تاثیر نوسان ارز بر قیمت

  • خانه / تاثیر نوسان ارز بر قیمت

تاثیر نوسان ارز بر قیمت

تاثیر نوسان ارز بر قیمت ، آیا شما در جریان لحظه به لحظه نوسانات ارز هستید؟ نوسانات ارز چه تاثیری بر صنعت فولاد و قیمت آهن آلات دارد؟ قیمت آهن آلات چگونه تغییر می کنند؟ صنعت فولاد، یکی از مهم ترین و پردرآمدترین صنایع هر کشوری به شمار می رود. مصرف سرانه فولاد به عنوان شاخصی مهم در ارزیابی صنعتی بودن هر کشور در نظر گرفته می شود. محصولات فولادی از نظر کاربرد و شکل به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

  • محصولات نیمه تمام: مانند بلوم و بیلت و اسلب.
  • محصولات آماده تخت : مانند ورق گرم، ورق سرد، ورق گالوانیزه و گریتینگ.
  • محصولات تمام شده طویل : شامل پروفیل ها و میلگرد و تیرآهن.

محصولات فولادی به عنوان محصول پایه صنایع مهم از قبیل صنعت خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز، لوازم خانگی و غیره می باشد و باید روزانه قیمت گذاری شود. در ایران، علاوه بر مواد اولیه و هزینه تولید، عوامل مهم دیگری بر قیمت خرید و فروش آهن آلات بسیار موثر هستند.

تاثیر نوسان ارز بر قیمت

قیمت آهن آلات

تاثیر نوسان ارز بر قیمت ، آهن آلات و محصولات فولادی در همه کشورها تولید نمی شوند و فقط برخی از کشورها که تعداد آن ها هم زیاد نیست به تولید آهن آلات مشهور هستند، به همین دلیل آهن آلات به عنوان کالای جهانی شناخته می شود و از همین رو قیمت آهن آلات تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی تغییر می کند. قیمت آهن آلات به صورت روزانه تغییر می کند. پیش بینی قیمت آهن آلات موضوع مهم و پر طرفدار در بین فعالان حوزه فولاد و آهن آلات می باشد . همچنین همه کسب و کارها به این صنعت بستگی دارد. همچنین با خرید آهن آلات در ارتباط هستند.

تاثیر نوسان ارز بر قیمت

به دلیل استراتژیک بودن قیمت آهن آلات و همچنین خرید آن ها، پیش بینی قیمت آهن آلات معمولا با پارامترهای زیادی گره خورده است. پیش بینی قیمت آهن آلات روشی بسیار پرطرفدار است. که سختی ها و چالش های خاص خود را دارد. از طرفی به دلیل تنوع بالای محصولات فولادی و شرایط متفاوت در عرضه و تقاضای آهن آلات، روش صحیح پیش بینی قیمت آهن آلات این است که هر محصولی به طور جدا بررسی شود. در حالت کلی عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی تفاوت های بسیاری دارند و بهتر است تحلیل بازار برای هرکدام به صورت جداگانه انجام شود.

تاثیر نوسان ارز بر قیمت

تاثیر نوسان ارز بر قیمت ، عوامل موثر در قیمت آهن آلات

اگر به نمودارهای نوسانات قیمت آهن آلات در سال های اخیر دقت کرده باشید، مشاهده کرده اید  که نوسانات ارز می‌تواند به طور مستقیم بر بازار آهن آلات تاثیر داشته باشد، لازم است بدانید عوامل بسیاری هستند که در قیمت آهن آلات دخیل می باشند، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن آلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت نفت
  • عرضه و تقاضای کالا
  • قیمت ضایعات آهن
  • نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن
  • تورم جهانی
  • هزینه های حمل و نقل

قیمت نفت

نفت به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع طبیعی و پایه اقتصاد در هر کشوری شناخته می شود. برای تولیدات آهن آلات نیاز به استفاده از نفت است. حدود ۱۵ درصد از قیمت آهن آلات بستگی به قیمت نفت دارد.

