انواع استاندارد لوله

  • خانه / انواع استاندارد لوله

انواع استاندارد لوله

انواع استاندارد لوله ، لوله‌ها دارای انواع مختلفی هستند. از همین رو انواع استاندارد لوله با یکدیگر متفاوت است. لوله‌های فولادی یکی از این انواع است که برای مصارف مختلف صنعتی و ساختمانی کاربرد دارد. استحکام و مقاومت بالا در برابر گرما از ویژگی مهم این لوله‌هاست. که موجب محبوبیت آن‌ها گردیده است. لوله‌های فولادی که در برابر خوردگی مقاوم هستند در مصارف لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استاندارد انواع لوله موضوع مهمی است که بر ویژگی لوله‌ها تاثیرگذار است.

انواع استاندارد لوله

انواع استاندارد لوله فولادی

استاندارد لوله‌ها بر اساس طول، عرض، ضخامت و دیگر ویژگی‌ها تعیین می‌گردد. بیشتر استانداردها توسط کشور آمریکا تعیین می‌شوند. اما انواع استاندارد لوله در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع استاندارد لوله فولادی API 5L

این استاندارد برای لوله‌های درزدار و بدون درز استفاده می‌شود.

انواع استاندارد لوله استاندارد ASTM A53

برای لوله‌های فولادی مورد استفاده در خطوط پتروشیمی کاربرد دارد.

انواع استاندارد لوله ASTM A179

زمانی که لوله در مجاورت هوا با دمای بالا قرار بگیرد، لوله‌های آتشخوار ساخته می‌شوند. این لوله‌ها در برابر گرما مقاوم هستند. و در صد کربن در آن‌ها پایین است.

انواع استاندارد لوله ASTM A312

در ساختار آن‌ها از کروم و نیکل استفاده می گردد. و در برابر خوردگی مقاوم هستند. این لوله‌ها در برابر دمای بالا مقاومت پایینی دارند.

انواع استاندارد لوله ASTM A333

برای دمای پایین کاربرد دارند. لوله‌های کربن استیل و لوله‌های فولادی آلیاژی بر اساس این استاندارد تولید می‌شوند.

انواع لوله

لوله‌ها برای حمل گاز، آب سرد و گرم و سایر مایعات از یک مکان به مکان دیگر به طور ایمن استفاده می‌شود. انواع مختلفی از لوله‌ها در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات بر اساس کار و تناسب انتخاب می‌شوند و قیمت آنها نیز در نظر گرفته می‌شود.

انواع لوله برای لوله کشی

برای لوله کشی و تامین آب، برخی از رایج ترین و بهترین لوله‌ها به شرح زیر است:

  • لوله چدنی
  • لوله GI
  • لوله آهن فرفورژه
  • لوله فولادی
  • لوله مسی
  • لوله پلاستیکی
  • لوله آزبست سیمان
  • لوله بتنی
  • لوله سفالی منجمد

لوله چدنی

لوله چدنی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و در نتیجه عمر طولانی به طور گسترده برای سیستم‌های توزیع آب شهری استفاده می‌شود. محصول لوله چدن ، لوله‌هایی معمولاً از قطر ۵ تا ۱۲۰ سانتی متر تولید می‌شوند. در شرایط عادی می‌توان انتظار داشت که یک لوله چدنی ۱۰۰ سال عمر کند.

ویژگی لوله چدنی

طول معمول این نوع لوله ۱۲ فوت است، اما طول‌های تا ۲۰ فوت را می‌توان تولید کرد. لوله چدنی در چندین کلاس ضخامت برای فشارهای مختلف تا حداکثر ۳۵۰ psi ساخته می‌شود. لوله‌های چدنی معمولاً برای محافظت در برابر خوردگی و بهبود کیفیت هیدرولیکی آنها در یک ترکیب قیری غوطه ور می‌شوند. اندازه‌های بزرگتر ممکن است با پوشش ملات سیمان ارائه شود‌. از ترکیبات ثبت شده گوگرد و سایر مواد و ملات سیمان تمیز برای اتصالات آن‌ها استفاده می‌شود. این مواد ارزان‌تر از سرب هستند، اما اتصالات معمولاً انعطاف‌پذیری کمتری دارند.

لوله فلنجی برای ایستگاه‌های پمپاژ، کارخانه‌های فیلتر و سایر مکان‌هایی که ممکن است نیاز به جدا کردن لوله باشد استفاده می‌شود. آنها تا ۱۰۰ سال عمر می‌کنند، اما با گذشت زمان، قدرت حمل آب آنها کاهش می‌یابد. آنها نمی‌توانند فشار بیش از ۷ کیلوگرم بر سانتی متر مربع را تحمل کنند. لوله‌های چدنی عموماً با چکش بریده می‌شوند اما برای برش بهتر می‌توان از کاتر و اره استفاده کرد.

