار دهند و منجر به نوسانات قیمتی شوند.

به طور خلاصه، قیمت تیرآهن 24 و قیمت تیرآهن 14 تحت تأثیر ترکیبی از هزینه‌های مواد اولیه، عوامل تولید، دینامیک‌های بازار، مقررات و رویدادهای جهانی قرار دارد. خریداران، فروشندگان و تولیدکنندگان در صنعت ساخت و ساز این عوامل را به دقت پایش می‌کنند تا تصمیمات اطلاعاتی درباره قیمت‌گذاری و تهیه‌کنندگی اتخاذ کنند.

کاربردهای تیرآهن 24 و 14

تیرآهن 14

تیرآهن‌های سایز 14 که به شکل “I” یا “H” آنها تولید می‌شودیکی از پرکاربردترین و مهمترین سایزهای تیرآهن به شمار می‌رود و در دسته محصولات پرفروش جای دارد.

این محصولات به طور کلی در سه استاندارد INP، IPE و IPB ساخته می شوند. IPE استاندارد اروپایی است که کاربرد زیادی در ایران دارد و اکثر تولیدکنندگان با این استاندارد به تولید تیرآهن می‌پردازند. مهم ترین مشخصه تیرآهن IPE ضخامت بال آن است که در تمام طول تیر آهن یکسان است. تیراهن IPE غالبا در طول‌های 12 متری تولید می‌شود.

ویژگی‌ها و وزن تیرآهن 14

مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 1791 منظور از تیرآهن ۱۴ همان تیرآهن IPE است. طول تیرآهن تولید داخل عمدتا در شاخه‌های 12 متری است. وزن استاندارد شاخه 12 متری تیرآهن‌ 14 براساس با جدول اشتال برابر با 155 کیلوگرم است. مطابق با استاندارد DIN1025-5 منظور از تیرآهن 14 این است که ارتفاع جان تیرآهن به اندازه 14 سانتی‌متر است. عرض این تیرآهن برابر با 73 میلی‌متر و ضخامت جان آن برابر 4.7 و ضخامت بال تیرآهن‌های 14 برابر با 6.9 میلی‌متر است. تیرآهن 14 پرمصرف‌ترین تیرآهن بازار ایران است و به دلیل عرض و ضخامت کمتر قیمت تیرآهن 14 ارزان‌تر از تیرآهن استاندارد اروپایی هاش IPB است اما برخی مواقع مشاهده می‌کنیم که تیرآهن 14 به دلیل اهمیتی که بین سازندگان دارد توان تغییر روند نوسانات بازار را دارد و می‌تواند جهت بازار را تغییر دهد.

مهمترین کاربردهای تیرآهن 14

همانطور که اشاره شد تیرآهن 14 جزو پرفروش‌ترین سایزهای تیرآهن است و در صنایع زیادی نیز استفاده می‌شود از متداول‌ترین کاربردهای تیرآهن 14 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– ساخت و ساز ساختمان

تیرآهن‌ نقش مهمی در ساخت و ساز ساختمان‌ها، به ویژه در سازه‌هایی با اندازه متوسط، ایفا می‌کنند. آنها به عنوان اجزای باربر عمل می‌کنند و وزن طبقات، دیوارها و سقف‌ها در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی را تحمل می‌کنند.

– ساخت پل

این تیرها جزئی اساسی از ساخت پل‌ها هستند، جایی که استحکام و توانایی تحمل بار به آنها اجازه می‌دهد تا ساختارهای پایداری را ایجاد کنند که می‌توانند فواصل قابل توجهی را پوشش دهند و وزن تردد وسایل نقلیه و پیاده‌روی را تحمل کنند.

– تأسیسات صنعتی

تیرآهن‌ 14 به طور معمول در محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها و انبارها استفاده می‌شوند. آنها پشتیبانی ساختاری موردنیاز برای ماشین‌آلات سنگین، تجهیزات و امکانات ذخیره‌سازی را فراهم می‌کنند.

– طراحی معماری

معماران اغلب از تیرآهن‌های سایز 14 برای ایجاد طرح‌های داخلی باز و فضایی استفاده می‌کنند. با کاهش نیاز به ستون‌های حمایتی، این تیرها طراحی مناطق باز در فضاهای مسکونی و تجاری را آسان‌تر می‌کنند.

کاربردهای تیرآهن 24 و 14
قیمت روز تیرآهن 14

کاربردهای تیرآهن 24 و 14 ؛ در مطالب بالا به عواملی که در تعیین قیمت تیرآهن 14 دخیل هستند اشاره شد، اما برخی مواقع می‌بینیم که نوساناتی که در قیمت آهن 14 مشاهده می‌شود روند مغایر با روند کلی بازار دارد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button