کاربرد استیل 304 در پزشکی

  • خانه / کاربرد استیل 304 در پزشکی

کاربرد استیل 304 در پزشکی

کاربرد استیل 304 در پزشکی بدلیل شرایط ویژه این فلز بسیار مرسوم است . استنلس استیل ها بدلیل خاصیت ضد خوردگی پاک و سالم بوده و کاربرد های زیست محیطی بالایی دارند.صنعت پزشکی استانداردهای بهداشتی سخت گیرانه ای برای طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات دارد.

کاربرد استیل 304 در پزشکی

از آنجایی که پرونده های بسیاری درباره قصور پزشکی وجود دارند، هر شئ که به هر شکلی با بدن بیماران تماس می یابد یا در بدنشان کار گذاشته می شود باید 100% بهداشتی باشد و در تمام مدت بتواند وظیفه اش را به درستی انجام دهد و اثر سوئی بر بدن نگذارد.

کاربرد استیل 304 در پزشکی

فولاد زنگ نزن به علت قابلیت کاری بالا و دشواری تشکیل میکرو ارگانیسم ها روی سطح آن، بهترین گزینه برای بسیاری از کاربردهای پزشکی به حساب می آید. به همین دلیل از این فولادها به وفور در ساخت دستگاه های پزشکی استفاده می شود. ورق استیل 304 رایج ترین گرید در ساخت لوازم و تجهیزات پزشکی است.

کاربرد استیل 304 در پزشکی

استیل 304

استیل 304 بیشترین مقدار فولاد ضد زنگ موجود در بازار است. این فولاد ضد زنگ دارای قابلیت کشش، مقاومت در برابر خوردگی و جوش پذیری عالی است و نیازی به عملیات بعد از جوش ندارند.  از دیگر ویژگیهای کاربردی این فولاد، عملکرد عالی آن در محیط‌های عادی است. از آنجا که استنلس استیل ۳۰۴ حاوی ۱۸٪ کروم و ۸٪ نیکل است ، بنابراین ، به آن فولاد ۱۸Cr8Ni نیز گفته می شود.

کاربرد استیل 304 در پزشکی

در حال حاضر ، ۳۰۴ حدود ۵۰٪ از کل تولید را تشکیل می دهد.در این مقاله سعی بر بیان مقایسه استیل ۳۰۴ و دیگر استیل ها از جمله سری ۴۰۰ داشته باشیم.علاوه بر این سری از فولاد ضدزنگ، مقدار فولاد ضد زنگ فریتیک ۴۳۰ نیز بسیار زیاد است. از سری ۲۰۰ در ساخت وسایل آشپزخانه نیز در مقادیر زیادی استفاده می شود ، اما مقاومت در برابر خوردگی آن ضعیف است.

کاربرد استیل 304 در پزشکی

فولاد ضد زنگ ۳۰۴

۳۰۴ معادل استیل ضدزنگ ۰۶Cr19Ni10 در چین (GB / T 20878-2007)  است.اگرچه این نوع فولاد ضد زنگ در چین بسیار متداول است ، اما نام “فولاد ضد زنگ ۳۰۴″ نشات گرفته از ایالات متحده آمده است. بسیاری از مردم تصور می کنند که فولاد ضد زنگ ۳۰۴ نام مدلی در ژاپن است ، اما به بیان دقیق‌تر، نام رسمی استنلس استیل ۳۰۴ در ژاپن ” SUS 304 “است.

کاربرد استیل 304 در پزشکی

سه نوع روش علامت گذاری به طور معمول در بازار وجود دارد: ۰۶Cr19Ni10، ۳۰۴ وSUS 304 .  06Cr19Ni10 نشان دهنده استاندارد ملی، ۳۰۴ نشان دهنده استاندارد ASTM و SUS 304 نشان دهنده استاندارد ژاپن است.هنگام مقایسه استیل ۳۰۴ باید توجه داشت فولاد ضد زنگ ۳۰۴ یک فولاد ضد زنگ بسیار متداول است که در صنعت به عنوان استیل ۱۸/۸ شناخته می شود. از مقاومت در برابر خوردگی بالا و عملکرد خوبی برخوردار است، بنابراین به طور گسترده در صنایع دکوراسیون صنعتی و مبلمان و صنایع مواد غذایی استفاده می شود ، به عنوان مثال: برخی از ظروف استیل آشپزخانه و حمام با گرید بالا.

کاربرد استیل 304 در پزشکی

تفاوت بین فولاد ضد زنگ ۳۰۴ و فولاد ضد زنگ سری ۴۰۰

۱-فولاد ضدزنگ ۳۰۴ فولاد ضد زنگ آستنیتی است، درحالی که فولاد ضد زنگ  سری ۴۰۰ مارنزیتی است.

۲-فولاد ضد زنگ ۳۰۴ مغناطیسی نیست (به اصطلاح استیل نگیر است). جالب است بدانید که فولاد سری  ۴۰۰ مغناطیسی یا به اصطلاح استیل بگیر است. ۴۱۰ نوعی از فولاد ضد زنگ ۴۰۰ سری است که پرکاربرد میباشد.