لوله آهن گالوانیزه (GI)

لوله‌های GI از ورق فولادی ملایم ساخته شده‌اند. اتصال طولی آن از نوع درز جوشی است . لوله GI برای تامین آب، گاز یا هر مایع دیگری در داخل ساختمان استفاده می‌شود. این نوع لوله‌ها از قطر ۱۲ میلی متر (۰٫۵ اینچ) تا ۱۵ سانتی متر (۶ اینچ) تهیه می‌شوند. آنها در طول ۶ متر (۲۰ فوت) موجود هستند.

لوله GI

ضخامت دیواره ورق آن با توجه به قطر آنها متفاوت است. پس از تهیه این لوله، آن را در محلول روی فرو می‌برند. این عمل به گالوانیزه کردن معروف است. به این ترتیب لوله از زنگ زدگی در امان می‌ماند. میانگین عمر این لوله ۱۰ سال است. آنها را می‌توان به راحتی به هم وصل کرد. برش و خم کردن آنها نیز کار آسانی است. آنها با کمک یک سوکت به هم متصل می‌شوند. این لوله‌ها سبک وزن و ارزان هستند. آب‌های اسیدی و قلیایی روی این لوله‌ها تاثیر بدی می‌گذارند.

لوله آهنی فرفورژه

این نوع لوله‌ها مانند لوله‌های GI هستند. آنها همچنین برای حمل آب، گاز یا مایعات خاص دیگر از مکانی به مکان دیگر استفاده می‌شوند. تنها تفاوت لوله فرفورژه با GI این است که لوله‌های فرفورژه از جوشکاری ورق آهنی ساخته می‌شوند. علاوه بر این، لوله‌های بدون درز نیز توسط آن‌ها ساخته می‌شوند. وزن چنین لوله‌ای کمتر است. برش و خم کردن این لوله بسیار آسان است.

لوله فولادی

لوله‌های فولادی (لوله استیل) برای انتقال آب، گاز یا مایعات خاص از یک مکان به مکان دیگر تحت فشار استفاده می‌شود. این لوله‌ها از ورق‌های فولادی ساخته شده‌اند. لوله‌های کوچک دارای اتصال جوشی در طول هستند که قابل رویت نیست. لوله‌های بزرگ دارای اتصال پرچ شده یا اتصال جوشی هستند. پس از ساخت چنین لوله‌هایی، آنها را در محلول روی فرو می‌برند. این عمل گالوانیزه نام دارد و برای جلوگیری از زنگ زدگی لوله استفاده می‌شود. میانگین سنی چنین لوله‌هایی از ۲۵ سال تا ۵۰ سال است. این لوله‌ها وزن کمی دارند. آنها را می‌توان با اتصال جوش داده شده متصل کرد. چنین لوله‌هایی را می توان به راحتی خم کرد. آب اسیدی و آب قلیایی می‌تواند موجب زنگ زدگی این لوله‌ها شود. تعمیر این نوع لوله‌ها مشکل است. همچنین به دلیل ضخامت دیواره کمتر، می‌توان آنها را با فشار خارجی پرس کرد.

لوله مسی

لوله‌های مسی از قطر کم ساخته می‌شوند. از آنجایی که مس زنگ زدگی را نمی‌پذیرد، بنابراین این لوله‌ها بادوام هستند. با این حال، از آنجایی که مس گران است، بنابراین در مکان‌های محدودی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع لوله‌ها عموماً برای حمل آب گرم یا بخار استفاده می‌شوند. آنها حتی در دمای بالا خم نمی‌شوند.

ویژگی لوله مسی

این نوع لوله‌ها مقاومت خوبی در برابر جریان الکتریکی دارند. با افزایش دما بی فایده می‌شوند.

لوله پلاستیکی

این لوله‌ها که شامل لوله‌های لاستیکی و پی وی سی می‌باشد، برای تامین آب، آب اسیدی و آب قلیایی استفاده می‌شود. آب گرم نباید توسط این لوله جا به جا شود. این لوله‌ها با استفاده از اتصال رزوه یا سوکت به هم متصل می‌شوند. چنین لوله ‌هایی زنگ زده نمی‌شوند. از نظر وزن سبک هستند. برش، خم شدن و اتصال برای این لوله‌ها آسان است.

لوله آزبست سیمان

لوله آزبست از آزبست، سیلیس و سیمان ساخته شده است که تحت فشار به یک ماده متراکم و همگن با استحکام قابل توجه تبدیل می‌شود. فیبر آزبست کاملاً با سیمان مخلوط شده و به عنوان تقویت کننده عمل می‌کند. این نوع لوله در قطرهای ۴ تا ۳۶ اینچ در طول ۱۳ فوت موجود است. این لوله در گریدهای مختلفی ساخته می‌شود که قوی ترین آنها برای فشارهای داخلی تا ۲۰۰ psi در نظر گرفته شده است.

لوله بتنی

لوله بتنی پیش ساخته در سایزهای تا قطر ۷۲ اینچ و سایزهای تا ۱۸۰ اینچ بنا به سفارش ویژه تولید می گردد.

انواع استاندارد لوله

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .دسترسی سریع به محصولات میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button