انواع پرکاربرد آلیاژ تیرآهن

  • خانه / انواع پرکاربرد آلیاژ تیرآهن

انواع پرکاربرد آلیاژ تیرآهن

انواع پرکاربرد آلیاژ تیرآهن بر اساس استاندارد ASTM ؛ ASTM  مخفف عبارت American Society for Testing and Materials به معنای موسسه مواد و تست آمریکا است. این موسسه یکی از بزرگترین توسعه دهنده گان استاندارد در سراسر دنیا بوده که به منظور بهبود عملکرد در تولید مواد، محصولات و فرآیندها، سیستم ها و خدمات فعالیت می کند.

انواع پرکاربرد آلیاژ تیرآهن

 در حوزه فولاد نیز استاندارد ASTM از شناخته شده ترین استانداردها می باشد که مشخصه، روش آزمون و بسیاری از ویژگی های انواع مختلف فولاد را تعیین می کند. در استاندارد  ASTM با استفاده از یک سری حروف همراه با عدد، توصیفی از محصول ارائه می شود. به طور مثال حرف A  نشان دهنده فلز آهنی و عدد ۳۶ یک شماره سریال یا کد است. ( این شماره سریال یک عدد متوالی ۱ تا ۴ رقمی بوده و هیچ رابطه ای با خواص فلز ندارد). در ادامه به معرفی ۴ نمونه از آلیاژهای تیرآهن بر اساس استاندارد ASTM   می پردازیم:

انواع پرکاربرد آلیاژ تیرآهن

استاندارد ASTM A36

یکی از رایج ترین فولادهای کربنی در ساخت تیرآهن، فولاد A36 است. فولاد ASTM A36 علاوه بر ساخت تیرآهن در ساخت انواع ورق، میلگرد، نبشی، ناودانی و پروفیل نیز استفاده می شود. فولاد A36 کمتر از ۰.۳ درصد کربن دارد و در دسته فولادهای کم کربن قرار می گیرد. این آلیاژ تیرآهن دارای مقاومت فشاری در حدود ۲۰۰ گیگا پاسکال بوده و تراکم ۷۸۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب دارد. همچنین حداکثر استحکام کششی آن در حدود ۵۸۰۰۰ تا ۷۹۸۰۰ پوند بر اینچ است.

جدول ترکیبات شیمیایی ASTM A36

ترکیب شیمیایی ASTM A36
حداکثر گوگرد %حداکثر سیلیسیم %حداکثر فسفر %حداکثر منگنز %حداکثر آهن %حداکثر مس %حداکثر کربن %نوع
۰.۰۵۰.۲۸۰.۰۴۱.۰۳۹۸۰.۲۰.۲۵ – ۰.۲۹تیرهای  فولادی A36

استانداردASTM A53

مشخصات این استاندارد مربوط به فولاد کربن گالوانیزه است. در فولاد گالوانیزه برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی از روکش زینک (روی) استفاده می شود که به آن فرآیند گالوانیزه گرم می‌گویند. روکش استاندارد روی بین ۱.۶ الی ۱.۸ اونس در هر فوت مربع است.

انواع پرکاربرد آلیاژ تیرآهن

جدول ترکیبات شیمیایی ASTM A53

ترکیب شیمیایی ASTM A53
حداکثر وانادیوم %حداکثر مولیبدین %حداکثر کروم %حداکثر نیکل %حداکثر مس %حداکثر سولوفر %حداکثر فسفر %حداکثر منگنز %حداکثر کربن %نوع
۰.۰۸۰.۱۵۰.۴۰.۴۰.۴۰.۰۴۵۰.۰۵۱.۲۰.۳تیرهای  فولادی A۵۳

استاندارد ASTM A572

ASTM A572 مشخصات استاندارد برای فولاد کم آلیاژ با مقاومت بالا است. ساخت تیرآهن در این حالت با استفاده از فرآیند نورد گرم و عملیات آبکاری و روکش دهی سطح (به طور مثال گالوانیزه) می باشد. انواع تیرآهن INP و  IPE مطابق  استاندارد اروپایی از این روش استفاده می کنند. در این نوع تیرآهن ها  عرض جان از ۴۲ تا ۲۱۵ میلی متر و عمق آن ۸۰ تا ۶۰۰ میلی متر است. همچنین ضخامت تیرآهن می تواند ۳.۸ تا ۲۱.۶ میلی متر باشد.

انواع پرکاربرد آلیاژ تیرآهن

جدول ترکیب شیمیایی درجات مختلف A572

ترکیب شیمیایی درجات A۵۷۲
حداکثر سولفور %حداکثر فسفر %حداکثر سیلیس %حداکثر منگنز %حداکثر کربن %درجه (گرید)نوع
۰.۰۵۰.۰۴۰.۴۱.۳۵۰.۲۱۴۲تیرهای  فولادی A۵۷۲
۰.۰۵۰.۰۴۰.۴۱.۳۵۰.۲۳۵۰
۰.۰۵۰.۰۴۰.۴۱.۳۵۰.۲۵۵۵

استاندارد ASTM A992

استاندارد  ASTM A992نیز تعیین کننده مشخصات آلیاژ فولاد سازه ای بوده و دارای مقدار کمی از عناصر وانادیوم، کلومبیوم، نیکل، کروم، مولیبدنیوم و … می ‌باشد که در ساخت تیرآهن آلیاژی استفاده می شود. تراکم فولاد ASTM A992 تقریباً ۷۸۵۰ کیلوگرم در متر است.

جدول ترکیبات شیمیایی ASTM A992

ترکیب شیمیایی ASTM A992
حداکثر مولیبدین %حداکثر کروم %حداکثر نیکل %حداکثر مس %حداکثر سولفور %حداکثر فسفر %حداکثر کلومبیوم %حداکثر وانادیوم %حداکثر سیلیس %حداکثر منگنز %حداکثر کربن %نوع
۰.۱۵۰.۳۵۰.۴۵۰.۶۰.۰۴۵۰.۰۳۵۰.۰۵۰.۱۵۰.۴۱.۶۰.۲۳تیرهای  فولادی A۹۲۲

قیمت تیرآهن آلیاژی

استفاده از عناصر مختلف در ساخت تیرآهن آلیاژی علاوه بر بهبود خواص مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی آن، بر قیمت تیرآهن نیز تاثیر می گذارد. اما علاوه بر عناصر به کار رفته در تولید تیرآهن، عوامل متعدد دیگری نیز در قیمت این مقطع فولادی تاثیرگذار هستند. این عوامل شامل قیمت آهن، استاندارد و کیفیت تولید و همچنین نرخ ارز و طلا، تورم و … می شود که باعث می گردد قیمت این محصول به صورت روزانه دستخوش تغییرات شود و نوسان داشته باشد. از این رو لازم است به صورت روزانه قیمت آن بررسی و سپس برای خرید اقدام کرد. 

سخن آخر

انواع پرکاربرد آلیاژ تیرآهن ؛ در فرآیند تولید تیرآهن علاوه بر فولاد کربن دار از ترکیب عناصر دیگر نیز استفاده می شود. استفاده از عناصر مختلف در تولید تیرآهن که به آنها آلیاژهای تیرآهن گفته می شود باعث تغییر و بهبود خواص مکانیکی و شیمیایی تیرآهن می گردد. در این مقاله تمامی آلیاژهایی که در هنگام ذوب و ریخته‌گری ممکن است به تیرآهن اضافه شود بررسی شد. همچنین انواع آلیاژ تیرآهن بر اساس استاندارد ASTM که جزء الیاژهای پرکاربرد هستند معرفی گردید.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button