کاربردهای رایج ورق استیل

  • خانه / کاربردهای رایج ورق استیل

کاربردهای رایج ورق استیل

کاربردهای رایج ورق استیل ؛ ورق استیل 100 درصد قابل بازیافت می باشد، استریل کردن آن آسان است و در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد. ورق استیل جزو آن دسته از آلیاژها محسوب می شود که همگان روزانه با محصولات ساخته شده از آن روبرو هستند. مهم نیست در آشپزخانه، خیابان، مطب دکتر یا در ساختمان هایمان باشیم، ورق استیل نیز قطعاً آنجاست. در ادامه ی این مقاله به برخی ویژگی ها، محصولات و کاربردهای رایج این فلز همه کاره پرداخته خواهد شد.
بر خلاف فولاد معمولی، ورق استیل در معرض خوردگی، زنگ زدن یا لکه شدن قرار ندارد. اما این بدان معنا نیست که کاملاً ضدزنگ است. در آن دسته محیط هایی که درصد اکسیژن کم، نمک زیاد یا گردش هوا ضعیف باشد، ورق استیل ممکن است در برابر زنگ زدن آسیب پذیر نشان دهد. نکته مهم دیگری که در خصوص این آلیاژ قابل ذکر است، رسانایی ضعیف برق آن می باشد. اگه بخواهیم مقایسه ای کرده باشیم، رسانایی الکتریکی ورق استیل بسیار کمتر از فلز مس می باشد.

آشنایی با فرایند تولید ورق استیل

همان گونه که در قسمت قبل نیز اشاره بخش عمده از تولیدات این فولادها به مقطع ورق اختصاص دارد. به همین دلیل در این بخش به طور خلاصه و مفید پروسه تولید این ورق ها ارائه می شود. البته فرایندهایی نظیر ذوب و ریخته گری در همه محصولات و مقاطع فولادی مشترک است. 

ورق استیل

ذوب مواد خام اولیه

مواد مختلف سازنده فولاد زنگ نزن در یک کوره (ذوب مواد خام معمولا در یک کوره الکتریکی) قرار می گیرند و تا نقطه ذوب خود گرم می شوند. این فرایند معمولا ۸ الی ۱۲ ساعت طول بکشد.  

ورق استیل

حذف کربن اضافی

پس از ذوب کامل مواد تشکیل دهنده فولاد، مخلوط مذاب تصفیه می شود. بدین منظور کربن اضافی از مذاب حذف می شود. حذف کربن از مذاب یا به روش دی کربورازیسیون اکسیژن در خلاء (VOD) یا به روش کربن زدایی با گاز اکسیژن آرگون (AOD) انجام می شود. معمولا زمانی از روش VOD استفاده می شود که به تولید استیل با محتوای پایین کربن نیاز باشد. استیل های L 304 و L 316 نمونه ای از این قبیل ها فولادهای زنگ نزن کم کربن هستند. 

ورق استیل

هم زدن مذاب به منظور تنظیم ترکیب شیمیایی

اکثر فولادهای ضد زنگ الزامات کیفی دقیقی دارند. این فرآیند اجازه می دهد تا ترکیب شیمیایی دقیق تنظیم شود. در این مرحله مذاب فولاد به آرامی به هم زده می شود تا عناصر ناخواسته حذف شود و در عین حال ترکیب مورد نیاز را در محدوده دما حفظ کند. 

ورق استیل

فرایند شکل دهی

پس از ذوب و ریخته گری، فولاد مذاب به داخل قالب ریخته می شود. این قالب ها عموما به شکل اسلب، میله، لوله و..می باشند. معمولا زمانی که مذاب فولاد شروع به سرد شدن می کند تحت فرایندهای شکل دهی همچون نورد در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد می گیرد. البته دمای این فرایند برای هر گرید متفاوت است. معمولا جهت انجام فرایند نورد گرم اسلب تحت گرمایش قرار گرفته و طی چند مرحله و عبور از بین غلتک های نورد از ضخامت آن کاسته شده، بر طول آن افزوده می شود و در نهایت به شکل ورق در می آید.

ورق های استیل به دو شکل گرم نورد و سرد نورد به بازار ارائه می شوند. معمولا فر ایند نورد سرد به منظور دستیابی به کیفیت سطحی و ابعادی بهتر انجام می شود. این ورق ها معمولا در صخامت های کمتر از ۳ میلی متر تولید می شوند. در حالی ورق های با ضخامت بیشتر از ۳ میلی متر خروجی فرایند نورد گرم هستند. معمولا تنوع و کیفیت ورق استیل نورد شده در مقایسه با ورق نورد گرم شده بالاتر است.