عرضه و تقاضای کالا

عرضه و تقاضا تاثیر مستقیم بر قیمت آهن آلات دارد. هر چه میزان تقاضای کالا افزایش یابد، قیمت آهن آلات نیز افزایش خواهد می یابد.

قیمت ضایعات آهن

به طور کلی انواع آهن آلات از محصولات نیمه آماده مانند شمش، ورق، اسلب و ضایعات آهن تولید می شوند. باید گفت هر چه قیمت محصولات نیمه ساخته افزایش یابد قیمت انواع آهن آلات نیز افزایش می یابد.

نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن

کشور چین از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد اولیه فولاد در جهان است. پس بسته به تولید سنگ آهن در کشور چین، نرخ آهن آلات در جهان افزایش و کاهش می یابد.

هزینه حمل و نقل

افزایش هزینه های مربوط به حمل و نقل وابسته به نرخ ارز نفت و خودرو باشد. این مورد چه به صورت داخلی و چه به صورت خارجی تأثیر زیادی بر قیمت‌ آهن آلات خواهد داشت.

تورم جهانی

بی شک تورم جهانی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین عوامل در نوسانات قیمت آهن آلات و هر محصول دیگری است. با فزایش تورم در سطح جهانی قیمت مواد اولیه برای تولید آهن آلات افزایش می یابد و به قطع قیمت آهن آلات بیشتر می شود.

نوسان ارز

نوسان ارز از مهم ترین عوامل و محرک قیمت آهن آلات محسوب می شود. در حالت کلی نرخ ارز از چند وجه می‌تواند بر قیمت انواع آهن آلات تأثیر داشته باشد. اولین وجه تاثیرات روانی است که در اثر نوسانات نرخ ارز ایجاد می‌شود و در جامعه شاهد آن هستیم. دومین وجه واردات مواد اولیه ‌ای است که برای تولید آهن آلات استفاده می شود. با افزایش صادرات، سود حاصل نسبت به فروش داخلی افزایش می یابد و تاثیر آن در عرضه و تقاضای آهن آلات در داخل کشور است. در مورد قیمت آهن آلات و نوسانات آن، با بررسی قیمت انواع آن ها مانند میلگرد، پروفیل، ورق و تیرآهن و غیره می توان به تحلیل مناسبی از آینده بازار مقاطع فولادی رسید.

تکنولوژی در صنعت آهن آلات

این روزها تکنولوژی بر تمام جنبه های زندگی افراد تاثیر مستقیم دارد، صنعت تولید آهن آلات از این قاعده مستثنی نیست و تکنولوژی تاثیر مستقیم بر صنعت تولید مقاطع فولادی داشته است. لازم به ذکر است از دو وجه می توان تاثیر تکنولوژی در صنعت آهن آلات را بررسی کرد:

  • تکنولوژی تولید تجهیزات ساخت آهن آلات
  • تکنولوژی تولید آلیاژهای فولادی

اهمیت این دو وجه از تاثیر تکنولوژی در صنعت آهن آلات، در کشورهایی که در شرایط تحریم به سر می برند، در بلند مدت باعث وابسته شدن به کشورهای دیگر می شود. رسیدن به تکنولوژی تولید آلیاژهای فولادی، می‌تواند راه های جدید صادرات به کشورهای دیگر را باز نماید.

تاثیر نوسان ارز بر قیمت
جمع بندی

صنعت فولاد، یکی از مهم ترین و پردرآمدترین صنایع هر کشوری به شمار می رود. محصولات فولادی به عنوان محصول پایه صنایع مهم از قبیل صنعت خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز، لوازم خانگی و غیره می باشد و باید روزانه قیمت گذاری شود. عوامل موثر در قیمت آهن آلات عبارتند از: قیمت نفت، عرضه و تقاضای کالا، قیمت ضایعات آهن، نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن، تورم جهانی و هزینه های حمل و نقل.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button