۳-به طور کلی ، گرید ۳۰۴ مقاومت دربرابر زنگ زدگی و خوردگی بهتری دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که در بعضی از مکان‌ها استیل ۴۱۰ بهتر از گرید ۳۰۴ است.

۴-به عنوان مثال در برخی مکانها به سختی بالاتری احتیاج هست در صورتی که در برخی دیگر نیز نیازی به خواص ضد زنگ و ضد خوردگی نیست. در این صورت گرید ۴۱۰ بسیار بهتر خواهد بود. سری ۴۰۰ فولاد ضد زنگ را می توان با عملیات حرارتی سخت تر کرد.

۵-از نظر قیمت ، ۳۰۴ فولاد ضد زنگ مواد نیز گران تر از ۴۰۰ است.

کاربرد استیل 304 در پزشکی

مقایسه استیل ۳۰۴ و استیل ضد زنگ ۳۰۳

در مقایسه استیل ۳۰۴ با فولاد ضد زنگ ۳۰۳ اغلب برای قطعاتی که نیاز به ماشین کاری سنگین دارند استفاده می شود. این قطعات شامل ابزار کوچک مانند پیچ (بولت و اسکرو)، مهره، اتصالات هواپیما، چرخ دنده ها، بوشینگ‌ها و قطعات الکتریکی است. از طرف دیگر ، ۳۰۴ به عنوان یکی از محبوب ترین آلیاژهای استیل ضد زنگ در وسایل آشپزخانه، ظروف و سطوح ، ظروف شیمیایی ، تجهیزات مواد غذایی یا مایع ، مبدلهای حرارتی ، قطعات خودرو، قطعات هوافضا و مواد ساختمانی و معماری می‌باشد. علاوه بر این ، به دلیل افزایش مقاومت در برابر خوردگی نسبت به گرید ۳۰۳ ، آلیاژ ۳۰۴ اغلب برای پیچ و مهره و اتصالات در محیط دریایی استفاده می شود.

کاربرد استیل 304 در پزشکی

استیل ضد زنگ ۳۰۴ در سراسر جهان به عنوان یکی از مناسب ترین فلزات برای ساخت وسایل پزشکی است. در حقیقت ، این گرید، رایج ترین فولاد ضدزنگ است که امروزه در جهان و در اغلب موارد، مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ گرید دیگری از فولاد ضد زنگ به شکل ها و سطح پرداخت‌های مختلف،  تبدیل نمیشود. مقاومت در برابر خوردگی بالا و کربن پایین از فاکتورهای اصلی ساخت فولاد ضد زنگ ۳۰۴ برای کاربردهای پزشکی است. برای استریل کردن دستگاه های پزشکی از مواد شیمیایی، استفاده می‌شود. اگر از این استیل  برای ساخت دستگاههای پزشکی استفاده شود، از نظر شیمیایی واکنش نخواهند داد. از این رو استیل ۳۰۴ ماده ای مناسب برای بیمارستان ها، جراحی ها و کاربردهای پیراپزشکی و غیره است.

کاربرد استیل 304 در پزشکی ، مشخصات ورق استیل 304 برای

استنلس استیل 304 کم کربن است و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. با محصولات ضد عفونی-کننده و استریلیزه کننده، بافت بدن انسان واکنش شیمیایی نمی دهد و در اثر استفاده مکرر در بدن دچار فرسایش و سایش نمی شود. ورق استیل 304 به دلیل دارا بودن این ویژگیها برای استفاده در بیمارستان ها، جراحی و پیراپزشکی گزینه ایده آلی محسوب می شود.

کاربرد استیل 304 در پزشکی

همچنین گرید 304 مستحکم، با دوام بوده و شکل پذیری و کارآیی بسیار بالایی دارد. بنابراین ویژگی ها از آن در ساخت سینک، سینی، ظروف، ظروف توخالی و سایر ظروف پزشکی استفاده می شود. ورق استیل 304 را می توان به دلیل استحکام تسلیم پایین و پتانسیل بالا برای کشیده شدن، بدون انجام عملیات آنیل، تحت فرایندهای شکل دهی به اشکال پیچیده تبدیل می شود.

کاربرد استیل 304 در پزشکی

برخی از کاربردهای ورق استیل 304 در ساخت لوازم پزشکی: ایمپلنت های ارتوپدی، تیوب های مورد استفاده در پزشکی، فیکسچر استخوان، دریچه مصنوعی قلب، ظروف مواد شیمیایی و سایر مواد خطرناک، ابزار، سیم ، کورت (ابزاری قاشق مانند برای جهت تراشیدن بافت ها و بافت برداری) ، پروتز، پیچ و مهره، سرنگ ، سوزن ، کاتتر و پروب سنسورها. در کاربردهای اداری مراکز درمانی نیز از این گرید در ساخت سینک، میز، ظروف، چاقو و سینی استفاده می شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید.

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button