ورق استیل

عملیات آنیل

بعد از این مرحله به منظور بهبود داکتیلیته و دستیابی به ریزساختار ریزدانه، روی ورق استیل نورد شده عملیات آنیل انجام می شود. این فرایند منجر به از بین رفتن تنش های داخلی نیز می شود. معمولا عملیات آنیل و نورد منجر به ایجاد اکسید و پوسته هایی روی سطح ورق استیل می شوند. اکسید و پوسته های ایجاد شده روی سطح این فولادها معمولا بوسیله فرایند اسیدشویی بر طرف می شود. بدین منظور عملیات اسیدشویی ورق های استیل در یک حمام اسیدی که شامل هیدرو فلوئوریک اسید می باشد انجام می گیرد.  

ورق استیل

عملیات پرداخت کاری نهایی

استیل ها معمولا جهت مصارف مختلف صنعتی با سطوح پایانی مختلفی روانه بازار می شوند. در این راستا معمولا با توجه به نیاز مشتری یکسری عملیات مکانیکی اعم از سنباده زنی، پولیش، ایجاد خش روی ورق، طرح دار کردن ورق و.. که تحت عنوان عملیات پرداخت کاری شناخته می شود، روی سطح این ورق ها انجام می شود. عملیات پرداخت کاری نهایی معمولا در کارخانه های تولید فولاد زنگ نزن و توسط دستگاه ها و سنباده های مکانیکی انجام می شود. لازم به ذکر است ورق های استیل نورد گرم شده معمولا با سطح مات تک پولیش (No.1) ارائه می شوند. اما تنوع سطوح در ورق های نورد سرد شده بیشتر است.   

کاربردهای رایج ورق استیل

محصولات و کاربردهای رایج ورق استیل

از ورق استیل غالباً در کاربردهایی که به خواص منحصر به فرد فولاد همراه با مقاومت در برابر خوردگی نیاز باشد، استفاده می شود. ورق استیل می تواند به شکل های کویل، ورق، شیت، پلیت، میلگرد، سیم و لوله ارائه شود. این آلیاژ اغلب در ساخت موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • کاربردهای آشپزی (سینک ظرفشویی، قاشق و کارد و چنگال، ظروف پخت و پز)
  • ابزار جراحی و تجهیزات پزشکی (هموستات، که ابزاری حیاتی جهت کنترل خون ریزی در جراحی است، ایمپلنت ها، تاج های موقت در دندانپزشکی)
  • معماری (ساختمان ها، پل ها، بناها و مجسمه ها، سقف های فرودگاه)
  • کاربردهای خودرویی و هوافضا (بدنه خودرو، واگن های قطار، هواپیما)

مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل

ورق های استیل سری 300 در برابر بازهای ضعیف تر مانند هیدروکسید آمونیوم -حتی در غلظت های بالا و در دمای بالا- مقاوم می باشند. با این حال، همین نوع از ورق های استیل وقتی در معرض بازهای قویتری مثل هیدروکسید سدیم قرار بگیرند، در برابر اِچ شدن و ترک خوردگی آسیب پذیر خواهند بود. ورق استیل اغلب در محیط های مرطوب یا اسیدی تحت تاثیر قرار نمی گیرند، این در حالی است که سایر فلزات در این محیط ها دچار خوردگی گالوانیکی می شوند.

ویژگی های ورق استیل 301

ورق استیل 301 در مقایسه با سایر گریدها، با استفاده از فرآیند کار سرد سریعتر سخت می شود. از مقاومت عالی در برابر خوردگی و حرارت برخوردار است و خصوصاً در کاربردهایی که نیاز به کشش، مُهر زنی یا شکل دهی باشد، بسیار مناسب است.

ویژگی های ورق استیل 302 و 304

ورق استیل 304 و 301 هر دو از نوع آستنیتی می باشند و مقاومت در برابر خوردگی و حرارت آنها بسیار بیشتر از ورق استیل 301 است. در کاربردهایی که از فرآیند لیزر و اِچ کردن استفاده می شود، این ورق ها مناسب اند. در برخی موارد از این گریدها تحت عنوان A2 نیز یاد می شود.

کاربردهای رایج ورق استیل
آرتا استیل تهران

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button